Uncategorized

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الخامسة 5 بقلم ميسون عبدالمجيد

 اسكريبت حياة وفريد الحلقة الخامسة 5 بقلم ميسون عبدالمجيد 

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الخامسة 5 بقلم ميسون عبدالمجيد 

اسكريبت حياة وفريد الحلقة الخامسة 5 بقلم ميسون عبدالمجيد 

مامت فريد:اهي ي حببتي خشيله

حياة بتوتر:هو حضرتك بتوصليني في وش المدفع وتتخلي عني ليه

مامت فريد بابتسامة:خشي بس والله طيب مش هيعمل حاجة

حياة دخلت وهي متوترة جدا

دخلت اوضته كانت جميلة جدا وهادية وزوقها قيم جدا

أما فريد كان قاعد في ركن ومدي وشه للحطية وحاطت رأسه بين كفوفه بحزن

حياة قربت منه وهي مكسوفة جدا

حياة بخجل:احم احم

فريد بصلها بأستغراب

حياة ببرود:اسمع تامر عشور مع الحزن بيزود الكئابة

فريد بصلها:لو سمحت لو سمحت لو سمحت اخرجي ي حياة عشان أنا لما بكون مضايق بقول كلام يزعل بجد فا لو سمحت اخرجي

حياة وهي بتقعد:عادي طب منا كمان كدة نمسك في خناق بعض بقي ومامتك الغلبانه دي تطلبلنا البوليس يجي ياخدنا إحنا الاتنين

فريد بصلها وابتسم

حياة بجد:هي بقي سيادتك بقالك اسبوعين مش بتيجي تاخد الجلسة ليه ولا تكنش حابب نجبلك المستشفي كلها هنا

فريد بضيق:مش هروح تاني خلاص

حياة بأستغراب:نعم ودا إيه دا أن شاء الله

فريد بحزن وضيق:هو كدة خلاص أنا عندي كانسر وحالتي متأخرة جدا ومستحيل اعيش ليه اتعب نفسي واخد كيماوي إللي بيدخلي جسمي بيقتلني بالبطيق وشعري كله يقع ليه اعمل كل دا علي امل إني اعيش لأ أنا كدة كدة ميت

حياة استغربت جدا التحول دا

حياة:في ايه ايه التحول المفاجا امال فين هخلص بسرعة عشان اتجوز وعشان امي و و و و فين كل دا

فريد:خلاص كل حاجة حاجة خلاص انتهت

حياة:يبني فهمني حصل إيه لكل دا

فريد بحزن:فكرة اخر جلسة لما كنت مستعجل

حياة:ايوا

فريد:ساعتها

_____فلاش باك

فريد:في إيه ي حبييي اول مرة تتصلي وتقولي عايزين نتقابل

ليلي بابتسامة ضيق:اهلا ي فريد اتفضل اقعد عايزين نتكلم في موضوع مهم

فريد بقلق:خير قولي

ليلي بضيق:طبعا أنت عارف ان عندك كانسر

فريد بحزن:ايوا بس أنا باخد جلسات كيماوي وهعمل عملية وهخف بأذن الله

ليلي بضيق:بس دا مش أكيد دا احتمال بسيط جدا بصراحه ي فريد أنا عمري ما شفت حد جاله المرض دا وطول مهما حصل فترة قليلة وأنا اسفة يعني بيموت وأنا مش هقدر اكمل مع واحد مش متأكدة هيعيش لغاية امتي أو استني لغاية ما الكيماوي يبهدلك او

فريد قاطعها بكسرة:هشش هشش اسكتي مش عايز اسمع صوتك دا تاني ي خسارة كل حاجة عملتها عشانك دنا مكنتش هتعاالج بس اتعالجت عشان اخف ونتجوز ي خسارة كل ذرة حب كانت ليكي بس عرفة كويس أن ربنا عمل كل دا وكشفك علي حقيقتك أنت بتاعت مصلحتك بس إللي زيك ميعرفش يعني ايه حب لانه معندوش قلب اصلا سلام واتمني مشفكيش لحظة كمان

فريد مشي ولاول مرة يحث انو عاجز كدة وعالة 

_________باااك

فريد بحزن:وفعلا طلع معاها حق في كل كلمة قالتها أنا ميت

حياة بحزن:يعني أنت كنت عايز تتعالج بس عشنها

فريد بحزن:ايوا

حياة بحزن:بس دا مينفعش مينفعش انك تعمل حاجة لنفسك عشان ترضي غيرك هديك مثال يعني مثلا مثلا لو أنا كنت بحبك دا طبعا مستحيل ???? لو أنا كنت مش بحبك بس بعشقك ولو قلتلي ارمي نفسك تحت عربية هرمي نفسي جيت أنت قلتلي لازم تتحجبي وكدة أنا طبعا من حبي ليك هتحجب علي طول بس مش عشان نفسي أو عشان ربنا لأ دا عشان ارضيك وارضي حبي ليك

بس فجأة حصل بينا مشكلة وبعدنا عن بعض اول حاجه هعملها هقلع الحجاب ليه لان مكنتش لبساه عن اقتناع لأ لبساه عشان ارضي غرضك انت ودا اكبر شئ حرام حرام انك تعمل حاجة لحد ميستالهش منك دا ساعتها هتصعب عليك نفسك أوي اما الشخص دا يغزلك

خلاصة الكلام ان لازم تاخد الجلسات وتعمل العملية عشانك أنت عشان والدتك إللي من غيرك مش هتقدر تعيش خدها مني نصيحة اوعي ترضي انك تعذب نفسك عشان ترضي حد ميساتهلش منك دا

فريد باصصلها بأعجاب

فريد: تعرفي رغم انك دبش ولسانك اطول منك بس مخك اكبر من سنك بتريحي أوي بجد في الكلام

حياة بابتسامة:تمام كدة هتيجي الجلسات تاني

فريد بابتسامة: أن شاء الله

حياة خرجت ووراها فريد

مامت فريد:ها إيه الاخبار ي استاذ

حياة بغرور:لالا ي طنط كله تمام هو كان بيدلع بس وأنا علمته الادب

فريد بصلها بغيظ

مامت فريد:متخليكي شوية ي حببتي

حياة:معلش والله عشان عندي شغل

مامت فريد:ماشي بس هتجلنا مرة تاني

حياة:اكيد أن شاء الله

سلام

الاتنين:سلام

بعد ما مشيت

فريد برفعة حاجب:مالك بصالي كدة ليه

مامت فريد بغمزة:طلعت حلوة تصدق????(الست دي مش سلكة ????)

فريد بضحك:هه اه حلوة وكل الناس حلوة

مامت فريد:يلا عليا أنا بردو دنتا عنيك بطلع قلوب وانت بتبصلها

فريد بضحك:ي ربي عليكي ي ست الكل أنتي ديما قفشاني كدة

مامت: والله بنت قمر واخر ادب واحترام مش زي البومة التانية

فريد بحزن:خلاص ي ماما خلصنا منها ومش عايزين نفتكرها تاني

فريد دخل اوضته تاني

عدي الايام وفريد رجع يروح الجلسات تاني وشكله بدء يتغير خس جدا شعره وقع بس كل ما يفقد الامل حياة كانت بتشجعه اكتر

ومع كل وقت بيجمعهم بيكتشفو حجات اكتر في بعض وقربو من بعض جدا وبقيو اصحاب

وجه يوم عمليه فريد

فريد قاعد في اوضة خاصة ولابس لبس العمليات

حياة دخلتله وهي لبسة لبس التعقيم

حياة بابتسامة:ها جاهز

فريد بابتسامة:ايوا

حياة بابتسامة:عسل ي خواتي وانت مطيع كدة

فريد بصلها وضحك

حياة:ها انده الممرضين عشان ندخل العمليات

فريد:لا سنيا

حياة بانتباه:ليه

فريد:عايز اقلك حاجة

حياة:قول يبني ها وقت العملية خلاص

فريد:بحبك

حياة بتوتر:احم إيه نعم بتقول ايه

فريد بابتسامة:بعشقك مكنتش عايز اعترفلك بدأ وخصوصا قبل ما ادخل العملية عشان ي عالم هموت ولاهكمل  بس مقدرتش اخبي قلت لازم اقلك عشان تبقي عارفة حبيتك حبيتك من اول يوم شفتك فيه لما جيتي ترزلي عليا حبيت فيكي جنانك ودبشك ولسانك الطويل حبيت فيكي هدوءك في الجد وكلامك إللي قادر انو يريح أي حد بجد أنا معاكي عرفت معني الحب

حياة بصاله ومبتسمه مش مصدقة انو خلاص اعترف بحبه حثت أنها طايرة من الفرح

حياة:هقلك علي حاجة مهمه أوي بس مش دلوقت هقلك عليها بعد ما تخرج من العمليات

فريد بحزن: وأنتي وثقة ليه أنتي هخرج

حياة بأمل:بأذن الله هتخرج واحسن من الاول كمان عشان لازم اقلك علي الحاجة دي يلا عشان خلاص الوقت جه

وفعلا فريد دخل العمليات وحياة وبقيت الدكاترة

ورغم أن حياة عرفة انو غلط أن حد قريب المريض هو إللي يعمل العملية بس اثرت أنها إللي هتعملها وهتنجح فيها بأذن الله

الكل جهز وفريد متبنج وحياة بدأت تعمل العملية كانت حريصة جدا ووثقة من ربنا أن هيختار الصح العملية اخدة وقت كبير جدا

بعد كثير من الوقت

حياة بفرحة شديدة:يااااااس نجحنا

الكل فرح جدا وحضنو بعض لانها كانت من اصعب العمليات

كله خرج وفريد دخل العناية المركزة عشان يفضل تحت الملاحظة اليومين دول

حياة خرجت من العمليات وقعدة علي اقرب كرسي وقلعت الماسك بأرهاق

عدي وقت وفريد لسة في العناية مفقش حياة دخلتله وقعدة قدامه علي كرسي

حياة بابتسامة:تعرف إيه هي الحاجة المهمه اني بحبك اوي بحبك مع كل مرة بتجمعنا وبنقعد بحكي بحث معاك بالفرحة وانو العالم جميل جدا حبيت فيك طبتك والكلام إللي بتقوله من غير ما تفكر بحبك اوي

فريد بتعب من غير ما يفتح عنيه:ها وقفتي ليه كملي

حياة بصتله بفرحة:انت فقت

فريد بتعب:لا بتكلم وأنا نايم

حياة بضيق وفرحة:يأخي ابو شكل رزالتك

حمدالله على السلامه اديك انكتبلك عمر جديد

فريد بابتسامة:كله بفضل ربنا ثم بفضلك

حياة ابتسمت بحب

فريد بغمزة:ها بقي مش هتكملي

حياة بخجل:اكمل ايه

فريد بحب: إللي كنتي بتقوليه

حياة وهي بتقوم:بقول انك تتخمد لانك لسة تعبان

حياة خرجت وهي مبسوطة أوي وفريد كمان

عدت ايام وفريد رجع يتحسن وبقي زي الاول واحلي

وانهرده فرحهم

كانو عملينه في مكان علي البحر

الكل كان فرحان ومبسوط وحياة وفريد بقيو بيعشقو بعض 

خلص الفرح والكل رجع بيته وحياة وفريد سافرو يقضو الهاني مون بتاعهم وكانو في قمة انبساطهم

عدي الشهر ورجعو عاشو مع مامت فريد ودا كان طلب حياة

حياتهم كانت حلوة أوي وسعيدة وحبهم كل يوم بيزيد

لغاية ما في يوم

الساعة احداشر ونص وفريد اتأخر جدا وحياة قلقانه وعمالة ترن عليه

فجأة فونها رن برقم فريد ردت لسرعة

حياة بلهفه:في ايه ي فريد كل دا عمالة ارن عليك قلقتني

شخص:ي استاذة صاحب التليفون دا لقيناه عامل حدثة بعربية

حياة:….

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!