Uncategorized

رواية ملاكي الفصل الثامن 8 بقلم مريم حسن

 رواية ملاكي الفصل الثامن 8 بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الثامن 8 بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الثامن 8 بقلم مريم حسن

عدى اسبوع و ملاك رجعت البيت 
أدهم.. بصوا بقى عشان انا خلقي يا دوبك صبرت كتير 
انا عايز اتجوزت
على قام.. أسر روح هات الكرباج الواد ده عايز يتربى
أدهم.. لا لا خلاص انا بفضل حياة العزوبية 
حمدان… يبني اطلبها عدل 
أدهم.. مش عارف بصوا احنا نحدد معاد للخطوبة 
حمدان.. خلاص يبقى الأسبوع الجاي الخطوبة و كتب الكتاب و كمان مازن يروح يحدد معاد مع اهل موج 
أدهم.. الله عليك يا جدي 
تاني يوم مازن راح لأهل موج 
محمد ابو موج.. مش شايف ان قريب اوي
مازن… يا عمي أنا عايز أتجوز موج
محمد.. طب و أحتك الهربانة
مازن.. اممم انا مليش دعوة بأختي هي اتصرفت و عملت حاجة تتحمل غلطتها ليه تاخدني بذنبها 
محمد… خلاص موافق 
مازن.. يعني كتب الكتاب و الخطوبة هيبقوا الأسبوع الجاي
محمد.. على البركة 
عند أسر 
ملاك… أسر أسندني عايزة اقوم أنزل تحت
أسر… خليكي مرتاحة هنا 
ملاك… يا أسر انا زهقت من قعدت الاوضة عايزة انزل
أسر.. لازم ترتاحي 
ملاك حاولت تقوم و أسر مكنش واخد باله 
ملاك… اااه 
أسر… ملاك انتي كويسة قومتي ليه
ملاك…  عايزة انزل تحت يا أسر
أسر… حاضر
عند ماهي
يوسف… قومي يلا اعمل الأكل
ماهي… لا مش قايمة 
يوسف… ها ها تحبي اعاقبك زي امبارح 
ماهي.. لا خلاص كفاية 
يوسف.. قومي اعملي يلا
بعد مرور اسبوع 
أسر كان معدي من قدام اوضة مازن دخل
أسر… ازيك يا عريس
مازن.. الحمدلله 
أسر.. مالك 
مازن… مفيش
أسر.. أتكلم يا مازن 
مازن… مدايق كان نفسي ماهي تبقى جنبي بس هي غلطت كتير اوي و ده كان تمن غلطتها محدش عارف هي فين ولا حتى كلمتني مكالمة واحدة أنت عارف أنا لسة قلقان عليها رغم ألي عملته 
أسر… مازن انت أخويا و ماهي اختي عارف مهانش عليه أدخل واحدة من عيلتي السجن و هتبقى رد سجون و مستقبالها يضيع ملاك اتانزلت عن القضية النهاردة الصبح 
مازن… أنا مش عارف هي دلوقتي فين أنا عايز اشوفها
أسر… متخافش أنا أمنتها عند حد عزيز عليه هي بس هتقعد شوية متكلمناش 
مازن.. شكرًا يا أسر أنا مش عارف اقولك ايه
أسر.. انت اخويا  و يلا قوم العرايس خلصوا
الكل جهز و موج و ماسا طلعوا من الأوض و كل واخد مسك ايد التانية و باسها و نزلوا تحت 
الناس كلها كانت بتصور من حلاوتهم حتى أسر و ملاك 
و قعدوا و أتكتب كتاب أدهم و ماسا و بعديهم مازن و موج
أدهم.. القمر ده بقى مراتي يا ناس 
ماسا.. امواااااه
أدهم… ماشي بوسة هوائية انو اي حاجة 
عند مازن
موج… انا مبسوطة اوي
مازن… ربنا يبسطك كمان و كمان 
موج.. مازن انت مش ملاحظ ان في حاجة نقصة في الموضوع 
مازن.. ايه في حاجة غلط في الخطوبة 
موج بحزن… لا خلاص 
مازن… بحبك يا أحلا موج في الدنيا
موج.. و انا كمان 
قعدوا 
ملاك.. اي يا موج خلاص اتجوزتي و هتطلعي عقدك على الواد الغلبان ده
موج… بلاش فضايح على البر خلينا نغوص شوية 
ملاك.. نغوص ايه انتي خلاص بقيتي مراته يا عسل
موج.. تصدقي صح 
ملاك… موج أنا عملت كارثة 
موج… طب استني.. مازن انا هروح الحمام ماشي 
و راحة هي و ملاك
موج… احكي 
ملاك.. من يومين أنا و أسر يعني يعني
موج.. ها فهمت المشكلة 
ملاك… أنا مأخدتش الدوا 
موج… ينهارك أسود يا ملاك انتي عارفة ده معناه ايه 
انك ممكن تبقي حامل 
ملاك… مش عارفة 
موج… ملاك انتي مأخدتيهوش قصد ولا نسيتي
ملاك… نسيت ولله 
موج… طب انتي استني شهر و روحي اكشفي
ملاك… طب لو طلعت حامل
موج.. اسكتي اسكتي دلوقتي و اوعي تقولي لأسر 
عدى يوم ورا يوم ورا يوم و قلق ملاك بيزيد لحد ما عدا 
شهر 
ملاك… ها يا دكتور 
الدكتور.. مبروك انتي حامل 
ملاك … بحد يا دكتور 
الدكتور.. ايوا و دي شوية ڤيتامينات عشان الحمل
ملاك مشيت و هي فرحانة بس مش عارفة ردت فعل أسر ايه و راحة البيت و فضلت مستنياه لحد ما جه من الشغل
أسر… ملاك ملاك
ملاك… اي ده انت جيت أمتى 
أسر… جيت من ساعة بس سيبتك نايمة و صحيتك عشان الغدا 
ملاك… كنت تعبانة شوية نمت
أسر… بقيتي احسن
ملاك… اه تمام 
نزلوا تحت و قاعدوا على طربيزة الأكل بس ملاك مستحملتش الريحة و جريت على الحمام 
أسر.. ملاك انتي كويسة 
ماسا… استنى انا هدخلها 
ماسا دخلت لملاك و قفلت الباب و غسلت وش ملاك 
ماسا… بقيتي احسن
ملاك بتمسح بقها… ااه 
ماسا… ملاك انتي عارفة ان دي اعاراض حمل
ملاك.. ايوه انا روحت للدكتور الصبح و عرفت اني حامل
ماسا… ملاك لازم تقولي لأسر عشان تتصرفوا
ملاك… هنتصرف نعمل ايه هموته أبدًا 
ماسا.. مش عارفة مش عارفة بس أهم حاجة قولي لأسر
جه الليل و الكل طلع اوضته عشان ينام
أسر… شكلك مكنش عاجبني النهاردة انتي فيكي حاجة
ملاك.. اقعد عايزة اتكلم معاك
أسر.. ايه يا كوكي
ملاك… أسر انا حامل 
أسر… ملاك مش وقتو هزار اخلصي
ملاك… أسر انا مش بهزر انا حامل 
أسر… ملاك انا عندي شغل عايز انام
ملاك… انا بقولك حامل مش مصدقني ليه
أسر بعصبية.. انتي بتقوليلي حامل و انتي عارفة الخطورة و ايه ألي ممكن يحصل فاهمة أنا مطلبتش اطفال و مش عايز اطفال و بعدين الدوا مأخدتيهوش 
ملاك.. نسيت 
أسر بعصبية اكتر…. مفيش حاجة اسمها نسيت انتي اهملتي في نفسك و انتي عارفة ان الموضوع خطر عليكي  انا مش هقدر اعيش من غيرك فاهمة و بكره هنروح للدكتور و تنزلي البيبي 
ملاك .. مش شهقة هنز شقة زل البيبي
أسر… ملاك خدي نفسك 
ملاك كانت بتعيط بس مبتاخدش نفسها 
ملاكي part 9
أسر.. ملاك خدي نفسك 
ملاك كانت بتعيط بس مبتاخدش نفسها
أسر بيدور على الدوا لحد ما لقاه و أداهولها و بدأت تهدى 
أسر… احسن دلوقتي 
ملاك.. ايوه 
أسر… ملاك حبيبتي هنتكلم بهدوء
ملاك… انا عارفة انت هتقول ايه انا تعبانة و عايزة انام 
لو سمحت 
أسر بتنهيدة… ماشي يا ملاك 
في مكان تاني 
محروس… اااه يا أي يانا منك لله اه
داليا… استنى اعملك شوية شربة خضار يرموا عضمك
محروس… داليا لو مجبتيش بنتك نعلمها الأدب اقسم بالله هطلقك
داليا… لا يا اخويا هروح اترجاها
تاني يوم 
عند ماهي 
ماهي.. انا تعبت انا هفضل قاعدة هنا لحد امتى 
يوسف… زهقتي
ماهي… البيت واحشني اوي
يوسف… انتي لسة بتحبي أسر
ماهي… هتصدقني لو قولتلك لا
يوسف بحزن… انسيه يا ماهي هو متجوز و بيحب مراته 
ماهي… هحاول 
يوسف.. انا هقوم لازم أروح الشغل 
ماهي مسكت ايده .. اقعد
يوسف.. عندي شغل
ماهي.. علفكرة انا المشاعر الناحيتي لأسر أكتشفت انها كانت أخوية و أني عمري ما حبيتو 
يوسف.. حيس كده نكمل أكل 
ماهي… انت كنت مدايق ليه 
يوسف… البيض المسلوق طعموا حلو اوي
ماهي بغيظ.. كل يكشي يطمر
عند ماسا
بتكلم أدهم في التيلفون
أدهم… صوتك ماله 
ماسا… مفيش بس تعبانة شوية 
أدهم.. ايه طب انا جاي اوديكي للدكتور 
ماسا… عادي اخدت مسكن مش لازم دكتور 
أدهم… ماشي يا حبيبتي هقفل انا عشان رايح الشغل
ماسا… تمام
عند مازن 
مازن.. صباح الخير يا حبيبتي 
موج… صباح النور
مازن… بقولك ايه صحصحي كده عشان نروح نفطر مع بعض برا
موج.. ماشي 
عند أسر 
صحي من النوم و فضل باصص على ملاك 
ملاك بدأت تفتح عنيها .. أسر انت صاحي
أسر… ايوا صباح النور 
ملاك.. صباح الخير انت هقوم أدخل الحمام 
ملاك بتقوم تقف .. الحقني يا أسر 
أسر جري عليه .. ايه مالك 
ملاك… دوخت عايزة اقعد 
أسر قعدها و أخدها في حضنه .. احسن دلوقتي 
ملاك.. اه 
أسر… ملاك عايزة اتكلم معاكي 
ملاك… انا عارفة انت هتقول ايه و انا لا يمكن افرط في روح بتتبني جواية
أسر… افهميني
ملاك… لا يا أسر 
أسر…. مش بمزاجك مش بمزاجك انتي عارفة الدكتور قال خطورة الموضوع ايه ها عايزة تموتي و تسيبيني طب الطفل ألي هايجي هيعيش من غير أم انتي كده فرضتي عليه حياة هو مش عايزها فاهمة انتي اهو مدايقة ان مامتك مش معاكي مش مشركاكي في حياتك هو بقى هيبقى عامل ازاي و خلصت مفيش كلام تاني هنروح النهاردة للدكتور و نحدد معاد 
ملاك… لا يا أسر
أسر بزعيق… ألي اقوله يتسمع 
ملاك… لو عايزني انزله طلقني يا أسر  
أسر… انتي شايفة كده شايفة اني ممكن مطلقكيش عشان تخلفي البيبي و اصلاً مش هطلق و هتعملي ألي هقولك عليه 
ملاك… أنا مش هروح معاك في حته انا 
أسر… انا عندي تبعدي عني بس تكوني عايشة ولا انك تبعدي عني و ابقى عارف اني مش هشوفك تاني
نزلوا تحت و متكلميش خالص و فطروا 
أسر.. يلا 
ملاك .. يلا 
طول الطريق ملاك بتدمع و سندا على الشباك و أسر بيبصلها بوجع 
و صلوا للدكتور 
الدكتور.. احم انا فاضي النهاردة بليل لو تحبوا 
أسر بص لملاك.. تمام
الدكتور… أنا هحجز اوضة تقعدوا فيها 
راحوا الأوضة و أسر نزل يتكلم في التليفون 
عند ملاك
ملاك.. الو يا موج 
موج.. مالك صوتك عامل كده ليه
ملاك حكتلها كل حاجة 
ملاك… تعالي يا موج انا لواحدي 
موج.. طب ممكن تهدي طيب
ملاك قفلت معاها و أسر دخل
أسر… خدي كلي 
ملاك… مش عايزة 
أسر… ملاك اخلصي
ملاك… انت هتطلقني امتى
أسر.. بعدين اخلصي كلي
ملاك… بقولك امتى
أسر.. أنا خارج برا سلام 
أسر خرج و ملاك قامت فتحت الباب بصت حواليها 
ملقتش أسر راحة باب الطوارئ نزلت منه برا المستشفى 
و أخذت تاكسي و مشيت 
عند أسر فضل قاعد في الجنينة بتاعت المستشفى و طلع فوق بيدور على ملاك ملقهاش
أسر… كان في واحدة قاعدة هنا راحة فين
الممرضة.. معرفش يا فندم
أسر.. يعني ايه متعرفيش
أسر راح اوضة الكاميرات يشوفها شافها بتركب التاكسي
أسر خرج بضيق و قعد يتصل عليها موبايلها مغلق 
و حاول بكل الطرق يلاقيها معرفش 
أسر… يا رب هلاقيها فين يا رب
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى