Uncategorized

رواية قدري ونصيبي الفصل الثانى 2 بقلم منار أحمد

 رواية قدري ونصيبي الفصل الثانى 2 بقلم منار أحمد
رواية قدري ونصيبي الفصل الثانى 2 بقلم منار أحمد

رواية قدري ونصيبي الفصل الثانى 2 بقلم منار أحمد

الاء، ايه
الجده ،زي ماسمعتي كده ابوكي هيتجوز
الاء، بابا الكلام اللي هي بتقوله ده صح 
الاب (محمد)،ايوه يابنتي معاها حق انا لازم نتجوز ولازم نجيب واحده تاخد باالها من البيت ومنك
الاء بسخريه،ومين بقا يابابا اللي هتخلي بالها مني ومن البيت
الجده، ثريا بنت عم ابوكي
الاء، ايه ثريا لا انتو اكيد بتهزرو ثريا مين دي اللي هتخلي بالها من البيت انتو ناسيين انها عدوة ماما 
الاب، يابنتي ثريا اتغيرت واكيد هتخلي بالها منك ومن البيت 
الاء بدموع، بابا انا مش موافقه 
الجده بغضب، انتي هتعارضينا ولا ايه وبعدين احنا مطلبناش رايك 
والفرح هيبقي بكره
الاب، بسرعه كده ياماما مانصبر شويه
الجده، يابني ولاسرعه ولاحاجه العروسه جاهزه ليه نتأخر بقا 
الاب، زي ماانتي شايفه ياماما وخلاص 
الاء طلعت تجري ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها وقعدت تعيط 
ومسكت صورة امها وحضتنها
الاء، ليه ياماما كده سبتيني ومشيتي تعالي شوفي بيحصل ايه وانتي مش هنا مش قادره استوعب ياماما بابا قدر يتجوز ازاي وازاي وافق اصلا انا حاسه ياماما ان بابا بدأ يتغير من بعدك انا مش قادره نستوعب ياماما انها هتاخد مكانك ومش قادره نستحمل ياماما ولا عارفه هنعمل ايه 
بعد يوم الفرح 
طلعت الاء تقعد معاهم علي الاكل 
ثريا، ازيك ياالاء مشوفتكيش يعني امبارح خالص قافله علي نفسك الاوضه ومطلعتيش سلمتي عليا حتي شكلك كده مش طايقاني خالص 
الاب ، لا ازاي مش طايقاكي بس الاء بس مش متعوده عليكي يومين كده وهتاخد علي الجو 
ثريا بغيظ ، ماشي ياحبيبي براحتها خالص 
الاء سابت الاكل ومقدرتش تستحمل وطلعت بره تتمشي شويه ورجعت بعد ساعه 
ثريا وهي بتفتحلها الباب، كنتي فين ياالاء طلعتي كدت من غير ماتقولي لحد انتي رايحه فين
الاء، اوعي تكوني بتضحكي عليا بكلمتين وخلاص انا عارفه الحقيقه وعارفه انك بتكرهيني وبتكرهي ماما واوعي تكوني فاكره انك هتاخدي مكان ماما في البيت محدش يقدر ياخد مكان بابا ممكن تبقي ضحكتي علي بابا بكلمتين بس انا لا متقدريش تضحكي  عليا بكلمتين علشان عارفه حقيقتك 
الاب، في ايه بتتكلمو عن ايه
ثريا، مفيش حاجه ياحبيبي كنت بنفهمها بس انها لما تطلع من البيت تقولنا رايحه فين علشان نعرفو 
الاء وهي مستغربه من كذبها، عن اذنكو انا داخله 
دخلت الاء اوضتها وقعدت تذاكر 
الاب، انا فرحان منك جدا ياثريا انك بقيتي بتحبي الاء وواخده بالك منها 
ثريا بكذب، طبعا ياحبيبي دي زي بنتي واكتر دي لو طلبت عينيا هنديهالها 
الاء خلصت مذاكرتها ودخلت اتوضت وصلت ركعتين وقعدت تتكلم مع ربنا 
الاء، ياارب انا مليش حد غيرك مش عارفه نعمل ايه انا زهقت يارب ومش قادره نقعد في البيت ده ياارب اجبر بخاطري وريحني ياارب انا تعبانه بجد ياارب 
وبعديها الاء حست بالراحه ونامت علطول 
تاني يوم 
قامت الاء وكالعاده راحت دروسها 
ثريا، بنقولك ايه يامحمد انا شايفه ان كفايه تعليم كده انت برضو مش هتعيش طول حياتك بتدفع فلوس وتعلمها وبعدين هي لما تتعلم هتاخد ايه يعني والبت مالهاش غير ييت جوزها احنا مش عارفين هي بره بتعمل ايه ولا قاعده فين ولا مع مين 
محمد، بس ايه الكلام اللي بتقوليه ده ياثريا الاء عاقله وعارفه مصلحتها ومستحيل تعمل حاجه غلط 
ثريا، يامحمد احنا مش ضامنين الظروف ممكن اي حد يضحك عليها بكلمتين 
محمد، يعني نعمل ايه ياثريا 
ثريا، بص يامحمد الاء المفروض نجوزوها هي مبقتش صغيره وانت يعني مش هتفضل معاها طول العمر بعد الشر عليك يعني بس لازم تتجوز علشان يبقي ليها راجل يصونها كويس
محمد، بس هي مش هترضي هي بتحب تعليمها 
ثريا، محمد انت مدلعها جامد خالص لازم تشد عليها وعلشان مصلحتها يعني 
محمد، خلاص اللي تشوفيه ياثريا بس مين هيرضي يتجوزها وهي صغيره كده وهي مش هترضي اصلا
ثريا، انا عندي العريس يامحمد 
محمد، مين 
ثريا، ابن اختي هيحميها وهيصونها 
محمد، بس الاء مش هترضي تتجوز اصلا ياثريا 
ثريا، مفيش حاجه اسمها مش هترضي تتجوز غصب عنها 
محمد، خلاص كلميها انتي ياثريا 
ثريا، حاضر 
ثريا، الاء جبتلك خبر معايا بس ايه جامد
الاء ، ايه هو قولي 
ثريا ، جايلك عريس وهتتجوزي وهتسيبي تعليمك 
الاء ????
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!