Uncategorized

رواية رأيتها في الحلم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة

 رواية رأيتها في الحلم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة

رواية رأيتها في الحلم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة

رواية رأيتها في الحلم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة

روز بصدمه:انت
ريان(اللي هو العريس):مفاجاه مش كده شكلك هتتعبيني معاكي وافقي ونبي بقا
روز:انتي عرفت بيتنا ازاي وعرفت اسمي ازاي
ريان:مش ظابط يا بنتي اعرف كل حاجه 
روز بهمس:مغرور اووي
ريان بضحك:سمعتك
روز:ام بس انا مش بفكر في الجواز دلوقتي لما اخلص دراستي يبقا افكر في الموضوع ده
ريان:هخليكي تكملي دراستي عادي جدا
روز سكتت مش عارفه تتحجج بأي
ريان بضحك:اي مفيش حجه تاني ولا اي
روز:انا نكديه اووي على فكره وهنكد عليك كل يوم 
ريان بضحك:عايزك بردو 
روز بحزن:طب انا مريضه سكر
ريان بحب:وانا ميفرقش معايا اي حاجه من الحاجات دي انا عايزك بعيوبك قبل مميزاتك
روز بهمس:يختااااي اتحجج بأي تاني
ريانب بضحك:متتحججيش 
روز:احم انت سمعتني
ريان بهدوء:بصى يا روز انا بحبك اووي زي م قولتلك لما قالتلك اول مره احبيتك اكتر لما شوفتك حبيت احترامك وهدوءك وكل حاجه فيكي بصى انتي صلى صلاه الاستخارة وردي عليا وان شاء الله خير 
روز كانت مرتاحه لكلامه: أن شاء الله
ريان:روز هو انا ممكن اسالك سؤال 
روز:اتفضل
ريان:هي في مامتك مش مفروض تكوني معاكي
روز بحزن وكتمت دموعها:ممكن متجبش سيره ماما لو سمحت
ريان:انتي هتعيطي اهدي طيب انا اسف والله 
روز بابتسامه:ولا يهمك 
بعد شويه دخلو أهل ريان وعم روز
ابو ريان:ها يا بنتي نقول مبروك
روز بهدوء:يومين كده وهرد علي حضرتك وان شاء الله خير 
ابو ريان:أن شاء الله نستاذن احنا بقا
ومشيوا أهل ريان وريان كان عايز يعرف ليه اول م جاب سيره ام روز كانت هتعيط قعد يفكر كتير وبعدين نام
…………………. 
تسريع الأحداث 
بعد يومين وافقت روز وحددوا الخطوبه
وجه يوم الخطوبه بيت روز كان في ناس كتير خالتها وعيال خالتها وأهلها كلهم م عدا مامتها
روز:يا خالتي بردو ماما مجتش
خالة روز:بصراحه هي مش جايه 
روز كاتمه دموعها:تمام انا رايحه الكوافير
ومشيت روز هي وساره راحوا الكوافير 
ساره:مالك يقلبي
روز بحزن ووجع:شوفتي يا ساره بردو ماما مش جايه هي ليه بتعمل كده ليييييه
ساره بحزن:اهدي يا حبيبتي ممكن يكون عاملين مفاجاه ليكي ومش راضيين يقولولك
روز:تفتكري
ساره بمرح:اكيد يلا بقا يا موزتي عشان تجهزي
بعد شويه روز وساره خلصوا الميكب وجاهزين كانوا قمرات اوووي بعد شويه ريان وصل وخد روز ووصلوا القاعه
ريان:روزي انتي كويسه 
روز بابتسامه:اه كويسه
روز كل شويه تبص على باب القاعه مستنيه مامتها تيجي وبردو مجتش
ساره بهمس:هتيجي يا بنتي اهدي بقا يلا قومي نرقص
قاموا رقصوا هما وصحابهم والخطوبه كانت حلوه اووي بس بردو روز كان جواها وجع كبير عشان مامتها خلصت الخطوبه وروحوا البيت وأيان وأهل أيان راحوا معاهم بيت روز
روز بدموع:يا بردو يا خالتي ماما مجتش يعني انا دخلت  العنايه المركزه مرتين وكنت بين الحياه والموت ومجتش كان عندي كورونا وكنت بموت بردو مجتش وانهارده خطوبتي وبردو مجتش هي بتعمل معايا كده لييييه فهموني الأم بتكون مع بنتها على الحلوه والمره الا انا امي ليه بتعمل معايا كده انا عملتلها اي ردوا عليا ساكتين ليه في اليوم ده البنت بتكون محتاجه لمامتها في اليوم ده بس مش في اليوم ده بس في كل وقت انا دايما بكون محتاجها ومش بلاقيها جمبي طب ليه كده انا كرهت حياتي بسببها نفسيتي مدمره بسببها اي ده هي لدرجه دي مش بتحس بيا قلبها حجر لدرجه دي هونت عليها وسابتني واتجوزت طب ليه دي حتى مفكرتش انا هيبقى مستقبلي ازاي لما أكبر من غير من غير وجودها جمبي وقبل م روز تكمل كلامها اغمي عليها.. 
ريان بدموع:روز روز اقومي يا حبيبتي قومي يا روز انا هيعوضك عن كل حاجه والله هاتوا اسعااااااف بسرررررعه
بعد شويه جات الإسعاف واهل روز كلهم راحوا وراها 
روز دخلت والدكتور كشف عليها
بعد شويه الدكتور خرج
وكلهم جريوا عليه:طمنا يا دكتور 
الدكتور:السكر كان عالي اوووي بس للأسف د………… 
ريان بدموع:ايييييييييه
يتبع……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!