Uncategorized

رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع 7 بقلم منة الهواري

  رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع 7 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع 7 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل السابع 7 بقلم منة الهواري

_ هتلاقي الملف في المكتب بتاعي يا حازم ، دور عليه وهتلاقيه عندي ، خلاص جاي اهه انا داخل الاسانسير اهه ، و هتلاقي مكتوب عليه اسمي نوح محسن تمام يلا سلام 
_اه مش تحاسب يا بني آدم انت 
_انتي بتكلميني انا ؟!
_ايوه انت خبطني وماشي زي الطور و وقعت الملف بتاعي 
_ طور* احترمي نفسك انتي متعرفيش انتي بتتكلمي مع مين ؟!
_ هيكون مين يعني هتلاقيك جاي ، تقدم في الشركه ، بشكلك ده 
_انااا ؟! … بس أن
_انت هتحكي قصه حياتك وتقولي بس. مش بس عن اذنك مش فاضيه لحكاويك 
“سابته ومشيت.  هو واقف شايط منها “
_ انا يتقالي كده ، طب تمام شكلك مقدمه هنا بس علي مين هجيبك 
“مشي نوح هو بيفكر ازاي تقع تحت أيده ، دخل مكتبه ، وطلب من السكرتيره أنها تجيبله الموظفين الي مقدمين في الشركه “
السكرتيره: اتفضلي يا انسه جه دورك
_ تمام داخله ، شكرا ليكي 
*خبطت علي الباب وفتحت بعد ما سمعت كلمه ادخل ، ودخلت*
_احم ، اتفضل يا فندم ده الملف بتاعي 
“نوح كان باصص في الورق و لما سمع صوتها رفع وشه”
_ انت ايه الي جابك هنا 
نوح ببرود: انتي شايفه ايه 
_هو .. انت …
نوح: انتي فقدتي النطق ولا ايه ، انا يستي مدير الشركه الي حضرتك الي جايه تقدمي فيها ، والي كان من شويه طور و جاي اقدم في الشركه هنا 
_طب احم .. استأذن انا بقي عشان شكلي بقي نيله اوي ، السلام عليكم
نوح وقف: رايحه فين ، هو انتي جايه عشان ايه يا انسه 
_المفروض ، المفروض يعني جايه اقدم في الشركه بس بعد ما عرفتك اطمنت اني مش هتقبل 
_نوح قعد : ومين قالك انك مش هتتقبلي 
_ازاي يعني 
_نوح: يعني الي حصل بره ده بره الشغل واحنا دلقوتي في الشغل يعني هاتي ملفك يا …انتي اسمك ايه ؟!
_اسمي خديجه يااا فندم 
“ايوه ايوه خديجه الناس الي خمنت صح انتوا فين ????♥️”
_نوح: ماشي يا انسه خديجه وانا اسمي نوح ، تقدري تسيبي ملفك دلقوتي و استني ردينا 
_تمام يا استاذ نوح ، عن اذنك 
_اتفضلي 
“مشيت خديجه الي كانت متوتره في الاول بسبب الي حصل “
خديجه في نفسها: طلع محترم والله وانا الي دبش و طلع متفاهم وحلو وجميل و غمازات 
، بس بس استغفر الله العظيم
“قطع تفكيرها تلفونها وكانت سهيله”
_ خديجه: سوسو الي واحشني عامله ايه 
_سهيله: تمام الحمد لله ، انتي فين 
_خديجه: انا كنت بقدم في الشركه الي قولتك عليها وكده و خلصت و مروحه
_سهيله: لأ متروحيش تعالي علي المستشفي انا هناك 
_خديجه: هو في حاجه انتي كويسه ونور كويسه 
_سهيله: تعالي بس ماتخفيش كل حاجه كويسه 
_خديجه: طب انا جايه هركب اوبر وجايه علي طول ، سلام
_سهيله:سلام 
“في الجهه الأخري “
_ يبنتي في ايه قولي يا جنه 
_جنه: لما تيجي هتعرف يا سيدي بقي تعالي وخلاص 
نوح: خلاص جاي اهه ، كلكوا كويسين يعني 
_جنه: اها كويسين
_نوح: لما انتوا كويسين ، اجي المستشفى اعمل ايه ، واسيب شغلي ليه 
_جنه بتأفف: هتعرف لما تيجي تعالي وخلاص 
_نوح: انا خلاص ركبت العربيه و قريب من المستشفى اهه 
_جنه: تمام يلا باي 
” نوح قفل مع جنه الي مش عارف في ايه و خديجه برضوا قفلت مع سهيله و متعرفش في ايه ، يا تري خير ولا لأ ، تعالي نشوف”
خديجه بتتكلم في الفون: سهيله انتوا فين ، بس مش شايفه حد فيكوا 
_سهيله: تعالي اوضه 55 هتلاقيها ، اركبي الاسانسير 
_خديجه: تمام ، باي 
“ركبت خديجه الاسانسير وطلعت الدرو التالت “
_ انا في المستشفى انتوا فين بقي 
جنه: تعالي اوضه 55 واركب الاسانسير الدور التالت 
نوح: تمام ، باي 
” ركب نوح الاسانسير و طلع الدور التالت “
خديجه: سهيله في ايه 
_سهيله : في مفاجأة كبيرة اووي 
خديجه بتوتر : مفاجاه كبيره و هنا في المستشفي ، اوعي يكون الي ف دماغي صح 
_سهيله بفرح : ايوه صح ، نور فاااقت 
خديجه بفرح: احلفي بجد هي فين عاوزه اشوفها بالله عليكي
_ سهيله : نادر و الدكاتره جوه بيكشفوا عليها 
_خديجه: هي فاقمت امتي و ازاي وايه الي حصل 
_سهيله: نادر كان قاعد معاها ، و فاجأه حركت صوابعاها و نادر لاحظ ده وبدأت تفتح عينيها شويه شويه و اول ما بدأت اتصل علي مامت نور و هي بلغتني وقالتلي اتصل بيكي عشان فونك كان مغلق ومعرفتش توصلك ولما تلفونك اتفتح اتصلت علي طول 
خديجه بفرحه: انا فرحانه اوي يااها قد ايه واحشني ، و واحشني طوله لسانها 
سهيله : الحمد لله انها فاقت وهتقرفنا تاني 
” نسيبهم و نروح للعقربه”
نوح: ايه بقي في ايه 
_جنه ببرود: مافيش نور فاقت 
نوح بفرحه: بجد ، طب هيا كويسه طيب 
_جنه: معرفش حاجه ، اسأل ماما ولا صحابها 
_نوح: مالك يا جنه مش فرحانه ليه يعني 
_جنه: لأ ازاي فرحانه طبعا دي برضوا بنت خالي و خايفه عليها 
_نوح: مش باين عليكي يعني حتي لما قولتي نور فاقت قولتيها با لامبالاه يعني 
_جنه بأبتسامه: لأ ازاي يعني بس تكون انت مش واخد بالك ولا حاجه 
_نوح : ماشي ي ست جنه، فاقت ازاي 
_جنه: نادر كان قاعد معاها و بيقول بدأت تفوق بس 
_نوح : امممم ، ماشي 
“في الوقت ده خديجه و سهيله مع بعض و نوح و جنه برضوا و سعاد و هدي و زينب مع بعض مستنين نادر يخرج يقولهم أن نور فاقت تماما وبقت كويسه” 
” خرج نادر و هو مبتسم و اتلموا عليه كل الي بره “
مامت نور: ها يبني نور كويسه ، فاقت صح 
نادر: نور فاقت والحمد لله ، وصحيتها كويسه الحمد لله 
” كلهم فرحوا جدا و عيونهم دمعت من الفرحه ماعدا العقربه “
ماتت نور : عاوزه اشوفها يبني ، عاوزه اخدها في حضني ، وحشاني اووي بقالي شهرين محرومه منها 
_نادر: هتدخلي يا خالتي بس بشرط الكل يعمل بيه ، محدش يفكرها في اي حاجه تدايقها و نحاول نتكلم في حاجات جميله تمام 
الكل : تمام 
“دخلوا كلهم و خديجه و سهيله سرخوا من الفرحه و هدي الي عيطت و زينب كمان من فرحتهم و سعاد كمان “
نور:  خلاص يا ماما انا فقت اهه يا حبيبتي 
هدي: متعرفيش انا كنت بموت كل يوم عليكي ازاي ولا بتوحشني ازاي بجد 
_نور : بعد الشر عليكي يا قلبي من جوه و يا ستي اديني فوقت اهه و هقرفكوا تاني 
_زينب: تعيشي وتقرفينا يا حياتي 
_نور: زوزو الي واحشني اووي 
_سعاد بزعل مصطنع: طب وعمتوا ملهاش كلمه من الحلوين دول ولا ايه 
_نور بحضن : حد برضوا ينسي عمتو سعاد القمر دي 
_سعاد وهي بتحضنها: دا انتي الي قمر يا قلبي
_نوح بمشاكسه: انتي يا حجه ليكي ابن هنا بيغير عليكي ، وعماله توزعي احضان و بوس هو انتي تبع الي بيقول كلام حلو بتديله حضن. لأ ايه 
نور وهي بتضحك: مهما كبرت يا نوح هتفضل العيل الصغير الي بيعض اهه 
نوح ببراءة: انا ، انا يبنتي دا انا غلبان يعني ، ماكنتش كام عضه عضتهوملك وانتي صغيره يعني طب منا كنت طفل برضوا 
_نور: بس برضوا عضاض يا نوح 
_نوح: خلاص بقي عشان في ناس أغراب هنا 
_نور بأبتسامه: دول مش أغراب دول اخواتي بالظبط مش اصحابي اعرفك سهيله صحبتي. دي …
نوح بأبتسامه: خديجه محمد علي 
نور بأستغراب وهي بتبص ناحيه خديجه و نوح في نفس الوقت: وانت عرفت منين اسمها بالكامل هو. انتوا تعرفوا بعض 
خديجه ل نور: لا والله لسه عارفها النهارده اساسا ، كنت بقدم في شركه و حصل تاتش كده ، و استاذ نوح طلع صاحب الشركه وبس يعني 
نوح : ايوه هو ده الي حصل 
نور ل خديجه و فضول : ايه الي حصل يبت 
_خديجه: هقولك بعدين 
_جنه مقاطعه نور : حمد لله على السلامه يا نور ، خوفتينا عليكي ينفع كده ، ولا ايه في خطوبه نادر وسهيله 
” نور بصت ل سهيله و نادر و بصت في اديهم الدبل قاطع تفكيرها صوت سهيله”
_سهيله: المهم دلقوتي صحتك يا قلبي و أن شاء الله لما تقومي بالسلامه و تشدي حيلك كده ، يبقي نحتفل مع بعض كلنا وخلاص صح يا نادر 
“خلصت كلمهتها الاخيره و مسكت في ايد نادر و الي نور متابعه حراكتها وبصيت ليهم “
نادر وهو بيشيل اديها بهدوء : ان شاء الله يا سهيله ، بس الاهم نور تقوم بالسلامه 
_ سهيله بأبتسامه حزينه: اها طبعا 
_ نور: انا عاوزه أخرج من المستشفى انا بقالي شهرين هنا ، عاوزه أخرج يا ماما 
_نادر: هكتبلك علي خروج علي بليل كده تكوني جهزت نفسك و اكتبلك علي علاج عشان تاخديه وانا هتابعك 
ماتت نور: انت مش قولت يبني أنها كويسه
نادر: ايوه يا خالتوا نور كويسه بس دي ادويه ڤيتامينات بس يعني مش حاجه مضره، 
_ماتت نور: تمام يبني 
” قعدوا شويه مع نور ، طبعا نظرات الكرهه ل نور ، ونظرات سهيله ل نادر الي طول الوقت بيتكلم مع نور و بيضحك ماعها و بدأوا كل واحد يروح بيته والي فضلت مع نور هدي امها و سهيله و زينب “
________________________________
” يأتي الليل و نور قاعده مع زينب و سهيله و امها و مستنيه نادر يجي عشان تمشي ، دخل نادر في نفس الوقت”
_نادر: جهزتوا خلاص يا جماعه 
_نور: اها يا نادر يلا عشان مش بحب قاعده المستشفيات دي 
_نادر : اها عارف يلا يا جماعه و العربيه تحت 
” نزلوا كلهم و ركبوا العربيه و سهيله مراقبه نادر الي متجاهلها تماما ، ركبوا العربيه الي أصرت زينب أن سهيله تركب جمب نادر و هي تقعد ورايا جمب نور و هدي وفعلا قعدت تحت إصرارها و اتحركوا”
“في الجهه الأخري … وجنه قاعده مع شخص مجهول هتعرفوا بعدين “
_ جنه: قولي بقي اعمل ايه ، كانت خلاص هخلص منها بس فاقت 
_ كان لازم تفوق عشان اللعبه تكون صح 
_ ازاي يعني مش فاهمه 
_هقولك …………………………
“عند نور و نادر”
_نادر: احنا وصلنا يا جماعه 
_ زينب : يلا يا بنات نطلع 
_ سهيله: معلش يا ماما لازم اروح عشان متأخر سامحيني 
_زينب بحنيه هي برضوا خطيبه ابنها: مافيش حاجه يبنتي تتعود أن شاء الله وتيجي تتغدي وتقدي ماعيا اليوم و تدوقي اكل حماتك بقي 
_سهيله: اكيد حلو زيك كده مافيش كلام 
_نور: زوزو عليها اكل مايتوسفش ، تعالي انتي وهي هتغذيكي اووي 
“كلهم ضحكوا و طلعوا فوق و فضلت سهيله و نادر عشان يوصلها وهما في الطريق “
_ نادر: مالك يا سهيله 
_سهيله: يعني انت مش عارف انت عملت ايه 
_ نادر: انا …عملت ايه 
_سهليه بأندفاع : عمال تهزر و تضحك و تهرج و مش مديني اي اهتمام ليا خالص ، ولا كأنك خاطب ولا حتي خطيبتك معاك 
_نادر : انتي بتتكلمي عن مين …؟!
_سهيله بصوت عالي : بتكلم عن نور الي من ساعه ما فاقت وانت بتهزر و بتضحك و متجاهلني تماما ، و لما مسكت ايدك شيلت ايدي وانا عملت نفسي عبيطه و سكتت ، تهزر و تضحك و تحكوا مع بعض وانا بعدي بمزاجي عرفت بقي في ايه يا نااادر
_نادر و هو بيحاول يمتص غضبها: انتي عارفه أن نور بنت خالتي ، وماكنش قصدي اعمل كده ، وان لاازم نور متفكرش في ايه حاجه عشان متضايقش و تتعب بس يعني ، وان احنا لسه مخطوبين ولسه منعرفش بعض اوي بس مع الايام هنتعود علي بعض وكده 
_سهيله : انا عندي سؤال واحد و ياريت تجاوبني بصراحه 
_نادر بتوتر : اسألي ؟!
_سهيله: انتي فعلا خطبتني عشان بتحبني ولا عشان حاجه تانيه ……..
يتبع…….
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!