Uncategorized

رواية وعد القلوب الحلقة الثالثة 3 بقلم لولا

رواية وعد القلوب الحلقة الثالثة 3 بقلم لولا 

رواية وعد القلوب الحلقة الثالثة 3 بقلم لولا 

رواية وعد القلوب الحلقة الثالثة 3 بقلم لولا 

محمود وهو يحرك يده على شعر وعد :وعدي قومي يلا الجامعه 

وعد :ايه محمود انت ايه اللي جابك هنا 

محمود :صريخك امبارح في ايه

وعد :اه كان كابوس انت ممكن تسيبني 

محمود :وعدي عوزك تعتمدي على نفسك انا معاكي الوقتي بكره يمكن اكون عند ربنا 

وعد :قوم البس يلا علشان انا هروح معاك الجالسه

محمود :لا انتي هتقومي وقومها تلبسي علشان هتروحي الجامعه وانا الشغل اجازتي خلصت وهفوت عليكي ونروح الجالسه بتاعتي مع اني 

وعد :لا يا محمود انت هتروح وهتتعالج 

محمود :اهدي بقا لازم اروح الشغل وانتي 

وعد :عارفه الجامعه يلا 

محمود:يلا البسي وانا رايح البس 

بعد مرور نص ساعه 

محمود:ايه يا وعد انت كل ده 

وعد :خلصت 

محمود :طب يلا اطلعي 

وعد طلعت 

محمود:ايه دا طلعي القميص من البنطلون 

وعد :اهو 

محمود :ايه دا الشنطه البسيها حلو 

وعد تنفخ :حاضر 

محمود :الاه وايه البنطلون دا يروح امك 

وعد :مامي 

محمود :آيو خالتي يلا البسي جيبه وشعرك دا نسيبه تلبسه عن اقتناع 

وعد :حاضر 

ودخلت غيرت 

وعد:حلو كده 

محمود :تعجبني وانت حلو ياحلو

محمود وصل وعد الجامعه وراح على شغله 

في مكتب محمود

رحيم :صحبي توب صحبي توب وحشني ايه ياعريس شهرين ياعيني على الحب ياعيني عقبالي وعيشه حاله حب معاك وخداني هههههه

محمود:اهلا يا رحيم يا حبيبي وحشني 

رحيم :انا برضوا اللي وحشتك يعني في الشويه اللي قبل ما اجيلك مكنش في بالك وعد 

محمود:اه والله يارحيم بفكر هتعمل ايه لو مت 

رحيم :ايه ياعم العمر ليكوا سوا كنت عاوز اكلمك في موضوع 

محمود :موضوع ايه 

رحيم: هقول اصل انا 

وتلفون رحيم يرن 

رحيم :الو يا لولتي 

الاء:آيو يا رحيم 

رحيم:في ايه ياساتر 

الاء:الاه محمود جه النهارده زي ما قولتلي ولا لا 

رحيم :اه جه ولسه هفتحه في موضوعنا روحتي رنيتي 

الاء:بجد 

رحيم :اه والله روحي انتي كمان كلمي اختك مهيا بردوا مراته فيبقا خلينا يوافق وبعدين امك وام محمود بتسمع كلام محمود 

الاء:مهو هتحرج اقول لوعد

رحيم :بتتحرجي يابطه 

الاء:بس بقا يارحيم بطل رخامه 

رحيم:طب قولي كلمه حلوه 

الاء:كلمه حلوه

رحيم :اعدي اضحكي كدهو لحد ما هروح قاطعته الاء

الاء:تروح فين يا روح امك طب نفسي الاقيك لابس دبله حد غيري وانا اقطعلك صوابعك وبعدين اقتلك قاطعها رحيم هو الآخر 

رحيم :ايه دا اللي بتقوليه 

الاء:لا منا مصبرش كل دا والآخر تقولي هروح رحيم رد 

رحيم :نعم يا رفيقه قلبى 

الاء ضحكت:بحبك 

رحيم :وانا اعشقك 

الاء :رحيم انت ممكن تسيبني 

رحيم :هل تبتعد الروح عند جسدها 

الاء :حبيبي حبيبي ياابو صلاح 

رحيم :والله هتجوز سرسجي 

الاء:يلا باي علشان انا وصلت الجامعه ويمني جمبي 

رحيم :يلا باي 

ذهب رحيم لمحمود المكتب وهو يفكر كيف سيقول انه يريد الزواج من الاء كيف سيفتح الموضوع هو يعلم أن محمود يعرف ان الاء هي حب رحيم

ومحمود هو الآخر كيف سيخبره بأنه يريد أن يعطيه شئ ثمين على قلبه 

محمود :رحيم كنت عاوز اقولك حاجه 

رحيم :وانا كمان يا محمود 

محمود :اتفضل قول يا رحيم 

رحيم :لا ابدا. انت لأن دايما مواضيعك أهم 

محمود اخد تنهيده :بص يا رحيم انا قبل فرحي بيومين طبعا كنت تعبان فقلت اكشف ارجوك متحطش افيه كوميدي انا عارف كلامك كويس وبعدين 

رحت لدكتور ومن دكتور لدكتور رحيم :ولفي بينا يادنيا 

محمود :مش قولت متكلمش علشان عارف كلامك ومن دكتور لدكتور لحد ما انصدمت لقيت عندي كانسر في المخ 

رحيم:قديمه علمت فيك اللي أخطر من دي 

محمود:ايه يااخي كل حياتك تفاهه ايه مش بتحس لغيرك بكلمك بجد انا ممكن اموت في اي وقت 

رحيم :اهدي يا محمود مكنش مقلب اللي هيقلب بجد يا جدع 

محمود اخد تنهيده أخرى واخرجها :بص يا رحيم انا عارف ان اللى هطلبه منك دا غريب بس انا انت يا صاحبي طول عمرك جدع 

رحيم بضحك :اطلب يا صاحبي 

محمود :عوزاك تفضل مع وعد اقصد ثم أخذ تنهيده تتجوزها مفيش حد هيبقى عليها أمان غيرك

رحيم بضحك :وانا موافق ياعم 

محمود :طب تمام حلو انك موافق النهارده هي جايه معايا للجلسه بتاعتي اللي اصلا الجلسه مش هتعمل حاجه 

رحيم:هو انت بتكلم بجد 

محمود :امال ههزر في المرض 

رحيم :انت اكيد اتجننت انت تعبان وعندك مرض ذي دا ومقولتليش 

محمود:مكنش فيه وقت اني اقولك ولسه مخلص اجازه يارحيم ملقتش حد استأمنه على وعد زيك والحمد لله انك وفقت 

رحيم :لا انت جرالك حاجه طب انا كنت بهزر انت عاوز تسيب وعد دا هيا تموت فيها 

محمود:يا رحيم انا معتش ليا كتير انا عاوز تخلي بالك منها تكون سندها ياصحبي دي امانه ليك

رحيم :مقدرش صدقني والله اصل انا بحب 

محمود:بتحب مين يارحيم 

رحيم في عقله ايه دا دا مش فاكر 

رحيم :عاوز ايه دلوقتي ياصحبي 

محمود :عاوزة تجوز وعد وتحيها وتكون كل حاجه في حالتها ذا آخر طلب مني ياصحبي 

رحيم :افكر ياصاحبي 

ذهب رحيم على مكتبه وهو يفكر ماذا سيفعل من سيختار حب عمره ام صديق طفولته إذا اختار صديق عمره سيخسر حب طفولته انها حبيبه عمره دار فؤاده وإذا اختار حب عمره سيخسر صديق طفولته الذي لا يملك سواه من يقف بجواره الخيار صعب جدا 

عند الاء في الجامعه 

سليم :انسه الاء تسمحيلي فس كلمتين بعد ما المحاضره تخلص 

الاء:تمام يادكتور 

مروه:سليم كان عاوزك في ايش 

الاء: هو ابن عمك وانتم سكنين في نفس البيت فاكيد عارفه عاوز ايه 

يمني:اه لو يعرف اني بحبه 

الاء بضحك:كنتي هتبقي ضحيه من ضحياه 

يمني:بس اكيد هو بيحبني ما شفتيش بيعملني وبيخاف عليا ازاي 

الاء:يايمني دكتور سليم الكل عارف انه بتاع بنات 

يمني:يتوب علي ايدي 

الاء:مش رحيم هيتقدملي النهارده 

يمني:بجد 

الاء:اه بجد 

يمني:لولولولوولوللووووووي

الاء:فضحتيني الناس بيتفرج ا يلا المحاضره 

عند محمود 

محمود:يلا يا رحيم هتيجي معايا 

رحيم :ياصاحبي انا 

محمود:تعال معايا وبعدين هنكلم 

رحيم :يلا ياصحبي 

محمود ركب العربيه هو. ورحيم وراحوا جابوا وعد وراحوا الجلسه استغربت وعد ان رحيم طول الطريق صامت يفكر لم يكن هكذا من قبل 

عند الاء 

سليم :اتفضلي يا الاء 

الاء:نعم يادكتور ممكن ادخل صحبتي 

سليم :يمني مش مهم سيبيها بره مش هأخد من وقتك كتير 

الاء :تمام بسرعه يادكتور 

سليم :من غير دكتور سليم علطول 

الاء:ميصحش يادكتور 

سليم :لوس سمحتي ياالاء ناديني سليم 

الاء :تمام ياسليم نعم بقا ايه الكلمتين 

سليم :بصي قبل ما اتكلم في الموضوع اعرفي اني تمام وقصدي تمام 

الاء:لو سمحت اكلم علطول من غير ألغاز 

سليم :تقبلي تكوني صحبتي 

الاء:لا بقا يا ولا لو فكرني من الناس دول دنا افضحك يابا دنتا صيتك مسمع في سيرتك الزباله انا قولت انك محترم يا زباله يا تربيه و*** انا تقولي كده 

سليم :ايه بلاعه انا اسف اقصد تقبلي تتجوزيني 

الاء:وانا فهمتك غلط بردوا لا 

سليم :ايه يابت لا جايه كده ولا جايه كده اقترب منها 

الاءَ:ابعد عني 

سليم وهو يقترب :يعني هتعملي ايه 

الاء وقد سقطت عينها على شئ:لا مش هعمل 

سليم :ياروحي وأخذ يقترب 

الاء جلست على مكتبه وهو اقترب منها مسكت الفازه وقامت بكسرها على راسه ثم جابت ڤاز اخر وضربته فسقت علي الارض وجرت 

الاء:يلا يا يمني بسرعه 

يمني:في ايه 

الاء:يلا 

محمود وقد انتهت جلسته وبين دموع وعد وخوف رحيم عليه 

محمود:دكتور احتمال بعد الجالسات دي اعيشقد ايه 

الدكتور:للاسف حالتك متأخره جدا كان لازم تتعالج من بدري 

وعد واصبحت منهاره:انت بتقول ايه هيتعالج 

الدكتور:مفيش حاجه بتقف قدام ربنا

كل هذا ورحيم صامت 

محمود اخد وعد:يالا يارحيم 

رحيم ركب وقام محمودبركب السياره وتوصيل وعد قدام الباب ثم ذهب هو ورحيم في احد الاماكن الخاليه 

محمود:قررت ايه ياصحبي 

وياتي لرحيم تلفون 

رحيم:ايو ياالاء

الاء:مصيبه مصيبه يارحيم 

رحيم:في ايه 

الاء بعيط:الدكتوربتاع الجامعه اتفأجأت لقيته النهارده قاعد مع امي وخالتي عند وعد بيقولولي تعالي علشان الدكتور جاي يتقدم 

رحيم:اهدي بس كده حاضر ياالاء يالا باي متوفقيش علي حاجه باي 

محمود اتجه الي رحيم

محمود: قررت ايه ياصاحبي

رحيم:اخذ نفس عميق 

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حبك جاء صدفة للكاتبة تقى أشرف.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!