Uncategorized

رواية قمر الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة عبدالعزيز

 رواية قمر الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة عبدالعزيز

رواية قمر الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة عبدالعزيز

رواية قمر الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة عبدالعزيز

مصطفى:ايوا ي حازم سمحني يبني والنبي مكنش قصدي اجرح قلبك بالشكل دا سامحني انتا ابني الوحيد 
حازم:خلاص خلاص 
مصطفى:مجتش امبارح لي 
حازم:مش انتا قولت ماشي هتبر منك 
مصطفي:كانت ساعت غضب و راحت لحالها 
حازم:اوكيه 
مصطفي:ارجع انا مستنيك 
حازم:ماشي هرجع
مصطفي:مستنيك انهارده ف الشركه اوكيه 
حازم:اوكيه
مصطفي:مع السلامه 
قفل معاه و بص لحنان:دا مصطفي
حنان:قلقان عليك 
حازم:بيقول 
حنان:دا ابوك مهما قال 
حازم:ايوا صح 
حنان:هتروح الشركه 
حازم:مش عارف متلغبط 
حنان:روح و زاي ما ليلي بتكسب مصطفي لصفها انتا كمان أكسبه لصفك اسمع مني
حازم نوعا ما اقتنع بكلام حنان:اوكيه هروح بس علشان خاطرك 
حنان:هجبلك هدوم من عند مازن اعتقد مقاسكم شبه بعض 
حازم:اعتقد ايوا 
حنان:اختارلك انا ولا انتا تيجي تختار ع مزاجك 
حازم:لا ع مزاجي اي.اختاري  اي حاجه ع زؤقك
حنان:ماشي 
جبتله بدله من عند مازن و حططهاله و سابته تعمل الفطار 
فطر و حنان قالتله أن خطوبه مازن و قمر الليله و لازم يجي و وافق أنه يجب و نزل لشركته و بعدين قابل مصطفي الا اعتذرله حازم فكر ف كلام حنان باس ايد مصطفي و قاله مبزعلش منه و أنه عمل كدا و مصطفى قاله أنه هيرفض صفقه فاروق بعد ما درسها لان فعلا الصفقه كانت فيها لعب و صمصره كان اليوم عادي جدا 
قمر ف مكتبها درست قضيه و عرفت كل حاجه عندها بعد كدا قعدت مش عارفه تعمل اي مازن علشان قمر تعبانه ف هو مش بيديها قوضي كتير  علشان متتعبش هو كان عايز يخليها تقعد ف البيت اسبوع كمان ع الأقل بس هيا رفضت رحت لمازن علشان تقول انها هتاخد قضيه من اي حد تشتغل عليها علشان خلصت الا معاها 
قمر:بص بقي انا بصراحه عايز فضيه كمان
مازن:قمر انا قولت انك معاكي قضيه خلاص 
قمر:منا خلصتها 
مازن:خلصتي الجلسه 
قمر:لسه بعد بكره 
مازن:خلاص روحي 
قمر:عايزه اقعد هنا كمان شويه 
مازن:قمر انا قولت لا انا مش عايز اتعبك 
قمر:انا مش تعبانه انا خفيت لي مش مصدق دا لي 
مازن:علشان انا حاسس بيكي 
قمر:مازن لو سمحت انا والله كويسه 
مازن:طب اقعدي عايز اتكلم معاكي شويه 
قمر:قعدت 
مازن:انتي كنتي شغاله فين قبل ما تيجي هنا 
قمر استغربت سؤاله:ف شركه 
مازن:ايوا يعني اسمها اي الشركه 
قمر:انتا عايز توصل لاي
مازن:انتي فعلا كنتي شغاله ف شركه المكاوي 
قمر:ايوا 
مازن:و لي مقولتيش 
قمر:ع فكره هيا موجوده في الCv بتاعي 
مازن:لا مش موجوده 
قمر:والله موجوده 
مازن:طيب و ولدك فعلا كان 
قمر:ايوا و حازم شغلني سكرتيره علشان بابا تعب بعد ما بابا اتحايل عليه 
مازن:و اي الا خالاكي استقالتي 
قمر:هو مين الا قالك 
مازن:ع اي 
قمر:ع ان بابا كان شغاله هناك 
مازن:العصفوره 
قمر:و العصفوره لسه فاكره 
مازن:لا هيا العصفوره قالتلي من زمان 
قمر:طيب ع العموم انتا وراك شغل ف هناخد وقت و الحكايه طويله انا كنت كدا كدا كنت هقولك اصلا علشان مش عايزه اخبي عليك حاجه علشان تبقي علاقتنا مبنيه ع صدق مش كدب أو حازم مثلا ممكن كان يقولك بعد الجواز أو كدا 
مازن:قولي انا فاضي 
قمر:بجد 
مازن:ايوا 
قمر:ماشي قمر حاكتله ع كل الا حصل أنه كان عايز يتجوزها قدام أبوه و كل الكلام دا 
مازن:كل دا يطلع منه 
قمر:بابا قالي الله اعلم يمكن يكون ف ظروف خلته كدا وووو بس اصل مفيش عزر 
مازن:فعلا دا كدا بصراحه هو مهزق و انتي جدعه انك استقالتي 
قمر:اديك عرفت 
مازن:ايوا 
قمر:مصدقني ولا لا 
مازن:طبعا مصدقك انتي بتتكلمي ف اي 
قمر:بجد 
مازن:ايوا طبعا 
قمر:انا هروح مكتبي 
مازن:استني 
قمر:اي 
مازن:اي رأيك في الشبكه الا جبناها امبارح 
قمر:حلوه طبعا 
مازن:ماشي يلا علشان اوصلك 
قمر:برضوا 
مازن:ايوا 
قمر:براحتك بقي يلا 
وصلها كان في ناس بتظبط البيت و الانوار و الحاجات دي طلعت بليل لبست ادناء لونه لبني و نقاب ازرق 
…………………………………………
مازن لبس بدله سوده و قميص ابيض و كرفته سودا حازم جيه 
مازن:انتا اي الا جابك 
حازم:و انتا مالك انا جاي لماما 
حنان سمعت منه الكلمه دي قلبها كأنه هخرج من مكان من كتر الفرح:ف اي ي مازن دا مش صاحبك 
حازم:مش انا جايلك انتي ي ماما و انتي الا عزمتيني 
حنان دموعها لمعت:ايوا ي حبيبي انتا جاي علشاني
مازن:و انا مش عايزه انتا لي رايح عند الا كانو شغالين عندك 
حنان:قسما بالله ي مازن لو حازم ما راح انا  كمان مش هروح 
حازم ضحك و انبسط جدا و بص لمازن و رفعله حاجبه بمعنا اقعد ساكت بقي هاجي غصب عنك
مازن بص لحازم و غصب عنه ضحك من حركاته:ماشي ماشي ي حازم ي قلاب ي عبيط ي اهبل 
حازم:منا عارف
حنان ضحكت عليه كانو زاي الأطفال الا بيتخانق مع بعض و بعدين اخدو بعض بالحضن و مازن ضربه ع ظهره و حازم كمان 
مازن:يعني انتا بتقلب عليا ف لحظه و كمان عايز تاخد مني امي دنتا بارد 
حازم:مفيش ابرد منك والله
حنان:هتتعركو ولا نتحرك 
مازن:لا نتحرك طبعا 
حازم:متسربع اوي يخويا 
مازن:جدا 
حازم حمد ربنا أنه متكلمش و قال لحنان حاجه ع قمر لان شكلهم حابنها و باين اووي الحب من نظرات مازن مبعرفش أنه قال كل حاجه و هو سكران 
و هما خارجين عزه طلعت 
عزه:مبروك 
مازن:الله يبارك فيكي عقبالك 
عزه:قريب 
مازن:يارب بس يكون ابن حلال 
عزه:ايوا طبعا هيموت عليا بس انا الا كنت عايزه نتأخر شويه 
مازن:طيب كويس ربنا يسعدك 
حنان:عقبالك ي حببتي 
عزه:شكرا 
حنان:يلا ي مازن 
نزلوا تحت كلهم
 حازم:هيا مالها كأنها عايزه تقتلك 
مازن:عامله نفسها بتحبني و راحت قالت لقمر أنها خطبتي 
حازم:و قمر صدقت 
مازن:ايوا ما هيا متعرفش 
حازم:كانت المفروض تبقي اذكي من كدا 
مازن:مش مهم 
اتحركو كان البيت شكله جميل من برا الانوار و ف المدخل كان ف انوار جميله برضوا طلعو كان فيه كرسين لمازن و قمر و كراسي ع جنب كدا كان بسيط بس جميل و كان حلو ببساطته
لبسو الدبل و راقصوا شويه كانت قمر رافضه فكره أنهم يشعلوا اغاني بس توحه قالتها نفرح شويه 
و كتبوا الكتاب و مازن اول لما كتبوا الكتاب مسك ايد قمر و باسها و قمر كانت مكسوفه اووي 
الليله خلصت كانت جميل و هادئه حازم شاف نظرات مازن كانت كلها حب و اخلاص لقمر فرح جدا أن قمر لقت حب تقبلته و كمان باين ع قمر أنها بتحبه أو ف نفس الشعور الا هو شايفه ف عنيهم فهم ان هو ميستاهلش قمر خالص 
كلو مشي و قمر دخلت اوضتها بعد ساعه كدا محسن دخلها
محسن:عروستنا الحلوه 
قمر:ايوا ي حبيبي
محسن:بصي عارفه  اسماعيل و محمد 
قمر:مالهم 
محسن:انتي عارفه أن محمد عنده قهوه 
قمر:ايوا 
محسن:و أن المحل بتاعي جنب القهوه بتاعته 
قمر:وبعدين 
محسن:بصي انا هفتح محلي ع القهوه تمام و اسماعيل هيسال و نخش كلنا شركا انا و اسماعيل و محمد و القراط بتاع القهوه كل يوم هيتقسم علينا 
قمر:ماشي ي بابا كويس جدا 
محسن:بجد يعني ابدا في الموضوع 
قمر:طبعا الفكره كويسه.
محسن:ماشي يبنتي اسيبك ترتاحي مبارك ليكي ي غاليه
قمر:الله يبارك فيك ي بابا
تاني يوم ..
ف شركه فاروق..
طارق و فاروق قاعدين مع بعض بيخططوا 
فاروق:اهوو روحت لمصطفى و قولتله ابنك عمل و و و رجع تاني يوم 
طارق:ي باشا اهدا احنا عايزين كدا 
فاروق:تعرف ي واد انتا لو فكرتك نجحت هيبقي ليك مكافاه إنما اي 
طارق بفرحه:هتنجح و بامتياز كمان 
فاروق:طيب قولي اي الا ف دماغك 
طارق:بص ي باشا …………….حكاله ع الا ف دماغه 
فاروق:يبن الايه ي طارق فعلا فكره متخرش الميه
طارق:مش قولتلك ي باشا 
فاروق:بس احنا عايزين رجاله كتير
طارق:كل حاجه عندي بس ي باشا امتا كمان شخلل ايدك معانا 
فاروق:الا تعوزه من جنيه ل الف
طارق:ايوا كدا يباشا و مش تنتا مضايق أن حازم رجع شركته تاني انا بقي هخلي مصطفي بذات نفسه هو إلا يطرده قدام الموظفين كلهم 
فاروق:تعرف حازم دا حبايبه يما اووي أولهم ليلي نفسها تخلص منه و متخلهوش يورث حاجه من أبوه و نفسها تطرده من الشركه 
طارق:طيب ما تتعاون معانا 
فاروق:لا لا انا مش عايز حد يمسك عليا حاجه ممكن يحصل مشكله بينا أو خلاف تقر بكل حاجه و ليلي دي مش سهله خالي بالك 
طارق:منا حسيت بس دي تنفعنا 
فاروق:معتقتش 
طارق:براحتك ي باشا دا شغلك انتا انا ينفذ و بس 
فاروق:جدع ..يلا بقي اتكل 
طارق:اي خدمه ي باشا 
………………………………….
ف ڤيلا المكاوي…
ليلي:هاا يبت انتي وصلتي لحد فين أنا عايزه كل كبيره و صغيره اعرفها و الصغيره قبل الكبيره 
فرح:ي ست هنام انا لسه رايح الشركه بقالي فترة صغيره جدا  يعني ملحقتش و هو يدوب خرج معايا مره واحده 
ليلي:والله يبت انتي لو ما اتعدلتي لعدلك كل مرة تقولي كدا مش عارفه حاجه انا عايزه اي حاجه اودي حازم ف داهيه و احبسه زاي انا حبست امه 
فرح:هو حضرتك حبستي أمه 
ليلي:و انتي مالك انتي 
فرح:بصي يوم ما خرجت معاه شرب و قالي حاجات عن حياته 
ليلي:لما نشوف احكي 
فرح:بصي ي ست هنام هو قالي أن بيحب واحده اسمها قمر و مازن اخدها منه و واحده اسمها مش فاكره اسمها جيهان اه اسمها جيهان طيبه دي ام مازن 
ليلي:انا مالي بكل دا انا عايزه ورق اعرف احبسه بيه فاهمه 
فرح:قريب قريب حاضر عن اذنك امشي انا بقي 
ليلي:استني خدي الفلوس دي جبيلك شويه لبس جديد و عايزاكي تسحبيه عندك تخليكي انتي مصدر سره و فتحي عينك ف الشركه مين داخل مين خارج فاهمه 
فرح:من عنيا ربنا يارب ميحرمني منك ي ست هنام
فرح مشت و ليلي طلعت فوق تغير و تنزل النادي بس صفيه كانت سمعاها و عرفت هما عايزين اي و أنهم عايزين يدمروا حازم قررت انها تقوله و الا يحصل يحصل حتي يحترس من البنت الا عنده دي بس هيا معرفتش اسمها هتقوله ازاي بس عرفت شكلها هتقوله و الا يحصل يحصل 
………………………………………..
قمر و توحه مشغلين بتجهيز العفش و الحاجات الا عليهم 
مازن بيدور ع شقه و كان عايزها جنب حنان علشان يبقاش بعيد اووي 
……………………………………………..
ف شقه سيد…
عزه عرفت أن مازن كان رايح يخطب لما قبلته و طول الوقت ف اوضتها تبص عليه و هو جاي و نازل لحد ما قررت قرار و كان لازم تنفذه 
كان سيد و نعمه بيتغدو عزه جت قعدت جنبهم و اكلت معاهم ف نص الاكل فصلت تتكلم مع سيد شويه
عزه:بابا 
سيد:نعم ي عزه 
عزه:بابا انا عايزه نعزل من هنا 
سيد:نعزل لي 
نعمه بصتله علشان يفهم بس ما انتبهش ليها خالص 
عزه:مش عاجباني الشقه و لا العماره 
سيد:مش عاجباكي العماره ولا سكان العماره 
عزه:انا مش عايزه و لا قادره اقعد هنا 
سيد:ماشي هشوف بس يبنتي تأكدتي أن مازن مش نصيبك 
عزه:تأكدت خلاص 
سيد:اكيد يبنتي ربنا شايلك الافضل 
عزه:حتي لو ف حاجه حلوه هتحصلي انا مليش نفس ليها 
سيد:لي بس كدا يبنتي اي الاكتئاب دا كله 
عزه:ف شقه حلوه جنب المستشفى الا انا شغاله فيها كويسه و جنب المستشفى و مش غاليه و ع قدنا 
سيد:ماشي بس احنا عايزين حد يشتري دي علشان نعرف نشتري التانيه 
نعمه:اكتب ورقه مكتوب عليها للبيع الشقه ٨ ف الدور الرابع و اكتب رقم تليفونك و اسمك و اكيد ف حد يشتريها 
سيد:ماشي
 سيد فعلا عمل كدا و كتب الكلام دا و رقم تلفونه و علقها جنب العماره 
مازن و هو راجع من الشغل لقي الاعلان دا عرف من رقم الشقه أن سيد هو إلا هيبيع شقته شكر ربنا ان ربنا بعتله شقه جنب حنان 
طلع و اتغدا 
مازن:عرفتي 
حنان:عرفت اي 
مازن:عن سيد هيبيع شقته بصراحه مكنتش متخيل أن ربنا بيحبني اووي كدا 
حنان:انتا فرحان أنهم هيمشو 
مازن:هما برحتهم انا مالي 
حنان:انا زعلانه اووي
مازن:قمر كلها ثلات شهور وهتيجي و هتبقي جنبك 
حنان:قمر هتبقي ليها جوزها و عيالها يبني 
مازن:قمر بتحبك جدا و كل يوم لازم تسالني عليكي و بعدين قمر مستعده تشيلك جوا عنيها 
حنان:ربنا يباركلك فيها يبني و يرزقك الذريه الصالحه
مازن:يارب ي امي .متزعليش ي امي بالله عليكي مش بحب اشوفك زعلانه 
حنان:طول منا شايفك قدام مبسوط انا عمري ما ابقي زعلانه ابدا دنتا عكازي يبني الا بتسند عليه انتا سندي ي حبيبي
مازن بأس أيدها:ربنا يخليكي ليا يارب 
………………………………………..
بليل حازم رجع صفيه كان مستنايه اول ما جيه و طلع اوضته جرت واره
صفيه:حازم 
حازم:نعم 
صفيه:عايزه اقولك ع حاجه ضروري
حازم:اي ي خالتي بصي ي خالتو والله نفسى انام نفسي 
صفيه:ف حاجه ضروريه لازم تعرفها 
حازم:طيب بعدين بعدين يلا تصبحي ع خير 
صفيه:طيب هقولك قبل ما تنعس
حازم:ماشي ي ستي قولي 
صفيه:بص يبني انتا لازم تحترس من ليلي ليلي يبني عايزه تطردك من شركه ابوك و بتخطيط لدا و هتعمله و كمان ف واحده ف الشركه معاها 
و بتشتغل لصفها و هيا جنبك اه انتا خرجت معاها قبل كدا و قولتلها ع واحده اسمها قمر و مازن و حنان ف والنبي يبني حرس منهم ليلي و البت دي بس هيا اسمها اي هاا بصلت لحازم كان نايم و من الواضح أن مسمعش ولا كلمه غطيته و خرجت و دعتله أن ربنا يحفظك من الا حوليه من الشيطانين الا حوليه 
………………………………………..
قمر رجعت لقضيه حازم و اشتغلت عليها و اتصلت بحازم و قولتله أن يجي علشان تقوله وصلت إلايه 
حازم جالها مكتبها 
قمر:تشرب اي 
حازم:انا مش عايز اشرب حاجه قوليلي وصلتي لايه 
قمر:بصراحه وصلت لحاجات مش كويسه و ف نفس الوقت كويسه 
حازم:قوليلي بصراحه مش عايز لف و دوران
قمر:حاضر بص انا ملقتش واحده اسمها رقيه محمد درويش خالص اخت صفيه محمد درويش اسمها حنان محمد درويش بس هيا دول و بحثت عن محمد درويش نفسه معندوش غير دول و بس حنان و صفيه و جبتلك عنوان حنان 
حازم:يعني صفيه كذبت عليا 
قمر:اكيد مفيش الاسم دا خالص أو ممكن يكون ليها اسمين
حازم:ازاي 
قمر:يعني مامتك الناس بتناديها برقيه بس هيا اسمها ف البطاقه حنان و يمكن كمان صفيه مش عارف حكايه حنان دي خالص فعلشان كدا قالتلك أن اسمها رقيه او ممكن علشان علي طول بتنده عليها رقيه تبقي حفظت الاسم دا و نسيت حنان ع العموم  بلاش تظلمها و اعرف الحقيقه الاول 
حازم:انا زهقت ي قمر والله زهقت نفسي اعرف هيا مين 
قمر:بإذن الله هتعرف كل حاجه قريب 
حازم:شكرا ياقمر تعبتك معايا
قمر:ولا تعب ولا حاجه اتفضل العنوان 
حازم:هو دا العنوان
قمر:ايوا 
حازم:شكرا عن اذنك 
……………………………………….
مازن كلم حنان و قالها أنه هيروح لسيد علشان يشتري شقته 
راح لسيد و سيد استقبله احسن استقبال 
سيد:خير يبني 
مازن:خير بإذن الله طبعا احنا جران صح 
سيد:طبعا و احسن جيره والله
مازن :الله يخليك انا عرفت أن حضرتك عايز تبيع شقتك
سيد:ايوا صح 
مازن:و بتدور ع شاري 
سيد:صح 
مازن:تنتا تدور ع شاري و تنا موجود 
سيد:تقصد اي 
مازن:يعني انتا عارف اني خاطب و كمان ثلات شهور و هتجوز 
سيد:مبروك ربنا يرزقك الذريه الصالحه
مازن:الله يخليك 
سيد:بس مفهمتش انتا عايز اي
مازن:انا الشاري عايز اشتري شقتك دي بحيث ابقي جنب امي و مرات تبقي جنبها 
سيد فهم هو قصده اي:متقول كدا ماشي انا عايز ابيع ف اقرب وقت 
مازن:و انا شاري 
سيد:تمام نقرأ الفاتحه علشان ربنا يباركلنا 
مازن:ماشي 
قروا الفاتحه و حدود معاد و حدد المبلغ و اتفقوا و اتكلو ع الله 
………………………………………..
بليل حازم راح الڤيلا كانت نفس الحكايه صفيه قاعده مستنيه علشان تقوله 
حازم لقاها
صفيه:بص بقي لازم احكيلك أنها 
حازم:انا الا عايز اتكلم معاكي ممكن تلبسي و ربع ساعه و ترجعي
صفيه: حاضر
صفيه لبست كان حازم مستنيها بالعربيه ركبت و اتحرك مشا شويه وبعدين ركن ع جنب 
حازم بص لصفيه:امي اسمها اي 
صفيه استغرابت يعني هو جايبها كل دا علشان السؤال دا:ما قوللتك يبني اسمها رقيه 
حازم:امي ما اسمهاش رقيه 
صفيه فهمت أن عرف اسم أمه الحقيقي مش عارف ترد تقول اي افتكرت كان ف حد ف بلادهم كانو لعبه بينادو بإسم و هو اسمه ف البطاقه حاجه تانيه:امال اسمها اي 
حازم:منا بسألك 
صفيه:يبني انا معرفش احنا كلنا كنا يناديها رقيه يمكن ابويا مسميها اسم تاني 
حازم:اسمها حنان محمد درويش و مفيش رقيه دي خالص 
صفيه:حنان انا اول مره اعرف 
حازم:المهم انا مسكت اول الخيط 
صفيه:وبعدين مين الا بيجبلك المعلومات دي
حازم:محاميه 
صفيه:مين يعني 
حازم:واحده اسمها قمر ف مكتب مازن
صفيه:مش دي خطبطه
حازم:ايوا 
صفيه:بلاش ي حازم 
حازم:بلاش اي 
صفيه:بلاش تدور ع امك
حازم:لي 
صفيه:كدا 
حازم:هو اي الا كدا لي مدورش ع امي
صفيه:…………………….
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لط أيضاً رواية عشقي الخاص للكاتبة أسماء محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!