Uncategorized

رواية وقوع منقذ أرواح في حب بشرية الحلقة الخامسة 5 بقلم لانا عبدالمجيد

رواية وقوع منقذ أرواح في حب بشرية الحلقة الخامسة 5 بقلم لانا عبدالمجيد 

رواية وقوع منقذ أرواح في حب بشرية الحلقة الخامسة 5 بقلم لانا عبدالمجيد 

رواية وقوع منقذ أرواح في حب بشرية الحلقة الخامسة 5 بقلم لانا عبدالمجيد 

والد لانا : انت مين؟  وبنتي معاك بتعمل ايه ومين ده؟!  

سمير دخل بكل هدوء وحط لانا ع السرير واسر ع الكنبة اللي ف الغرفة وقفل الباب وخرج

والد لانا : انت مجنون.. بقولك انت مين

خرج سمير سلاح وكان عبارة عن نص نار ونص حديد (لكم ان تتخيلو) واتكلم بكل هدوء وقال: انت عبيط.. انت مفكر انها تخيل عليا.. دي متخيلش ع عيل بشخة

وفجاة والد لانا اتحول لشكل راجل تاني وقال بضحك: ههه كشفتني ي سمير.. ده ايه الذكاء ده؟

سمير : مهو انا م اي حد برضه.. انت عاوز ايه من الاخر

حليم: عاوزها

سمير : تؤتؤ تؤتؤ. انت كده بتلعب بالنار ي ميمو

حليم : عاوز انتقم منه زي ما قتل حبيبتي هقتل حبيبته واحصره عليها

سمير : اوه تمام. كمل كمل

حليم : اسكت. م انا عرفت انه بق بشري خلاص.. يعني بق ضعيف زيهم

سمير : لا اسكت انت انا اللي مقلتش ليك. اخيه عليا بجد انا وحش.. اسر بشري اه لكن قوته بقت زيادة الضعف

حليم : انت كذاب.. البشري عندنا بيفقد كل قوته

سمير : وهو ده اي حد ده الكينج ي ميمو

( تعريف بسيط لحليم.. حليم يبق ابن عمهم وبيكره اسر جدا لانه اخذ العرش كله والكل بيحبه وهو اترمي ف الزواية وهيموت وينتقم)

حليم : انت كذاب.. م لو هو مفقدش قوته ازاي نايم جوه كده

سمير : اصل عقبال عندك لسه معدي جسر الموت.. ده كويس جدا انه خرج اساسا

حليم بغيظ : طيب اذا كان لسه بقوته وهيقدر يسترجتها لما يفوق نقتله وهو نايم وكان متجه نحية الباب بس سمير وقفه وقال:

سمير؛ رايح فين بس ي ميمو.. هو انت م عاملي اعتبار ولا ايه

حليم باستهزاء : لا بصراحة م عاملك وعديني بدل ما ادفنك هنا

سمير بضحك : ياض ي حليم انت نسيت اني معايا قوة بشرية وقوة من اخويا اسر.. اذا كنت نسيت افكرك

حليم بتوتر : بقولك ي سمير سيبني وبعدين م انت بتكرهه سيبني اقتله بق

سمير : تؤتؤ مين قال اني بكرهه ده انا كنتب بلعب معاه.. ايش فهمك انت ف لعب الأخوات.. اه صحيح نسيت انك قتلت اخواتك عشان تاخد العرش وف الاخر اتكشفت واطردت من المملكة عيب عليك

حليم بغضب : وهو انا مطرود لوحدي انت نسيت نفسك ولا ايه ي بن البشرية.. ده عار عليك

سمير بغضب شديد ولكن تملك نفسه : ع الاقل م غلطتي انه يجبني كده.. م ذنبي هااا وكانت الدموع ف عينيه

حليم اجتاز الفرصة وكان لسه هيقتل سمير بس وقفه سيف اسر اللي من قوته كان حليم وقع الارض وبحركة واحدة من اسر كان اسر وحليم ف مكان مهجور

اسر : حليم.. يجدع عاش من شافك م ملاحظ يعني انك ف الفترة الاخيرة م بتعمل مصايب كتير

حليم بتوتر وخوف شديد : اااااااسسسسسسرر

اسر بصوت عالي : صدقني ي حليم علطول كنت بنضف وراك واقول هيعقل وكنت هتقتل ناس كتير من البشر لولايا وبتحط ف دماغهم افكار سلبية وتخليهم ينتحروا لولايا برضه كان زمان نص البشرية ماتت بسببك.. بس خلاص جيه الوقت اللي لازم نصفي كل الحسابات وبحركة تانية كان اسر اخذ حليم مربوط وكان في المملكة

اسر لاكبر الملوك : جيبتهولك.. عذبه.. تحرقه.. تقتله.. لكن لو طردته تان انا اللي هقتله

الملك سلماني : واخوك ي اسر؟

اسر بغضب وصوت عالي هز المملكة : اخويا ملكش دعوه بيه.. ولو بس مجرد تفكير انك تاذيه صدقني م هيحصل كويس وعلي صوته اكتر وانت اكتر شخص في المملكة كلهااااا عااارف اسر لما بيتعصب مبيفرقش معاه مين الشخص اللي هيقتله طالما قرب من شخص بيحبه او اذاه وصدقني وقتها بسسس المملكة دي هتنتهي وهخلي التاريخ يشهد عليا وانت عارف اني عمري ما كنت ظالم انت عارف كويس ان سمير ملهوش ذنب والمفروض كمان انه من حقه انه يفضل هنا زيي زيك بس قولت بلاها مشاكل واقنعته يمشي يبق محدش هنا يكسر كلمتي وحتي لو كان انت

الملك: بس

اسر بصوت عالي : مبسش.. انت عارف كويس اني بحبه ولو فكرت تاذيه زي قبل كده انا هقتلك

الملك بصوت عال: اااسسسررر احترم نفسك وشوف انت بتتكلم مع مين

اسر بصوت أعلى : انا عارف انا بتكلم مع مين كويس.. وانت عارف ان اسر مبيهموش واعتقد انك اكتر شخص عارفني بلاش الشويتين دول

الملك : طب والبشرية..

اسر : ملكش دعوة بيها ولا بيا ولا بحد خليك ع كرسك وف مملكتك انا م ماشي غلط انا بطبق القوانين كلها َعديت جسر الموت واهو انا قدامك وانا متاكد انك عرفت اني عديته.. سلام ي سايدة الملك الاكبر لانها بتناديني 

_______———_______

لانا استقيظت وده كان اليوم ال 23 ليها 

انا : ااااه ي راسي وافتكرت اسر لما شالها وهي موقعتش.. اسر اسر انا عارفة انك هنا. اسر. انت في… ومكملتش لانه ظهر قدامها.. 

اسر : مين اللي طلبني ناااااو… 

انا : انت كنت.. كنت فين 

اسر : اظن انك عرفتي 

انا : كنت بغرق وبستنجد بيك مكنتش موجود

اسر : كنت بحارب الموت وقتها عشانك واهو انا رجعت 

انا : ليه عملت كدا.. ها ليه.. كان ممكن تموت فعلا زي ما سمير قالي

اسر : يمكن عشان بحبك! 

لانا : ____

اسر : انتي بتحبيني؟ – – 

لانا : ايوة ي اسر.. بحبك وبحبك اووي انا كنت خلاص بدمر ي اسر لما سيبتني 

اسر : صدقيني رجعت ليكي وفجأة فون لانا رن

لانا : الو.. ازي حضرتك يبابا.. ايه.. جاي دلوقتي انت وماما.. تنورو.. باي

اسر : هما م قالوا شهر 

لانا : متحنكش بق مفضلش غير 7ايام كده كده وبعدين وحشوني يلا امشي من هنا ومتظهرش الا لما اندهلك

اسر : هتوحشيني يقمر.. بس م هسيبك برده واتحول لقطة زي اول مرة شافته فيها 

لانا : يربي منك 

القطة (مشمش) : مياو 

لانا بتريقة : مياو مياو.. وقتها سمعت صوت الجرس ففهمت ان باباها ايجي.. راحت تفتح الباب

لانا : بابا، ماما، حمدلله على السلامه.. وحشتوني اووي

والد لانا : اناي اكتر ي روح بابا 

والدة لانا : انتي اكتر يحببتي

لانا : تعالوا اتفضلوا.. ادخلوا استريحوا شوية زمانكم تعبانين 

والد لانا : القطر قسملي ضهري نصين انا هدخل استريح شوية

لانا : نوم العوافي يحج

والد لانا : حاج؟!!! ربنا يهديكي يبنتي والله

لانا : هيهديني يخويا خشوا استريحوا يلا

والدة لانا : يعني طويلة ولسانك طويلة مشاء الله 

لانا : خمس وخميسة في ايه يا ماما هتحسدي بنتك 

دخلوا وناموا من غير مايردوا عليها

لانا : ربنا يخليلي برستيجي اللي موديني ف داهية دهو والله

ودخلت اوضتها وبعدين قالت : انت ي عم العِفريت تعالي هنا يزفت ي اللي اسمك اسر  وظهرلها ومسكها من طرحتها وقالها قولي تاني كده قولت ايه

لانا بوجع : يعم حاسب كده.. حاااااسب كده بتمد ايدك ع واحدة نسوان م اخلاق عفاريت عفكرة

اسر : صبرني يربي 

لانا : هيصبرك يبيبي

اسر : تصدقي م لايق عليكي الرقة ارجعي سرسجية تاني كده

لانا : متحاسب ع الفاظك ي عمنا بدل مخليك تخرج متبرشم من هنا الله 

اسر : سرسجية سرسجية مفيش كلام

لانا : عجبتك

اسر : وكنتي بتقوليلي خايفة تنزلي لوحدك بليل ده انا بقيت اخاف ع نفسي منك 

لانا : البنت مننا في الزمن ده لازم تبق كده والله يعسل عشان تعرف تحافظ ع نفسها اصل ايام الرسول وعمر ابن الخطاب دي معدتش موجودة دلوقتي.. دلوقتي ممكن تشوف ولد بيعاكس بنت ف الشارع وبيطاول عليها والناس واقفة تتفرج قليل لو لقيت رجالة ف البلد دي.. فلما ما تلاقيش رجالتها تمشيها نسواينها عادي.. وعلي راي المثل ما يجيبها الا نسوانها 

اسر : ايه القصة دي.. وانا مالي 

لانا : الله م هتبق بشري لازم تعرف 

اسر : هبق بشري اه لكن معايا قوتي

لانا : قوتك مالهاش لازمة من غير نفوخك يعسل والله

اسر : نفوخك؟!!! عسل!! انتي مين.. انا بقيت بخاف ليه.. فيه ايه

لانا : لانا عبدالمجيد لصنع الحديد الجديد هيهيهيهيهيهيهيهيهي

اسر : نهارك اسود… بت

لانا : سوري اندمجت 

اسر : لا كده كفاية انتي شاربة حاجة يبنتي

لانا : شاربة بيبسي. هيخهيخهيخهو

اسر : دمك يلطش 

لانا : من بعض ما عندكم يبيبي

اسر : انا ماشي 

لانا : سكة السلامه شفت انا منك انت ياما.. يلا بالسلامة اتفضل رد الباب وراك

اسر بصلها وقرب : الكلام ده ليا

لانا : لا ليا يسطا وربنا انا بهوووزر معاك م كده يجدع

اسر : طب تيكير بق

لانا : تكير ورحمة الله وبركاته 

_____________———–_____________

تاني يوم…… 

لانا : ماما. بابا انا خارجة 

ماما : ع فين العزم ان شاء الله ي عموووومري

لانا : راحة لحبيبي 

امها وهي بتشد طرحتها : حبيبك مين ي قليلة الرباية بتقولي ايهي بت وبتقوليها عيني عينك كده

لانا : م تحضرنا يحاااااااج

والد لانا : سيبيها يحببتي تقصد البحر 

لانا بعوجان بق : حبيبتشي

والدة لانا : غوري ببت من هنا 

لاانا : طب استاذن انا بق 

&_________&

ع البحر 

لانا : يختشييييي ع جمالك وحلاوتك وجمال هواك وطعامة موجك يجدع 

شخص؛ فعلا البحر جميل بس برده غدار

لانا : البحر ده اجمل واجمد تاني حاجة ع الكوكب.. 

شخص : طب وايه الحاجة الاولي 

لانا : م محتاجة استفسار يعني اكيد انا 

شخص بضحك : طب وهو م خايف عليكي عشان يسيبك لوحدك كده؟ 

لانا : تقصد مين؟ 

شخص: اسر

لانا بخوف : ااانت.. مين

شخص : انا اللي هقضي على اسر عن طريقك وف لمح البصر كانوا اختفوا هما الاتنين .. 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عشق من الماضي للكاتبة إيمان شلبي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!