Uncategorized

رواية بنت عمي الفصل الثاني 2 بقلم ابتسام هاشم

 رواية بنت عمي الفصل الثاني 2 بقلم ابتسام هاشم

رواية بنت عمي الفصل الثاني 2 بقلم ابتسام هاشم

رواية بنت عمي الفصل الثاني 2 بقلم ابتسام هاشم

سعيد:  خبر ايه عاد هنفضلوا نتحدتوا اكده يلا يولدي اطلع لمرتك
طلع مراد لشمس و اتصدم لقي واحده لابس عبايه سودا و نقاب و بتربط الملايه في رجل السرير و لسه  هتنزل من الشباك
مراد بعصبيه: واجفي عندك يحرمه
جأت شمس لتنزل ليأتي مراد بقفل الشباك
مراد بصوت كالعصار: انتي مين يحرمه و ايه بتعملي في اوضتي دلوك و ايه الي كنتي هتهببيه دلوك
شمس و قد احتلها الرعب و الخوف و لسانها قد انشل ولا تقدر علي الكلام 
شمس: ااا..ناااا شش.مس
مراد: شمس مين
شمس: ش..مس صالح القناوي
مراد بصدمه: ياللتك السوده يبت هنيه بجاا عايزه تهربي  وكمان يوم فرحك  ثم جلس علي حافه السريرو قال: واللهي انا جولت لابوي ان بنات البندر دلعهم مااسخ احمدي ربك انك حرمه علشان لو مش حرمه كنت موتك ثم ذهب الي الحمام
(ملحوظه هو كل دا و كان بيكلمها و هي لابسه النقاب امال لما ترفعوا هيعمل ايه في من هانت رجولته في المكتبه دي هتبقاا دمااار????????????) 
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
بعد ان خرج من الحمام وجدها تلبس بجامه رقيقه و شعرها الاسود الطويل مثل الحرير مخطي وجهها ثم فاق من شروده علي خبط الباب
ايوه يصابحه
صابحه الخدامه:  الوكل يبيه ست هنيه قالتلي اطلعوا ليكوا 
ليأخذ منها الطعام و يغلق الباب
مراد:  جومي مش هتاكي ولا ايه 
شمس:  لا شكرا مش جعانه
ثم ذهبت الي السرير لتأخذ مخده و مفرش 
مراد و قد شنق في الطعام:  هو انتي يجليله الربايه 
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
شمس لتنظر له بصدمه: هو انتت و بعدين انا مش قليله الربايه و احترم نفسك
قام مراد و هو غاضب علي وشك قتلها:  اتحدتتي معاي ذين احسنلك يبنت البندر و صوتك ميعلاااااااش علي فااااهمه قال اخر جمله بصوت عالي 
شمس بغضب:  لااا مش فاهمه و بعد…  و قبل ان تكمل و قد تجمع كل من في القصر عند غرفه مراد 
صالح:  خبر اي يولدي 
هنيه:  في ايه يمراد صوتكم عالي ليه اكده
مراد بصوت جمهوري:  مفيش حاااجه يبوي ثم فتح الباب لهم:  انا جولتلك بنت البندر دلعهم ماااسخ و حديتهم عوج جعت تجولي لااا بت عمك متربيه بت عمك محترمه بت عمك بت عمك بت عمك و عملتلي فيها الخضرا الشريفه ثم تلقي صفعه قويه من صالح 
صالح:  انت اتجننت عاد ولا ايه انت كييييف تتحدت علي مراتك و بت عمك اكده دي شرفك بجدت 
سعيد و هنيه و لسوء الحظ انهم قضوا هذه اليله في القصر مع اخوه و لم يذهب الي بيته
مراد بغضب:  بجا اكده بجا اكده يبوي بتمد ايدك عليا بسبب بنت البندر 
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
سعيد:  بجا اكده يخوي بجا هي دي الامانه و هي دي الي بتك و هي دي الي في عينك 
هنيه بدموع:  بجا اكده يمراد يولدي هي دي الي في عينك
شمس: بابا من فضلك انا عاوزه اطلق 
هنيه و هي تضرب علي صدره: طلاج ايه يبت انتي اتجننتي عااااد ولا ايه
مراد ببرود:  وانا مش هطلج و هتجوز عليكي و هخليكي تعيشي ايام سوووده 
سعيد بعصبيه:  وه وه وه بتهدد بتي و كمان جدامنا لللع دانت طاحت منك 
هنيه:  هو شيطان الي دخل بيناتكم ايه الي حصل لكل دا بس يولد
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
مراد و هو ينظر لشمس التي علي وشك البكاء من نظره عينيها فهمها تقول متقولش حاجه علشان خاطري 
صالح: هتفضل اتبحلج فيها اكده ليييه جول ايه الحوصل
مراد:  ولا حاجه انا و مراتي حرين 
سعيد:  كييف يعني حرين وانت بتشكك في شرف بتي
 مراد:  لو سمحتوا عااد جولت انا و مراتي حرين 
هدي ام مراد:  خلاص يخوي سيبهم براحتهم عااد 
هنيه:  يلا بينا يخوي 
ثم ذهبوا و تراكوهم
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
شمس ببكاء:  انا اسفه حقك عليا
مراد بعصبيه:  حجك عليا في اييه بالظبط هاا انك تهيني رجولتي ولا اني ادخل الاجيكي عايزه تهربي هاااااا 
شمس:  واللهي اسفه حقك عليا و اللهي كنت فكراك انك ذي بتاعوت الافلام و انك مش كويس 
مراد:  بتاعوتتت افلام ااه جولتيلي طب خليهم ينفعوك
شمس:  منت شكيت فيا و في تربيتي 
{الكاتبه: ابتسام هاشم} 
مراد:  دا اجل واجب علي شوفتوا ثم تركها و ذهب الي السرير و نام
ظلت شمس تبكي اكثر من ساعه حتي انتفخت عنيها ثم ذهب في نوم عمييق علي الاريكه كان مراد مستيقظ و لكن يمثل النوم و قد كان قلبه وجعه علي صغيرته و حبيبته نعم انها حبيبته كان معين ناس مثل البودي جارد لها و لاكن دون ان تعرف و كان كل اسبوعين يذهب للقاهره لكي يراها ثم يرجع الي الصعيد و لا احد يعرف بهذه الحكايه غير اخته مني و هو يعرف اخلاق حبيبته ثم ذهب اليها عند الاريكه و قد وجعه قلبه علي حالها ثم حملها و وضعها علي السرير و نام بجانبها 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في يوم جديد في الصباح حيث تدخل اشعه الشمس علي ابطالنا قامت شمس و شهقت و قالت في نفسها:  ينهاار ابيض انا كنت نايمه علي الكنبه اي الجابني هناا 
ثم اخذت تتأمل ملامح مراد و قالت بصوت هادي:  هييييح شكله ملاك هو و نايم عكس هو و صاحي اووف غوريلا و بعدين دا انت طلعت قمر و مز يلهوي ايه الجمال دا 
كل هذا و مراد صاحي???????????????????? 
مراد:  ايوه ايوه عارف
شهقت شمس و ذهبت جري للحمام و اخذ مراد يضحك عليها و علي طفلته الجميله و بعد فتره ليست بقصيره
مراد:  شمس 
…… 
مراد:  شمس ردي عليا
……. 
مراد:  شمس لو بتعملي كدا علشان اسامحك ف انا سامحتك واللهي بس ردي عليا بقالك ساعه جوه 
…….. 
مراد:  شمس هكسر الباب
…. 
مراد:  مبهزرش واللهي هكسروا
…… 
كسر مراد الباب وجد شمس….. 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
البارت خلص تفاعل يقمرات 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تفتكروا مراد لقي شمس ملها و هل هيتجوز عليها ذي ما قال ولا كلام وقت غضب هنعرف في البارت الجاي
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!