Uncategorized

عشق من الماضي الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي

 عشق من الماضي الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي 

مراد:يعني زي ما سمعتي انا مبطلقش

ليليان بعصبيه:سامع ياجدو بيقول اي مش انت قولتلي من شويه انه جواز مؤقت 

فلاش باااك 

اسماعيل:اسمعي ياليليان انا عارف عمك مش هيسكت وهو لي الحق ياخدك تعيشي معاه اكتر مننا لان ابوكي اداله حق الملكيه في كل حاجه حتي املاكك قبل ما يموت للاسف ميعرفش نيته الخبيثه في انه عايز يجوزك عشان ياخد كل املاكك فكان لازم اتصرف وفورا قبل ما يوصلك هنا فملقتش حل غير جوازك من مراد مؤقت لحد ما تكملي السن القانوني ولو عايزه تتطلقي انا بنفسي هطلقك بس لازم توافقي 

ليليان ببكاء: انا خ خايفه من مراد ياجدو خايفه مش قادره اثق في زي زمان بعد اللي عمله وخلاني اكرهه واكره حياتي وعيشت اسوء سنه في عمري ارجوك ياجدي مش هقدر

اسماعيل بحنان :حبيبه جدو اهدي بس زي ما بقولك انا بنفسي هطلق منه بس مفيش غير الحل ده وافقي وصدقيني انا معاكي 

ليليان بقله حيله:حاضر ياجدو موافقه

 بااااااك

اسماعيل:اي الكلام اللي انت بتقوله ده يامراد 

مراد ببرود:يعني مفيش طلاق هي مراتي وهتفضل مراتي ثم غادر من الفيله 

ليليان :مش انت قولتلي هطلقك وقت ما تحبي ياجدو انا مش هكمل مع البني ادم ده مش هكمل معاه انتوا فاهمين انا مبكرهش في حياتي قددده 

صفاء:اهدي بس يالي لي هنطلقك منه هو بيقول اي كلام دلوقتي

ليليان:ماهو طول عمره بتاع كلام انا وافقت عشان اخلص من عمي وقرفه مش اكتر لولا كده انا عمري ما كنت كتبت اسمي علي اسم البني ادم ده انا مبكرهش في حياتي قده بعد ما سابني يوم الفرح عمري ما هسامحه ثم ركضت والدموع خليفتها نحو غرفتها 

………………………………………………………………………

في مكان اخر كان يسير مراد بشرود 

مراد في نفسه: نهايتك علي ايدي يامحمود ياعشري وانتي ياليليان هانم هوريكي الجحيم علي اصله هتكرهي حياتك ومش هتطولي الرحمه 

ثم غادر نحو الفيله 

وصل مراد الي الفيله ليجد جميع من في الفيله يجلسون بتوتر 

مراد:في اي مالكوا

ملك شقيقته:ليليان 

مراد بقلق:مالها

ملك  بتوتر:ه ههربت 

مراد بصراخ:نعمممم ده ازاي وامتي واازي محدش شافها اصلا 

صفاء والدته:منعرفش احنا كنا انا وملك بنجيب حاجات وجدك كان نايم رجعنا ملقنهاش 

مراد بعصبيه:وحياه امي لاهقتلها بقي بتهرب مني ماشي ياليليان ماشي ثم غادر مسرعا 

ملك بخوف:نهار اسود ده لو لاقاها مش هيسبها ياماما 

صفاء بخوف:ربنا يستر يارب 

اسماعيل بهدوء:متقلقوش مش هيقدر يأذيها عشان بيحبها 

…………………………………………………………………….

في مكان اخر كانت تجلس ليليان في البرد القارص ودموعها مختلطه بمياه الامطار لتشرد في الماضي 

فلااااش باك 

كانت تسير في الكليه لتجد مراد امامها فهو يعمل دكتورفي الكليه 

مراد بحب:ازيك يالي لي 

ليليان بخجل:الحمد لله وانت 

مراد بمكر :تعباااان 

ليليان بفزع:لي مالك اي اللي تاعبك 

ليمسك يديها ويضعها علي قلبه 

مراد بهمس:ده اللي تاعبني 

لتحاول ليليان ان تسحب يديها بخجل شديد ولكنه ابي ذلك

ليليان:مراد سيب ايدي اي اللي بتعمله ده 

مراد:بحبك 

لتصمت ليليان وتسحب يديها بقوه 

مراد:ههههه طب ياستي احنا جاين النهارده عند خالتو نشرب معاكوا الشاي ثم غادر وليليان تقف بذهول 

في المساء تقدم مراد لها ووافق والدها علي الفور فهو يحب مراد وتم الاتفاق علي موعد الزفاف بعد شهر 

بعد مرور شهر كانت تقف ليليان امام المرآه تتفحص هيئتها بهذا الفستان الرائع الذي جعلها مثل الاميرات لتجد رساله مبعوثه من رقم مراد(انتي احقر انسانه انا شوفتها في حياتي انا مستحيل اكمل الجوازه ديه يازباله احمدي ربنا اني مقتلتكيش وشربت من دمك) لتجلس ليليان علي الارضيه الصلبه بصدمه وتنهمر الدموع من عينيها 

ملك بفزع:ليليان في اي مالك 

ولكنها كانت تنظر الي الفراغ وتبكي فقط وبعد قليل وصل مراد واخبر الجميع ان الزفاف لن يتم وانها مسأله نصيب ليغادر دون الاجابه علي احد من عائلته 

باااااااك 

فاقت من شروده علي يد تجذب شعرها بعنف لتصرخ بألم 

لتجده مراد يقف امامها بغضب شديد ليصفعها بعنف حتي وقعت علي الارض 

مراد وهو يجذبها من ذراعها بقوه حتي تقف امامه:بقي بتهربي ياليليان بتهربي من جوزك لتنظر له ليليان بضغف وتقع مغشي عليها بين ذراعيه ليحملها مراد ويضعها في سيارته ويقود نحو منزله الخاص 

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية وعد القلوب للكاتبة لولا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!