Uncategorized

رواية العازف والمنتقبة الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

 رواية العازف والمنتقبة الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل السابع 7 بقلم رحمة أيمن

= خلاص يا فصيله يلا امشي 
* اتفضل 
الله اكبر الله اكبر … اشهد الا الله الا الله وان محمدا رسول الله 
* احلي جدو في الدنيا 
حسني : اهلا اهلا بحفيدتي القمر 
= هو جدك 
* لاء هو زي جدي ، الشيخ حسني
= اهلا يا جدو انا لؤي 
حسنى : اهلا يا لؤى يبني ، اول مره تجيبي شباب معاكي يا ست رحمه 
*”بتوتر ” هو الي اصر عليه والله انا .. انا كنت هاجي لوحدي بس 
=”يقوم بنظر للارض وضحك ” 
حسني : هنتكلم بعد الصلاه ول انتو مش مسلمين ولا اي ، روح اتوضي وانتي اطلعي لستك خديجه صلو جماعه
* علم يا فندم وحشاني اصلا ، همشي يا لؤي 
= رحمه استن..
* “تقوم بنظر له بطمئنان ” متخفش مفيش حاجه صدقني هستناك لما تصلي وننزل سوي تمام 
= تمام 
…………..بعد الصلاه وقول الخطبة
احد الاشخاص : شكرا علي الكلام الجميل ده يا شيخنا 
حسني : الشكر لله يبني 
شخص اخر: الله يفتح عليك ريحتني ربنا يخليك لينا 
حسني : ده وجبي يبني سلملي علي جدك وقوله الف سلامه عليك
شخص اخر : يوصل يا جدو 
=…..
حسني : اي رئيك 
= في اي 
حسني : في الصلاه والقرئان والراحه دي حلوه 
= انت…
حسني : انا اه راجل كبير بس بعرف مين الي كان خاشع في الصلاه ومين الي كان سرحان ومين كان تايه في الصلاه 
=”ببتسامه” وانا كنت اي منهم يا جدو
حسني : كنت الراجع لربنا ، الي كان ندمان .. الي كان مركز في كل كلمه ومستعجب من عظمته التايب لربنا وحاسس بيه
= انا مش عارف اقلك اي ، هي رحمه قلتل..
حسني : لاء رحمه مقلتليش حاجه بس باين عليك انك كنت بعيد كنت بعيد اوي يبني 
= تفتكر هيسمحني 
حسني : هيسمحك لو كان الندم والتغير طالع من قلبك هيسمحك انه اهم واغلي من اي حاجه من الفلوس الحرام من شهواتك ومن متع الحياه الفانيه ، متتعلقش يبني بدنيا زايله هتنتهي وهتبقي عملك الصالح ووجبك اتجاهه لما تتسال عملت اي تقول عملت كل حاجه حلوه عشان اتقرب منك يا رب ، ربنا يبني ببسط ايده ليلا لخطائين النهار ويبسط ايده نهارا لخطائين الليل ، ربنا بحبك مهما عملت فيه بحبك ونفسه تحس بيه وبنعمه الي عمرها ما هتزول بخيرك في الحياه بين الصح والغلط وانت عليك تفوق وتختار الصح حتي لو غلطت وخدت الغلط متزعلش توب توب وقف بين ايده طول ما انت عارف انك غلط وعايز تتغير هيسامحك هيسامحك عشان بحبك 
=……
حسني : ساكت لي 
= مش عارف ارد اقول اي بس شكرا شكرا انك فوقتي وبوعدك هتغير 
حسني : انت قدها يبني اتوكل علي الله وان شاء الله هتقدر وكفايه انك جي مع رحمه وبدال ضيف رحمه تتشال فوق الراس 
= ههه عرفت رحمه بتحبك لي 
حسني : تعالى يلا زمنهم خلصو
= يلا 
___________________
شهاب بتوتر : احم عايزه تروحي فين يا انسه ايه
ايه بغضب : اي حته 
شهاب : هو انتى….
ايه : اه متعصبه قول لي ها اسال 
شهاب : لي 
ايه : لانك انسان رخم ..انسسسه ايه ملها ايه بس هتموت لو قولتها 
شهاب : ههه 
ايه بستعاب: انا مخت…، “انا عكيت ول اي “
شهاب : لسه هبله متغيرتيش 
ايه : عفوا 
شهاب : ببتسامه ..عيزا تروحي فين بقي
في بيت حسني …
خديجه : منورني يا قلبي 
 * ده نورك يا احلي تاتا في الدنيا 
خديجه : شوفتي حسني 
* اها محلو كده وصغر 
خديجه : قصدك اي يا روح امك هو كبر انما انا لسه في عز شبابي 
حسني : شعرك الشايب ده مشفتهوش في المرايه 
خديجه : شايفه الراجل 
* هههه 
حسني : تعالي يبني اتفضل 
خديجه : ده مين ده كمان 
* جي معايه يا تاتا 
خديجه : ااه عشان كده وشك منور والضحكه مسمعه 
* انا يا تاتا ، ربنا يسمحك 
خديجه : عليه يا بت انتي ده انا حفظاكي 
لؤي باحراج : ادخل ول اي يا تاتا 
خديجه : تعالي يا قمر اتفضل ما شاء الله عليك اي الجمال ده 
لؤي بضحكه : شكرا يا تاتا 
حسني : بغير يا حجه راعي ان جوزك موجود ده انا شباب اكتر منه 
خديجه : شعرك الشايب ده مشفتهوش في المرايه 
“يقومون جميعا بضحك “
علي المائه….
لؤي : واوو بجد اي الاكل الجميل ده ، اي دي
خديجه : ده اكل قديم يبني علي ايام امي ، ماما كانت بتحب تعمله وانا ورثته عنها ويوم في الشهر بعمله وناكله وحظك انك جيت انهرده 
رحمه : مفيش احلي من اكل تاتا خديجه 
خديجه : حببتي الي فاتحه نفسي مش زي ناس 
حسني : بتلقحي علي مين كده ها 
خديجه : لاء خالص انا اقدر 
حسني : ههه تسلم ايد احلي زوجه في الكون خدي دي كده “يقوم بتقديم قطعه لخديجه ” ها افتحي بوقك
خديجه : “تقوم بفتح فمها ” 
حسني : “يقوم باكلها ” ههه ملحتيش بقي 
خديجه : بقي كده ، طيب مش هتاكل منه تاني بقي 
حسني :جيبي الطبق ده ، بقلك سبيه اناي يا حجه 
“يقوم رحمه ولؤي بنظر لبعضهم والضحك “
“بجانب الطريق” …
:” ماشي يا لؤي بيه ،حسابي معاك انا “
ايه :”روحي اتمحوني وسبيني هنا كده يا ست رحمه ” 
شهاب وايه معا : شلتون 
: ههه 
ايه : لسه فاكرها 
: اها يعني حسبي الله ونعمه الوكيل هه
ايه : من زمان اوي الكلام ده 
: اي حاجه ليكي عمرها ما تتنسي 
“تقوم ايه بنظر له ثم النظر للارض بكسوف “
:حتي لما مسكتي ايدي من 10 سنين و..
ايه : دقيقه بس انا !
: وبصتي في عيني كده 
ايه: يبني انا 
: وقلتيلي انك بتحبيني وهتكوني مراتي في المستقبل برضايه او بالعافيه 
ايه : قول انك بتهزر ، مش هزعل بجد قول 
: بجد نسيتي 
ايه : يبني من 10 سنين هو انا فاكره كلت اي امبارح 
: مقدرش انسي حاجه تخصك 
ايه : شهاب انت بجد ده مش حلم صح انا مش نايمه لاء ول ده حلم
: “يقوم بتقريب لها والهمس” تعرفي سعتها انا رديت قولت اي 
ايه :؟!!
: قلتلك سبيلي فرصه افكر وبصيت في الارض بكسوف هههه
ايه بغصب : انت بتستهبل صح 
:”يقوم بتركها والذهاب والضحك ” 
ايه : شهاب خد هنا ، انت بتكلم بجد ولاه 
____________________
“صدق الله العظيم “
“يقومن جميعا بترك المصحف وقفله ” 
حسني : ها يا رحمه فهمتي اي 
* قريت عن ايوب والكرب الي عاشه وصبره وفرج ربنا عليه والمعجزه الي حصلت في ايات في قمه الروعه 
حسني : مراتي حببتي
خديجه : قريت عن المنافقين وعن العبهم و كيدهم للمسلمين والرسول صلى الله عليه وسلم وقد اي ربنا حذر منهم 
حسني : وانت يا لؤي 
= انا 
حسني : اه انت 
= “باحراج ” انا صراحه قريت بس مفهمتش حاجه بس ارتحت من قلبي 
حسني : ههه بارك الله فيكم وبنسبه ليك يبني دي البدايه  متقلقش وانت ليك اجرين انك حاولت تقرا وتفهم وتشوف كلام ربنا وعظمته 
=……
حسني : هقرا ايات من صورت البقره ، اسمعو بتركيز وعنايه
كنا كلنا مركزين مع جدو حسني ، كان فرحان وهادي ومبسوط واتمنيت اكون جنبه كده علطول .
…………….
خديجه : الشاي يا حفيدتي الحلوه 
* تسلميلي يا تاتا تعبتك 
خديجه : محتاره لي ي ست البنات يمكن اقدر اساعدك 
* بحب يا تاتا ومش عارفه افوق نفسي
خديجه : وماله يا قلب تاتا حد يكره انه يحب 
* بس مينفعش يكون ده 
خديجه : الحب يا بنتي بكون من قلبك بكون احساس محدش يقدر يوصفه حتي انتي بتعملي تصرفات كتير من غير إرادتك 
* حتي لو كان الشخص ده غلط ، مش قريب من ربنا ، مش قريب من عالمى 
خديجه : لو اتغير عشانك يبقي بحبك ، لو قرب من ربنا بسببك يبقي بحبك ، لو عايز يدخل عالمك وحابب ده يبقي بحبك ويبقي الشخص الصح 
* تفتكري اديله فرصه
خديجه : بشرط ، لما يجيلك يا ست البنات انتي جوهره لاء انتي اغلي جوهره الي عايزك في الحلال والصح يجيلك اوعي تسيبي نفسك وتخسري كل حاجه صح في حياتك عشان الحب ده ، انا احب بس مخلهوش يغيرني للسوء ويدلني علي طريق المعاصي والغلط 
* شكرا يا تاتا اكيد هسمع بنصحتك ، لازم امشي دلوقتي عشان اسلام علي جدو ونمشي
خديجه : رحمه 
* نعم 
خديجه : حلو لؤي ، عينه فضحاه زي الشيخ حسني كده ومتاكده انه هيقدرك وهيحافظ عليكي 
* ههه عرفت انك ختي بالك 
امام الباب …
* هتوحشني يا جدو 
حسني : هستناكي الزياره الجيه 
= وانا كمان هجيلك يا جدو 
حسني : ايوا مانت هتيجي معاها وانتو متجوزين بقي ههه
*”بخضه” جدو الله 
= ههه ، لما اكون عند حسن ظنها فيا ول اخزلك هعمل كده 
حسني : اعتبره وعد 
= وعد 
كان بصصلي بنظره امل ، خوف ، راحه ، كنت حاسه اني عملت حاجه ليه حلوه بزياره دي وضفت جواه حاجه وضفت كمان جوايا حاجه 
______________________
= صوريني 
* ههه معنديش مساحه 
= هتزعلي 
* خلاص اقف 
بعد 5 دقايق  ….
= شهاب جي دلوقتي كلمته فون وهيوصل بعد نص ساعه كده
* اممم
= ممكن اسال حاجه 
* قول
= تعرفي الناس القمر دي منين 
* بص يا سيدي ده كان راجل عندنا في الشارع بتاعنا كان طيب جدا وباذن والشيخ المعروف في الجامع عندنا ،هتستغرب بس انا كنت فشله جدا ومبصليش اه محجبه ولبسي واسع بس مكانش حالي عجبني خالص وفي يوم في رمضان مراته تاتا خديجه جت صلت معانا وحبتني جدا وعزمتني وعرفت اننا جيران وكنت برحلهم علطول واتغيرت تدريجيا لما شفته وتعرفت عليه وخدت بنصيحه الي عمري ما حسيت انها غلط واديني انا قدامك اهو
= وعياله بعيد عنه
* الشيخ حسني معندوش عيال 
=؟؟!
* ههه استغربت زيك كده ، تاتا خديجه كانت مبتخفلش وتحيلت عليه 100 مرت اتجوز انا موفقه انا عايزك مبسوط عايزه يكون ليك حتت عيل وكلام كتير لو سمعه اي راجل هيسبها من الصبح قال كلمه لسه فكراها لعند دلوقتي … قلها حسني من غير خديجه ول حاجه وانتي كفايه انتي بنتي ومراتي وحفيدتي وامي وانا مش عايز من الدنيا دي غيرك وكبرو مع بعض وسند بعض  ولعند دلوقتي حبهم مقلش بالعكس بزيد كل يوم .
=…….
* تعرف اي الي بحلم بيه
= امم
* اتجوز واحد يكون شبه كده يكون امامي في الصلى قدوه صالحه لعيالي يكون زوج واب واخ وابن ليا ويسبتلي اني اخترت صح 
= تعرفي يا رحمه اول مره احس الاحساس ده 
* احساس اي 
= احساس الراحه ، احساس الامان انه ادلق عليك جردل مايه متلج غسلك من جوه وبره وانك عرفت واستغربت قد اي كنت غلط وانت قد اي عايز تتغير 
* بجد عايز تتغير 
= اكيد 
* امم والجمهور 
= ربنا أهم 
* والاغاني 
= القرئان احلي 
* والبنات 
= انتي بيهم كلهم 
كان مبتسم ليه كده كان فرحان ومرتاح وندمان وانا كنت طايره بيه منكرش انه خد جزء كبير من قلبي وحسيته يستاهل اي حاجه عملتها يستاهل اديله فرصه يتغير يستاهل اني احبه بجد 
= رحمه انا…
:”يقوم بنداء بصوت عالي ” يلا يا عم رميو اتاخرنا 
= ديما غبي وبتيجي في وقت اغبي منك 
: اخلص يلا مش فاضي 
ايه: رحمه تعالي عشان انا هيجيلي شلل بسرعه 
* هنكمل كلام بعدان 
= شكلها كده 
كملنا الرحله وحرفيا كانه من احلي الايام في حياتي كنا بنقعد نتكلم عن الكتب ونسمع مصطفي حسني ونصلي ويفكرني وافكره وكل حاجه اتغيرت بنا للاحسن بس كنت بصده وبقفل اي حوارات جانبيه وبلمحله انه مفيش حاجه هتكلم فيها غير لما يكون في علاقه رسميه بنا
ونصيحه لكل بنت اوعي تقلي من نفسك ابدا واذا عملتي كده هيحبك وهيقدرك وهيحترمك اكتر …
في طريق العوده ….
* اخيرا رجعنا وحشني بيتنا 
ايه : انتي بومه اصلا اي الجديد 
رهف : قللها ونبي ده كان احلي اسبوع 
* شش جتكو نيله 
في المنزل ….
يتبع ….
لقراءة الفصل الثامن والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!