Uncategorized

رواية مالك القدر الحلقة الثالثة 3 بقلم علياء عبدالله

 رواية مالك القدر الحلقة الثالثة 3 بقلم علياء عبدالله 

رواية مالك القدر الحلقة الثالثة 3 بقلم علياء عبدالله 

رواية مالك القدر الحلقة الثالثة 3 بقلم علياء عبدالله 

في العربيه*

الرئيس: قولتلهم يا عصام

عصام: ايوا 

الرئيس: اكدت علي مالك

عصام: ايوا بس مش عارف هيجي ولا لا هو قالي هاجي بس حضرتك عارف دماغه

الرئيس: لو مجاش تروح تجيبه عافيه فاااهم

عصام: ح.. حاضر

قدر: مين مالك دة 

الرئيس: حفيدي الكبير 

قدر: طيب كويس ان في شخص كبير اكيد متفهم 

الرئيس بضحك: فعلا متفهم جدا 

قدر في بالها: ونبي حاسة انه ولا متفهم ولا نيلة ودبستوني

عصام: وصلنا 

قدر قلبها انقبض: استرها يارب 

الرئيس:متخافيش انتي مش جاية جهنم

قدر: عارفه بس الاحطياط واجب 

نزلوا من العربيه 

قدر: ووواااوووو ككلل دةةة 

عصام:  قولي مشاء الله يشيخه

قدر وهي بتبص علي القصر: مشاء الله يشيخه 

الرئيس ضحك: خشي برجلك اليمين بقا 

قدر: هو انا داخلة بيت جوزي 

….: حمدللة علي سلامتك يا رئيس 

الرئيس: اللة يسلمك يا سعاد

سعاد:دي البنت الي قولتلي عليها 

الرئيس: ايوا هي جهزتي الحاجه

سعاد: ايوا كل حاجه جاهزة 

الرئيس: طيب يلا 

ودخلوا*

قدر: مشاء الله المكان جامد 

عصام:انا حاسس انه هينهد علينا 

قدر: لي كدا اعمو ما نا قولت مشاء الله اهو

عصام: بهزر معاكي 

الرئيس: عصام ساعدني ادخل الاوضي وانتي يا سعاد خدي قدر عرفيها اوضتها 

سعاد: حاضر… اتفضلي يا انسه قدر

قدر: قدر بس يا خالتي 

سعاد: مينفعش

قدر: مينفعش ليه دة اسمي انا وانا الي عوزاكي تقولي كدا ليه بقا مينغعش

سعاد: اصل

قدر: لا اصل ولا فصل فين الاوضي 

سعاد: تعالي يابنتي 

دخلوا الاوضي

سعاد: هنا الهدوم غيري ووريني هتبقي مظبوطه عليكي ولا لا 

قدر: حاضر يا خالتي

سعاد:انا مش خالتي انا دادة سعاد

قدر: ماشي يا خالتي دادة سعاد

سعاد بضخك: دمك شربات 

قدر: شاللة يخليكي

سعاد: اسيبك انا بقا 

عند الرئيس**

الرئيس: فين الولاد

عصام: مش عارف انا ماكد علي محمد ومحمود وقالوا هايجوا اكيد

الرئيس:ولاد ال***تعبوني 

عصام: اهدي بس.اتفضل مايه

سعاد دخلت عليهم: محمد ومحمود برة انا مش مصدقه انهم. هنا

الرئيس بلهفه: خليهم يدخلوا 

سعاد: ححااضر

دخلوا الاوضي*

محمد: الف سلامه عليك يا جدي

الرئيس: الله يسلمك يا حبيبي

محمود: كنت عاوزنا ليه

الرئيس: نا ف اخر ايامي وعاوزكم جمبي

محمد: عن نفسي معنديش مشكلة خالص

محمود:وحفيدك التاني هيكون موجود

الرئيس: طبعا 

محمود: يبقي امشي انا 

محمد: جرا اي يامحمود جدو تعبان ومحتاجنا جمبه ممكن بقا تركن الخلافات دي علي جم 

محمود: لا طبعا وبعدين انت مش تتدخل 

قدر طلعت من الاوضي وهي بتعدل هدومها لانها طويلة عليها ودخلت اوضة الرئيس

قدر: جدو الهدوم دي… وبصت قدامها لقت ولدين قمرات كدا…. اوبااااا اي دهه

محمود:جدو؟

محمد:انتي مين

محمود:بتعملي اي هنا

محمد:دخلتي ازاي 

قدر:صلوا علي النبي ف سركم كدا انا شغالة هنا

محمود:شغالة وبتقولي للرئيس بتاعك يا جدو وتدخلي من غير استئذان كدا 

قدر:وانت مااالك اقول جدو ولا لا ولا ادخل بستئذان ولا لا ومش تتعصب عليا كدا انت فاهم وياريت تخليك في حالك 

الرئيس:بس خلاص دي  البنت الي عصام قالكم عليها

محمد:وانتي بقا هتعرفي تعملي الي متعملش من سنين

قدر:بعون اللة هقدر

محمود وجهه كلامه لجده:البت دي لو فضلت هنا انا مش هفضل 

قدر:انت قليل الادب 

محمود لسة هيمد ايدة عليها لقي ايد مسكته

….:دي مش رجولة

الرئيس:مالك 

محمود:خليك في حالك

مالك:شششش بطل لك

قدر في بالها:يخربيت جمال امك هو في كدا

مالك:اتفضلي يا انسة برا

قدر فضلت بصالة وساكتة

مالك بصوت عالي:براا

قدر لسة هتمشي اتلعبكت في الهدوم الطويلة وكانت هتقع بس محمد مسكها

قدر في بالها:يعني يوم ما يحصلي حاجه زي الروايات مايكونش القمر دة هو الي يمسكني اي الحظ دة…وخرجت من الاوضي.

مالك: مين. دي

محمد:دي بقا جايبها جدك عشان تصلح العلاقة بنا 

مالك: مش سالتك انت

اارئيس: ايوا هي جاية عشان كدا وهتفضل معانا وكلكم هتفضلوا هنا مع بعض

محمود: انا قولت الي عندي

مالك: وانا موافق اعيش هنا 

محمود: يبقي امشي نا بقا

مالك: باي بااي

عصام: استني يا محمود.انت زيك زيهم والمفروض كلكم تفضلوا جمب الرئيس 

محمود: بس نا مش عايز افضل مع الواد ده ولو ثانيه

عصام: كانه مش موجود

الرئيس: انا قرررت وانتهي الي مش هيعيش هنا لمدة علي الاقل سنه هيتحرم. من الميراث وانتم حرين وانت يا دكتور محمود المشفي والعيادة وكل الي بتملكه ف ثانيه هيتاخد منك لو مش سمعت كلامي

محمود: بقا كدا 

الرئيس: ايوا كدا 

محمود: ماشي 12 شهر وبببسسس عشان احافظ علي املاكي وحقي وبس

مالك بطريقه تعييب: علي املاكي وحقي وبس

محمود: احترم نفسك

مالك: نا هروح ارتاح 

وخرج من الاوضي لاقي قدر واقفة برا مع سعاد بصلها من تحت لفوق وضحك باستهزاء ومشي 

قدر: مالو دة

سعاد: هو دايما كدا من وقت م ماتت سمر وهو كدا

قدر: سمر دي حبيبته

سعاد: ايوا 

قدر: طيب نا هدخل جوة 

بعد شوية خبط عصام علي باب قدر

عصام: الرئيس عاوزني اخدك واجبلك اللبس الي يكون ع مقاسك وعاجبك

قدر: بجد

عصام: ايوة  اتفضلي 

راحوا المول وجابوا لبس كتير بجامات وخروج وكل المستلزمات 

قدر: عمو عصام ممكن اجيب كتبي زي م انت عارف انا لسة ف تالته ثانوي ومحتاجه كتب 

عصام: اكيد. طبعا.. 

جابوا كل حاجه ورواحوا. 

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بنت سوق للكاتبة زينة سعيد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!