Uncategorized

رواية سهام من الأنانية الفصل الثامن 8 بقلم أمنية أشرف

 رواية سهام من الأنانية الفصل الثامن 8 بقلم أمنية أشرف

رواية سهام من الأنانية الفصل الثامن 8 بقلم أمنية أشرف

رواية سهام من الأنانية الفصل الثامن 8 بقلم أمنية أشرف

.يمني” مالك افهمني لو سمحت 
مالك” اتفضل خدهم واطلع 
ليتركهم ويذهب وضعت أمنية شرفه وشرف العائلة في الوحل كما يعتقد
أمنية ببكاء” ماما إسمعيني انا أسفة عارفة إني غلطت بس متخليش أبيه مالك يزعل مني 
ثريا بتعب” ليه عملتي كدا ليه تربيتي فيكي كانت غلط 
أمنية ببكاء ” طب يمني ملهاش ذنب 
لتنظر ثريا إلى يمني لتكتشف إنها تبكي ولكن تشعر بدوار شديد  وتفقد وعيها من شدة الدوار 
أمنية ويمني بصراخ ” ماااااااااما 
ليحملها عمر بسرعة ليذهب بها إلى المستشفى ولكن يقاطعه نزول مالك 
مالك بخوف ” في ايه ماما مالها 
عمر” لازم نوديها المستشفى بسرعة اطلع بسرعة شغل العربية 
مالك” حاضر حاضر 
_________________
_ ها عملتي ايه
كلو تمام عملت اللي قولتي عليه بالحرف فضحتها في كل حتة في البلد ومش بعيد البلد كلها تكون عرفت دلوقتي 
_ طب دلوقتي هتروحي تخديها من دار المسنين وتوديها لإبنها
حاضر يا هانم بس دلوقتي هنعمل ايه استاذ عمر اتجوز ست أمنية
_ أمنية دي وحدة غبية وعمر بيحاول يلعب عليها علشان يضرب مالك الضربة اللي تقتله
طب وبعدين بصراحة متوقعش إنهم يكونوا اتجوزوا
_ ليه يا بت بتقولي كدا
مش عارفة مجرد إحساس
_ سيبي إحساسك لنفسك دلوقتي فكري معايا هنعمل إيه ونفضح عمر كمان عايزة اخد حق أمي وابويا حرقوا قلبي عليهم ولازم أحرق قلوبهم هما كمان بس مش عارفة إزاي
بصراحة شايفة إنك تكشفي حقيقتهم وتسبيهم لأهل البلد هيشوفوا شغلهم معاهم
_ لا مش هيشفي غليلي
طب انا هقولك
_ قولي
_………..
________________________
عند أهل البلد
يعني ايه الكلام ده 
*مش عارف بس اللي قال الموضوع ده قال إنو عندو دليل كمان
وايه هو الدليل ده
* صور وتسجيلات تثبت إنها زانية لا وكمان بتاجر في الحشيش
لازم نعرف العمدة وهو يوديها للبوليس بنفسه
” اه الشيخ عنده حق ولازم الكلام ده يبقى في حضور إبنها
وكان نفسها يبقى صورة بنت سلفها تبقى وحشة قدامنا والله صدق اللي قال إن هيجي حقك ولو طال الزمان
* يلا بينا على العمدة وكمان نتكلم في جواز بنتهم من إبنك يا حسن
حسن بشرود” والله مش عارف حاسس البنت مش عايزاه
* ليه بتقول كده
حسن بشرود ” مش عارف بس واضح جداً إنها مش عايزاه وأنا أبدا مش هخلي ابني مع ست مش عايزاه وكمان قلبي بيقولي إن في حاجة بينها وبين عمر 
* هتتهم البنت بالباطل ولا إيه وبعدين اسكت لحد يسمع يروح يقول للعمدة هيبقى فيها موتك وبعدين ممكن تسألها بنفسك واكيد هتجوابك بصراحة أو خلي إبنك يسألها
حسن” شكلي هعمل كده ويارب يحصل اللي فيه النصيب أصل ابني بيحب البت دي أوي ومش عايز قلبه يتكسر ده مهما كان ابني الوحيد  
* إن شاء الله خير يلا قوم الرجالة مستنية نروح للعمدة يلا قوم معايا
حسن” يلا
___________________
يقف مالك بتوتر وحزن دافين هي أمه هي من قامت بتأدية دور الأب بعد أبيه ليس مستعد لخسارتها لينظر إلى أمنية ليجدها منهارة وبجانبها يمني تبكي أيضا ليستجمع قوته ويذهب إليهم ويقوم بإحتضان كلاهما لتتمسك بيه أمنية وهي تبكي وتعتذر ويمني بجوارها حزينة تدفن رأسها في صدره لا تريد أن تبتعد هي تريده بجانبها لا تريد خسارته مرة أخرى
مالك” خلاص اهدوا إن شاء الله خير
أمنية” انا أسفة يا أبيه 
مالك” انتي 
ليقاطع حديثهم خروج الطبيب من الغرفة
مالك” ها يا معتز 
الدكتور” الحمدلله هي تمام بس محتاجة راحة 
مالك” تمام شكرا يا معتز تعبتك معايا 
معتز” عيب عليك دا احنا هنبقي أهل قريب 
ليبتسم له مالك بصمت وتدرك يمني وأمنية أن هذا الطبيب هو عريس الغفلة وهناك من يتابع الحوار ويبتسم في صمت هو إستطاع تدمير هذه العائلة ولكن لا يعلم أن الله لا يرضى بالظلم أبدا 
__________________
في بيت مالك 
اعطي للعمدة خبر إننا هنا 
الخدامة” العمدة راح المستشفى الست ثريا تعبت 
يا ساتر يارب الف سلامة عليها خلاص يا بنتي لما يجي ويطمن على أمه أعطيه خبر إننا جينا 
حسن” تعرفي مستشفى إيه يا بنتي 
الخدامة” لا يا سي حسن معرفش بس زمانهم جايين دلوقتي 
اعملي زي ما قلتلك ابقى اعطيه خبر 
الخدامة” حاضر يا شيخ
_______________________
في المستشفى
يمني” عمر والدتك هتبقى عندك أول متوصل البيت إن شاء الله وبعتذر عن قلقك على والدتك
يبتسم لها بخبث” مفيش حاجة خلاص المهم إنها بخير
يمني” اتمنى إننا نرجع صحاب تاني بس معدتش ينفع
عمر” بس ممكن ترجعي مراتي تاني بس واضح إنك حبيتي مالك
يمني بابتسامة ”  عمري مهرجع مراتك تاني سواء كنت حبيته ولا لا بس إتضح إن كنت بحب مالك من الأول بس يمكن حبي ليك كاب اثر على حبي لمالك المهم حاليا إننا في الاخر هنبقي لبعض بعد إذنك وخلي بالك من أمنية
عمر” بس هو طردك
يمني” حتى لو هفضل معاه وجمبه بعد إذنك
_____________________
مالك” كدا يا أمي كنت هموت من الرعب والخوف عليكي
ثريا بتعب” أنا بخير المهم أمنية مش هتبقى لعمر خالص مينفعش عمر خبيث زي أمه وهي بنتي الوحيدة علشان خاطري امنع الجوازة دي
ليدخل معتز عليهم بعد أن استمع إلى حديثهم
معتز” ازاي أمنية توكل نفسها وهي لسه قاصر
لينصدم مالك كيف أن ينسى ذالك الشئ هذا يعني أن هذه الجوازة ليست قانوناً ولا شرعاً
ليبتسم له مالك” صح ازاي مفكرتش في الموضوع ده
معتز” يمكن من الصدمة المهم لازم تجوزهالي صدقني أنا بحبها وهحافظ عليها
مالك” عارف ومتاكد وعلشان اطمنك كمان كتب كتابك عليها يوم كتب كتابي على يمني
معتز” هتعمل إيه في عمر لازم الخطة بتاعتنا تمشي زي ما هي
مالك” اكيد يا معتز بس اصبر المهم اطلع ودخلهم يلا يشوفوا ماما
معتز” تمام
__________________
عمر”متخافيش 
_.. 
عمر” جواز باطل
_.. 
عمر”اه
_.. 
عمر”اكيد هكسره قريب المهم نكسب في الاخر
_.. 
عمر ” دي هبلة يا بنتي تمام سلام 
لتستمع له أمنية وهي تبكي هذا الحديث عنها ولكن هو لا يعلم من هي لم يرى إلا ضعفها إلى الآن ليرى ماذا سأفعل له فأنا أنثى تحب الإنتقام
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!