Uncategorized

رواية وفاء البارت الثالث 3 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الثالث 3 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الثالث 3 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الثالث 3 بقلم آية عبده

تنويه …الروايه معقده شويه يعني مثلا النهارده هنعدي سنين كتير ونرجع نربط احداث الماضي بالحاضر ونهايه البارت التاني وبدايه الثالث  يعتبر البدايه للروايه ،فنركز في الاحداث ونحفظها لان في الاجزاء القادمه هنرجع بها فلاش باك وتكمتل الاحداث حبيت بس انوه علشان متهوش في احداثها
*********
منااااااال
ايوه مين حضرتك
معلش ممكن اكلمك علي انفراد
ايوه طبعا مش إن شاء الله خير
ايوه متخافيش
ذهبت منال مع تلك المرأه وبعد حديثهم اعطاتها كارت وقالت لها ذي مااتفقنا اخذته منال وقالت هفكر
ذهبت منال لتداول عملها وبعد العمل ذهبت لتطمئن علي وفاء
ازيك يادكتور مازن
الله يسلمك يامنال فين سليم
هو قالي امبارح ارجع الشغل وكأن شئ لم يكن وهو ميعرفش يرجع لان الدكتور كمال قاله يريح يومين فلو حضر الدكتور كمال هيشك 
تمام هكلمه اطمن عليه
طب ممكن اطمن علي وفاء
اه طبعا هي حالتها مستقره كمان يومين هنشوف حالتها هتسمح بالخروج ولا لا
هزت رأسها ممكن اروحلها
اه طبعا اتفضلي
ذهبت منال لوفاء وظلت تنظر لها وشردت في ملامحها الصغيره وتذكرت حديث تلك المرأه التي جاءتها في الصباح 
قطع حديثها الدكتور مازن
منال
ها نعم 
سليم عايز يكلمك
بقلق اه اخذت هاتف مازن وتحدثت 
ايوه مع حضرتك يادكتور 
تحدث،معها قليل واخبارها بأنها بعد يومين تأتي لتاخذ وفاء معها لمنزلها لحين معرفه ماذا سيفعل في موضوعها
تاهت لثانيه 
الووووو
ايوه مع حضرتك 
اتفقنا 
خلاص اتفقنا
**********
في منزل منال
ماااااما
ها نعم في ايه ياريم
مالك ياماما انتي كويسه من ساعه ماجيتي من الشغل وانتي شارده وسرحانه
مفيش ياحبيبتي انا كويسه 
طب ياماما ونظرت الي الارض
مالك ياريم قولي 
مفيش انا محروجه منك بس فلوس الدروس ،المستر طلب الفلوس بتاعه الشهر ده وال فات 
خلاص يابنتي يومين وهتصرف 
ماشي ياماما اه نسيت اقولك انهم جابو الوصل ده ليك 
ايه ده وريني فتحت الوصل ياااااه كل ده مبلغ 
في ايه ياماما 
العماره عايزه تترمم وعايزين المبلغ ده من كل ساكن في العماره لاما هتقع بينا ولو مدفعتش هعمل ايه بس ياربي 
تذكرت الكارت الذي معها مفيش حل غير كده
***********
بعد يومين ذهبت منال لوفاء
اقدر اخرجها النهارده يادكتور سليم
ايوه تقدري واشتريت لها كميه اللبن البودره ده وخلي المبلغ ده معاكي اصرفي عليها منه
انا يادكتور سليم اخدت اجازه مفتوحه علشان اعتني بالبنت
طب كويس انا هفوت عليكم كل كام يوم اطمن عليها ممكن 
ها اه طبعا يادكتور اتفضل في اي وقت
طيب يالا تعالي اوصلكم 
************
دخلت منال علي ريم ومنه بوفاء
مين دي ياماما
ظلت منال صامته لاتعلم ماذا تقول 
ماما مالك بنسأل حضرتك مين دي 
دي يامنه تبقي تبقي يعني
تبقي ايه ياماما 
اختكم 
نظرت منه لريم وقالو باستغراب اختنا 
**********
بعد يومين 
يعني راحو فين 
والله مااعرف علم علمك هي دفعت الفلوس ال علي شقتها في ترميم العماره ومشيت 
غريبه هتكون راحت فين ماسبتش اي عنوان 
لا مسبتش 
خرج سليم من العماره مصدوم هتكون راحت فين دي 
بعد اسبوع رجع وسئل عليها يمكن تكون رجعت ملقاش اي اجابه واختفت
يعني ايه اختفت
زي مابقولك يامازن بقالي اسبوعين قالب عليها الدنيا مش،لاقيها
ليكون حد من اهلها علم بالبنت وشكو فيها ولااااا
لا متقولش يكونو قتلوها
تفتكر 
افتكر ايه بس يامازن ليه خوفتني
بص ياسليم ابعد نفسك عن الموضوع ده شكله مفيش وراه غير وجع القلب وانت مسؤول عن عيله 
طب افرض بجد حصل لها حاجه
انت عملت ال عليك هي ال اختفت لوحدها مش سبت رقم تلفونك وعنوانك لجارتها علشان لو رجعت 
ايوه
خلاص متشغلش بالك وسيبها لربنا 
نظر سليم الي الجانب الاخر وقال بغضب وانا ازاي بس هقدر انسي ليه منال ليه
************
ماما
ايه في اي اخبار هاا ردي ياريم
لا ياماما مش لاقينها 
يعني ايه بنتي ضاعت ووقعت علي الارض مغمي عليها
بعد بضع ساعات 
خير يادكتور الوضع دلوقتي احسن ياريت محدش يعصبها الحاله المره دي عدت وربنا ستر
متشكره جدا يادكتور مش عارفه من غيرك كنا هنعمل ايه 
نظر لها ليه ياريم لهو انا غريب دي امي وانتي مهما كان كنتي في يوم مراتي وام ولادي 
توترت ريم خلاص يادكتور عماد انا بعتذر انت مش غريب ولا حاجه انا بس قلقانه علي ماما
مفيش اي اخبار عن وفاء
مفيش وبكت بحرقه 
تقرب منها الدكتور عماد بس بس في ايه متخافيش خير بكره ترجع ويتلم شملكم تاني 
مش باين ياعماد مش باين 
تقرب اكثر ليحتضنها 
ابتعدت وتذكرت أنها طليقته ولا يحق لها ذلك
اغمض عينه عماد وحزن عليها وخرج مسرع
ظلت تنظر للباب وذاد حزنها علي امها وعلي عماد وعلي الحال الذي لايسر الذي هم به الآن
بصوت خافت منخفض متعب وفاااااء
جرت ريم ايوه ياماما 
ببكاء فين بنتي 
نظرت لها ريم ولم ترد 
فهمت منال نظرتها يعني لسه هموت ياريم لو مرجعتش هموت
متخافيش ياماما هي اكيد بخير
لا لا مش بخير انا قلبي حاسس 
بكت ريم علي حال امها 
************
داخل احدي اقسام الشرطه 
والله ياخالد لهوديك في داهيه لو مظهرتش وفاء انت السبب ربنا ينتقم منك 
اهدي يامنه 
اهدا ازاي اختي مختفيه من سبب الحيوان ده ال دمر لها حياتها 
طيب بس تعالي احنا دورنا في جميع الاقسام ومفيش خبر عنها هندور في جميع المستشفيات واكيد خير
مشتشفيات يالهوي ليكون حصلها حاجه خالد ده انا هدمره وظلت تبكي وتصرخ امي هتموت لو مرجعتش يا رامي هتموت
جلس بجاورها وامسكها بيده واحتضانها متخافيش ياحبيبتي إن شاء الله خير 
يارب يارامي ياااااارب????
**********
ركب سيارته وقادها مسرعا واخذ هاتفه ليتحدث عليه
الووووو في اخبار
لا 
اومال انتي لازمتك ايه في الدنيا بقولك مراتي مختافيه وانت مفيش اي رد فعل منك ولا مساعده
اهدا ياخالد احنا دورنا ومفيش اي اثر لها 
يعني ايه خلاص اختفت ومش هترجع تاني وظل يصرخ ويبكي انا السبب انا السبب
اهدا ياخالد 
اهدا ازاي لو جرالها حاجه انا هموت اخواتها ومامتها بتهموني اني السبب وظل يبكي بحرقه
سبحان الله خالد بيبكي 
ليه يامحمد معنديش قلب مبحسش واغلق هاتفه واوقف سيارته امام احدي الاماكن وكان هذا اخر مكان جمع بينهم 
فلاش باك
خالد حرام عليك انا معملتش ليك حاجه علشان تعذبني كده
ظل صامت لا يتحدث
حرام عليك رد عليا انا وبكت وظلت تبكي كأن عيناها شلال مياه 
نظر الي الناحيه الاخري
جنت وفاء وقالت له حرام والله انت مش بني ادم من لحم ودم انت مبتحسش انا بكرهك وجرت وظل مصدوم من حديثها واقف ينظهر لها وهي تبتعد شيئا فشيئا
انا السبب ياريتني ماسيبتك تمشي ياريت يارب انت بس ال عالم رجعها مش ليا انا مستحقش رجعها لامها واختها 
رن هاتفه صديقه محمد
الووووو 
ايوه ياخالد
بتقول ايه لاقيتوها 
ايوه بس في خبر مش كويس
خبر في ايه حصلها حاجه 
للاسف عملت حادثه وحالتها في خطر
انصدم خالد 
الوووو معايا ياخالد رد عليا
اعتدل واخذ ريقه في اي مستشفي هيايا محمد 
**************
في احدي المستشفيات
داخل غرفه الانعاش معلق علي انحاء جسدها اجهزه في غيبوبتها تتألم????
لااعلم من انا ،لا اعلم من يكونو ،لا اعلم سوء اني مغيبه لا استطيع النهوض ،اسرد قصتي كما روت لي، اريد النهوض مقيده ، احس نفسي في عالم غريب ، اعلم ان واقعي كان اغرب ولكن لا اريد ان ابقا به اعيشه كنت كالغريبه احارب اقاوم جميعهم ضدي يقفون لي بالمرصاد ،لا استطيع ان اري اسمع فقط ، يلمسون يدي يقبلون وجهي ،اين انا من الذي اتي بي ال هنا اريد ان انهض، كيف ساختنق ،من تلك التي تبكي بجواري لا استطيع ان اراها ،صوتها وبكاها يخنقني انفاسها ترهقني ،ابتعدي ايتها اللعينه لماذا لا اطيق لمسك لي من انتي؟
لا استطيع اريد النهوض اشعر بالانسحاب ????
***********
انت السبب ياحيوان انا هقتلك وهوريك ياخالد
هدي مراتك يارامي مينفعش ال بتعمله ده
لك عين يابجح انت السبب انت وعمتك الحربايه
رامي هديها مينفعش كده احنا في مستشفي عام كل الناس بتتفرج علينا 
اهدي يا منه 
اختي يارامي خليني ادخلها 
متدخليش 
ليه هو انتي هتمعني ولا ايه يامعفن 
رد رامي خلاص يامنه اهدي 
اختي لو حصلها حاجه هدمرك ياخالد انتي وعمتك هدمرك 
خرجت امرأه 
خالد الحقني وفاء بتموت ……..
يتبع..
لقراءة البارت الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!