Uncategorized

سكريبت لست أنا الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

 سكريبت لست أنا الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

سكريبت لست أنا الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

سكريبت لست أنا الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

*عند ياسمين *
 فارس كان قاعد معاها وهي كانت متوتره وبعدين قالت : هو انت هتفضل قعدلي كدا معندكش شغل 
فارس : لا اله الا لله يابنتي مالك عامله كدا 
ياسمين بغضب : عايزه انام  يلا برا 
فارس بغضب : عمال اقول تعبانه واستحملها معلش بكرا تعقل بس لا انتي متغيره فعلا مالك ياهاجر
ياسمين كانت نفسها تقولو أنها مش هاجر بس مقدرتش 
ياسمين : عايزه انام 
فارس : ماتنامي حد مسكك 
ياسمين : مش بعرف انام قدام حد 
فارس بصلها بصدمه وقال : حبيبيتي حد ايه انا جوزك بقالنا ٥ سنين بنام جمب بعض ايه المشكله 
ياسمين بغضب : هتفضل تجدلني كتير 
فارس : بقولك ايه انتي عارفه كويس اني صبري بينقذ بسرعه يعني لمي نفسك كدا من نحيتي 
ياسمين سكتت وفارس قال : ايوا كدا تقعدي زاي الجذمه متكلميش
ياسمين بغيظ : اه الجذمه دي تبقا انت 
فارس بغضب : نعمممممم 
ياسمين مردتش عليه وفجاه مهران دخل عليهم وياسمين بصتلو وقالت في سرها : جتلي اخيرا وهجيب حق هاجر 
مهران بضيق : هتخرج امتا 
فارس : معرفش لسا شويه 
ياسمين : وانت بقا مهتم بصحتي
مهران : والله ولا مهتم ولا حاجه انا بس جاي علشان ابني
ياسمين  : اممم طيب عقبااالك بقا لما نجي نزورك ونعوضلك الزياره
فارس بصدمه : هاجر
مهران بغضب : شوفت مراتك بتقول ايه
ياسمين : مانت ياما قولت ولا نسيت لما ضربتني بلقلم قبل كدا علشان وقعت كوبايه شاي وقولتي لو قولت لي فارس هتخليه يسبني
فارس : نعممم ضربك 
ياسمين بصريخ : ومش بس كدا كان بيخليني اشتغل البيت معان  فيه خدامين ولما كنت بتبات في شغل كان بيخليني ابات برا في جنينه ومش بس كدا كان يقولي اني بنت فقيره وأنك كتير عليا واني مبخلفش واني وحشه
فارس بص لي أبوه بغضب وقال : ده حصل
مهران ببرود : مفكرني هخاف منو يعني ايوا ده حصل ولسا هيحصل اكتر
فارس : للاسف انت ابويا مقدرش اعمل معاك جاحه بس اقدر اهجرك برا حياتي يامهران وانا من هنا ورايح ماليش اب
مهران بغضب : انت بتقول ايه 
فارس بغضب : بقولك براااا 
مهران بص لي ياسمين وياسمين قالت : لا انا فعلا هخاف من النظره دي لو انا هاجر القديمه  إنما انا واحده تانيه غيرها  ومش بس كدا دانا هردلك القلم قلمين 
مهران بشك : قصدك ايه 
ياسمين : قصدي أن انا عملك الاسود صدقني مش هرحمك 
فارس بص علي ياسمين كان مصدوم من قوتها ومهران قالها : تمام منتظرك 
مهران طلع من الاوضه بغضب وياسمين بصت لي فارس وقالت : ايه رايك فيا
فارس : جبتي قوه دي منين 
ياسمين بغرور : بص انا مقتنعه مليون في الميه أن مفيش راجل هيقدر عليا وانا مش هستنا منك تحميني لا ياحبيبي دانا احمي نفسي واحميك شخصيااا
فارس بغضب : هاجر ايه الدور الجديد الي طلعالي بيه ده بجد مش عارفك
ياسمين بتوتر : احم اسفه 
فارس كان حاسس ان ياسمين مش هاجر وحاسس أنها متغيره 
ياسمين : فارس انا اسفه يعني بس 
فارس بشك : مسالتيش علي ياسمين ليه 
ياسمين : ها
فارس : ياسمين ماتت 
فارس كان مركز علي حركات ياسمين عايز يشوف ردت فعلها هتبقا منطقيه ولالا بس ياسمين كانت اذكه منو وبدأت تعيط وتقول : ليه تفكرني دكتور احمد قالي وانا مش مصدقه
فارس بضيق : الله يرحمها
ياسمين بذكاء : بتكرها ليه 
فارس : كنت بحسها مغروره ومسترجله وشكلك اتعلمتي منها الحياه مش أن صوتك يبقا اعله وتبقي شبه الراجل في عصبيتو لا وضربو كمان
ياسمين بضحك : انت بس بتقول كدا علشان اخدت حته قلم منها 
فارس بستغراب : عرفتي ازاي 
ياسمين بتوتر : احم مهي حكتلي
فارس : كنت جاي اتقدملك وهي الي فتحتلي الباب وقال ايه عايزه تشوف البطاقه ورخصه قولت عليها بت مجنونه روحت زقتها كدا من علي الباب ودخلت ووقعت في الارض وانا ماشي رايح الصالون وجاي الف كدا الا ولقيت  القلم نازل علي وشي 
ياسمين بضحك : وقالتلك مش رجوله انك تزق بنت يامحترم 
فارس ابتسم وقال : وجريت علي الاوضه الله يرحمها بقا 
ياسمين في سرها : بعد الشر ياشيخ انا عايشه اهو يارب بس القي هاجر بسرعه  
ياسمين : احم طب هنام 
فارس قرب منها وقال بحزن : انا اسف ياهاجر علي الي بابا عملو أما بنسبه للبيبي ف احنا هنجيب غيرو ووشك هتعملي العمليه وترجعي تاني وانا قرارت تعمليها بكرا 
ياسمين بصدمه : بكرا 
فارس : ايوا معندناش وقت 
ياسمين بتفكير : طب ماشي 
فارس : نامي طيب 
ياسمين بصتلو بضيق وبعدين نامت … وفارس مكنش فاهم مالها أو ليه بقت كدا وبعدين راح قعد علي كنبا واضايق جدا ان حبيبتو مش مهتمه بيه
أما ياسمين كانت بتفكر هتعمل ايه وهتقول لي فارس الحقيقه ولالا وبعدين افتكرت جملة كانت صحبتها علطول بتقولها 
(انا بهتم يفارس حتي وانا تعبانه انا مبحبش اشوفو زعلان أو متعصب أو مضايق أو حتي تعبان …)
ياسمين قامت وبصت علي فارس لقتو نايم علي الكنبا
ياسمين : احم فارس ممكن تتغطا علشان الجو بارد هتلقي عندك بطانيه وكمان انا اسفه بس بجد مضغوضه وموت ياسمين فارق معايا اوي والبيبي كمان كلو جاه مره واحده ومش قصدي اني اضايقك … بحبك وتصبح علي خير ..
ياسمين حطت راسها علي مخده وقالت بهمس : مش عارفه ايه المحن ده عيال فرافيل بصحيح
أما فارس ابتسم وجاب البطانيه وتخطا وقال : وانا بحبك تصبحي علي خير 
ياسمين بهمس : حبك برص ياشيخ …
ياسمين غمضت عينها ونامت …..
_________________________________________
*أما عند رأفت *
رأفت جهز اوضه العمليات واحمد كان مستغرب من الممرضين والدكاتره كان حاسس أنهم مخبين حاجه ..
*في مكتب احمد *
سما : دكتور احمد في حركه كتير في المستشفي وبيقولو هيعملو عمليه بس سريه جدا 
احمد بستغراب : عمليه لمين وليه
سما : معرفش ده الي قدرت اعرفو وكمان استدعو باهر دكتور التجميل وهو عند رأفت دلوقتي 
احمد : تجميل 
سما : بكرا هيعملو العمليه لي ياسمين دي بس ده بكرا دلوقتي هيعملوها لمين
احمد بغضب : معرفش الراجل ده جاب آخرو معايا …
فجاه دخلت عليهم ممرضه وقالت : حاله طوارئ يادكتور 
احمد قام من علي كرسي : تمام يلا ياسما …
احمد وسما طلعو من المكتب ..
________________________________________
*في مكتب رأفت *
رأفت : وادي الصوره شوفها كويس 
باهر بشك : متأكد أن البنت المشوه دي …. دي صورتها 
رأفت بضحك : لا طبعا البنت اسمها هاجر انت هتعمل عمليتين اول عمليه هتديها الوش ده .. تاني عمليه بقا بكرا صبح اديكي صورتها 
باهر : بص انا معاك في كل حاجه بس فهمني الموضوع
رأفت : مش دلوقتي بس كل الي بعملو ده لعبه انتقام مش اكتر 
باهر : احم بس هاجر هتاخد وش بنتك 
رأفت بغضب : وانت عارف وش بنتي منين 
باهر بخوف : يادكتور مهي جت هنا مره وحضرتك عرفتها علينا 
رأفت بحزن : الله يرحمها 
باهر : احم هي ليها علاقه بلانتقام ده
رأفت بغضب : باااهر انت ليك شغلك وبس وانجز بقاااا 
باهر : حاضر يادكتور انا هقوم اهو 
باهر قام وطلع من مكتب رأفت وراح اوضه العمليات ورافت فتح درج المكتب وطلع صوره بنتو وقال بحزن : خلاص ياحبيبتي قربت اجيب حقك وهاجر دي هتساعدني كتير وحشتيني اوووي اووي يا نور …….
________________________________________
*في صباح يوم جديد *
ياسمين صحيت من بدري وكانت مستنيه احمد بس مجاش حست انو باعها كانت خايفه تاخد وش صحبتها .. وفارس صحي من نوم
فارس : صباح الخير 
ياسمين : صباح النور 
فارس : جاهزه ياحبيبتي
ياسمين بتوتر : فارس انا بس خايفه 
فارس قرب منها وقعد قدامها وقال : مش حابه ترجعي زاي الاول 
ياسمين بحزن : نفسي 
فارس مسك أيدها وياسمين شالت ايدو بغضب
فارس بصدمه : مالك 
ياسمين بتوتر : احم ايدي وجعتني مهي محروقه يافارس 
فارس : اه صح طيب اهدي كدا ومتخافيش كل حاجه هتبفا تمام 
ياسمين : طيب 
فجاه احمد دخل عليهم 
احمد : احم جاهزه يامدام هاجر 
ياسمين بصدمه : نعم
فارس : اه اكيد طبعا بس هي متوتره شويه ….
احمد : لا اهدي الممرضين هيجو يخدوكي ويودوكي اوضه العمليات 
ياسمين بغضب : انت بتقول ايه انت اتجننت 
فارس : في ايه ياهاجر 
ياسمين بغضب : أنا مش هااااجر 
احمد قرب من ياسمين ومسك أيدها 
ياسمين بزعيق : بتعمل ايه 
احمد طلع حقنه وادها لي ياسمين 
وياسمين بصتلو بصدمه وبعدين بدأت تفقد الواعي 
فارس بضيق : براحه عليها كدا ومالها فيها ايه 
احمد بجمود : متخفش ..
الممرضين جم وخدو ياسمين ودخلوها اوضه العمليات وفارس مكنش مرتاح …… 
أما احمد راح مكتبو وقعد علي مكتب بغضب 
احمد : كان لازم اعمل كدا مهو لو مكملناش الخطه رأفت هيعرف اني قولتلها ومش هيسبني في حالي …… ربنا يستر بقا ..
_________________________________________
*عند رأفت *
كان في اوضه في المستشفي وكانت نايمه علي سرير قدامو هاجر 
رأفت بص علي ساعتو وقال : يلا يابيبي قومي بقا نمتي كتير ..
هاجر بدأت تفتح عنيها بهدوء ورأفت بص عليها وقال : اخيرا فوقتي 
هاجر حركت رأسها وبصتلو وقالت : انا فين 
رأفت : اهدي كدا انتي بس عملتي حادثه 
هاجر حركت أيدها وقالت : حاسه ان في حاجه تقيله علي وشي 
هاجر حطت أيدها علي وشها لقت علي شاش وقالت برعب : ايه ده 
رأفت : مفيش وشك اتشوه بس متخافيش عملتي العمليه وبقتي كويسه 
هاجر بتذكر : انا اناااا كنت حااامل 
هاجر جت تقوم بس مقدرتش وقالت بدموع : البيبي 
رأفت : للاسف مات في الحادثه
هاجر بصدمه : مستحيل لااااا 
رأفت قرب منها وقعد علي سرير وقال : اهدي 
هاجر بدموع : فارس فين عايزه اشوف فاارس 
رأفت بغضب :طب اهدي كدا علشان تبقي كويسه 
هاجر بدموع : طب وياسمين فين 
هاجر بسخرية : لا ادعلها أصلها في اوضه العمليات المهم 
تعالي نشوف وشك بقا بعد العمليه 
رأفت قرب من هاجر وبدأ يشيل الشاش وهاجر كانت كان خايفه …. رأفت اول ما شال الشاش وبدأ يشوف شكل بنتو عينو دمعت وبعدين شال الشاش كلو وبص علي شكلها النهائي …. 
هاجر : احم انت بتعيط 
رأفت بدموع : اه وحشتيني يانور 
هاجر : نعم نور مين
رأفت مسح دموعو وقال : احم معلش اصل فيكي شبه من بنتي 
هاجر بتعب : بس انا تعبانه اوي حاسه ان جسمي مكسر وكمان عايزه اشوف ياسمين وفارس ممكن تندهم 
رأفت : نامي انتي شويه وبعدين هجبهوملك 
هاجر : طب ممكن مرايا اشوف شكلي 
رأفت بضيق : بعدين نامي يلا
هاجر بصتلو بحزن وبعدين نامت مكنش قدامها حل غير ده لانها فعلا كانت تعبانه ومحتاجه تنام ……..
_________________________________________
وبعد مرور ٣ سعات *
ياسمين طلعت من اوضه العمليات وراحت اوضه عاديه .. وفارس فضل جمبها وماسك أيدها كان حاسس انو وحيد من غيرها …. وبعدين احمد جاه يطمن عليها وقعد جمب فارس 
فارس : ممكن تفهموني هتفوق امتا 
احمد : متخافش قريب 
فارس بحزن : معنديش غيرها اصلا اخاف عليه 
احمد : بتحبها 
فارس : هاجر دي اول بنت احبها واخر بنت 
احمد بتوتر : طب يعني 
فارس بص لي احمد بستغراب : يعني ايه 
احمد بحزن : مفيش وانت ايه علاقتك بياسمين محستش زعلان عليها يعني 
فارس : احنا مكناش صحاب اصلا بس انا وهي ماتقبلناش كتير اصلا كانت بتتجانبني وانا كمان
احمد بستغراب : ليه 
فارس : اصل احنا شخصيتنا شبه بعض 
احمد : عظيم ودي حاجه حلوه
فارس : لا طبعا هي عصبيه وانا عصبي هي عنيده وانا كمان يعني بنتخانق طول الوقت وهاجر بتضايق مش حابه تشوف حببها وصحبتها بيتخانقو طول الوقت يعني ياسمين شايفه أن الراجل ملهوش لازمه وان هي تقدر تعيش من غير راجل أما أنا شايف عكس ده وان الست والراجل بيكملو بعض ومفروض الست تبقا هادئه ورقيقه كدا زاي هاجر مش ياسمين الي تحسها راجل 
احمد بسرعه : لا علفكره ياسمين صحبت صحبتها وبنت جدعه جدا 
فارس بستغراب : وانت عرفت ازاي 
احمد بتوتر : اصل وانا بعلاجها قبل ما تموت كانت بتنده علي اسم هاجر وبتقول انقذوها 
فارس بحزن : فعلا كانت بتحبها الله يرحمها 
احمد بهمس : استرها يارب دي لما تصحا هتنفخني ……
فارس : هنشيل الشاش امتا 
احمد : احم لما تفوق 
فارس : هتفوق امتا 
فارس بص علي ساعتو وقال : يعني بعد شويه أو دلوقتي 
فارس مسك ايد ياسمين تاني وقال : خير ان شاء الله 
ياسمين بدأت تحرك أيدها براحه وفارس قال بسعاده : أيدها بتتحرك 
احمد بهمس : صحيت الي هتجيب اجلي 
ياسمين بدأت تفتح عينيها بتعب 
فارس : هاجر 
ياسمين غمضت عينها تاني وقالت بتعب : قولت اني مش
احمد قطعها وقال : لوسمحت ممكن تسبنا لوحدنا 
فارس بضيق : ليه 
احمد : معلش هي ممكن تكون مكسوفه منك مش اكتر علشان يعني وشها وكدا
فارس بص لي ياسمين بحزن وقال : من امتا انا حاسس ان في حاجات كتير اتغيرت 
احمد : معلش هي خلاص رجعت زاي الاول متخافش 
فاارس قام وقال : تمام انا هروح الكافيه لغيت لما تخلص 
احمد : تمام 
فارس طلع من الاوضه وياسمين قالت بتعب : انت يا حيوااااان اسندني 
احمد قرب منها وسندها وقعدها علي سرير 
احمد : علفكره اسمي احمد وانا دكتور محترم 
ياسمين بغضب : مش قادره اتكلم واتخانق معاك واهزقك
احمد : الحمدالله احسن 
ياسمين حطت أيدها علي شاش الي في وشها وقالت بغضب حطتولي وشها والله ما هرحكم
ياسمين حاولت تشيل الشاش وأحمد مسك أيدها وقالها : اهدي 
ياسمين بصريخ : انت واحد غشاش وشبه رأفت مين اداك الحق تغير وشيييي 
احمد : كنا لازم نعمل كدا استني انا هشيل الشاش 
احمد بدأ يشيل الشاش بهدوء ….
أما عند هاجر صحيت من نوم وملقتش رأفت 
هاجر : الحمدالله هقدر امشي من هنا 
هاجر حاولت تقوم بس كانت حاسه ان جسمها بيوجعها بس استحملت ونزل من علي سرير بتعب وبعدين سندت علي ترابيزه و بدأت تمشي  وبعد محاولات كتيره قدرت تخرج من الاوضه ومن حسن حظها أن رافت مكنش موجود في المستشفي …. هاجر فضلت تمشي وهي حاطه أيدها علي الحيطه وبتحاول تمشي وفجاه ظهر قدامها فارس كان واقف قدام الاسنسير وبيتكلم في تلفون 
هاجر بتعب : فارس 
فارس مسمعهاش 
هاجر قربت منو بتعب وقالت بصوت عالي : فارس 
فارس مردش عليها وبعدين دخل الاسنسير 
هاجر بدموع : لا فارس استنا 
هاجر ملحقتش فارس …. والاسنسير اتقفل…
هاجر بدموع : ازاي مسمعنيش انا حاسه اني تايهه …
أما عند ياسمين احمد شال الشاش
ياسمين بغضب : هات مرايا 
احمد : لا مفيش اسمعيني 
ياسمين : تمام انا  هجيب 
ياسمين نزلت رجليها من علي سرير وقالت بحزن : انت دمرت حياتي ازاي هعيش كدا وفين هاجر وليه بيحصل فينا كل ده 
احمد مسك أيدها وقال : يابنتي انتي تعبانه اقعدي 
ياسمين بغضب : انا اصلا مش محتاجه حد يساعدني أنا قويه ومش ضعيفه وهنتقم منك انت كمان 
ياسمين زقت ايدو وقامت من علي سرير … وحاولت تطلع برا الاوضه .. أما احمد حب يسبها براحتها وبذات انو مطمن أن فارس مش هنا ….. ياسمين طلعت من الاوضه كان حاسه بتعب شديد بس هي شخصيه قويه مش قادره تعترف بده واول ما خرجت شافت ناس كتير وممرضيتن وبعدين بصت علي اخر الممر لقت بنت واقفه ومديلها ضهرها ..
ياسمين : اجيب مرايا منين اكيد في الحمام في مراياااا.
أما عند هاجر لفت وبصت وراها ونصدمت من الي شافتو 
هاجر بصدمه : ازااااي 
هاجر قربت من ياسمين مكنتش مصدقه الي شايفه وقالت بصوت ضعيف : انتي ازاي كدا
ياسمين بستغراب : لا معلش ياحبييتي علي صوتك شويه علشان انا جايبه أخري
هاجر بصدمه :ياسمين …
ياسمين بتركيز : علي صوتك مش سامعه 
ياسمين حاولت تقرب منها وهاجر مكنتش قادره تكلم الصدمه شلت لسانها ……..
وفجاه الاسنسير اتفتح وفارس طلع منو وبعدين بصت لي ياسمين بصدمه وقال : هاااجر انتي ايه الي طلعك 
هاجر لفت وبصت لي فارس بلهفه وقالت : فار
هاجر مكملتش الجمله لما لقت فارس بيقرب من ياسمين وبيسندها 
فارس بغضب : ايه الي طلعك انتي مجنونه
وبعدين بص لي هاجر وقال : و مين دي …
هاجر بدموع : اناااا …… هنبقا نعرف بعدين بقا ❤️
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية توأمان وقلب واحد للكاتبة إيمان المهدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!