Uncategorized

رواية لحظة غضب الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

 رواية لحظة غضب الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

رواية لحظة غضب الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

رواية لحظة غضب الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

فجر.  جريت عالسلم
جاسر. نزل وراها بسرعه وف لحظه مد ايده علشان يمسكها 
فحر. اتكعبلت وقعت وصرخت
جاسر. بصلها وانصدم لما شافها وقعت وبتصرخ قوي
كريمه وسهر وابوه ويوسف جريو عليها
فجر. بتعيط وبتقول ابني راح ابني خلاص رااح
سهر.  حبيبتي متخافيش انتي بخير 
كريمه.  لقت دم نازل منها قالت يالهوي يلا عالمشفي بسرعه
يوسف.  حاضر يا ماما هجهز العربيه
ابوه.  اهدي يا بنتي متخافيش
سهر.  بتحاول تشيلها بس مش قادره
كريمه.  بصت ل جاسر وقالت تعالي يا جاسر شيلها 
جاسر. واقف ومش بيتحرك
فجر.   بدموع قالت خلاص ابني راح
ابوه.   قالها ان شاء الله خير وبعدين قالها هو ايه اللي حصل
فجر. بصت ل جاسر وقالت جاسر زئني
الكل فتح عيونه ومش مصدق   
فجر.  بصتله بحزن ودموع وقالت ارتحت دلوقتي
يوسف.  دخل وقال يلا
ابوه. قاله بصوت عالي شيل مرات اخوك ويلا بسرعه
جاسر.  بصلها وعيونه فيها دموع علي حالها ومن كلامها وف نفسه بيقول انا ملمستهاش ازاي وقعت
كريمه. صرخت فيه وقالت يلا ولا هتخليك هنا ومشيت
سهر.  شدته من ايده وقالت جاسر مش وقت تفكير خالص
جاسر.  مشي معها
يوسف.   قعد فجر وامه مع بعض ومراته معاه ف العربيه
جاسر وابوه ركبو مع بعض  
وبعد بعض الوقت وصلو المشفي
فجر.  جوا ومعها الدكتوره
الكل برا واقف زعلان
كريمه. راحت علي جاسر وقالت اهدي يا حبيبي هتبقي كويسه باذن الله
جاسر.  بغيظ من كلام فجر قال متهمنيش
ابوه.  سمعه وراح عليه وقال هي مين اللي متهمكش انت ناسي انها مراتك ياريت تفوق كدا وتعقل ومتخسرهاش وادعي ربنا انها والولد يكونو بخير وبعدين بصله بزعل وقال ليه عملت فيها كدا
جاسر. بزهول من كلام ابوه قال انا معملتش فيها حاجه
ابوه.  اومال هي قالت كدا ليه اعتقد مش من فراغ
جاسر. دي اكيد مجنونه لاني انا مستحيل اعمل فيها كدا حتي لو مش طايقها اكيد مش هوقعها يعني بقلمي نور عصام 
ابوه.  زعلان من طريقة كلامه ورده وبصله وقال بهمس اخوك بقاله اكتر من سنتين مش طايل ضوفر عيل وانت مستهون بمراتك وابنك ولا همك
جاسر.  فكر بكلام ابوه عن اخوه بالنسبه للخلفه وزعل عليه وبعدين قال اعمل ايه مش فاكرها ولا عاوزها  
ابوه.  طيب وابنك 
جاسر. لسه هيرد
الدكتوره. طلعت والكل جري عليها قالت الحمد لله المدام بخير
كريمه.  بلهفه طيب والبيبي
الدكتوره.  الحمد لله هو كمان بخبر 
كريمه.  بس هي نزفت
الدكتوره.  دا من أثر الوقعه وربنا معها الكل الحمد لله وبعدين الدكتوره قالت بس هي محتاجه غذي اكتر من كدا لانها ضعيفه جدا 
كريمه.  ان شاء الله
الدكتوره. حمدلله علي سلامتها ومشيت
الكل دخل عندها علشان يتطمن
فجر.  كانت نايمه عالسرير والحزن ماليها 
سهر.  حبيبتي سلامتك
كريمه.  الف سلامه عليكي ياروح ماما 
عبد الرحمن.   الحمد لله يا بنتي انها جت علي قد كدا
يوسف.  سلامتك يا ام عتريس
جاسر.  واقف ومش بيتكلم
فجر.  بصتله وقالت انا الحمد لله كويسه بس ليا طلب
عبدالرحمن.  عاوزه ايه يا فجر
فجر. انا عاوزه اروح عند ماما معلش اعذروني مش هقدر ارجع معكم
جاسر.  قرب منها وقال مراتي متروحش بيت حد وهي تعبانه
فجر.  يعني ايه بقا 
جاسر. لما تبقي كويسه ابقي روحي مكان ما انتي عاوزه
فجر.  بعند معاه قالت هروح عند امي ومش بمزاجك
جاسر.   يعني ايه مش بمزاجي دي
فجر.  يعني حضرتك مش عاوزني وعاوز تطلقني يبقي خلاص ملكش كلام عليا 
كريمه.  اهدي يا فجر مش كدا
جاسر. سبيها يا ماما تتكلم علي مزاجها
فجر.   تمام وقامت ونزلت من السرير
الكل رايحه فين يا فجر اهدي
فحر. رايحه بيت اهلي
جاسر.   قسما بالله لو ما اتعدلتي واتكلمتي زي الخلق
فجر.   هتعمل ايه بعد الي عملته
حاسر. بصوت عالي وزهئ قال عملت ايه
فحر. زئتني من عالسلم وكنت عاوز تموتني او تسقطني علشان تخلص مني مش هو دا اللي انته عاوزه
جاسر. انا مستحيل اعمل كدا انتي مجنونه
فجر.  مجنونه وانت نازل تجري ورايا ومديت ايدك وزئتني انا شوفتك
جاسر.   انا كنت لسه همسكك علشان جريتي مني لكن فجأه لقيتك وقعتي ازاي مش عارف
فجر.   متأكده من كلامه لانها فعلا شافت ايده بس ما لمستها وفاهمه ان كل غرضه وقتها انو يمسكلها لما جريت وعصبته وبعدين قالت ايوا انا متأكده وعرفه انك عاوز تخلص مني بس اللي ما اتوقعته انك تعمل كدا وتموت ابنك لدرجه دي مش طايقني
جاسر.   وقف قدامها وقالها تصدقي ما تصدقي براحتك اما ملمستكيش وانا مش جبان علشان اعمل كدا مهما كنت مش طايقك
فجر.  بتحدي ف عيونه قالت انتهينا انا همشي
جاسر.  شالها غصب عنها وقالها قولت لما تبقي كويسه امشي
ابوه وامه واخوه مبسوطين لما شالها ومن كلامه
يوسف.  طيب يلا عالبيت ونكمل خناقنا هناك احسن من الناس اللي هتتلم علينا دي
فجر. نزلي
جاسر. اخرسي مش عاوز اسمع صوتك
فجر.   مش هخرس وانت متقدرش تعمل حاجه
جاسر.   متعصنيش
فجر.  متتعصب ولا تغور
جاسر. استغفر الله العظيم وكانو وصلو العربيه جاسر قال ماما اركبي مع بابا ويوسف وسهر وهو ركبها ومشي
فجر.   وديني عند امي
جاسر. مردش عليها
فجر.  مش هكلم نفسي انا
جاسر. بصلها وقال ممكن تتكتمي خالص
فجر.   منا عاوزه اريحك مني وبقولك وديني عند امي
جاسر.    ممكن افهم ليه اللي عملتيه دا
فجر. بصتله بغيظ وعوجت بوئها وقالت عملت ايه
جاسر.  ليه قولتلي تني زئيتك
فجر. ليه هو انتي فعلا معملتهاش
جاسر. طبعا لأ
فجر. انا شوفتك وانت بتزئني ومش هكدب نفسي 
جاسر.  والله ما حصل 
فجر. متقلقش انا مش هعملك حاجه انا قلبي طيب وبسامح
جاسر. يعني ايه
فجر. بغيظ وعند فيه قالت يعني لو ماشيه ف الشارع وكلب عضني
جاسر. بنفاز صبر قالها نعم 
فجر.  اهدي ايه هو انا قولت حاجه
جاسر.  هو انتي لسه هتقولي
فجر.  ايوا يعني لو كلب عضني اعتقد اني مش هروح اعوضه زي عمل اكيد همشي وخلاص 
جاسر.   قسما بالله با فجر 
فجر. بعند قالت الله اسمي طالع منك زي الزفت 
جاسر.  بصلها وقالها اظبطبي احسنلك
فجر.  ولو ما ظبط
جاسر.  بلاش تشوفي وشي التاني
فجر.  معتقدش عندك وش تاني اوحش من دا 
جاسر.  اتنهد بصوت الي وقالها فجررر
فجر.   وديني عند امي وانت ترتاح وتعيش حياتك بمزاجك
جاسر.   بصلها وف نفسه عنيدة وتغيظ ومش بتسلم بسهوله
وبعد شويه وصلو البيت
جاسر. نزل وراح فتحلها العربيه وشالها
فجر. لو سمحت نزلني انا اقدر امشي بنفسي
جاسر. مردش عليها وطلع بيها علي اوضتهم ونزلها علي السرير برفق
فجر.   بأرف بصتله لحظة غضب بقلمي نور عصام
جاسر.  قرب من وشها وقالها ياريت تتعدلي وبلاش النظرة دي علشان ما اتصرف معاكي بطريقتي 
فجر.  لسه هترد سابها ومشي 
سهر.  قالت انا هجهز اكل ل فجر وقالت داده تعالي معايا
كريمه. قالت جاسر تعالي اقعد
جاسر.  قعد وقال نعم يا ماما
كريمه. براحه شويه علي مراتك
جاسر.  ماما انا مش الراجل اللي يهين مراته ولا يحاول يأذيها ولا يعاملها وحش انا بس مش فاكرها وتصرفاتها بتعصبني وتنرفزني وعلشان كدا مش طايقها ولا عاوزها معايا لكن انتو مصرين
ابوه.  طيب ليه جبتها كنت روحتها عند امها 
جاسر.  لما تخف ابقي اوديها
يوسف.  ابتسم وقال لما بقا 
جاسر.  بصله وسكت وبعدين شاف
 سهر جهزت السفره وقالت تعالو يلا علشان الاكل جهز ومعها صنيه فيها اكل ل فجر وقالت انا هطلع عند فجر
جاسر.  قام وقف وقالها معلش يا سهر انا هوديهولها
سهر.   اتفضل
جاسر. اخد الاكل وطلع 
فجر. بصتله 
جاسر.  حط الاكل علي السرير قدامها وقالها اتفضلي كلي
فجر.  مش عاوزه 
جاسر.  مفيش حاجه اسمها مش عاوزه لازم تاكلي 
فجر.  قولت مش عاوزه اتزفت 
جاسر.  لازم تاكلي الدكتوره قالت كدا 
فجر.  ايه دا اللي يشوفك يقول بتحبني وخايف عليا
جاسر.  لا طبعا انا لو عندي كلب وتعب كنت ههتم بيه واراعيه لحد ما يخف ويوقف علي رجليه 
فجر. بصتله وضغطت علي شفايفها 
جاسر.  وانتي متعرفيش انا طيب قد ايه وبهتم بالحيوانات
فجر.    قالت …….
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!