Uncategorized

رواية القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم مريم أحمد

 رواية القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم مريم أحمد 

رواية القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم مريم أحمد 

رواية القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم مريم أحمد 

ليلي:اي مراد

الام:ومالك فرحتي كده 

ليلي:وافرح لي ماهو مرفوض أصلا

الام:ماشي لما نشوف يابت بطني

تاني يوم_______________________________

مراد: صباح الفل ياخالتي

الام: صباح الفل ياحبيب خالتك اي اخبارك

مراد: تمام الحمدلله

ليلى: صباح الخير ياماما صباح الخير يا مراد

مراد:ماشي ياخالتي حمشي انا بقا

الام:طب افطر طيب حتنزل ع غيار ريقك كده

مراد:حبقا افطر ف الشركة

ليلي:مالو دا

الام:مفيش قولتلو انك م مواقفه قالي ربنا يسعدها ف حياتها 

ليلي:اممممم احسن برضو

الام:وشويه بعد العشاء حنروح نخطبلو شهد بنت خالو

ليلي:نعم قصدي تمام حبقا اروح معاكو

الام: تعالي انا حنزل السوق اجيب شويه طلبات الفطار عندك اهو انا فطرت

ليلي:ماشي يانبع الحنان

ليلي: ماشي يامراد بقا تسيبني انا حب عمرك وتروح تخطب الكحيانه دي بقا اخرتها تروح تخطب شهد شهد يامراد وتسيب ليلي احمد تمام يامراد ع راحتك بقا بس انا السبب انا الي بحبو وضيعتو من ايدي انا متخلفه انا مني لله والله ع اضيعو من ايدي

زياد:ليلي انتي بتكلمي نفسك اي دا ليلي انتي بتعيطي

ليلي:اي لا مفيش حاجه بس مخنوقه كده

زياد اخدها ف حضنو:بسسسسس اهدي واحكي براحه مالك

ليلي بعياط:م ..م…… مراد اتقدملي روحت انا بكل تلقائية رفضو وماما قالتلي براحتك ومزنتش عليا ف الجوازه دي يشمعني يعني ف المرة دي بزات ها وتقولي قال اي رايحين نخطبلو شهد بنت خالو شايف يازياد

زياد:طب اهدي طيب براحه هي يمكن ع عارفه انكو متربين مع بعض ف عشان كده قالت مزنش عليها

ليلي:بس انا بحبو 

زياد:وقعتي يابنت احمد ولا اي

ليلي: بحبو من واحنا صغيرين بحبو اوي ولما سافر حسيت ان روحي راحت معاه كان قلبي مقبوض اوي من السفاريه دي تعرف لما جيه كنت حاخدو بالحضن وبعدين رجعت لوعي تاني بس خلاص هو رايح يخطب بنت خالو يلا ربنا يسعده

زياد:ويسعدك يااختي يارب

ليلي:زياد معلش م حقدر اروح الشغل النهارده تعبانه وم حقدر انزل

زياد:براحتك ريحي انهارده ومتعيطيش تاني

ليلي: ماشي بقولك حنروح لاسراء النهارده

زياد:اه والله رجلي ماشيلاني 

ليلي:ههههه حبيبي ربنا يكرمك ويوفقك يارب

زياد:يارب انزل انا بقا باي

ليلي:باي

بعد 3ساعات____________________________

زياد:اي دا اي الي جابك 

ليلي:مكتبي عندك مانع

زياد: اختي دي غريبه جدا

ليلي: زياد قوم شوف شغلك يلا مش فيقالك

زياد:طب براحه متزوقيش طاب

ليلي:امشي يلا

ليلي قاعده سرحانه وفجأة دخل مراد:اي باشمهندسه فينك

ليلي:اي دا مراد قصدي مراد باشا اهلا وسهلا اتفضل ثانيه واحده انت ازاي دخلت من غير ما تخبط ع الباب

مراد: بقالي خمس دقايق واقف اقولك ياليلي يالولا باشمهندسه ياوليا وانتي ف عالم موازي

ليلي:كنت سراحنه معلش

مراد:طب والجميل سرحان ف اي 

ليلي:مفيش افتكرت حاجه المهم قولي ياباشه حضرتك كنت عاوزني ف اي

مراد: كنت ناوي اغير ديكورات الشقه اصل انا حخطب عقبال عندك

ليلي:أيوة عرفت وبعدين

مراد:بس فاكنت عاوز حاجه كده يعني ع زوقك

ليلي:اممممم لا انا مليش رائ ف الحاجات دي المفروض أن حضرتك الي تختار الحاجه ع مزاجك

مراد:وانا قولت حتعملي كل حاجه ع زوقك ومراد الصقر لما يؤمر أمر يتنفز عن ازنك

ليلي:ماشي يامراد انا حوريك 

زياد:حجه حتوري مين ف اي

ليلي:ولا حاجه بقولك يلا نروح ع اتخانقت

زياد:ماشي يلا بينا

روحت ليلي ولقيت مراد قاعد ف الصالون: انتي يهانم 

ليلي:يانعم خير

الام :طب اسيبكو انا بقا

مراد:بقا انتي يامفعوصه ترفضيني انا

ليلي:وارفض عشره غيرك يامراد

مراد:طب بصي بقا ياقمر انتي انتي حتوافقي ورجلك فوق رقبتك تدري ليش

ليلي: ليش

مراد:لاني بحبك

ليلي اتصدمت بس فرحت وزعلت (ليلي دي غريبه جدا)????????

ليلي:حلو المفروض اعمل اي

مراد:توافقي

ليلي:ماشي ع خيرت الله

مراد:خالتو بيلي الشربات

ليلي:مبحبش الشربات

مراد:هاتي كوكولا ياخالتو

ليلي:اممم ماشي هههههههههه

مراد:طب استأذن انا بقا باي

ليلي:باي

زياد: يلا يالولا ع منتاخرش

ليلي:اطفح الاول يازياد ياحبيبي لسه بدري يخربيت كده

زياد:بدري من عمرك

ليلي:ماماااااااااا تعالي شوفي ابنك بدل ما ارمهولك من البلكونه

الام:اي ياعروسه مالك

ليلي: وربنا الغي رائ ف لحظه واقول م موافقه

زياد:ماما يلا ناكل بسرعه ع ننزل

الام: حاضر يااخرة صبري،يلا ياحبيبتي ادخلي ريحي شويه ع حننزل نخطب لابن الهبله دا

زياد:بتحبني اوي

بعد العشاء ف منزل الحج ابو اسراء___________

ام اسراء وأبو اسراء:اهلا وسهلا اهلا وسهلا اتفضلو انتو م غورب

الام:تسلمي اي الاخبار ياأم اسراء

ام اسراء:بخير الحمدلله ياأم زين اي اخبارك انتي

الام:بخير امال العروسه فين 

ليلي:بعد ازنك ياطنط ممكن ادخلها

ام اسراء: طبعاً ياحبيبتي ادخليلها

طق طق طق

اسراء: ثواني ياماما

ليلي:مرات اخويا الجميله اوي اي ايتا اي ايتا هو الجواز بيحلي الواحده كده

اسراء:ليلي وعهد الله مفيقالك اسكتي بدل ما اشوحك باقزازه دي

ليلي: متزقش كده طا بقولك اخلصي يابت ع عريسي جايلنا البيت شويه كده م نقصينك اخلصي

اسراء:لا متقوليش حتطخطبي لمين

ليلي:مراد واخلصي تعالي نطلع 

اسراء:ماشي يلا ياختي

الام:اي الجمال ده اي اخبارك ياقلبي الف مبروك يا عروسه

اسراء:احم الله يبارك فيكي يا طنط 

ليلي:ياريت ننجز ع الكل عارف احنا جاين لي فنتكلم بسرعه 

زياد:دبش اهدي شويه احم احم انا يشرفني ياعمي أن اطلب ايد الانسه اسراء 

ابو اسراء:يزيدنا شرف يبني دا كفايه انك ابن الغالي الله يرحمه

ليلي: ويرحمنا جميعاً ها ياعمو قولت اي م حتلاقي احسن من اخويا ع فكرة

اسراء:يخربيت الغرور اهدي ياليلي

ابو اسراء:سيبي لولا تتكلم براحتها

ليلي:تسلم ياعمو

ابو اسراء:طب يابني انت بتدرس م كده 

زياد:مظبوط

ليلي:وبيشتغل بعد كليتو 

ابو اسراء:بتشتغل فين ومرتبك كام معلش يابني بس انا بديك حته من قلبي والله دي الوحيده الي طلعنا بيها من الدنيا ولازم اطمن عليها بردو 

زياد:اه طبعاً حقك ياعمي انا بقبض

ليلي:بيقبض 2000ج ف الشهر

ابو اسراء:ناخد راي العروسه الاول وحنرد عليكو. باذن الله

زياد بحزن وقلة حيله:تمام ياعمي

الام: طب نفوتكو بالعافيه احنا بقا يلا بينا

ام اسراء:خليكو قاعدين شويه طيب 

ليلي:معلش ياطنط تتعوض باذن الله

اسراء:سلام يالولا

ليلي:سلام ياقلب لولا

وصلو البيت____________________________

ليلي: زياد مالك طيب بتعيط لي

زياد:بعيط ع خيبتي بعيط ع كل الحب الي حبتهولها وف الاخر كل حاجه حتروح ع خاطر كلام تافه شويه فلوس وهبل من دا انتي متخيلة والله تاني بحبها. وم حقدر اضيعها من ايدي

ليلي اخدتو ف حضنها:طب اهدي وكل حاجه حتتحل ولو ع الفلوس ابو اسراء دا راجل ناقص ع يعمل الحركه دي واي يعني الفلوس خد شقتي ياعم والفلوس تتحل وبعدين ماهي بتشتغل وانت بتشتغل عاوز اي تاني وبعيدن الخطوبه حنطولها شويه انت ف تانيه كلية باقي خمس سنين لو خطبتها سنتين حيتبقا تلات سنين حتكون خلصة عيادتك يادكتور فيهم وتسيب الشغل عندي وتقعد ف عيادتك ولا أحسنها دكتور فيكي يامصر

زياد: يارب ادعيلي ياليلي انا محتاجك جمبي اوي اليومين دول انتي اكتر واحده بتفهميني وتسمعيني 

ليلي:وانا م حسيبك ياقلب اختك يلا كده ع تقابل عريسي الي جاي لقدرو دا

زياد: مراد والله صعبان عليا حياخد بلوه من عندينا

ليلي:بقا كده طب ماشي انا حروح اقول لاسراء كل شيء قسمه ونصيب

زياد:لا لا خلاص بهزر معاكي والله م متخيل انك تروحي كده والبيت يفضه عليا لوحدي

ليلي:حبقا ف الشقه الي ف وشك ع طول متخافش

زياد:طب يلا نطلع بينا 

ليلي:يلا

زياد:اهلا وسهلا بيك يامراد اتفضل اقعد انت م غريب

مراد:مالك يازياد

زياد: مالي يعني منا كويس اهو 

مراد:لا اصلك بتتكلم جد ولابس بدله كده 

زياد:انا راجل البيت هنا يعني كلامك معايا وياريت تنسي انك صحبي بقا وخلينا جد شويه

مراد:احم تمام ياعمي طب بص ياعمي انا جاي اطلب ايد الانسه ليلي ها قولت اي 

زياد: والله يامراد انت احسن منك مفيش وانا م حستائمن ليلي مع حد غيرك انت اخويا بردو بس بردو الشورأ شورت العروسه 

مراد:وانا مستني الرد

مشي مراد ____________________________

زياد:اي رايك ياليلي 

ليلي:اصلي استخاره الاول

زياد:طيب ياحبيبتي ربنا يكتبلك الي فيه الخير

عند زين_______________________________

فيروز: الله صورني هنا يازيزو 

زين: حاضر ياقلب زيزو 

فيروز: زين بقولك

زين:نعم ياحب

فيروز:سيب الموبايل وانا بكلمك

زين:اهو اتفضلي

فيروز:عاوزه انزل مصر 

زين:طيب كلها يومين كده بالكتير وننزل

فيروز:طيب

زين:بقولك يافيروز

فيروز:نعم 

زين:بحبك

فيروز:احم طب حروح احضر الاكل بقا

زين شدها من دراعها:بقولك بحبك

فيروز:احم طب سيب أيدي ثانيه

زين: اهو

فيروز باستو ف خدو وطلعت تجري

زين:متجوز واحده مجنونه ياربي

فيروز:سمعتك وجيالك

عند اسراء______________________________

اسراء بعياط:ي … م … ما ..ما انا م عاوز غير زياد والله هو الوحيد الي استريحتلو حرام عليكو لي بتعملو كده

ام اسراء: عشان مصلحتك ياغبية انتي شايفه حالهم دول م زينا هما اه حبايبنا وكل حاجه بس م حيعرف يعيشك ف المستواه الي انتي عيشاه

اسراء:بس انا بحبو وحعيش معاه ف اي نيلة حته لو ف كوخ

ابو اسراء:انتي بينك اتهبلتي ولا فيكي حاجه مالك يابت اتعدلي كده 

اسراء:بصو لو زياد م ليا ف انا حقعد جمبكو طول العمر ودا الي عندي ياإما م حتلاقوني تاني

ام اسراء: خلاص ياحج اعمل الي تعملو انا مليش دعوه بيها

ابو اسراء:حتصل بيه وامري لله

ابو اسراء: الووو ازيك يا زياد ياحبيبي عامل اي

زياد:تمام بخير ياعمي اي اخبارك انت

ابو اسراء: بخير ياحبيبي العروسه موافقه باذن الله الخطوبه امته

زياد:ف اي وقت تحبو حضرتك

ابو اسراء:يوم الجمعه الي جايه اي رايك

زياد:تمام ياعمي ع خيرة الله

ابو اسراء:الف مبروك يابني

زياد: الله يبارك فيك 

زياد:يالولا يالولا باركيلي ياقلبي عمو ابو اسراء وافق ياااااس

ليلي:لولولولولولولولولولولولوي الف مبروك ياحبيبي

زياد: الله يبارك فيكي عقبالك ياحبيبتي

ليلي:بقولك يبقا قول لمراد اني موافقه

الام: لولولولولولولولولولولولوي اخيرا حفرح بيكو ياحبايبي

زياد: مبروك يام العرسان

الام: والله انا اسعد واحده ف الدنيا دلوقتي

ليلي: النهارده حكلم ابوكي قالها وروحي راحت ياني قالي اي خدودك كسفوكي لاونهم برتقاني

زياد:انا لو ليا نصيبب فيك وعد عليا لانسيك كل الايام الي انت مكنتش فيها حبيبي

الام: حبايبي ربنا يفرح قلوبكم كمان وكمان

زياد كلم مراد وقالو أن اختو موافقه والخطوبه كملت وليلي ومراد كانو خارجين ف مكان

ليلي:انا حاخد قهوة

مراد:يبقا اتنين قهوة مبظوطه

ليلي:لسه فاكر منستش

مراد:وانا اقدر انسي. بردو

مجهوله:وحشتني اوي ياروحي

ليلي:اي دا 

مراد بيبص وراه:اي دا مين اي……… 

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية اغتصاب رحم عذراء للكاتبة رحمة محمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!