Uncategorized

رواية عشق الروح الحلقة الخامسة 5 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الخامسة 5 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الخامسة 5 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الخامسة 5 بقلم بنت الصعيد

في الصباح في غرفة روح تدخل دادا فاطمة 

..روح روح يا بنتي اصحي بقا الضهر قرب يأدن كل دا نوم 

روح تفتح عينيها ببطء وفجأة تشهق وتتسع عينيها 

كان أسر يجلس بجوارها متكئا ناظرا إليها ومبتسم

روح بتوتر ….دا دا انتي مش شايفة اي حاجة غريبة 

دادا فاطمة …تنظر يمينا ويسارا …خير يا بنتي هو في حاجة؟؟

روح …انتي مش شايفة بجد 

دادا …لا يا بنتي مافيش حاجة 

أسر بابتسامة ..ماحدش يقدر يشوفني ولا يسمعني غيرك 

روح …طب روحي انتي يا دادا وانا جاية 

….قولي بقا ليه انا بالذات اللي اشوفك واسمعك 

أسر …عشان بحبك 

روح بتوتر …بتحبني ؟؟؟؟!!!! 

أسر هز رأسه بالايجاب ….قوليلي هو انتي واضح كده انك كنتي بتكرهي أسر …ليه اتجوزتيه ؟؟؟؟؟؟

روح …أنا اتجوزت أسر غصب عني 

أسر…ازاي ؟؟؟؟؟ 

روح …أنا هقولك 

_______________________________________

فلاش بااااااااااك

في منزل والدة روح 

تجلس روح ووالدتها أميرة وزوجها شوقى علي طاولة العشاء 

شوقي …روح تصدقي انتي شكلك عاملتي حاجة كويسة قوي في حياتك 

روح…بضيق…خير يا اونكل 

شوقي …انتي متقدملك عريس  …نظرت روح وأمها بتعجب 

روح …بضيق …هو حضرتك ناسي اني مكتوب كتابي ولا ايه 

شوقي …وانتي بتسمي الهلفوت اللي اسمه شريف دا عريس 

يا بنتي دا كحيان لكن العريس الجديد هيعيشك ملكة

أميرة …مين العريس دا يا شوقي 

شوقي …أسر باشا النجار

روح ..انتفضت من مكانها …نعم دا لو اخر واحد في الدنيا مستحيل اوافق عليه انت فاهم

شوقي …يعني ايه أنا اديت كلمة للراجل ولا عايزاه يرفدني أنا وانتي من الشغل وتبقي في الشارع 

روح …أنا ماليش فيه ..أنا داخلة اجهز شنطتي وهاروح عند جوزي ومش عايزة فرح ولا زفت

يرن جرس الباب فتذهب أميرة لتفتح الباب دخلت أميرة وفي يدها ورقة وتبدو عليها معالم صدمة كبيرة 

روح ….ماما في ايه مالك ساكتة كده ليه مين اللي خبط

أميرة بصدمة …شريف شريف طلقك ياروح ودي الورقة 

روح لم تتفوه بأي كلمة وقعت علي اقرب كرسي لها .

روح ….اكيد الزفت أسر ضغط عليه أو هدده 

شوقي ….هههههههه قولتي ايه يا قطة

دخلت روح غرفتها وهي تلعن اليوم الذي قابلت فيه ذلك الأسر ..

في غرفتها دخلت امها بعد قليل

الام …روح حبيبتي فكري فيا انا وانتي قاعدين تحت رحمة الزفت شوقي مش يمكن لو اتجوزتي أسر النجار نعيش حياة أفضل من كده ..كمان لو رفضتي أسر هيرفد شوقي وساعتها يمكن يجبرني ابيع الشقة اللي هي الحاجة الوحيدة اللي من ريحة المرحوم باباكي

نظرت لها روح بكسرة شديدة وضعف …والدموع تغرق عينيها …خلاص يا ماما موافقة …

بااااااااااك________________________________

أسر …..ومسك يدها فارتعشت كليا …أنا ب ح ب ك

روح احست بالخوف … طب وحضرتك عايزني اقول ايه 

أسر …حضرتك؟؟؟؟ انتي فصيلة أوي انتي خايفة مني اغضب لو قلتي أنك مش بتحبيني وأذيكي ..صح ..تمام أنا عايز اسألك هو أسر كان بيحبك ولا لا

روح بسرعة …لا

أسر …وايه اللي مخليكي واثقة كده ..

نظرت روح لأسر طويلا دون كلام وكأنها تذكرت شيئا ما 

روح …أنا بجد جعانة جدا هاروح افطر وارجعلك تاني اوك 

أسر…..أنا كمان معايا مشوار مهم 

روح …مشوار انت بتروح مشاوير ؟؟؟؟؟

أسر ….يووووه يا بنتي دا أنا هايص مع صحابي العفاريت

ضحكت روح بصوت عالي

نظر أسر باعجاب شديد…أول مرة اشوف القمر بيضحك 

نظرت له وصمتت ولكن كانت مبتسمة 

ذهبت للفطار وقضت يومها عادي مع دادا فاطمة 

 دون اي مشاكل 

في المساء ..

روح سرحانة في غرفتها تفكر في شئ ما وفجأة يظهر أسر من العدم

روح …دون مفاجأة …كنت مسنياك لأني كنت عايزة اقولك حاجة مهمة جدا أنا نفسي مش استوعبتها الا الصبح لما فكرت فيها 

أسر….خير يا بنت الانس 

روح …وانا المفروض اقولك ايه بقا دلوقتي 

أسر…يابن الجن مثلا…تابع بدعابة ..زي الافلام يعني

ابتسمت روح…مجنون سينما انت … المهم هاقولك الحاجة اللي فكرت فيها

أسر في البداية كان بيضاقني قوي ويتعمد انه يحرجني بكلامه بس

☠️أسر …بس ايه 

روح بس بعد محاولته انه يغتصبني وبعدين عرض عليا فلوس اني ابقي معاه وانا رفضت سافر برا في شغل لمدة 15يوم ولما رجع كان متغير اوي معايا

اسر..ازاي متغير

روح ….كان بيتجنب الكلام معايا وبطل يضايقني وماكانش قادر يبص في عينيا….وكمان يوم الفرح كان كأنه شخص تاني خالص 

أسر…????????????????????????

فلااااااااااااش باااااااااااك

_______________________________________

????????يوم الفرح

في قاعة فاخر  كانت تقام مراسم الفرح كان فرحا اسطوريا 

كالاحلام وكانت تجلس روح علي منصة الزفاف حزينة اما اسر فكان كالأمير غاية في الوسامة والشياكة ..مسك يدها وقبلها ونظر في عينها بصدق 

اسر بحب …بحبك 

روح بتحدي …وانا مش بحبك ..أنا…..بحب …. شريف 

استشاط أسر غضبا 

أسر????????????????…انني اتجننتي يا روح امك في حد يرفض حب أسر النجار …عارفة لو سمعتك بتقولي الكلام دا تاني أنا هقطعلك لسانك …واعتصر يدها بيده …فاهمة ،؟؟؟

روح بدأت تبكي

______________________________بااااااااااااك

أسر…يعني ممكن يكون أسر حبك بجد 

روح …مش عارفة …

سكتت لحظات ثم قالت أسر .

☠️????…نعم

روح …هو انت بتظهر وبتختفي كده براحتك في أي وقت انت عايزه طيب  لو أنا عايزاك تظهر اطلبك ازاي 

أسر بتلقائية …قولي جزر  زي اسماعيل ياسين 

روح وهي تضحك شكله اسماعيل ياسين مثلك الاعلي 

أسر…..حبيبي سمعة ..خلاص جزر دا السيم بيننا في أي وقت تحتاجيني قولي جزر هتلاقيني قدامك

روح …اوك وفجأة تتلقي اتصالا من فريدة

روح …الو فيري واحشتيني اوي 

فريدة في موضوع مهم جدا لازم تعرفيه أنا جيالك بكرة لازم اكون معاكي في اللحظة دي…..

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة فاطمة أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!