Uncategorized

سكريبت حب بلا حياة الحلقة الثالثة 3 بقلم جودي عماد

 سكريبت حب بلا حياة الحلقة الثالثة 3 بقلم جودي عماد

سكريبت حب بلا حياة الحلقة الثالثة 3 بقلم جودي عماد

سكريبت حب بلا حياة الحلقة الثالثة 3 بقلم جودي عماد

بعد مرور ثلاث شهور حدث بهم اشياء كثيره من هذه  الاشياء كثره خروج غيث و حياه و منهم مكلماتهم الليليه الى ان يغفوا اما عن ماجد فهو عايش حياته اما ساندى فهى تزوجت من ابن عمها و سافرت معه الى الخارج وعلى تواصل مع غيث و حياه بعد ان تعرفت عليها وهم فى الخارج و من هذا اليوم هى و حياه اصدقاء مقربون تتكلم معها مره يوميا فى الهاتف و مره كل شهر تنزل ساندى اليهم فى القاهره 
اما اليوم فهو يوم مهم لكل من غيث و حياه فهو ينوى غيث ان يعترف بحبه لحياه يقف فى غرفته يتجهز يرتدى بذله سوداء على قميص ابيض اللون و ينزل من غرفته و ياخذ سياره والده بعد ان استأذن منه ويذهب الى منزل حياه 
                        ———————
فى منزل حياه تستيقظ و هى سعيده و تدلف الى المرحاض و بعد وقت تخرج و تؤدى فرضها و تقف امام الخزانه تختار ماذا سترتدى تقف محتاره و فجأه تقع اعينيها على فستان هديه من غيث و تتذكر كيف اهداها غيث هذا الفستان 
♡♡فلاش بالك♡♡
فى النادى يجلس غيث امام حياه على الطاوله و هم يتناولون الطعام و بعد وقت انتهوا من تناول الطعام 
يردف غيث و هو ينظر الى حياه:
_غمضى عينك يا حياه 
تردف حياه بسرعه: 
_ليه بقى يا استاذ غيث 
يردف غيث بمرح: 
_هخطفك يا استاذه حياه 
تردف حياه وهى تغمض عينيها: 
_انا هغمض عشان عندى فضول 
يتجهه غيث الى الجهه الاخرى فى الارضيه و يمسك بشنطه بها شئ و يتركه على الطاوله 
يردف غيث بأنتظار: 
_يلا يا حياه فتحى عينيك 
تفتح حياه عينيها و تقع على الشنطه التى على الطاوله و تمسك الشنطه وتفتحها و تتفجأ بالفستان 
تردف حياه بأنبهار: 
_الله ده عشانى 
يردف غيث و هو سعيد لفرحها: 
_اه ده عشانك انتى يا حياتى
تتغضى حياه عن ياء الملكيه اللى اضافها غيث و تردف  بشكر:
_شكرا جدا يا غيث 
♡♡اند باك♡♡
تخرج حياه من هذه الذكرى الجميله على رنين الهاتف تتجه الى الفراش و تجذب الهاتف فى يديها 
تفتح المكالمه و هى تردف: 
_لسه علفكرا الساعه مجتش 3 زى ما اتفقنا 
يردف غيث و هو ينظر فى ساعه يده: 
_باقى اصلا نصف ساعه وانا قولت اكلمك و استعجلك عشان انا عارفك بتخدى وقت كتير 
تنزل حياه الهاتف من على اذنها و تنظر الى الساعه  التى فى الهاتف رادفا: 
_طب اقفل بسرعه يا غيث عشان الحق اجهز 
تغلق حياه الهاتف بسرعه ولا يستطيع ليث ان يكمل مكالمته اليها و تذهب الى الفستان و ترتديه و تضع ملمع شفاه و تكحل عينيها فقط و بعد وقت تنزل حياه الى غيث الذى انصدم من منظرها 
                           —————
فى مكان ما يشبهه الشاطئ مزين بالورود و الشموع و بيه بحر و عند هذا البحر يأتى موج و يرحل فيحول الرمال الى قلب مليئ باورود و فى المنصف توجد كلمه بحبك يا حياتى يدلف فى هذا الاثناء غيث و هو يمسك بيد حياه و يذهب بها الى الشاطئ و تتمتلئ عيون حياه بالدموع وهى سعيده بهذا المنظر تتفجأ بغيث يركع على ركبته و فى يده خاتم 
يردف غيث بسعاده: 
_حياه انا بحبك و عايز اتجوزك 
تبكى حياه بفرح وهى تردف: 
_وانا كمان بحبك موافقه 
يردف غيث برجاء:
_ممكن متشليش الخاتم ده من ايديك لانه لامى 
تردف حياه بحب:
_اوعدك مش هشيله ابدا 
                         —————–
فى شركه kd يدلف والد حياه فهذه الشركه هى ملك والد غيث و مقرها فى لندن يدلف  توفيق الى الشركه يسير بغرور و تكبر و عنفوان يذهب الى مكتب السكرتيريا و يجلس بغرور 
يردف توفيق بغرور: 
_انت يا… اسمك ايه ادخلى  بلغى مديرك ان توفيق باشا عايزه حالا
تصدم السكرتيره من هذا المغرور الكبير فى السن رادفا ببرود: 
_مديرى مش موجود جوا تقدر تتفضل و تجيله وقت تانى اتفضل مع السلامه 
يقف هو بغرور و كبرياء رادفا وهو يتجهه الى الباب: 
_ابقى قولى لمديرك ان هو هيندم اوى على اللى عمله معايا و حسابه جاى 
                        —————–
فى منزل توفيق فى غرفه حياه تجلس على الفراش و هى تنظر الى الخاتم الذى فى يديها و تسترجع هذه الذكرى الجميله التى لا تفارق خيالها و كأن كل شئ يحدث الان تتدلف اليها الداده و هى تنظر اليها بأستغراب كيف حياه تجلس هكذا و على وجهه ابتسامه تزين ثغرها فتجلس بجانبها رادفا: 
_حياه يا بنتى 
تنتبه حياه الى الداده رادفا: 
_ايه يا حبيبتى انتى بتنادى عليا 
تردف الداده بهدوء و استغراب: 
_ايه يا بنتى مالك شكلك مش عاجبنى 
تردف حياه و هى تبتسم على الذى حدث: 
_اه يا داده انا مبسوطه اوى 
تردف الداده بسعاده و دعاء: 
_ياارب دايما يا حبيبتى بس ايه سر السعاده دى 
تردف حياه و هى تبتسم: 
_غيث يا داده طلع بيحبنى زى ما انا حبيته يا داده 
تردف الداده وهى تتطلع الى يد حياه: 
_هو اللى اداكى الخاتم ده يا حياه 
تردف حياه بهدوء: 
_اه يا داده فى حاجه 
تردف الداده بهدوء: 
_بصى يا بنتى الخاتم ده مهما يحصل متشليهوش من ايديك لان الخاتم ده بتاع ام غيث الله يرحمها هو قالى ان امه قالتلوا يدى الخاتم ده للبنت اللى هتكون ملكه فى قلبه تمااام يا بنتى اوعدنى 
تردف حياه بوعد: 
_ تعرفى بردو يا داده ان هو خلانى اوعده امى مشلش الخاتم من ايدى اوعدك يا داده 
تردف الداده بتأكيد:
_طبعا يا بنتى الاب و الامول نعمه و لما يروحوا لازم يكون تذكار منهم موجود ليا او لشخص عزيز علينا فهمتى يا حياه 
تردف حياه بفهم:
_اه يا حبيبتى يلا روحى نامى عشان الوقت اتأخر 
تردف الداده وهى تنهض و تذهب الى الباب:
_تصبحى على خير 
تردف حياه وهى تمدد على الفراش:
_وانتى من اهل الخير 
                        ———————
فى منزل غيث يدلف ماجد الى المنزل و يجلس بجانب غيث الذى كان شارد و يبتسم 
يردف ماجد وهو يشاور امام اعين غيث: 
_ايه يا بنى روحت فين 
يقف غيث و هو يمشى بسعاده: 
_طلعت بتحبنى يا ماجد 
تختفى ضحكه ماجد فجأه و يظهر العكس فهو لم يتوقع ان تحب حياه غيث فيردف و هو يحتضن اخيه سعيد لفرح اخيه: 
_الف مبروك يا غيث ادتها خاتم ماما 
يردف غيث بسعاده: 
_اه اديته ليها يلا بعد اذنك هطلع انام لانى تعبان جدا تصبح على خير يا غيث 
يردف غيث وهو يستغرب حاله اخيه: 
_وانت من اهل الخير 
                        ——————
فى غرفه ماجد يجلس ماجد على الفراش و هو حزين على حب حياته و سيكون لاخيه يفكر ماجد ماذا سيفعل هل سيدمر حب اخيه ام سيدمر نفسه 
يردف ماجد بحزن: 
_ليه عملتى كده يا حياه انتى كنتى بتخافى منى لما كلمتك فى الفون بس خلاص انا عارف هعمل ايه 
يمدد على الفراش و يذهب فى سبات عميق هو و كل ابطالنا منهم من سعيد و منهم من حزين ومنهم وهو يخطط لانتقام 
يتبع..
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!