Uncategorized

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الخامس 5 بقلم رحمة عصام

 رواية ضياع بلا جدوى الفصل الخامس 5 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الخامس 5 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الخامس 5 بقلم رحمة عصام

_بعصبيه: انت جايب البرود ده كله منين ها، دمرت حياتي ودمرت العلاقه اللي بيني وبين بابا اللي انا اصلا مليش غيره في الدنيا عايز تعمل اي تاني، ابعد عني بقاا
=ببرود: مش هنبه عليكي تاني، صوتك ميعلاش عشان معملش تصرف ميعجبكيش
_بدموع: لا وعلى اي خلاص الله يسهلك، تصبح على خير
سيبته ودخلت اوضتي وفضلت اعيط، افتكرت كل حاجه وحشه حصلتلي في حياتي وقساوه الدنيا عليا، انا مأذيتش حد عشان كل اللي يقابلني يأذيني، حطيت راسي على المخده حسيت انه داخل الاوضه عملت نفسي نايمه حابه اشوف رد فعله، قعد جمبي وحط ايده على شعري وفضل يطبطب عليا…”
_لو تعرفي انا بحبك قد اي وانقذتك من العذاب اللي انتي فيه ده ازاي هتشكريني، انا عارف اني اتصرفت بغباء بس اعمل اي كنتي هتضيعي مني وانا مليش غيرك والله، كنت كل شويه اتقدملك وباباكي يقولي رافضه معرفتش اعمل حاجه غير اللي عملته اتمنى تسامحيني”
باسني من راسي وخرج… طيب انا مش عارفه اعمل اي اسامحه ولا لا، معقوله يكون بيحبني وهو ميعرفنيش اصلا؟… حبني على اي طيب دانا مبتكلمش ولا بهزر ولا ببص لحد، يارب لو ليا خير فيه حنن قلبي عليه يارب”
في مكان تاني…
_هتعمل ايه مع فريده ياعمي
=ولا حاجه اهيه اتجوزت وراحت لحالها
_مانت عارف يعمي اني بحبها وقولتلك جوزهالي ولا هو كلام عيال
=بعصبيه: احترم نفسك انت ازااي تكلمني كده
_فريده ليا ياتطلقها من جوزها يانتوا اللي جنيتوا على نفسكوا، سلام ياعمي
صحيت من النوم جسمي متكسر وحاسه اني سخنه شويه ومش قادره أقف على رجلي..”
_عماار… ياعماار
دخل الاوضه وباين على وشه علامات الاستغراب”
=بتناديني انا
_انا تعبانه
جرى عليا بلهفه وباين عليه القلق”
=مالك ياحبيبتي فيكي اي
_بتعب: جسمي واجعني مش قادره اتحرك وحاسه اني سخنه
=فين، ينهااار انتي ولعه انا هنزل اجيبلك دوا بسرعه متتحركيش من مكانك
_حاضر
لقيته طلع يجري ونزل بسرعه وانا حاسه ان روحي هتطلع خلاص… افتكرت لما تعبت وناديت على بابا وزعقلي وضربني عشان صحيته… فرت دمعه من عيني وحمدت ربنا ان ده كله حصل، يمكن ربنا خلاني اتعب عشان اشوف حنيته عليا، الباب اتفتح ودخل جرى عليا كان بيهنج وباين الخوف عليه، سندني وقومني وجابلي اكل وعصير وفضل يأكلني زي ماكون بنته مش واحده لسه عارفها”
_يلا ياحبيبي كلي وخلصي عشان تاخدي الدوا
=ياعمار كفايه كده مش قادره اكمل
_مستحييل خلصي الاكل كله
=كمان شويه والله هاكل
_وعد؟
=بأبتسامه: وعد
_بتردد: أمم فريده
=نعم
_بحزن: لسه زعلانه مني؟
حطيت ايدي على خده وابتسمتله” 
=مقدرش ازعل منك
_بصدمه: فريده انتي كويسه؟!
=انا زي الفل
_زي الفل اي انتي سخنه مولعه خدي الدوا بسرعه
=اسمع مني يابني انا تمام
_بطلي عناد وخدي بقا
خدت الدوا ونمت ومحستش بأي حاجه بعد كده..” 
لما كانت بنادي عليا الفرحه مكنتش سيعاني بس حبيت اتأكد برضوا، لما لقيتها تعبانه قلبي وجعني وحسيت انها هتروح مني اتصلت بأمي بسرعه اسألها هعمل اي وقالتلي على الأدوية اللي اجيبها، روحت جرى وانا نفسي مقطوع بس مش قادر اشوفها تعبانه روحي فيها اصلا، روحت وانا قلبي بيدق من الخوف فضلت ااكلها زي بنتي بالظبط وحاسسها حته مني، لما لقيتها بتكلمني حلو حسيت انها فيها حاجه حطيت ايدي على رأسها لقيتها مولعه اكتر من الاول اديتها الدوا ونامت وفضلت اعملها جمدات وانا بدعي ربنا يخليها ليا ومشوفش فيها حاجه وحشه ابدا… “
في مكان تاني
_ها ياعمي قولت اي
=موافق أطلقها من جوزها واجوزهالك وووو
يتبع….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!