Uncategorized

رواية طفلتي العنيدة الفصل الثالث 3 بقلم نانسي

 رواية طفلتي العنيدة الفصل الثالث 3 بقلم نانسي
رواية طفلتي العنيدة الفصل الثالث 3 بقلم نانسي

رواية طفلتي العنيدة الفصل الثالث 3 بقلم نانسي

في قصر الحديدي 
داخل مكتب الجد 
الجد وهو يجلس وامامه والد ووالدة ادم 
الجد بهدوء : انا طلبتكم عشان انا اخدت قرار مهم وانتو لازم تعرفوه 
لينظر سالم الاب الى سامية الام باستغراب شديد ثم يردف بهدوء: موضوع ايه يا بابا قول احنا سامعينك 
الجد بهدوء : اخوك يا سالم 
سالم باستغراب اشد : ماله 
الجد بحسم : اخوك لازم يرجع بيته يا سالم اظن عشرين سنة بعد كفاية اووي 
سالم الاب بتنهيدة حزن : مش هو اللي اختار انه يسيبنا يا بابا 
الجد بالم : لكن انا كمان كنت غلطان لما طردته زمان
 ليكمل الجد بجمود : لكن خلاص مش هقرر غلطة الماضي تاني اخوك هيرجع ويعيش وسطينا وللابد كمان 
سالم باستغراب: طيب ولو موافقش يا بابا اقصد يعني انه اكيد هيرضى ييجي عشان يشوفنا لكن انه يرضى يعيش معانا هنا للابد يمكن مايوافقش 
الجد بخبث : وهو دا اللي انا عايزكم فيه 
…………………..????…………………….
في شركات ادم الحديدي 
يجلس ادم على كرسيه الكبير بضيق وبجانبه صديقه يوسف 
يوسف بمرح : فيه ايه بس يزميكس شايل طاجن ستك ليه ماتفرفش كدا وقولي مالك 
ادم بسخرية : افرفش حاضر مانت مش عارف اللي فيها 
يوسف بمرح : ايوة ماهو انا عايز اعرف اللي فيها انت من ساعة ما جيت من اسكندرية وشايل طاجن ستك ومش راضي تقولي مالك
ادم بضيق : هحكيلك وحكى ليوسف كل حاجة وعن مقابلته ب نانسي وانه كان هيخبطها بالعربية وكل حاجة 
يوسف بعد ما ادم حكاله انفجر من الضحك عليه 
يوسف بضحك : ههههههه مش قادر ههههههه هموت بجد هههه قالتلك انك اعمى وغبي كمان ههههههه دا اليوم دا لازم يتسجل في التاريخ ادم الحديدي يتعرض للتهزيق وعلى يد مين طفلة ههههههههههههه
ادم بغضب شديد : اخرس يا حيوان انت هو انا بحكيلك عشان تتنيل تضحك 
يوسف بضحك : مانا مش قادر الحقيقة كل اما اتخيل الموقف بمووووت ههههه 
ادم بعصبية : بررة يا حيوان من هنا بررة 
يوسف وبيحاول ميضحكش : خلاص اهو هتنيل اطلع باي باي يا بيبي هههه
ادم بغضب: بقى انا ادم الجارحي عيلة تعمل فيا كدا اه لو شوفتك تاني هعرفك مين هو ادم الجارحي ( مغرور اووي الواد دا ????????) 
……………………????…………………..
في مكان اول مرة نروحه وتحديدا في تركيا ( مدينة احلامي ????????) 
وفي منزل فخم وجميل ومبهج ✨
كان بطلنا نايم  على فراشه بعمق الا ان قاطع نومه رن المنبه الخاص به 
جاك بانزعاج وهو يفصل المنبه : ايه الازعاج دا بس سيبني انام انت منبه مزعج 
بعد مرور نصف ساعة يستيقظ جاك على رنة هاتفه 
جاك بضيق :  مين المزعج على الصبح ليجيب على الهاتف بضيق وهو يغمض عينيه 
جاك بنوم : مين على الصبح 
= انت لسة نايم يا حيوان 
جاك بفزع : ادم 
ادم بغضب : قوم يا حيوان انت 
جاك بمرح : اهدى بس يا روحي العصبية مش كويسة عشانك دانت لسة في عز شبابك 
ادم بعصبية وبيجز على اسنانه بضيق : قووم يا حيوان انت عارف الساعة كام عندك 
جاك بضيق : هتكون كام يعني يا ادم 
ادم بغضب : احنا بقينا الضهر وحضرتك لسة نايم وسايب الشركة تضرب تقلب عندك انا غلطان اني سلمت الشغل لعيل مستهتر زيك اسمعني في خلال اسبوع بالكتير عايزك تصفي الفرع اللي عندك وتنزل على هنا فورا انت فاهم 
واغلق في وجهه دون ان يستمع اليه 
……………………????……………………
في قصر الحديدي 
داخل  مكتب الجد 
الجد بخبث وهو ينظر الى تعابير وجه سالم وسامية : ها فهمتو انا قلت ايه عشان يبقى عندكم علم بس 
سالم بذهول من تفكيره : بس يا بابا تفتكر هيوافقو على القرار دا 
الجد بهدوء : متقلقش انت وسيبني انا اتصرف 
……………………????……………………
في منزل نانسي 
روز بهدوء وهي تجلس بجانب نانسي : نانسي انتي بجد كويسة ومحصلكيش حاجة لو فيكي حاجة متخبيش عني 
نانسي بابتسامة مرحة: يااااه يا عبصمد عشت وشوفت روز بتخاف علياااا اليوم دا تاريخي بس سؤال يا اخت روز هو انتي مابتقلقيش عليا غير في الحوادث ولا ايه 
روز بغضب وهي تحدفها بالوسادة : انا غلطانة يا كلبة البحر عشان فكرت اطمن على بقرة زيك انتي يظهر ان الحادثة اثرت على مخك لا ثانية انتي ماعندكيش مخ اصلا 
نانسي ببرائة : اخص عليك يا لمبي لا بجد اخص دانا حتى الكل بيقول عني اني هادية اووي وقمر وكيوت
روز بغيظ : لا ماهو مش عايشين معاكي الناس دي لو عايشة معاكي كانو قطعوكي حتت ورموكي لكلاب السكك
نانسي بصراخ : اعاااااااااااا يا ماااااماااا ياباااااباااااا الحقوناااااااي يا خلللللق 
ليئته الاب والام بفزع على صراخها 
ولكن يتفاجئو ان روز ونانسي ماسكين في بعض وهاتك يا ضرب ????????????
الام وهي بتجيب ابو وردة من الارض وهوب بتحدفه جه في وش نانسي على طول :  بس يا هبلة منك ليها دانا لو خلفت ارنبتين كانو نفعوني بدالكم 
نانسي بالم وهي بتحط ايدها على وشها :اه ياني يا صغيرة عالهم يا لوزة منك لله يابو وردة وبعدين انا مالي يا ماما هي اللي بدات الله 
روز ببكاء مصتنع : لاااا دي كدابة ماتصدقيهاش يا ماما دانا كنت داخلة اطمن عليها قامت هي اللي قعدت تضرب فيا الحق عليا عشان كنت بطمن عليها يعني اهئ اهئ اهئ
نانسي بصدمة : ماتصدقيهاش دي كدابة يا ماما دي قالتلي ان انا شبه السلعوة بقى معقولة بنتك القمر الرقيقة يتقال عليها سلعوة 
الام بغضب : بااااااس اسكتو انتو الاتنين محدش هيجيب اجلي غيركم يا مجانين لتخرج الام وهي غاضبة منهم ومن تصرفاتهم
 اما داخل الغرفة 
نانسي وروز في نفس واحد : انتي السبب لينظرو لبعضهم بغضب وبعدها ينفجرو من الضحك 
نانسي بضحك : ههههههههه مش قادرة هموووووت يا لمبي كان شكلك مسخرة ههههههههههه
روز بضحك هي الاخرى : اه يا قرمط هموت من الضحك ههههههههههه 
ليهدؤه قليلا من هستيريا الضحك هذه ويعانقون بعضهم بحب 
نانسي بضحك : اي خدمة اهو مش عارفة من غيري كنتي هتضحكي ازاي  ههههههه 
روز بحب : ربنا يخليك ليا يا قرمط يا حبيبي 
نانسي بمرح : من قلبك يا فووووزي 
روز بضحك: لاااااا طبعا يا قلب فووووزي 
……………………????……………………
في غرغة والد ووالدة نانسي 
الام بغضب : انا مش عارة بناتك دول هيعقلو امتى  
الاب بضحك : اهدي بس يا حبيبتي دول عسليات ومفيش منهم
الام بسخرية : وكويس اووي ان مفيش منهم كانت الدنيا خربت ????????   
ليقاطع حديثهم رنين هاتف الاب من رقم مجهول 
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!