Uncategorized

رواية أصداف الفصل الخامس 5 بقلم مريم خليفة

 رواية أصداف الفصل الخامس 5 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الخامس 5 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الخامس 5 بقلم مريم خليفة

نايف بعصبية عاليه:انتي تسكتي خالص دلوقتي
تالين بصوت عالي:وانا مالي هو انا عملت ايه لكل ده؟
نايف:عملتي ايه وبتسالي كمان؟
تالين:اه يسال لبسي كنت موافق عليه وشيافني وانا نازله بيه متكلمتش معاه نص كلمه هو الي انسان مهزاء وحقير ذنبي ايه انا دلوقتي.!؟
نايف خبط جامد علي باب العربيه:اركبي
تالين:………
*في صاله البيت
نايف:اطلعي
تالين:طالعه من غير ما تقول
نايف بزعيق:هو انتي لو قولتي ماشي وقت عصبيتي وفضلتي ساكته هيحصل حاجه ولا لازم تردي الكلمه بعشرين قصدها؟
تالين:عصبيتك وقت ما اكون غلطانه هسكت لكن انا مش غلطانه وانت بتزعق وخلاص معرفش مالك وبعدين انت ضربته كدا ليه ما كان ممكن تهزاءه ونمشي!
نايف:نعم اهزاءه وامشي عيزاني اسيبه يقول علي مراتي جامده واهزاءه وامشي ليه متجوزه سوسن! اسمعي يا بنت الناس انا دمي حامي وغيرتي كافره جوا انك حد يبصلك بس اقتله ماشي؟
تالين:انا طالعه الكلام معاك ملوش نافعه
نايف وهو بيقرب منها:ملوش نافعه كلام مين ده الي ملوش نافعه؟
تالين:يا اخي عليك خلق ضيق مش علي حد يلا تصبح علي خير!
*تاني يوم
تالين وهي بتقطع السلطه:وساعات بتمني اني اشوفك أو حتي اشوف منك طيفك مع حلم جميل
نايف بتكمله:وما بين لحظه وبين التانيه بسمع صوتك مالي الدنيا وفي عز الليل؛صوتك حلو
تالين:متتكلمش معايا
نايف:وده ليه ده
تالين برفعه حاجب:بجد والله؟
نايف:خلاص بقا قلبك ابيض
تالين:ولا ابيض ولا اسود بجد انا مدايقه منك
نايف:طيب قوليلي طيب لما يقول عليكي حلوه انا اعمل ايه!؟
تالين:نمشي ونسيبه عشان مينفعش انك تضربه 
نايف:يبنتي انتي لو شيفااني سوسن قوليلي!
تالين بضحكه بسيطه:خلاص
نايف:طيب داده فاطمه جايه 
تالين:مين داده فاطمه؟
نايف:دي يعتبر كده امي التانيه مربياني وكمان عشان هي معندهاش ولاد بتعتبرني أبنها وانا نازل
تالين:نازل! هتتاخر
نايف بغمزه:ايه هوحشك؟
تالين:اكيد لا بس عشان مش بحب اقعد لوحدي بس
نايف:مش هتقعدي لوحدك كتير وانا كمان مش هتاخر
تالين:ماشي
نايف:المهم متفتحيش لحد داده فاطمه معاها المفتاح هي هتخبط خبطتين وهتفتح ماشي
تالين:حاضر
*بعد ساعه
تك تك تك*خبط علي الباب
داده فاطمه يتفتح الباب:نايف نايف انت فين
تالين بتسامه: اهلا يا داده فاطمه
داده فاطمه:انتي اكيد تالين صح
تالين:ايوه انا
داده فاطمه:ما شاء الله نايف قالي انك حلوه بس مقاليش انك حلوه اووي كده!
تالين:دي عيونك بس يا طنط
داده فاطمه:هو فين بقا نايف
تالين:هو قالي انه نازل مشوار كده بس مقالش فين
داده فاطمه:طيب تعالي هعمل له الغداء عشان لما يرجع
تالين:يخبر ده حضرتك لسه واصله استريحي الاول
داده فاطمه:لا يبنتي لازم نعمل الاكل عشان هو بيرجع جعان ومش بياكل برا خالص
تالين:طب هساعدك
داده فاطمه:طيب يلا..
*في المطبخ
داده فاطمه:هنعمل مكرونه بالبشاميل عشان بيحبها
تالين بتلقائية:خلاص نعملها عشان بيحبها
داده فاطمه بضحكه:وايه كمان؟
تالين باحراج:قصدي يعني عادي وانا كمان بحبها وهو بيحبها يبقي نعملها بس
داده فاطمه وهي بتحط المكرونه في الحله:ماشي يستي احكيلي بقا اتعرفتي علي نايف ازاي؟
تالين:هو..اصلا…الحقيقيه أن هو شريك في شركه برمجه وبابا كان شغال هناك وشافني وطلب ايدي بس 
داده فاطمه:بس انا نايف حكالي الحقيقه
تالين والدموع اتكونت في عنيها:قالك؟
داده فاطمه وهي بتمسد علي كتفها:عايزاكي تفهمي نايف كويس ومسير الوقت يعدي وتعرفي كل حاجه تعرفي هو عمل كل ده ليه؟
تالين بتغير الموضوع:طب مش يلا نكمل الاكل؟
*بعد ساعتين
نايف وهو بيدخل البيت:الله علي الريحه الحلوه
داده فاطمه وهي بتحضنه:وحشتني اووي يا نايف
نايف:وانتي كمان والله يا فطومه يا قمر 
داده فاطمه:طب يلا اشكر تالين هي الي عملت الاكل انهارده
نايف بفرحه:بجد والله طيب هي فين؟
داده فاطمه:هي فوق في اوضتها لسه طالعه
نايف:طب انا طالع اغير هدومي واندها عشان نأكل سوا 
داده فاطمه:ماشي يا حبيبي اطلع
*اوضه تالين
نايف:ممكن ادخل؟
تالين وهي بتسرح شعرها:اتفضل طبعا
نايف: هو انتي الي عملتي الاكل انهارده؟
تالين:اه ساعدت داده فاطمه
نايف وهو بيبوس دماغها:تسلم ايدك
تالين بكسوف:الله يسلمك بس كنت عايزه اقولك علي حاجه
نايف:قولي انا سامعك
تالين:لا بعد الاكل نبقي نعمل قهوه واقولك
نايف:طيب هغير وننزل ناكل وقوليلي 
تالين:تمام يلا
*في المطبخ
تالين:اسعدك في ايه يا داده فاطمه
داده فاطمه:حطي بس الاطباق علي السفره وبس كده احنا خلصنا وبعدين بلاش داده دي مش بحبها قوليلي يا فطومه احسن
تالين بضحكه:ماشي يا فطومه يا عسل انت
نايف:ما شاء الله بقيتو صحاب اهو
داده فاطمه بخضه:يبني مش هتبطل عادتك دي وتبطل تيجي فجاه كده
تالين:اه والله ده لسه امبارح خاضضني كنت هقطع الخلف
داده فاطمه:طب انا هودي باقي الاطباق
نايف:ماشي يا فطومه وانا وتالين هنجيب الباقي وهنيجي 
داده فاطمه:ماشي
تالين:خد المايه وديها علي ما اجيب المعالق
نايف وهو بيقرب منها:قولتيلي انا بقا كنت هعمل ايه امبارح؟
تالين وهي بترجع لورا:كنت هتقطعلي الخلف
نايف وهو بينزل لمستوي شفيفها وبيبوسها:لا سلامتك
تالين وهي مغمضه عنيها:مينفعش كده لو داده فاطمه جت تقول ايه؟
نايف بيهمس جمب ودنها:مش هتقول حاجه 
تالين وهي بتبعد عنه: طب ايه يلا نطلع عشان انا جعانه اووي
نايف بضحكه:طب يلا عشان انا جعان اووي 
*بعد الاكل
نايف:كنتي عايزه تقوليلي ايه يا تالين؟
تالين:كنت عايزه اسالك كام سؤال كده ينفع؟
نايف:اكيد طبعا ينفع
تالين بتاخد نفسها:ليه انا؟
نايف:ليه انتي في ايه؟
تالين:ليه انا ليه اتجوزتني انا انت مش عايزه مني حاجه وكمان انت وافقت انك تحول فلوس في حساب بابا وفي حساب ماما وكمان المبلغ مش قليل وليه انت شركت في حاجه مش مجال شغلك وشغلك الحقيقي مش معرف حد عنه فين اهلك وليه محضروش كتب الكتاب ومش بشوفهم اصلا ليه كل ده وليه لما اسالك علي حاجه بتتهرب ومش بترد انا من حقي اعرف؟
نايف بهدوء تام:بصي يا تالين يمكن انا لو حكيت دلوقتي هيحصل مشاكل كتير وانا حابب اعرفك بس لكل حاجه وقت ومعاد وكل حاجه في معادها بتبقي أحسن مش كده
تالين:بس انا عايزه اعرف دلوقتي
نايف:ثقي فيا انا لو حكيت هتتاذي صدقيني
تالين وهي بتخرج من الجنينه:أنت لو اخر واحد في الدنيا عمري ما هثق فيك انت دمرتني ودمرت حياتي وانا تعبت 
نايف بحزن:لما يجي الوقت المناسب هتقولي ياريت بس اهو مش بعيد يعني
تالين بتبصله بنظره عتاب ولوم وبتطلع
*في اوضه نايف
كان قاعد علي طرف السرير من غير تي شيرت وماسك بوكس في صور وعينه حمرا :كل واحد هيندم كل الي حصلي هيحصلهم كل شعور حسيته هخليهم يحسه بيه هدفع الثمن غالي اوي لكل واحد منهم مش هسيبهم
داده فاطمه: راجع نفسك يبني هما ميستهلوش فوق لحياتك
نايف بصوت عالي:واخليهم يتهنوا وانا عايش في عذاب وانا عايش كده مش هسيبهم*فضل يوقع في كل حاجه في الاوضه
*عند تالين 
سمعت صوت دوشه من اوضه نايف واتخضت راحت تشوف فيه ايه
تالين بتخبط علي الباب:ممكن اخش يا نايف في ايه
نايف وداده فاطمه بصوا لبعض بخضه وفضل يلم في الصور:ثواني يا تالين 
تالين:……
يتبع….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!