Uncategorized

نوفيلا ماضي يمحيه العشق الفصل الثاني 2 بقلم أمنية الحبشي

 نوفيلا ماضي يمحيه العشق الفصل الثاني 2 بقلم أمنية الحبشي

نوفيلا ماضي يمحيه العشق الفصل الثاني 2 بقلم أمنية الحبشي

نوفيلا ماضي يمحيه العشق الفصل الثاني 2 بقلم أمنية الحبشي

في الجامعة دخل شادي وجد ما جعل عينية كقطعتين من الجمر
شهد تقف مع شاب
قااال بصوت جهوري انتبه الجميع عليه/شههههد
التفت له شهد/اي يا شادي صوتك عالي ليه
قام شادي بالقبض علي يدها واخذها لمكان خالي/مين الي كنتي واقفة معااه ده
شهد/ايدي ياشادي سيبني بقااا
شادي/مين الي كنتي واقفة معاه ياشهد ده
شهد بوجع/اسمه عامر وعاوز يتعرف عليا
شادي/واتعرفتي عليه ولا لسة يااهانم
شهد/شادي في ايه انتِ عاوز اي مني اتعرف علي الي اتعرف عليه انت بتدخل ليه
شادي/علشااااان بحبك ياشهد كله عارف اني بحبك بس انتِ تعرفي ازاي لا انتَ مالك ياشادي بتدخل ليه ياشادي انا اسف يا شهد مش هتدخل تان صدقيني واعملي الي انتي عوزاه
شهد بدموع/شادي انتَ زي اخويا ايه الي انتَ بتقوله ده
شادي بدموع حاول مدارتها/فعلا احنا اخوات ياشهد وعمرنا ماهنبقي غير كدة صدقيني وذهب من امامها
شهد/شادي ياشادي استني
**************************بقلمي/امنية الحبشي
ادهم/مصطفي الهواري
مصطفي/ادهم السيوفي
وعد/انتو تعرفو بعض
مصطفي/…قاطعة مالك/همس قولت سيبي ايده وتعالي هنا حالا
نظر له الجميع بزهول ولكن زهولهم زاد عندما طاعت همس ما قاله مالك
المديرة/يافندم اتفضل علشان نعرف نحل المشكلة دي
جلسو جميعا
ادهم/ايه هي المشكلة
المديرة/مالك كل ما زميل ليه يقرب من همس يضربة او العكس لما بنت تقرب من مالك همس بتضربها احنا مش عارفين نسيطر علي الوضع ياريت تساعدونا
ادهم بغرور/انتِ عارفة اني ممكن اقفلك المدرسة دي كلها وافتحلة مدرسة تانية باسمة انتِ عارفة بتكلمي مين انا الصقر ادهم السيوفي
وعد بصوت منخفض لكن وصل لمسامع مصطفي وادهم/طظ …..الغرور هيجيبك ورا
كتم مصطفي ضحكتة بصعوبة ونظر لها ادهم نظرة ترعب الكبير قبل الصغير ولكن قابلته هي باستخفاف كبير
المديرة بخوف/يافندم انا بقول نسيطر علي الموضوع مش اكتر
وعد/انا ممكن انقل همس من هنا لاي مدرسة تانية علي فكرة
مالك/وعد بليز انتي كدة بتحلمي
المديرة/يا انسة وعد انا بحاول اتناقش معاكم لان بجد الموضوع بيزيد
مصطفي/بس ياوعدي متكلميش تان الولا خلي منظرك زفت قالها بصوت منخفض لكن وصل لمسامع هذا الغاااضب بشدة ماذا يقول وعدي…. صبرااا ياوعد فالقادم سئ
وجة مصطفي حديثة للمديرة/احنا بنشكر حضرتك جدا علي تفهمك للموضوع واحنا هنحاول نتكلم معاهم ثم خرج الجميع من غرفة المديرة
همس/لوكا انا اسفة مش همسك ايده تان
مالك/نووو ياهمستي انا زعلان ازاي تخليه يمسك ايدك كدة
همس بنبرة باكية/سووري لوكا
مالك/ماش ياهمستي بس مش تعملي كدة تان
همس/حاضر يالوكا
مصطفي/انت بتقول اي ياابني همستي قالها باستنكااار كبير وانتي ياهمس لوكا ده الموضوع متطور
وعد/هو انت متعرفش…..مش دة جوز همس مستقبليا طالبها مني وهما في حكم المخطوبين
مصطفي/وعد انتي بتقولي اي اصل ودني مش شغالة
مالك/بتقولك انها خطبتي فانت متقربش منها احسن لك علشان انت كبير في السن ومش عاوز ازعلك مني
مصطفي/نهار ابوك اسود تزعل مين يلا انت عندك كام سنة وانتِ ياهمس تعالي هنا
مالك/انا عندي 6سنين وهمس مش هتجيلك ويلا باي علشان ورانا Class
كان ادهم يقف وينظر لوعده كما يقول
مصطفي وهو يوجه حديثة لادهم/ابنك ده
ادهم/ايوة
قام مصطفي باحتضانة/عاش من شافك يا ادهم
بادلة ادهم الحضن/وحشتني ياض يا مصطفي
وعد/مصطفي انت تعرفة
مصطفي/ايوة يابنتي ده يبقي ابن عمتي
ادهم/وانت تعرفها منين
استغرب مصطفي سؤالة لاكنة قال/ دي ….لكن قامت وعد بمقاطعته/انا ومصطفي اصدقاء…. ده شئ يخص سيادتك في حاجة
غضب ادهم كثيراا من احراجها له وكان سيتحدث لكن قاطعة مصطفي
مصطفي/وانت تعرفها منين ياادهم
ادهم/تبقي صاحبة شادي اخويا
مصطفي/لا متقولش هو شادي اخوك
اومأ ادهم ايجابا
وعد/يلا يا طفطف بقااا علشان نشوف الجامعة ولا اي
ادهم بغيرة شديدة/طفطف اي ياانسة ما تحترميه شوية
مصطفي بضحك/لا سيبها هي مش بتقولي غير طفطف اصلا يابني وعد مش بيهمها حد
وعد/كدة ياطفطف انا زعلانة منك جداا
مصطفي/وانا مقدرش علي زعل وعد مني
ادهم بغيرة وغضب/مش يلا بقااا هنفضل واقفين في المدرسة كتير
رفع مصطفي حاجبة باستنكار/يلا
خرج مصطفي ووعد وادهم الي الخارج
في الخارج
………./تؤتؤتؤ مصطفي ووعد مع بعض طب هو انا مستغرب مالازم حامي الست وعد يبقي معاها علي طول
وعد ببرود/اي الي جابك وبعدين انت عارف اني مش محتاجة حامي يا………..
_______________________
في الجامعة
تدخل جني تجد شادي يخرج مسرعا وخطواته تدل علي غضبة فاوقفته
جني/شادي مالك في اي
شادي/جني لو سمحت سيبيني انا عاوز امشي
جني/في اي بس يا شادي
شادي بدمعة خائنة/طلعت مبتحبنيش و بتقولي احنا اخوات ياجني
قد فهمت جني/اهااا طب انت رايح فين دلوقتي
شادي/مروح
جني بمرح كي تنسية/استني هاجي معاك واتصل علي البت وعد تيجي مع ان لو بطوط عرفت هتستخدم سلاح المهات ضدنا
اومأ لها وجملة واحدة تتردد في زهنة(انت اخويا يا شادي)
قامت جني بالاتصال علي وعد
*************عند وعد امام مدرسة مالك
وعد/وانت عارف وعد مش محتاجة حامي يا حازم
مصطفي/عاوز اي ياحازم انت الي جايبك هنا
وعد/مصطفي مش تكلم حازم اخويا كدة
ظهرت ابتسامة نصر علي وجه حازم لكن اختفت عندما قالت
وعد/ولا اقوول ابن مرات ابويا
مصطفي/اين الجبهة انا لا اراااها بصراحة في منتصف الجبهة
حازم بغضب/احترمي نفسك يابنت فريدة
وعد بغضب جحيمي/اسم فريدة ده ميجيش علي لسانك الوس* ده تان يا حازم
رفع حازم يده لصفع وعد وكل هذا امام ادهم المستغرب من هذة الفتاة فكيف ان تكون بهذة الحالات العديدة ولكن عندما وجد حازم يرفع يده لصفعها كان سيتدخل لكن وجد
قامت وعد بلوي يد حازم خلف ظهره /تؤتؤ لاعاش ولا كان الي يمد ايده علي وعد النويري يا زومة وشايف التيران دول خايفين مني علشان كل يوم والتاني صحابهم يرحولهم وهما خلصانين وهي تأشر علي الحراس وقامت بترك يده
حازم/بكرة هتيجي مزلولة لينا يا وعد وهتشوفي
وعد/يلا يابابا العب بعيد مش وعد النويري الي تتزل وقول لامك اوووو سوووري قصدي مامتك ان وعد مبتخفش
غادر حازم وغضبة غادر قبلة فهوو يكره وعد بشدددة
التفت وعد لمصطفي وقالت بنبرة تشوبها البكاء والضعف/عاوزة شوكولاتة يا مصطفي بليزززز
مصطفي/حاضر من عيوني استني هنا هروح اجبلك وهاجي بس اهدي
اومأت له وعد ذهب مصطفي ليجلب لها الشوكولاتة
ادهم/انتِ ازاي كدة
وعد/نعم…!؟هو اي الي ازاي
ادهم/ازاي بتبقي متعصبة وفي ثانية بتبقي هادية وفي ثانية بتبقي ضعيفة انتي ازاي كدة يا وعدي
وعد تجاهلت كلمة وعدي الي جعلت فراشات تداعب معدتها/الي يشوف الي انا شوفته او يعرف الي انا عرفاه صدقني هيبقي انا
كان سيتحدث لولا قدوم مصطفي/اتفضلي ياستي والنوع الي انتي بتحبيه كمان
اخذت منه وعد الشوكلاتة واكلتها بنهم كبيير وقاطعها اتصال جني
وعد/اي يا جني انا جايه الجامعة اهوو
جني/لا لا متجيش تعالي علي الفيلا بتاعت شادي
وعد باستغراب/ليه هو في اي وانا اصلا معرفش مكان الفيلا
جني/قال لشهد ياوعد وقالتله خلينا اخوات……. وانا كمان مش عارفة المكان بردو
وعد بغضب وهي ترمي الشوكولاتة عي الارض/غبي غبي انتو ليه مبتسمعوووش الكلام وبعدما هدأت خلاص انا جاية اهوو
جني/احنا لسة رايحين هستناكي لانك عرفاني بلح ممكن اعك اكتر من اني اصلح
مصطفي/تصدقي باللة انا غلطان اني جبتلك حاجة
وعد/استني علشان في مصيبة حصلت ثم ذهبت لادهم/احم لو سمحت فين مكان الفيلا بتاعتك
ادهم باستغراب/الفيلا بتاعتي انا ليه
وعد/هو لازم ليه هتقولي ولا اتصرف
ادهم بصدمة/انتِ بتكلميني انا كدة ياعقلة الاصبع
وعد بصدمة/انا عقله اصبع يا شبيه البني ادمين
ادهم/انا شبيه بني ادمين يا اوزعة
وعد/عاااا متقولش اوزعة
مصطفي/بسسسس كفاية فضايح في الشارع لحد كدة والنبي احنا اتفضحنا خلاااص بما فيه الكفاية ….وانت ياادهم نقلت من القصر
ادهم/لا
مصطفي/تمام يلا يا وعد
وعد/انا الي هسوق
مصطفي/انتِ الي هتسوقي عوضي علي الله في العربية ودع مصطفي ادهم
ذهبت وعد وجلست خلف المقود
وجلس مصطفي بجانبها
ادهم/ياتري عاوزة تعرف عنوان القصر ليه انا هروح وراهم
ساق ادهم السيارة خلفهم حتي وصلو امام قصر السيوفي
*************************بقلمي/امنية الحبشي
عند جني وشادي في القصر
جني/احم شادي
شادي/اي ياجني
جني/احم هو يعني هو في هنا خادمات بنات
شادي/ايوة في المطبخ
جني/اشطااا
وذهبت جني الي الخادمة في المطبخ وسالت علي مكان الحمام ووصفته لها لكن وجدتة معطل
جني^/اه يا شيدو الكلب قصر طويل عريض والتيوليت فيه مش شغااال انا ادخل اي اوضة وخلاص حلوة الاوضة دي اه واللة حلوة ثم دخلت الي الغرفة وجدتها الوانها غامقة وبشدة
جني/اي جو الرعب ده اي كمية الاسود ده امممم يسلام لو هنا ازرق×ابيض هيبقي واااو وكمان هنا…. واخذت تتخيل اين ستضع جميع الاشياء في الغرفة ولم تنتبه الشخص الذي خرج من الحمام للتو
مازن/انتِ يماما بتعملي اي هناااا
التفت له جني بتلقائية وجدت شخص يقف ويلف منشفة حول خصره فقط والماء يتقطر من شعرة وينزل علي صدرة العاري القوي قامت بالالتفاف/انت يا غبي مش في واحدة في الاوضة ازاي تخرج كدة
مازن بتهكم/اولا دي اوضتي ومحدش بيدخلها فانا اعرف منين انك هنا
قالت ببلاهة/تصدق صح بس بردو ده ميمنعش انك تحترم نفسك
مازن/بره ياماما وانتي شبه الاطفال كدة ….دانا لو كنت اتجوزت كنت خلفتك
قامت جني بالالتفاف له بغضب وقد تناست الوضع/طفلة مين يابني ادم انت انت الي عجوز وعضمة كبيرة ياجدو
اتغاظ مازن منها كثيرا/مين ده يابنتي الي عجوز ده بنات بلدك كلها هتموت عليا
جني/هقول اي بنات مسهوكة واتعموو في عينهم هو انت اكمنك قمر بزياااادة وشعرك حرير وعيونك يدوخو وجسمك رياضي يموتو عليك
مازن/نظر لها كانها برأسين/هو انتِ هبلة ولا شكلك كدة
جني/احترم نفسك ياجدو
ولكن فعل ما صدم جني
قام مازن بخلع المنشفة ببطئ
قامت جني بالالتفاف/انت ياسافل يا قليل الادب يا حقير يا حيوان مش مكسوف من نفسك
مازن بخبث/دانا جدوو حد يتكثف من جدوو بردو
جني/وهي تخرج من الغرفة/سافل سافل مفيش كلام يعني
ضحك مازن بملئ فمه/يابنت المجنونة بس قمرر عليها جسم يودي القسم اي الي انا بقوله ده كلهم اوس*خ وانت عارف
بالأسفل كان يجلس شادي والحزن يطغي علي وجهة
دخلت وعد وخلفها مصطفي وخلفهم ادهم
وعد/شادي
نظر لها شادي بحزن وقام باحتضانها بقووووة كبيرة وهو يبكي/مبتحبنيش ياوعد بتعتبرني اخوها انا بحبها اوووي يا وعد(اذا بكي شاب لاجل فتاة فهوو مهوس ومتيم بهااا عشقاا)
وعد/اهدي يا شاد ولاكن قاطعها من قبض علي يديها بقوة وقام بسحبها من حضن شادي وجرها خلفه مصطفي كان سيتدخل لولا إشارة يد وعد
اما عند ادهم لم يقدر رؤيتها في احضان اخيه قام بالقبض علي يدها وسحبها خلفة الي غرفته دون الاهتمام باحد قام بدخول الي غرفتة ودفعها الي الحائط
وعد/ممكن اعرف في اي يا أستاذ ادهم
قام ادهم بالاقتراب منها/اسمي ادهم بس يا وعدي
وعد/لا استاذ وانا اسمي وعد
ادهم بجنون/لا انتي وعدي بتاعتي وملكي انا بس
وعد/انا مش بتاعت ح لاكن قاطعها ادهم بالتقاط شفتيها بقبلة اقل مايقال عنها عنيفة فهي تقول انها ليست ملكة لا انا ملكه وحده فقط تحولت قبلته الي قبلة رقيقة عندما احس بطعم الدماء في فمه
اما عند وعد صدمت كثيرا من فعلته هذة ولاكن كانت لا تريد ابعاده مع انها تتالم لاكن تشعر بشعور جميل لاول مرة تشعر به في حياتها
ابتعد عنها ادهم ودفن راسه في عنقها/بحبك ياوعدي لا مش بحبك انا بعشقك بحس بقلبي هيقف لما اشووفك مع انك اصغر مني بكتير بس بشوفك مراتي وحبيبتي وعشقي وكل حاجة ليا انا مستغرب نفسي جدااا شوفتك امبارح وحسيت بكل ده مش عارف ازاي بس انا بعشقك يا وعدي
كانت وعد تنوبها حالت من التيه لا تعي شئ مما يقولة لاكن استعادة وعيها وقامت بابعادة بقووووة كبيرة اكتسبتها من كرهها لكلمه (حب)
وعد/اي الي انت عملته ده انت اتجننت انت ازاي تعمل كدة
ادهم/قولتلك علشان بحبك امتي وازاي وانا لسة شايفك امبارح بس بحبك ومش هسيبك
وعد/وانا مش بحب ولا هحب حد ثم رفعت اصبعها في وجهة وبحذرك انك تعمل الي عملتة ده تان فاهم ثم استدارت لتخرج من الغرفة باغتها ادهم بسحبها والقائها علي الحائط وقال بهمس/بس انتي ليه مبعدتنيش
وعد/علشاان علش اان
ادهم/ايوة ياوعدي علشان اي…
ثم اقترب منها وقال امام شفتيها/كنتي عوزاني اكمل صح وكان يقترب منها اكثر ولكنها تذكرت ماضيها جعلها تبعده عنها بقوة وقامت بمغادرة الغرفة
بالاسفل
جني/انا شوفت ادهم وهو واخد وعد هو في اي
شادي/والله مانا عارف
مصطفي/هو ازاي يخدها كدة اصلا
جني/انا مووش فاهمة حاجة خااالص
شادي/استنو ياجماعة لما ينزلو هنفهم
نزل مازن/مصطفي يابن الايه عااش من شافك
مصطفي/ميزو مالك ياض احلويت ليه كدة
نظر مازن لجني/والنبي ياخويا في ناس بتقولي جدوو…. واي الي مقعدكو وعنيكو علي السلم كدة
شادي/ادهم خد وعد علي اوضته
اتسع عين مازن/وعد مين ياض ياشادي اوعي تقول البت الي شعرها احمر
شادي/ايوة هي
قاطعهم نزول وعد/يلا ياجني
شادي/في اي ياوعد
وعد/……قاطعها ادهم/اصل راحة تجهز نفسها
نظر له الجميع باستغراب بدون استثناء احد
شادي/ليه
ادهم/اصل فرحنا بعد شهرين
شادي/ياعم سهلة ثم اتسعت عين شادي/احيييه انت بتقول اي
مصطفي/اي الكلام ده يا اادهم رودي ياوعد الكلام ده بجد
وعد/موافقة بس عندي شروط
ادهم وهو ينزل الدرج ثم جلس بغرور/وكمان بتتشرطي وايه هي الشروط
وعد وهي تجلس بغرور مماثل/اولا همس تبقي تحت وصايتي انا
ادهم باستغراب/مش فاهم يعني ايه تحت وصايتك
وعد/ يعني تجيب لي تنازل من بابا ان انا ابقي الواصية عنها ازاي ماعرفش
ادهم/انا مش فاهم يعني انتي عاوز اخلي ابوكي يتنازلك عن وصاية اختك
وعد بصوت متحشرج/ايوة عوزاة يتنازل عنها ليا بالزوق او بالعنف
ادهم/موافق مع اني مش فاهم+اي تان
وعد/الجواز بعد الامتحانات يعني بعد 3اشهر
ادهم بمضض/موافق
وعد/متدخلش فيا ولا في اي حاجة تخصني
ادهم بغضب/لا كدة تبقي هتجوزي سوسن اسمعي ياشاطرة انا موافق علي اول شرطين اما الشرط الاخير دة متفكريش اني هواافق عليه
وعد/واللة ده الي عندي موافق اوكي مش موافق عادي جداا احنا لسة بنتفق
ادهم باستنكار/بنتفق انتِ مسمية جوازك مني اتفاق
وعد/واللة افهم زي ماتفهم انا قولت الي عندي
ادهم/وانا مش موافق يا وعد وهتجوزك برضاكي او غصب عنك
كادت وعد ان ترد لولا قاطعهم صوت مازن/اهدو يجماعة بصي ياانسه وعد مفيش حد هيقبل باخر شرط الا بقااا لو هيبقي****
وعد/احم تمام انا موافقة علي الجواز بس الشرط الاساسي همس يبقي انا الواصية عنها
ادهم/وانا قولت موافق والصقر مبيرجعش في كلامة
ادهم/وانا كمان عندي شرط
وعد برفع حاجبها/وايه هو انشاء اللة
ادهم/تعرفيني كل تحركاتك
وعد/واللة طب مااقدملك طلب اقبل ما اخرج احسن
ادهم/وليه لا انتي قولتي شروطك وانا وافقت وانا ده شرطي ومطلوب منك توافقي
وعد بتنهيده لانها تحتاجه/تمام وانا موافقة
مصطفي/خلصتي ياوعد وانا بقااا مش موافق
ادهم بغضب اعماه من يكون مصطفي/وانت مالك توافق ولا لا ماتولع
مصطفي/علشان انا ابقااا قاطعته وعد/مصطفي بليز نتكلم بعدين انا وانت وقالت لادهم وحضرتك انا مستنية منك ورقة التنازل
ادهم بعشق/انتِ لو طلبتي عيوني هجبهملك
وعد بخجل/احم تمام ولكي تغير الموضوع/هااا ياشيدو اي رايك في القلم الي خدته من الحب
نظر لها شادي بحزن اتضغطين ايتها الغبية علي جرحي اكثر
ادهم/قلم اي
وعد ذهبت وجلست بجانب شادي/متزعلش مني ياشادي بس انا حزرتك وقولتلك بلاش بس انت الي كنت مصمم قولتلك الحب مبيجيش من وراه غير الاذي والذل والاهانة وانت فضلت مصمم
شادي بحزن/انا مش زعلان ياوعد خلاص الي حصل حصل
جني/فقك ياشيدو غارت شهد انا موجودة دانا حتي عنيا خضرة زيك هنجيب مزز صدقني
شادي بمرح/مبقاش غيرك انت ياجون واتجوزك
جني/هااارسوح جون انا جون دانا العرسان بيقفو طوابير قدام الفيلا يكش بس النفس
وعد بضحكة جعلت ادهم يذووب بها اكثر/علي يدي دانا مبعرفش ادخل الفيلا بسبب العرسان
جني بغيظ/اااه يادزمة انتي وهو بسسس هو طفطف حبيبي الي هينصفني مصطفي قول حاجة
مصطفي ببراءة مصطنعة/حاجة
جني بغيظ كبير/حتي انت يامصطفي طب مااشي ثم اخدت وسادة وقامت بضرب شادي ومصطفي ووعد
تحت ضحكات ادهم ومازن علي هذة المجنونة حتي قاطعها رنين هاتفها
جني/يااااالهوي دي بطوط
وعد/افتحي يابنتي بقلب جامد ولو سالت عني قوللها انك مشوفتنيش
جني/اه يا واطية
مصطفي/هيتعمل منكو بطاطس محمرة
شادي/لا وانت الصادق هتعمل منهم شاورما
جني/بس بقاا انا هفتح وقامت بفتح الهاتف والمكبر
فاطمة/انتِ فين يابنت الجزمة وفين وعد واللة لما تجيولي بس مش المفروض انكو عندكو محاضرة واحدة وترجعو
قامت وعد باللطم علي وجهها
جن/قلبي ياطمطم انا مع وعد
فاطمة/وفين وعد جني/معايا
فاطمة/انتي بتهزري يابت انتو فين ياجني ومن غير كذب
ابتلعت جني ريقها ونظرت لوعد كانها تقول(اقولها اي)
وعد/ست الكل انتي يابطوط ثم نطقت بسرعة/احنا عند شادي في البيت لانه كان تعباان جدا ومتقلقيش معانا مصطفي
كتم جميعهم ضحكاتهم علي هذة القوية التي تحولت كالفأر الان
مصطفي/ايوه ياطمطم انا معاهم وشادي يبقي قريبي متقلقيش
فاطمة/ياحبيبي ياشادي طب هو كويس دلوقت ولا اي جبتولو دكتور يابت يا جني
ابتسم شادي وقال بنبرة تمثيليه للتعب/متقلقيش ياطمطم انا كويس
فاطمة/الف سلامة عليك ياحبيبي وانتِ يااخرة صبري منك ليها اخلصو علشان عندي خبر ليكو هيخليكو تتنططو زي القرود
جني/اي يابطوط والنبي قولي مش هقدر اصبر علي ماجي
وعد/قولي ياطمطم يلا اي هو
فاطمة/سليم جاي من السفر بكرة بس قالي اسيبها مفجأة ليكو
جني/عادي ثم صرخت بفرحة سووولي هييييه سولي جاااي
وعد بفرحة ممزوجة باستغراب/سليم جاي وسايب ثم ادركت ما كانت ستتفوه به احم قصدي يعني غريبة
فاطمة/واللة مااعرف ياوعد هو اتصل وقالي انه جاي بكرة ومقولش ليكي والبزات جنجون
جني/الواطي لما اشوفة بس واللة لضربة واموتة
فاطمة/يلا تعالي انت وهي ويلا علشان همس زمانها جاية ومش بترضي تاكل من غيركو
وعدوجني/حاضر يابطوط
ثم اغلقت الهاتف
نظرت وعد لشادي/شيدو اشوفك في الجامعة بكرة وفكر متجيش كدة وانت عارف اي الي هيحصلك
شادي بتحية عسكرية/تمام يافندم
ادهم بهدوء/مين سليم ده
جني بفرحة وسرعة/سليم ده يبقي ابن خالتي كان مسافر فرنسا
ادهم بغضب لنفسة/طب ووعد مبسوطة يا تري في حاجة ما بينهم اعقل يا ادهم اهدي خااالص متعصبش نفسك
وعد/شادي بليز ممكن توصل جني علشان عاوزة اروح مشوار انا ومصطفي
جني/لااااا ابوس ايديكي صوباع صوباع وانا جاية معاه كناا هنعمل 100 حادثة والنبي خدوني معاكم
نطق مازن بسرعة/انا ممكن اوصلك نظر له الجميع باستغراب/ انا قصدي ان ورايا مشوار ممكن اوصلها في طريقي
وعد/لا واللة لا شكرا
شادي/ياستي هو هياكلها ده هيوصلها+كمان اني مش قادر اسوق اصلا
وعد بتنهيده/تمام يا استاذ مازن ثم وجهت كلامها لجني/لو ماما فاطمة سالت عليا انا مع مصطفي وبس
ادهم بغضب وغيرة/راحة فين
وعد/شئ ميخصكش ثم غادرت وغادر خلفها مصطفي
همس مازن بجانب اذن جني/مش يلا علشان جدو يوصلك ولا اي نظرت له جني بخجل لقربة الشديد ثم خرجت هي وهو للسيارة
*****************عند وعد نجدها تبكي بحرقة ووجع امام قبر امها فريدة/انا هوفي بوعدي ياامي خلاص هحمي همس انا عارفة الي بعملة ده غلط بس انا مش مهم المهم الوعد الي وعدتهولك فتذكرت الوعد وامها وهي علي فرااش الموت
فلااااااش باااااك
فريدة/اوعديني ياوعد انك هتحمي اختك من سالم
وعد وهي طفله تبلغ من العمر 13 عام هتفت بقوة لا تناسب عمرها /حاضر يماما انا هحميها متخفيش عليها وهقول كل حاجة
فريد بخوف/لا يااوعد متقوليش اي حاجة وحياتي عندك لو قولتي هياذي اختك بلاش يااوعد .. وبعدين معكيش دليل يثبت بلاش يا وعد بلاش
وعد/حاضر يماما مش هقول حاجة خلاص بس ارتاحي انتي وكان هذا اخر ماسمعته فريدة قبل وفاتها وعد/ماما ماما انتي مبترديش ليه لاااااا ماااااااما بالله عليكي لاااااا متسبنيش مليش غيرررررك ياماماااااااااا والنبي قومي متعمليش معاياااا كدة مش هقووووووول لحد بس قومي قوووووووووومي قالت اخر كلمة بصراخ ثم وقعت مغشي عليها
بااااااااااااااك
انا وعدتك اني مش هقول لحد علشان همس متبقاش في خطر بس دلوقتي انا هحميها ثم قالت بقوة بين دموعها وشهقاتها/وهخليه يدفع تمن كل الي عمله غاااااالي اوووووي ياامي وهخليه يقول حقي برقبتي….
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول النوفيلا : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حوريتي العنيدة لكاتبة أمنية الحبشي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى