Uncategorized

سكريبت وقالت لي الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة وجيه

 سكريبت وقالت لي الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت وقالت لي الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت وقالت لي الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة وجيه

نبض وقفه ومسك ايد نادر
بداءو ينقلو دم ل نادر ويخيطوله الجرح
الدكتور:العروق مدمره انا شايف انو ميئوس منو
نبض نزلت الكمامه بغضب:انت دكتور انت لازم تحاول هو لسه عايش ونبضه شغال
الدكتور:بس
نبض بغضب:مبسش انا جوزي لي نس المستشفي وصدقني ممكن اكتب مذكره عن اهمالك تشتوبك من النقابه
الدكتور بداي يكمل بخوف وهو ساكت
نبض:ها كويس
منال:في اي يا نبض دي المره الخمستاشر الي تسالي
نبض بصالو بحزن وحسه انو بسببها وفتكرت شغف:انا لازم امشي
منال:علي فين والحالات
نبض طلعت وسبتها وراحت المستشفي عند شغف
ادهم بصلها بضيق ومكلمهش
نبض:شغف عامله اي
ادهم بسخريه:يهمك
نبض بصتلو بضيق ودخلت ل شغف لقتها مديه ضهره وبتعيط نبض قاعدت جنبها علي السرير
نبض:مقولتليش لي
شغف تزيد في العيط ومتردش
نبض بحزن:عشان مش مامتك يعني بس انا بعتبرك زي بنتي
شغف قامت وترمت في حضنها:لا يا ماما نبض مش كده انتي كنتي مشغوله في المستشفي وهو مات مات وسابني
نبض تمسد علي شعرها:بس انا كنت مشغول عنك بيه
شغف تبصلها بعيط:ازاي
نبض تتنهد:نادر يبقا حالتي الي بعلاجها
شغف بعيط:ودلوقتي مات ورجعت حضنتها تاني
نبض:عايش
شغف حست الزمن اتوقف عند الكلمه دي وقفت عيط وهي بص لي نبض مستنيه تسمع الي بعدها مستنيه تقولها انو كويس 
نبض بحده:عارف  ان نادر مريض نفسي ومريض مش عادي
شغف بصت في الارض:عارفه هو مش بينكر ده مش ذنبه انو هو عاني في صغرو بالطريقه الوحشيه دي
نبض قامت بغضب مكتوم:ده مخنث ياشغف فاهمه يعني اي يعني لا هيغير عليك لا يقدر يجبلك ولاد ولا يقدر يبقا راجل يحافظ عليكي انتي مستوعبه فاهمه يعني اي
شغف بعيط:لا نادر مش كده هو هو بيحاول يتغير
نبض قعدت جانبها:شغف يا حببتي الي زاي ده
شغف تقاطعه بعصبيه:الي زي ده اي شاذ عارف بمزاجو قوليلي انتو لي بتحاسبو المظلوم وتسيبه الي ارتكب الغلط
نبض بهدو:بس هو اتمأدي في الغلط صحيح انا دكتورته بس انا امك 
شغف:وانا مش هسيب نادري هو عايز يتغير بس مش عارف
نبض:بس ميمنعش انو غلطو كبي ده بيرتكب كبائر انتي مدركه
شغف بحزن:ربنا بيقول{قل يا عبادي الذين اسرفوا علي انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا}كويس ان الرحمه مش باديكي مكنتش اتخيلك قاسيه كده
نبض وقفت قدمه بجمود:صحيح انتي مش بنتي بس انا بعتبر نفسي امك دي مش قاسوة وربنا بيقول بردو{ان الله لا يغفر ان يشرك به ويغفر من دون ذلك لمن يشاء ومن يشرك بالله فقد ضل ضلاا بعيد}
شغف انهارت علي الارض:بس هو ميعرفش ميعرفش كل ده محدش علمه محدش وجه انتي لي مش حاسه بيا
نبض قربت منها وقومتها وبتسمت:انا اكتر واحده احس بيكي انتي عارفه الفرق بيني وبين ادهم قد اي تمنتاشر سنه عنيت كتير عشان نتجوز راجل تلاتينه وبنت تمنتاشر سنه معاه عيلين وارمل وانا مكنتش لسه اتجوزت اتخطيت كلام الناس اتخطيت غيرتي منكم متستغربيش انا بغير علي ادهم حته من احفاده استحمل عصبيته غيرتو الجنونيه تملكو مش هخليكي تعاني انتي كمان
شغف:حياتك مع بابه معانه
نبض ببتسامه:مع ادهم ايو معانه غيور مزاجي عصبيه عنيد قاسي في عبارتو بس الحضن منو ينسيني كل ده حنين بغباء
شغف تمسح دموعه:يبقا ملكش حق تخدي قرارت عني هقف جنبه ومسك بكفو ابداء معاه وكانو لسه بيستكشف هرجعو انسان طبيعي وسندو انا من حقي اسندو
نبض:مشواره طويل كتفك هيتخلع
شغف:لو الكتف اتخلع اسندو بقلبي
نبض اتنهدت:هو حالتو خطر
شغف مسكت ايديها:ونبي اشوفه
نبض بصلها وساكتها
شغف بعيط:عشان خطري
نبض اتنهدت:طيب
شغف حضنتها :يلا
طلعو من الاوضه
ادهم:اي علي فين
نبض:اصل صحبتها عملت حدثه وفتكرتها ماتت عشان كده انهارت هنروح نشوفها
ادهم:اجي معاكم
نبض:ها لا اسبقنا انت علي البيت مش هنتاخر
مشيو من قدامه وراحو الاوضه الي اتنقل فيها نادر شغف حست بلهفه اخير هتشوف قدمها فتحت الباب ودخلت ويالله لقت شب شديد الوسامه يمكن وسيم قليله عليه نايم علي السرير قربت منو ودموعها مغرقه وشها
شغف بعيط:نادر قوم مش انت كنت عايز تشوفني
نادر بداء يحرك راسو بالم وهو بيان بي وجع ونزل شعرو الطويل علي عينيه
شغف رفعت ايديها وهي بتاخر شعرو
نادر”كنت نايم مدمر قلبي مجروح بطريقه بشعه قرفن من نفسي مشمئز من حالي حاسس بقهره وحشه اوي مش قادر اعيط حتي اناي في منتاه البرود حاسس الوجع طغي عليا وكنت بطلع انين من الوجع فجاه حسيت بنفض في جسمي اول ما حاجه رقيقه لمست وشي ياااه علي ده شعور هوا انا مالي!!” فتح عينيه براحه وتقع عينيه علي سوداءه كنت بنت قمحاويه شعرها في سواد اللي عيونها سواده و وسعه ل وهله ظنها حوريه
شغف حطت ايديها علي ايدو:نادر انت كويس
نادر بعفويه:لا مش كويس انا قلبي بيدق جامد
شغف حطت راسها علي صدرو عشان تسمع وبخوف:مالك حاسس بضيق تنفس ولا حاسس بوجع في قلبك
نادر غمض عيونه:لا حاسس ان حد جانبي
شغف كنت هترفع راسها بس نادر رجعها بايدو السليمه وهو لسه مغمض:خليك حاسس بي الامان
شغف حطت ايديها كمان علي صدرو وغمضت عينيها
نبض كل ده وقفه علي الباب وبتبصلهم 
شغف وهي لسه راسه علي صدرو وبدموع:كده هونت عليك تخضني كده
نادر بحزن:كنت تعبان تعرفي انا مكنتش هنتحر
شغف جت نرفع راسها عشان تبصلو رجعها تاني
نادر بتعب:قولت خليكي
شغف افتكرت كلام نبض قامت بسرعه:انت لازم تستريح
نادر بتعب:هو انتي مينفعش تفضلي معايه
شغف:استريح انت دلوقتي وكل شويه هكلمك 
نادر مسك ايديها:هتمشي وتسبيني
شغف تمسد علي شعرو:هجيبلك الصبح
نادر يرفع صباعو الصغير:وعد
شغف تضحك علي تصرفو الطفولي وتشبك صباعا في صباعو:وعد
نادر يغمض عينيه بتعب وتطلع شغف وهي بتمسح دموعها تخرج معها نبض وطول الوقت الاتنين في حالة صمت وصلو البيت وشغف دخلت اوضته وهي بترمي نفسها علي السرير بتعب
ادهم:مالها شغف
نبض دخلت المطبخ:مالها ياحبيبي
ادهم:مش عارف حاسس في حاجه
نبض ابتسمت:لا مفيش كنت عايزه اطلب منك طلب يا دومه
ادهم بضحك:طلما دومه يبقا عايزه حاجه
نبض تقرب منه بحب وهي بتتشعلق في رقبته:كده طب خلاص مش قايله
ادهم يتاخر شعرها وراه عينيه:لا قولي يا قلب دومه
نبض:كنت عايزه شغف تجي معايه المستشفي
ادهم ملامحه بان عليها الضيق:مش كنتي ناويه تسيبي الشغل
نبض:ايو
ادهم بضيق:دلوقتي بقيتي عايزه تنزل انت وشغف
نبض:يا أدهم يا حبيبي
ادهم يقطعها:اعملي الي يريحك يا نبض وسابها ودخل جوه
نبض دخلت وراه وبتبصلو وهو قاعد مضايق دخلت قاعدت جانبه
ادهم:انتي عايزه مني اي امشي برا
نبض بضحك:علي فكره دي اوضي انا وانت كل شويه تتردني مينفعش
ادهم بضيق:متتكلميش معايه
نبض قامت قاعدة في حاضنه وباست خدو:انا اقدر يا دومه يا حبيبي
ادهم بيبصلها بطرف عيني:حبك برص
نبض بخبث:عيب تقول علي نفسك برص
ادهم بصلها بصدمه
نبض تبوس خدو بضحك:احله دومه ده ولا اي
ادهم اتنهد:نبض انا مش بهزر
نبض مسكت ايدو وابتسمت:عارفه ان مش بتهزر بس الحاله الي كنت مسكاه امبارح حولت تنتحر اي اسبها كده مطن تنتكس يرضيك حد يموت بسببي
ادهم اتنهد:لا ميرضنيش
نبض:اوعدك دي هتكون اخر حاله امسكه
ادهم:لما نشوف
نبض:يلا اتفضل صلحني
ادهم برفع حاجب:نعم يختي
نبض تشدو من التي شيرت وهي بتبص في عينيه وبهمس:بقولك صلحني
ادهم ابتسم وهو بيبص في عينيه:انا اسف علي الحاله الي انتي عملتيها وزعلتني
نبض سابت التي شيرت:خلاص اسفك مقبول
تاني يوم الصبح
شغف لبست بسرعه وخرجت قاعدة تغبط علي نبض وادهم
ادهم قام مفزوع:اي في اي ده بوليس الادب
نبض ضربته بغيظ:اداب اي ياهبل انا مراتك ما انتي بتاع ستات هقول اي
ادهم بصدمه:انا ده انا بطلت عشانك
نبض قامت تفتح:شغف يا حببتي صحيتي بدري
شغف:يلا نروح المستشفي
ادهم من وراه:حتي انتي
شغف:اصل اصل
نبض:يلا عشان افطرك انت مش عندك شغل
ادهم:طيب
في المستشفي
شغف:انا عارفه اوضه وسبتها وجريت
نبض بضحك:وقع اوي بنت ادهم
شغف وهي ماشيه خبطت في سيف او بالاصح وليد
شغف بخضه:انا انا اسف يادكتور كنت مستعجله
سيف في سره:اي الجمال ده كلو يخربيتك ابتسم ليها:انتي جي تشوفي حد هنا
شغف بسرعه:اه اقصد لا في الحقيقي انا بنت دكتورة نبض
سيف بصدمه:بقا دكتورة نبض عندها بنت بالجمال ده بس مش شايفه انك كبيرة علي انها مامتك
نبض قربت منهم:انتي لسه هنا
شغف:انا كنت رايه بس خبط في دكتور سيف
نبض:طب روحي انتي
شغف جريت وسبتهم التفت سيف لقها بتخش اوضة نادر
سيف:هي بتعمل اي عند نادر
نبض:يخصك في اي ركز في شغلك يا دكتور
وسبتو ومشيت بص ل باب اوضة نادر  بحقد
شغف دخلت وقفلت الباب براحه وقربت من نارد الي بصص ل السقف
شغف:احم احم
نادر ابتسم:كنت فكرك مش جايه
شغف تقعد جنبي:ايده شايفني ندله
نادر ابتسم:مش قصدي بس انتي عرفتي اني في المستشفي دي ازاي
شغف:انت فطرت
نادر:مليش نفس
شغف تبص ل الصنيه الي محطوطه جانبه وتقوم:يلا قوم اتعدل
نادر:لي انا مرتاح كده
شغف قومتو وحطت مخده وره ضهرو وحطت الصنيه علي رجليها:افتح بؤقك
نادر بضيق:مش عايز قولت
شغف:يعني امشي
نادر بعصبيه:ده ده اسمو ابتزاز
شغف ضحكت:انا بموت في الابتزاز
نادر بصلها وحس قلبه بيتخطف منو شعور غريب
شغف:يلا افتح بؤق
نادر فتح وهو بيبصلها وهي بداءت تاكله
نادر:كفايه انا شبعت
شغف تمسح شفايف بالمناديل:طيب قول الحمدلله
نادر يمسك ايديها الي مسكه المنديل:ممكن يبعدي شويه انتي ملخبطني
شغف بضحك:متخفش انا عندي اخ ولد ياض انت جوزي
نادر ضحك لاول مره ضحك روجوليا
شغف بصتلو بحب:ماحنا ضحكتنا حلو اهي
نادر ببتسامه:شكرا انك جنبي
شغف قاعدت في وشه:انا عارفه انو مش وقتو بس انت مش شايف انك قصرت جامد في حق دينك
نادر يبصلها:قصرت ازاي
شغف سكتت شويه وبعدين:اسالك سؤال
نادر:اسالي
شغف:انت لي مش مامن مع انك مسلم ده يعتبر كفر بالله ينفع حد يحبنا ونكفر بيه
نادر بصلها بحزن:في حد بيحب حد بيعذبه كده
شغف:لا
نادر:طب مانا عذبني يبقا مبيحبنيش صح
شغف:لا مش صح مش يمكن بيهذبك عشان تبقا شخص مهذب وصالح
نادر عينيه بدات تدمع:بس انا بتالم اوي اوي يا شغف
شغف بصتلو بحزن علي حالو:صدقني هتؤجر ربنا لو حب عبد ابتله
نادر بدموع:لي لي انا حاسس اني متحطم من جوه حاسسانها ضاقت بيا انا شلت فوق طاقتي
شغف مسحت دموعها:هتفرح وكؤو هيعدي والي ضاق بكره يوسع متقول كده ربنا بيقول}لا يكلف نفس الا وسعها}
نادر دموع ذات:حاسس اني ضعيق
شغف اتنهدت ومسكت ايد:وربنا قوي فوق متتخيل حد يضعف ومعاه ربنا
نادر بصلها بحزن:تفتكري لسه بيحبني
شغف ابتسمت:بيحبك
نادر بص في الارض بحزن:هو الي بيحب حد بيبكي
شغف رفعت راسو بايديها:يمكن بيطهرك من الاول وجديد عشان بيحبك هيبتليك
نادر بدموع:كلامك مش منطقي هو الي بيحب حد بيبتلي
شغف ابتسمت بهدؤ حساه طفل مسحت دموع:عشان يقرب منو
نادر بصلها:ولما يقربني
شغف:في القرب من ربنا نجاه
نادر ابتسم:يعني لسه بيحبني
شغف ابتسمت:لو مبيحبكش مكنش ابتلاءك عشان يقربك
نادر اتلاشت ابتسمتو ورجع يعيط:بس انا غلط غلطات كبيره ونبض قالت اني ارتكبت كبائر
شغف رجعت تمسح دموعه:بس انت هتوب وخير العباد الخطائين التوبين
نادر مس ايديها جامد:شغف متسبنيش
شغف بصتلو بحب:مقدرش خلاص
نادر:طيب انا عايز ابداء من جديد مع ربنا اعمل اي
شغف ابتسمت بفرحه:تقول الشهادة من اول وجديد وكانك ليه هتخش الاسلام
نادر قرب منها:هو انا لو عملت حاجه هتزعلي
شغف:اي هي
نادر حس نفسه مندفع بس قرب من شغف وهو بصص في عينيه ولسه هيبوسه
شغف حطت ايديها علي شفايفو:مينفعش يا نادر
نادر عقد حاجبه:لي انتي كمان متجوزه
(اوباه دي هتشعلقك ياندورتي ????)
شغف برفع حاجب:لي انت كنت هتبوس واحده متجوزه
نادر:ايده مين قالك انا مقولتش
شغف بغضب:ياض انت اييييي ها اييي
نادر بعبط:انا نادر ياروحي
شغف ابتسمت ببلهاء:قالي ياروحي
نادر:انا عايزه ابقا قريب من ربنا ازاي
شغف ربعت قدامه بحماس:بس بقا اول حاجه الصلي علي النبي علطول تصلي عليه عشان هيشفعلك يوم القيامه
نادر:يشفعلي يوم اي!!
شغف:بص ده موضوع كبير وقربت اروح تعالي الاول اوريك تتوضي ازاي عشان تصلي وتصلي ازاي وعايز تقرب من ربنا اوي صلي قيام الليل
نادر:حيلك عليا طيب دانا غلبان
شغف بضحك:طب تعالي يا اخرت صبري
نبض قفلت الباب وهي بتبتسم:شكل عندنا دكتورة صغنونه
مراد خبط علي اوضت الاولاد:حبايب بابي عملين اي
خالد:كويسين
مراد قاعد قدامه ببتسامه:مش احنا رجاله زي بعض
خالد هز راسو انو لا بعدين استوب كلام ابوه:اقصد ايو ايو
مراد بضحك:احم طب يا كمليه روحي شوفي مامي عمللك عصير
كمليه جريت علي برا
مراد:هو انت بتخاف من بابي
خالد بصص في الارض ومبيردش
مراد قرب قاعد جانب وقطع الصمت:احم وانا صغير كان جارنا بيضيقني وبيعمل تصرفات مش حلوه
خالد بصلو بهتمام:بجد وعملت اي
مراد في سره:منك لله يا شغف الواد هياخد عني فكره قذره 
خالد:بابي عملت اي
مراد بصلو بحده :طبعا مسكتلهوش
خالد قاطعه:ضربتو
مراد ببتسامه:لا قول ل بابا عشان مهما في خلافات وخوف بين الاب وعيالو في الحالات الي زي دي هيصدقه لانه هيبقا خايف عليه فهمني يا خالد
خالد هز راسو:يعنيرانا لو حد عمل كده وقولتلك هتصدقني
مراد:طبعا ل انك ابني ولو مصدقتش هحط عيني عليك لان مش هسيب حد ياذيك انت حتي مني فاهم
خالد هز راسو ان لا
مراد:لا انت دماغك في المهلبيه تاكل مهلبيه ياحبيبي
خالد:لا هاتلي ماك
مراد:ماك ابن عمك مان
خالد:نينينينين متهزرش يا بابي عشان دمك تقيل
مراد بصلو بصدمه
خالد جري علي برا وهو بيضحك
نبض دخلت عليهم:مش يلا يا شغف
شغف لفت ليها:ثواني بس اعشي
نبض قعدت بعيد:طيب خلصي
نادر بص ل نبض وفتكرها انها عشان الوقت الاخر وهي قاعدت اكتر من وقت الزياره
شغف ببتسامه:يلا افتح بؤق
نادر بصص ل نبض الي بتحاول تتجاهلو
شغف:مالك راحت فين
نادر ابتسم:لا مفيش
شغف حطت الصنيه علي التربيزه:انا همشي بقا
نادر هز راسو وهو ساكت
شغف:هتابع بكره مع الدكتور زي موعدتني
نادر:طيب
خرجت نبض مع شغف وملحقش نادر يكلمه
نبض:نسيت ملف في مكتبي استني
شغف:طيب وقفه تتلكم مع مراد
مراد بغيظ:بتضحكي علي اي قالي دكي تقيل بقا انا مراد السكر دمي تقيل
شغف بضحك:منظرك عره اظي يابني خاليك كده شخصيه زي دومه
مراد:نينييني وقفل في وشها
شغف جت تلف اتخضت:انت
سيف:خضيتك
شغف:ايو
سيف:انت لسه هنا مروحتيش
شغف:مستنيها ماما نبض
سيف:انتي جيتي عشان نادر صح
شغف كانت هترد بس نبض جت
نبض:يلا يا شغف
شغف ببتسامه:باي
سيف مد ايدو:باي
شغف سلمت بسرعه ومشيت
سيف بيبص لي ايدو وبعدين يبوسها:مش هتكوني لحد غير ليا
(اول مره اشوف دكتور معقد صبرك عليا ????)
ادهم وصل البيت وبخبث:طب يارب ملقيش ولا واحد فيهم عشان انكد علي نبض ونام علي السرير ل واحدي
نبض من وراه:ده بعينك يابابا
ادهم بضحك:مانا شامم ريحتك يا فراوله
نبض اتكسفت وكنت ماشيه
ادهم حضنها:فين البوسه بتاعت دومه
نبض:اوعي كده شغف ممكن تشوفنا
ادهم بخبث:مانتي لو ادتيني هبعد
شغف:وه خيانه وتخبي عيونها كده تخدشو حيائي
ادهم بعد عن نبض:لا ده حاجه دخلت في عنيها كنت بطلعها ليه
شغف بضحك:هيهيهيهيهي شوف ازاي
ادهم بصدمه:اي الضحكه دي يا بنت انتي
شغف بضحك:قرارت اشتغل ف كباري وبلاه دراسه
ادهم يقلع الحزم:تعالي بقا انا الي هرقصك علي الايقاع
شغف بصويت وهي بتقف فوق التربيز وبشرشح:جراه اي ياراجل ما تخليك رويح تحط ايديها علي بةقها وفي سره:منك لله يانادر هيعملني كفته
ادهم بصدمه:لا لا انتي مكنتيش في المستشفي بت انتي كنتي في كباريه صح
نبض بضحك:ايو كنت هناك متسكتشي
ادهم ضربها ضربه خفيفه بالحزام وبغضب مصتنع:ماانتي كنتي معاها
نبض نطت فوق التربيزه بخوف:اعقل كده وخليك رويح
ادهم بغضب:ده انا الي هطلع بروحكم
غشف بصت ل نبض بخبث:حيث كده بقا 
نبض بخبث اكبر:يستهل
ادهم بصلهم:اي شامم ريحة غدر
نبض وشغف نطو عليه مره واحده وقعه كلهم في الارض
ادهم بضحك:عندي اتنين اطفال
شغف:انا جعانه يانونه
نبض بضحك:تعالي نحضر الاكل وانت يا زوجي هتجهز السفره
ادهم برفع حاجب:نعم
نبض:دومه يا حبيبي
ادهم:مستحيل لا يمكن انا ادهم النجار اعمل السفره
بعد شويه
نبض:ها خلصت
ادهم:بحط الاطباق اهو وربنا علي الظالم والمفتري
شغف ونبض بيضحكو بصوت عالي في المطبخ
فجاه موبيل كان بيرن علي التربيزه شالو ادهم وهو بينده علي شغف عقد حاجبه:ندورتي ادهم جز علي سنانو وفتح الخط
نادر:شغف انتي نسيتي الجاكت بتاعك عندي هتيجي تاخدي بكره ولا اعمل اي
ادهم بغضب وبصوت وخيف:شغف
شغف جت بسرعه:ايو يا بابي
ادهم بغضب وملامحه كلها شر:انتي كنت عند واحد انهارده كل ده ونادر لسه علي الخط 
شغف بخوف:بابا انا
ادهم حدف الموبيل بغل عدي من جنب شغف وخبط في الحيطه
شغف بخوف وعيط:بابا اسمع بس
ادهم مسكه من شعرها وسحبها ل اوضته
نبض شافتهم واتخضت:ادهم انت مسكه كده لي
ادهم بغضب:متدخليش بيني وبين بنتي فاهمه حسابك معايه بعدين
شغف بعيط:ماما الحقيني يا ماما
ادهم زقه ودخل وقفل بابا الاوضه ونبض حاولت تفتحو وعمال ترزع جامد سمعت صوت تكسير وصوت صراخ شغف
نبض بصراخ:ادهم افتح الباب انت بتهبب اي سمعت صوت باب الشقه بيخبط جريت فتحت
نبض بصدمه:انت…..
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية النصيب للكاتبة ياسمين الشريف

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!