Uncategorized

رواية وحدة شغف الحلقة الخامسة 5 بقلم ندى

 رواية وحدة شغف الحلقة الخامسة 5 بقلم ندى

رواية وحدة شغف الحلقة الخامسة 5 بقلم ندى

رواية وحدة شغف الحلقة الخامسة 5 بقلم ندى

احمد رفع عيونه ليها شافها بتعيط بصمت مريب .. هي خايفة اوي كدة مني !! 

احمد بصوت صارم : اقعدي واقفة ليه … شكلك مش من هنا .

-ايةة ايوة من محافظة تانية بس جيت هنا 

=وايه خلاكي تسيبي بيتك او محافظتك.. انتي تعرفي انا مين ؟

حركت شغف رأسها بالنفي 

=اومال داخلة البيت كدة من غير ما تعرفي اصحابه مين .. انتي ليكي قرايب هنا ولا هربانة ياتري 

تشتت شغف مش عارفة ترد علي ايه ولا ايه 

-لا لا لا لا مش هربانة بس جيت لظروف تانية شخصية

كل ده وشغف باصة في الارض بخوف وتوتر من نظراته ليها المخيفة ..رفعت عيونها ليه وسكتت ..قلبها دق بسرعة اوي 

احمد سكت مع سكوتها و اللي سكته اكتر عيونها اللي سرح في لونهم .. قفل احمد عيونه ويفتحها كذا مرة .. ايه اللي بيحصل.. ايه العيون دي .. دي متهمة بس بقي متفكرش في حاجة زي كدة مالك يا احمد احترم نفسك.

شهد قطعت نظراتهم بقلق – احمد خلي شغف تقعد معايا هنا والنبي بدل ما انا قاعدة لوحدي عشان خاطري .

احمد ومش مدرك باللي سمعه – اعملي اللي عايزاه. 

شهد بسعادة وحضنت شغف -انت احلي اخ في الدنيا .

شغف بتوتر من نظراته .. احم انا متشكرة اوي . 

دخلت شغف الاوضة وقلبها مش مبطل دق .. يالهوي ايه اللي بيحصل ..الحمدلله انا سكت انا كنت هموت من الخوف . 

احمد قاعد بصمت واستغراب من مشاعره اللي قامت عليه فاجأة قدامها وقال – شهد حاولي تخلي شغف تثق فيكي ولو حكتلك حاجة في اي وقت قوليلي .

شهد -حاضر متقلقش .. انت هتمشي ولا هتقعد كذا يوم .

احمد -لا لازم امشي وهاجي بكرة بالليل . 

…………

في جانب اخر 

-بقولك ايه البت هربت ف كدة كدة التهمة لبساها .

=منا عارف .. بس افرض لقوا دليل ولا نيلة قبل ما نلاقيها هنعمل ايه .

-ياعم متخافش المهم اننا خلصنا من الراجل اللي كان قارفنا في الشغل ده 

=كدة كدة انا عرفت انها راحت القاهرة لسه الرجالة بيدورا .

…….

شغف قاعدة مع شهد في البلكونة بتشرب شاي 

-مش هتقوليلي بقي جيتي محافظة تانية ليه متقلقيش  اهو بنتكلم 

=مفيش سبب بجد بس عمي بيأذيني اوي فسيبتهم وجيت

-طب فين مامتك او باباكي او اخواتك

=معنديش 

…. ماما وبابا ماتوا من زمان .. ومعنديش اخوات ..عشت مع تيتة طول حياتي لحد ما سبتني هي كمان بعدها عمي اجبرني امضي علي تنازل عن الميراث قصاد انه يسيبني بس مسابنيش وجوزني بالعافية .. سكتت بحزن وغمضت عينها في اسي 

فلاش باك # 

صحت من النوم نزلت لقت الحاج يحيي قاعد مستنيها -صباح الخير يا قمر 

شغف بخوف =صباح النور .. ممكن اتكلم مع حضرتك شوية 

-اتفضلي يابنتي انا مستنيكي اساسا

=هو ليه حضرتك تتجوزني عشان تنقذني مش فاهمه تنقذني من عمي ليه هو اخد كل حاجة اساسا .

-لا طبعا انتي هبلة ولا ايه .. مضيتي اه بس هو مش هيسيبك غير لما يخلص عليكي مش هيستني لما تدوري علي حقك تاني وتعمليله مشاكل .

=انت بتقول ايه انت .. ازاي عمي يفكر كدة .. يفكر يقتلني ..!؟ 

-اومال انتي فاكرة ايه ده هو اللي قتل ابوكي وجدتك 

شغف بصدمة =انت كداب .. مستحيل يكون هو .. يقتل أخوه وامه .. مستحيل .

تعبت شغف مقدرتش تكمل كلام ووقعت من طولها 

.. صحيت لقت نفسها في اوضتها فتحت عينها بتعب وبدموع كتير من اللي حصل واستسلمت للواقع .

باك#

شهد – شغف انتي كويسه بتعيطي ليه .

=مفيش بس متضايقة اوي يا شهد 

-طالما انتي صح ربنا عمره ما يسيبك او يظلمك ابدا.

=طب غيري الموضوع بقي .. هو انتي عايشة مع اخوكي بس هنا .

-اها اخويا ده كل حياتي هو اللي مربيني .. ماما كانت وهي بتولدني تعبت مقدرتش تستحمل تعب الولادة .. بابا اتوفي بعدها بسنتين و عشان انا واخويا سوا دايما .

=ربنا يخليكوا لبعض . 

بعد 5 أيام …..

في جانب اخر 

=ايوة يا باشا احنا لقينا البت 

-اوعي تكون مش هي 

=لا يا باشا متأكد ان هي طلعت عايشة مع واحدة واخوها .. هننفذ ولا هنعمل ايه

-نفذ طبعا بسرعة 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية مكانك في قلبي للكاتبة زينب علي. 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!