Uncategorized

رواية عشقي لوعد الفصل الرابع 4 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل الرابع 4 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل الرابع 4 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل الرابع 4 بقلم ريهام

وعد :ااف بقا نامي كفايه تفكير  اخدات نفس طويل انا ليه اتعصبت ع اسراء لما اتكلمت عنه وليه بحس بإحساس غريب ناحيته ليه بتأسر منه 
حتى من صوته الرجولي اول ما يتكلم بحس 
بقلبي بينبض بسرعه وريحته الرجوليه 
بتوترني وليه بنسى نفسي وانا معاه وليه بتكسف 
لما يبصلي وليه والف ليه اععع ضربت على دماغها باديها كفايه بقا اتخمدي نامت ودفنت وشها ف المخده تعبت من كتر التفكير ونامت 
*********
عمر وهو داخل الفيلا يا داده امال فين بابا مش شايفه 
جاملات:  خالد بيه اتعشا وطلع ينام احضر لحضرتك تتعشى 
عمر: لا انا اكلت ف المستشفى وبلاش حضرتك دي 
قولتلك ميت مره  انتي اللي مربياني يعني انا زي ابنك لو مش عايزه تناديني باسمي قوليلي يا دكتور 
جاملات : باابتسامة حاضر يا دكتور
عمر : ابتسم طيب تصبحي على خير 
وانت من اهل الخير 
********
صباح يوم جديد
تشرق الشمس في غرفة بطلتنا وتزعجها من 
أحلامها الجميل اااف يعني ف الحت الحلوه 
قامت حطت المخده ع وشها ونامت ع امل تكمل الحلم( زي ما بنعمل???? ) 
الجده: دخلت عليها قومي انتي لسه هتنامي تاني 
ااف يا تيتا كنت خلاص بكمله  يعني حبكت 
تنصحيني دلوقتي
الجده :بأستغراب تكملي  ايه 
وعد بأنزعاج الحلم يا تيتا الله 
الجده :طب قومي يختي علشان ماتتاخريش الفطار جاهز قومي 
وعد :حاضر وعد وهيا بتفطر اممم تسلم ايدك يا تيتا 
الجده: بالهنا والشفا يا قلب تيتا 
وعد: قامت باستها سلام انا ماشيه عايزه حاجه 
الجده: عايزه سلمتك خلي بالك من نفسك 
*********
وعد: الو يا زفته انا تحت العماره جمب العربيه انتي فين انا همشي عشان هتاخر  
اسراء: لا استني انا في السوبر ماركت ال تحت العماره 
وعد: بتعملي ايه ع الصبح 
اسراء جت من وراها جبت دول نتسلا بيهم 
وعد: لفت اي دا كله كانت ماسكه كيسين ملانين شكولاته وشبسي وعصير وحاجات كتيره
وعد: يخربيتك كل ده هتاكليه  
اسراء:يا دوب يكفيني وانا قاعده ف الصيدليه ببقا 
زهقانه 
وعد: امم طب يلا يختي 
وصلو قدام باب المستشفى 
اسراء: وعد استني هو انو يعني اسمو  ايه ده بجد 
دكتور 
وعد: اسمو ايه مين 
اسراء: ابو طويله صاحب الدكتور عمر  
وعد: بخبث اه  وانتي تعرفيه  منين وبتسألي عليه ليه
اسراء: ماهو ده اللي حكيتلك عنه قبل كده 
وعد:بصدمه قصدك  اللي ضربتيه  يبقا الدكتور 
اسر
اسراء:امم  وعد : بضحكه يخربيتك يا مجنونه 
ضربتي الدكتور اسر 
اسراء:  بفخر اه ولو تعرفي انا عملت ف ايه تاني مش هتصدقي وعد :بصتلها بطرف عينها نيلتي ايه تاني 
اسراء: والله انا كيوت بس هو مصر يطلع جعفر اللي جوايا وعد :انا هنزل دلوقتي علشان هتاخر 
بس مخلصناش كلام هتقوليلي نيلتي ايه تاني 
اسراء:طب يلا سلام 
وعد وهيا داخله لمحت الدكتور خالد راحت ناحيته ازيك يا دكتور عامل ايه 
خالد : بابتسامه ازيك يا وعد 
عامله ايه ولا عاوزه القاب 
وعد: لا طبعا حضرتك ف مقام والدي وانا يشرفني 
تناديني من غير القاب 
خالد :ابتسم طب ايه اخبار الشغل هنا عاجبك 
وعد : اه طبعا 
عمر وهو داخل شافهم واقفين يتكلمو ويضحكو استغرب راح ناحيتهم
عمر صباح الخير 
وعد: قلبها دق اول ما سمعت صوته ولفت احم صباح النور خالد: اكيد اتعرفتو ع بعض 
عمر: وهو مركز ف ملامح وشايفها بتهرب بعنيها 
بعيدعن عنيها وبتفرك ف اديها جامد  
عمر: اه اتعرفنا كويس اوي مش كده برضو  يا 
دكتوره 
وعد: بصتله اوي وهو ده اللي كان عايزه ابتسم ابتسامه جانبيه وعد اتعصبت منه ومن ابتسامته
خالد: لاحظ نظرات عمر ليها ابتسم بخبث 
خالد: امم طب استاذن انا ومشي 
وعد بسرعه وانا وماشيه وراحت عند الاسانسير وركبت
عمر: ابستم وهز راسه ومشى قبل ما الاسانسير يقفل 
عمر حط ايده ولاسانسير  فتح وعد شافته جاي غمضت عنيها يارب ما يفتحش اول ما فتح شهقت 
عمر: دخل والاسانسير قفل شبه واقفه وراه  
ابتسم لم سمعها شهقت 
وعد: حست ان الاكسجين كل ف قرب وريحتو  
عمر وقف الاسنسير ولف لها 
وعد:اا ا ه هو انت وقفت الاسانسير ليه عمر 
علشان اعرف اتكلم معاكي من غير ما تهربي 
وعد: بس انا مبهربش ههرب ليه  
عمر: معرفش هو ده السؤال اللي هسألهولك بتهربي ليه يا وعد 
وعد:قلبها دق لم قالها وعد من غير ألقاب ها
عمر قرب منها بتهربي ليه  
وعد :رجعت لورا  اا انا لا بس انا مش كده يعني ال حصل امبارح يعني  
عمر :هش اهدي قرب منها وهمس انا عارفك كويس وعمري ماافكر فيكي بالطريقه اللي ف 
دماغك دي خالص وصلتله  ريحتها من قربه شمها 
بعمق لكنه اسرع بغلق عنيه ويمتلك نفسه ويبتعد عنها
احم فتح الاسنسير وطلع وهيا واقفه زي التمثال 
حست بحراره ف أنحاء جسمها فاقت من اللي هيا فيه وطلعت تجري 
خالد: الو ايوه مين معايا 
انا رنا يا خالو رنا طب ازاي انتي بتكلميني برقم مصري
رنا:  اه ما انا جيت من امريكا النهارده وكنت 
عملاها مفاجاه بس 
محدش موجود في الفيلا  
خالد: انا وعمر ف المستشفى استني اجيلك 
لا لا يا خالو انا هاجي علشان عايز اعملها مفجا ل عمر 
طيب يا حبيبتي اللي يريحك رنا :اوك سلام 
*********
استوب!  رنا الزناتي بنت خال عمر عايشه ف امريكا منزلتش مصر من 8سنين بنت مدللله 
وبتحب عمر ومستعده تعمل المستحيل علشان 
تحصل عليه (مواصفاتها )طويله رفيع جسمها زي عارضات الازياء بشرتها بيضه شعرها لون  أشقر 
راحت المستشفى خالو حضنته وباسته وحشتني اوي 
خالد : وانتي كمان بس كنتي ارتاحي اكيد تعبني 
من السفر
رنا : لا انا تمام بس هو فين عمر 
عمر عندو عمليه اقعدي معايا ولما يخلص  روحي 
سلمي عليه رنا: ااف بس انا عايزه اشوفه
** 
عمر: يلا جاهزه
وعد:وهيا بتلبس الكمامه اه دخلو اوضة العمليات 
بعد ساعتين طلعو من اوضة العمليات اول ماطلعو
رنا طلعت تجري عليه وحضنته وحشتني اوي
عمر :وأنتي كمان بس هو انتي جيتي امتى
رنا: لسه جايه ايه رايك في المفاجاه 
عمر بيحبها زي اخته حلوه طبعا  
وعد : وهيا واقفه هتشيط من الغيظ يا ترى مين 
دي وليه حضنته وايه اللي هيا لابساه ده رنا كانت لابسه شورت جينز وتيشرت ابيض وفوقيه جاكت جلد احمر
وعدلنفسها وانا مالي ومشت وهيا متغاظه عمر: لمحها وابتسم لما لقيها اتضايقت
*********
اسر: دكتور ه وعد هو الدكتور عمر خلص العمليه
وعد: بغيظ اه وعنده عمليه تاني مش فاضي
اسر: بأستغراب لا معندوش 
وعد: لا عنده بس عمليه احضان وبوس شهقت 
وادركت ما تفوهت به واتحرجت ومشت 
اسر راح  يشوف قصدها ايه
لقي رنا حاضنه عمر 
اسر: ايه ده رنا هنا ف سرو استغفر الله  
رنا : بستفزاز اي ده اسر هو انت لس موجود مع عمر  
اسر : بغيظ اه شفتي  
عمر ضحك اصل اسر ورنا مش بيحبو بعض اسر 
مش بيطيقها ومسميها الوطواط بسبب انها كانت بتلزق ف عمر دايما ايام الجامعه 
هو انتي جيتي امتى
رنا : بمياعه النهارده 
أسر:  اممم وهتمشي امتى
رنا: افندم اسر قصدي نورتي سلام وسبهام ومشى 
رنا : هو انتم لسه أصحاب عمر:  ايوه 
****
اسر:  حضرتك كنت عايزني ف ايه 
خالد :عايزك تسافر اسكندريه تجب الاله اللي عايزينها علشان الاله باظت 
أسر :تمام بس امتي
خالد : لو معندكش اي حاجه روح دلوقتي وتيجي 
بكرا الصبح علشان عيزينها 
اسر:  اه ماشي طب انا هروح وبعدين امشي سلام 
**********عند اسراء في الصيدليه
اسراء: اي ده مين العسل يختي كميله طفله عندها 6 سنين انا حلا وعايزه استخبى من الولد ده 
وتشاور عليه بيمشي ورايا اسراء:  ودا مين ده دا انا اشعلقه تعالي نربيه
عبدالله : تربي مين يا هبله دول اطفال بيلعبو 
اسراء استنى كده يا بودي هروح اجيب الولد ده 
من قفاه واجي عبدالله هز راسو بيأس من بنته 
المجنونه 
اسراء :يلا مسكت ايد حلا راحت  ناحية الطفل  
خد ياد انت مالك ومال حلا الولد وانتي مالك انتي
اسراء:  نعععم ياحيلتها ماتتكلم عدل ياض
الولد: لا مش هتكلم  هو دا كلامي 
اسراء:  برفع حاجب طب تعال كده لسه هتمسكه من قفاه 
اسر : كان معدي وشافها هتضرب الولد نزل من 
العربيه بسرعه ومسك ايدها انتي بتعملي ايه يا مجنونه هتضربي الولد 
اسراء: سحبت ايده وانت مالك 
اسر: استغفرالله بص ناحية الاطفال روحو انتم 
العبو مع بعض الأطفال مشيو 
اسراء :هو انت موركش حاجه غيري 
أسر: امم يعني حاجه زي كده  وغمزلها 
اسراء : بعصبيه ووش محمر انت واحد غبي 
أسر: انا اسراء اه انت 
اسر: طب تعالي بق وسحبها من أيدها 
اسراء: سيب ايدي يعم  انت موديني فين 
اسر: هعلمك الادب 
اسراء: خافت ووالله لو مسبتش ايدي هلم عليك الناس واقول عايز يخطفني
أسر ضحك اتكلمي عل كده
اسراء :اععععععع اسر ساب ايدها واتفزع مكنش يتوقع أنها هتزعق يا بنت المجنونه اسكتي وحط 
ايده ع بقها هش الناس 
اتلمت في ايه يا بنتي 
اسراء بعياط تمثيل الشاب ده عايز يخطفني 
أسر : اتصدم نععم لا طبعا يا جماعه بصلها  بخبث 
وعض شفايفه من الغيظ دي مراتي  زعلانه مني  
وبتدلع ومش راضيه تيجي معايا
اسراء : بصتله بصدمه اي لا ده مش جوزي ده كداب 
الناس حلو مشاكلكم في البيت يابني 
اسراء لا خدي يا حجه دا مش جوزي بصتله بغيظ هو قهق بصوت عالي ههههه 
اسراء:استغلت ضحكته ومسكت ايده وعضته
اسر اااااااه سيبي ايدي يابنت المجنونه 
اسراء : سابته وضحكت ياااه ارتحت 
أسر :لس هيقرب طلعت لسانها وطلعت تجري????????????
اسر : بص ف ايده مكان العضه وابتسم لما طلعت 
لسانها والله طفله 
يتبع ……
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى