Uncategorized

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الرابعة 4 بقلم ميسون عبدالمجيد

 اسكريبت حياة وفريد الحلقة الرابعة 4 بقلم ميسون عبدالمجيد 

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الرابعة 4 بقلم ميسون عبدالمجيد 

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الرابعة 4 بقلم ميسون عبدالمجيد 

حياة بدهشه:خااااطب!!!!

فريد:ايوا مالك استغربتي كدة ليه مينفعش اخطب واتجوز زي باقي البشر

حياة لسة مستغربة:لا يعم ربنا يسعدك بس مش باين عليك شكلك سنجل

فريد بابتسامة:لا يستي أنا خاطب وبحب خطيبتي

حياة بدهشه:كمااان

فريد بابتسامة:ايوا طبعا حبيبي بعمل كل دا عشنها

حياة بأستفتار: لأ يعني إيه مش فهمه

فريد:يعني احنا كنا المفرود نتجوز من شهرين بس قبل الفرح بأسبوعين اكتشفت أن عندي كانسر وللاسف اضرينا نإجل وأنا بعمل كل دا ومسحمل التعب دا كله اول حاجه عشان امي هي ملهاش غيري وبعدها ليلي بعمل كل جهدي عشان اخف بسرعة ونرجع نتجوز

حياة بضيق:بتحبها أوي كدة

فريد بابتسامة: أوي

حياة:طيب ربنا يخليكو لبعض بس نزلني أنا هنا

فريد وقف:تمام باي

حياة وهي ماشية:باي

فريد مشي وحياة طلعت شقتها

حياة طلعت اخدة دش ولبست بجامه جميلة وعملت شعرها ديل حصان

حياة بتشرب شاي:يوووه بقي شاغل تفكيري ليه ما متنيل خاطب مالي أنا بيه

حياة قعدة تتخانق مع نفسها الباب خبط قامت تفتح

(معلومه حياة يتيمه اهلها ميتين ملهاش غيري عم بيسأل عليها كل فين وفين)

حياة بضيق:ي اهلا

ريهام: ايه الاستقبال الزبالة دا

حياة بغيظ:عشان الوطاوة إللي بقيتو فيها انتو الاتنين

غرام:اللاه وأنا مالي ي لمبي

ريهام وهي بتقعد:متقولي ي ست قرف أنتي مقموصة ليه

حياة:عشان من امبارح مسألتوش عليا وأنا رأسي مفتوحة

غرام:يبنت ال…. دا إحنا امبارح طول اليوم قعدين معاكي

حياة:طب خلاص كفاية رط إيه إللي معاكم دا

غرام وهي بتاخد منا كوباية الشاي:دي بيتزا انما إيه روحي بقي حضري الحاجة عشان ناكل علي ما أنا اشرب كوباية الشاي دي

حياة بصتلها بغيظ وراحت المطبخ

حضرو كل حاجة وقعدين يكلو

ريهام: وايه اخبار فريد بيه

حياة بابتسامة ضيق:خاااطب ☺️☺️

الاتنين:????????????

حياة:اقفلو بقكم دا طيب واطفحو

غرام: إزاي بس دنا كنت قربت اكراش عليه

ريهام بتضربها بخفة:بطلي كلامك الزبالة دا

غرام:اسكتي ابه طب وحوحو هتعملي ايه

حياة بتمثيل:هعمل ايه يعني ربنا يسعده أنا اصلا مكنش في أي حاجة مابينا وكنت بعامله عادي جدا ولا كان في بالي اصلا

الاتنين بصلها:????????

حياة بأحراج:عادي ي جماعة مجرد اعجاب مش اكتر

غرام بخبث:يبت عليا أنا بردو

حياة بضيق:اووف ي ساتر منكم حتي لو كان في حاجة خلاص هو خاطب وربنا يسعده

وبعدين استنو استنو أنا نسيت اقلكم

ريهام بقلق:قولي منتي مبتقليش غير المصايب

حياة:انتو تعرفو مين الشخص إللي قلتلكم عليه عنده كانسر وحالته صعبه

ريهام:مين

حياة بزعل:فريد ????

غرام بتأثر:ي روحي صعب عليا أوي باين عليه طيب ????????

حياة بزعل:هو أي نعم حيوان ومستفز ولسانه طويل ويضايق أي حد ببروده بس غلبان كدة ويتعامل مع أي حد بحب

ريهام:ي خسارة بجد مسكين

كملو اكل وضحك وهزار وخلصو وكل واحد راح بيته

حياة دخلت تنام بس طول الوقت بتفكر في فريد

عدي اليوم عادي

تاني يوم حياة صحيت بدري ولبست ترنج رياضي واخدة الهاند فري والفون وراحت تجري علي البحر

حياة نزلت وعمال تجري وصورة فريد مش مفرقاها

وهي بتجري فجأة ظهر في وشها فريد

حياة وقفت بخضة:بسم الله الرحمن الرحيم يبني أنت إيه عفريت

فريد:مكنتش اعرف انك كمان طلعتي رياضية

حياة بغرور:ها أنا محددة ايام ي عثل

فريد وهو بيجري:اممم بس علي فكرة إحنا فينا حجات كتير مشتركة

حياة بصتله بعدم فهم وجريت

بقيو هما الاتنين في مستوي بعض

فريد وهو بيجري:تحبي نتسابق

حياة بغرور: أنا هكسب من قبل ما ادخل

فريد بغيظ:ي سلام تمام واللي يرجع يبقي عيل

حياة بتحدي: تمام

جريو هما الاتنين وكل شوية حد يسبق التاني

رغم أن فريد كان سابق حياة بس بدء يبطئ وحياة سبقته كتير

حياة:هه شفت

حياة ملقتش فريد بتبص وراها لقيت فريد واقف علي مسافة مش قريبة وماسك رأسه وواقف

حياة لفتله وراحت تجري عليه

حياة بخوف:مالك في ايه

فريد ماسك رأسه ومش بيرد

حياة بقلق:يبني انطق مالك

فريد بتعب:عايز اقعد مش قادر

حياة سندة فريد وقعدته علي اقرب مقعد

حياة بقلق:خد خد اشرب وخد نفسك

فريد شرب وبدء يهدي وحياة بصاله بخوف

حياة بغباء:ي ربي إيه الغباء دا يبني الجري بسرعة دا غلط جدا عليك إزاي نسيت حاجة زي دي

فريد بضيق وزعل علي نفسه:عادي أنا طول عمري بجري اسرع من كدة

حياة بصتله بزعل:بس دلوقت الوضع أتغير لو سمحت خلي بالك من نفسك أنا ماشية

حياة طلعت تجري وفريد بيبص عليها بحزن

عدي اليوم عادي بدون احداث تذكر

___________صباح يوم جديد يحمل كثير من الأحداث

حياة صحيت وهي نشيطة جدا اخدة دش ولبست لبسها إللي كان عبارة عن بطلون تحت الركبة ابيض عليه تيشرت بيبي بلو كات وعليه جاكيت بيبي بلو فردة شعرها وصرحته بطريقة جميلة ونزلت

وصلت المستشفي وقلعت الجاكيت ولبست البالطو وراحت اوضة فريد لقيته قاعد مستنيها

حياة وهي بتقعد:دا إيه النشاط دا جاي قبلي كمان

فريد بسرعة:اخلصي بس كفاية رط

حياة بضيق مصطنع:ممكن تحترمني أنا هنا الدكتورة بتاعتك مش بنت خالتك

فريد ببرود: طب اتفضلي ي دكتورة بسرعة عشان عايز اخلص عشان عندي مشوار مهم أوي

حياة بصتله بضيق وقعدة قدامه وبدأت الجلسة

وحياة طول الوقت بصاله وكان باين عليه اللهفه والتوتر

عدي وقت مش قليل وفريد خلص

فريد قام:تمام شكرا

فريد مشي بسرعة مش زي عوايده مكلمش حياة خالص وهي اضايقت جدا

عدي اليوم عادي

عدي يومين وحياة مشفتش فريد خالص قالت يمكن تعبان وهيجي

بس عدي اسبوعين وفريد مش بيظهر خالص لا بيجي الجلسات ولا بيجري ولا حياة بتشوفه في أي مكان بدأت تقلق جدا احسن يكون جرتله حاجة

قررت انها ترحله بيته اللي قلها عليه قبل كدا

وصلت ووقفت قدام البيت وكانت متوترة جدا

خبطت فتحتلها ست كبيرة شكلها طيب اوي بس الزمن كبرها

حياة بابتسامة: مساء الخير هو دا بيت بشمهندس فريد بردو

مامت فريد بحزن:ايوا يبنتي مين

حياة بقلق: أنا دكتورة حياة إللي..

مامت فريد قاطعتها: أنتي حياة اتفضلي يبنتي أنا كنت بدور عليكي كتير علي امل إني الاقيكي

حياة بقلق:ليه بس ي طنط حصل ايه

مامت فريد بحزن:فريد بقاله اسبوعين من اخر جلسة جه وهو مش طايق نفسه وحابس نفسه جوا اوضته مبيخرجش تعرفي ديما بيحكيلي عنك وقد ايه أنتي تتحبي وطيبة وأنا والله حبيتك

حياة بابتسامة:والله وأنا كمان حبيتك جدا بس ممكن اشوف فريد

مامت فريد: اه طبعا ي حببتي تعالي يمكن تقدري تعرفي ماله

وفعلا حياة قامت مع مامت فريد

وصلنا لغاية اوضة فريد وخبطت ودخلت

والمفجأ أن….

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!