Uncategorized

رواية حكاية سما الفصل الخامس 5 بقلم شيماء

 رواية حكاية سما الفصل الخامس 5 بقلم شيماء
رواية حكاية سما الفصل الخامس 5 بقلم شيماء

رواية حكاية سما الفصل الخامس 5 بقلم شيماء

وقرر سيف أن يذهب لهذا الشخص ( اسمه يونس) في السجن لمواجهته بحقيقة وفاة زوجته.
يونس… اي ماتت ولا لسه.
سيف كان سوف يضر*به لكن الضابط منعه.
الضابط…. لو سمحت ي أستاذ سيف اهدي ومتعملش حركة تخلينا نندم أننا خليناك تقابله.
سيف…. انت مجنو**ن ومر**يض انت ازاي تعمل فيها كدا هي بسببك مش عارفه تتحرك دلوقتي أنت دمرت حياتها .
يونس…. هي بسببها خسرت مراتي  وابني دلوقتي من غير ام بسببها انا اللي معنديش ضمير بردو وصدقني لو مماتتش انا هقتل*ها بإيدي واخلص عليها.
سيف… اخر*س بقااا كفايه والله لو قربت منها مش هيحصلك خير انت حابب تعرف الحقيقه بس انت اللي أجبرتني اني اقولك حقيقه هتوجعك اووي مراتك كانت عارفه كويس اوي أنها لو دخلت العمليه دي مش هتخرج منها عايشه.
يونس… انت اي اللي بتقولوا دا قصدك اي.
سيف…. سما قالتلي انها كانت بتاجي عندها عشان تتعالج لأن مراتك كانت عندها مشكله ومتقدرش تخلف وقتها سما كانت بتلاحظ اثار ضرب علي جسمها في كل مكان ودا كله عشان حضرتك انت بتلومها كل شويه أنها مش بتخلف ولما سما قدرت تعالج حالتها وتحل المشكله اللي عندها وبقت حامل انت اتغيرت جدا بقيت كويس وحنون ومهتم جدا بيها بس وقتها عرفت أن عندها مرض في قلبها وملهوش علاج لما سما واجهتها بحقيقة مرضها قالتلها ان الطفل لو فضل هيبقي في خطر كبير علي حياتها وهي ممكن تعيش اكتر بس من غير حمل رفضت  وقتها أنها تتخلي عن ابنك وقالت اي  مراتك ل سما وقتها الطفل دا غيرلي كتير في حياتي انا لما جوزي عرف أنه جاي علي الدنيا دي بقا فرحان اوي وبيعاملني كويس اوي ودا كله عشان الطفل دا لو خسرته التعامل بتاعه القديم هيرجع هو مش عايزني انا قد ما عايز الطفل التعامل الحلو بتاعه مش ليا للطفل هو كان ممكن يتجوز عليا أو يطلقني بس أبوه وقتها كان هيحرمه من الورث لاني بنت اخوه ولو فكر أنه يطلقني في يوم حتي هبقي لوحدي مليش حد امي وابويا اتوفوا ومينفعش ابقي عبء علي اخواتي ولا اي حد وقررت انها تجيب الطفل مهما يحصل.
يونس لا يستوعب ما قاله سيف.
سيف…. صدقني هي دي الحقيقه اللي سما خفتها عنك ومحدش يعرف هي خبت الموضوع ليه عنك وقالت لكل اللي بيشتغلوا معاها محدش يجبلك سيرة عن الموضوع ولو سأل قولوا ماتت بسبب نزيف وقت العمليه هي راحت امريكا وبعدت عن أهلها بالرغم أن دا من أكبر مخاوفها أنها تبعد عن اهلها عشان تعمل بحث وتحاول تشوف علاج الحالات اللي زي مراتك.
يونس بصدمه… انت اكيد بتكدب.
سيف… صدقني هكون حريص اوي انك متطلعش من السجن .
وبعد مرور عدة أيام.
سما في الفيلا اتصلت بسيف ليأتي بسرعه.
وسيف يذهب لها بسرعه وعندما يصل.
سيف… خير ي سما في اي قلقتيني.
سما بعصبيه… انت بتتصرف من عقلك ليه.
سيف… قصدك اي .
سما…. ليه روحتلوا وقولتلو الحقيقه دي.
سيف…. قصدك يونس دا.
سما… ايوا هو ليه عملت كدا.
سيف…. عشان هو كان لازم يعرف الحقيقه دي واحد مر**يض ومحتاج يتعالج.
سما بصراخ…. متدخلش في مواضيع شغلي ملكش دعوه بيها.
سيف بصدمه بسبب طريقة كلامها… سما انا عملت دا كله عشان يعرف غلطتوا.
سما بصراخ… ملكش دعوه ملكش دعوه ي سيف ما انا كان ممكن احكيلوا لو عايزاه انت بس حبيت اني افضفضلك وقتها لان الموضوع كان خانقني وحكتلك علي كل حاجه بس انت عملت اي دمرت كل حاجه.
سيف…. سما اهدي انا كان لازم ادخل، وقاطعته سما…. انت مين عشان تدخل في شئون شغلي بالطريقة دي ملكش دعوه بشغلي .
سيف بحزن شديد وصدمه…. انا مين اه صح حقك عليا مش هدخل في حاجه تخصك تاني ما انا بالنسبالك مين اصلا… ثم ذهب.
وبدأت تبكي بشده …..
يتبع ……
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!