روايات

رواية عشقي الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين مصطفى

البارت اللي فات كان بتكلم… علي ان عشق راحت المستشفي لانها عندها سيوله…. وقاسم مسبهاش طبعا…. وكتبوا كتابهم…
وعدي ورسيل….
عدي وهو مروح سمع صوت خناق من عند رسيل محبش يدخل لانه مفكر انها بتتخانق مع جوزها….لكنه سمعها بتستنجد بحد ف دخل فعلا واتخانق مع اسامه بعد ما عرف انه طليقها…… وبقوا اصحاب..
محمود ابو كرش…. مفكر انه هيعرف يوصل للمقنع في وجهه نظره لمنه ميعرفش مدي ذكاء قاسم…..
سيد: فرحاان جدا انها قدرت تهرب….. بس بيبين انه غضبان منها… والفضول بياكله يعرف مين اللي كان لابس القناع… وايه كميه القوه البي معاه دي
اما بالنسبه لحسام فزعل جدا ان عشق هربت او اتجوزت…. وقرر انه يشيلها من دماغه…. وهينزل مصر بعد شهرين 3… بالكتير… بس ياتري فيه حد هيحصل علي قلبه…..
اما بقا عدو قاسم اللي هو سليم الاسيوطي…. قاسم حب ينتقم منه….. لانه واحد حقير… كل الخير اللي هوا فيه دا… من فلوس الناس الغلابه…. كان بيتبع النظام اللي كانوا الخونه بيستخدموه زمان…. الضرايب يعني… لكن ف السر….
بس دي كانت احداث الفصل اللي فات مش اكتر من كدا……..
نبدأ بقا الفصل………….
عند قااسم في فيلته…..
كان واقف مع عدي
عدي: الف الف مبرووك ياصاحبي….. خليك قاعد يومين بقا متنزلش الشركه… انا هظبط كل حاجه
قااسم: الله يبارك فيك ياصاحبي… لا عادي ممكن انزل…
عدي: لا والله ابدا…. اسيبك انا بقا مع العروسه وامشي…. يالا مع السلامه…
قاسم: مع السلامه يا اخويا…..
ومشي عدي ومعاه المأذون والشهود… وقفلوا باب الفيلا
قاسم لف ل عشق وقعد يبص ليها كتير….
عشق بكسوف: اي انت بتبصلي كدا لييه
قاسم بمرح: اي دا هو انتي بتتكسفي..
عشق بغضب طفولي: لييه مش بنت انا عشان اتكسف…
قاسم: هههه انتي زعلتي ولا اي بهزر
عشق وهي راحه ناحيه المطبخ: هووووف… مااشي..
قاسم وهو بيمشي وراها: استني بس يابت.. انتي رايحه فين
ف المطبخ
عشق وهي بتطلع مكونات البيتزا اللي هي لقيتهاا
عشق وهي بتسقف: هييييييه…. هاكل بيتزا…
قاسم: طفله والله..
عشق وهي بتكلم نفسها: بس كدا هدومي هتتعك لا لازم اروح اغير الاول واجي…
راحت بسرعه الاوضه وهي بتقول لقاسم اللي لسه لابس البدله…: روح غير….
راح قاسم غير وهي راحت غيرت قاسم لبس لبس بيت مريح وهي لبست…. بيجامه طفوليه جدا اللي يشوفها يقول لسه طفله وبردو لبست الطرحه البيجامه كبيره… وبكم….وراحت المطبخ……
وقاسم نزل بردو من فوق وراح المطبخ وهو فرحان ان فيه حد معاه ف الفيلا اللي كان بيحس انها باررده اووي لكن الوقتي حس انها دفا…….
دخل قاسم المطبخ وشاف ان عشق بدأت في عمل الييتزا…
قاسم:محتاجه مساعده
عشق بخضه:يخربيتك خضتني…
قاسم بضحك:خربتي بيتي ماشي ياستي….لازم تعرفي ان نفيش حد ممكن يدخل هنا غير ب إذن مني….يعني اكيد انا بس اللي موجود……وبعدين انتي لابسه طرحه ليه..
عشق:مينفعش اقعد قدامك بشعري…
قاسم:ازااي….احنا لسه متجوزين من شويه نسيتي ولا اي….ولا انتي قرعه….
عشق بشهقه:فشر….مين دي اللي قرعه وبعدين كملت بدموع تيته كانت دايما بتقولي ان شعري شبه شعر روبانزل…
قاسم:مين روبانزل….حلوه يعني…
عشق بعدم تصديق:انتي متعرفش روبانزل ازااي…ابقي اتفرج عليه…حلوه اوي هتحبه..
قاسم:لااا انتي بتهزري….انا بطولي كدا اتفرج علي كرتون….
عشق:هه…براحتك انت الخسران…
قاسم:م تشيليها بقا…
عشق:هي اي…
قاسم بنفاذ صبر:الطرحه ياعشق..
عشق:احمم….لا انا كدا مرتاحه…
قاسم:اومال احنا اتجوزنا لييه…مش عشان تبقي براحتك….
عشق:حاضر هقلعها….وقلعت الطرحه تحت انبهار قاسم من شعرها وجماله..
قاسم بصدمه:هو دا شعرك حقيقي ولا تركيب…
عشق:تركيب….هههه لا دا شعري….
قاسم:اقصد عليه استشوار او حاجه…
عشق:لا طبعا….دا شعري…بس طول اووي بفكر اقصه….لانه بقا….
قاسم بمقاطعه وحده خفيفه:اوعي تفكري انك تعمليها….
عشق بتحدي:لا هقصه دا شعري ولا شعرك…انا حره…
قرب منها قاسم وبتحدي:وريني هتعمليها ازاي…عارفه لو قصيتي منه شعرايه هعمل اي..
عشق بخووف:اييه…
قاسم:هحلقه قرعه….
عشق بخووف مرح:لا ياكبير دا انا بفكر اعمل وضفات تطوله…شوفت خفيق ازاي وقصير….مين العبيط اللي قالك ان انا هفكر اقصه…..
قاسم ببسمه:انتي ياعشق….
عشق:تقصد ان انا عبيطه…..
قاسم:انا مقولتش حاجه….
عشق وهي بتشاورله:طيب حاسب وركك عشان اعدي…..
قاسم بصدمه:وركك…طيب ياستي حاسبت…
عشق وهي بتحاول تجيب برطمان الدقيق عشان تبدأ تعمل البيتزا…..لكن وهي بتجيبه  سوء حظها وقع فوقها
قاسم:حاااسبي……..هههههههههههه…..شكلك جميل اووي….مالك عجزتي كدا لييه
عشق بغضب طفولي:بس يا استاذ متضحكش عليااا….علفكرا بفا انت عامل الرف عاالي اووي…
قاسم:هههه م انتي اللي قصيره يا اوزعه…
عشق بغضب طفولي:انت اللي عموود مش انا…وانا مش اوزعه…هه….ثم اكملت بخبث وهي بتبصله…
قاسم بخوف مصطتنع:اي بتبصي كدا لييه….هتكليني….
عشق:لااا انا هعمل كدا…..
وهوووب هوووب هوووب…..لقينا اخونا قاسم بقا زي المجننونه اللي اسمها عشق….
قاسم:احنا فينا من كدا طيب خدي بقاا…..وجاب علب الكاتشب وغرقها كاتشب وهي كدا بردوو…..وقاسم كان مبسوط جدا من اللي حصل لانه اول مره يعيش الاحداث دي والمواقف دي حتي ف طفولته عمره ما عشها……..
قاسم  وعشق بعد ما هدوا….
عشق:ييه لسه معملتش البيتزا….
قاسم وهو بيجيب برطمان تاني…:اهووو يالا نعملها..
عشق ببسمه:يالا يابرنس…
قاسم ف نفسه:بقا انا قاسم الجوهري اللي بيتهزلي اكبر شنب فيكي يامصر يتقالي يابرنس علي ايد طفله…لاحول ولا قوه الا بالله العلي العظيم…..
وفضلو يعملوا البيتزا مع بعض وعشق وهي بتقطع الفلافله والطماطم
قاسم:اي البطئ دا
وبعدين لف وراها ومسك السكينه وهي لسه ف ايديها وبان كأنه حضنها….
الاتنين حسوا احساس اول مره يحسوه….حسوا بالدفا….ميعرفوش ان دا دفا الحب…..وكان الاتنين فرحانين اووي من جواهم…….وهو كان تايهه من ريحه شعرها اللي بتسحره….
_______
اما بقا في فيلا سليم……
نتعرف علي سليم:سليم الاسيوطي راجل ف الاربعين من عمره…ظالم جدا…بيعمل كل حاجه خرا….اعمال مشبوهه…صفقات زباله….بيستغل الناس وبيشغلهم ف ارضه ببلاش من غير فلوس وبياخد بيوتهم وبيقتل اطفالهم…وبيتاجر ف البنات الصغيرين…وبيتاجر ف المخدرات والسلاح واي حاجه تخطر علي بالك………
__
………:باابا…
سليم:ابني حبيبي انت جيت امتي…
مراد:لسه واصل من شويه يابابا…….
سليم:شد حيلك بقا عشان تخلص الكليه وتشتغل لحسابي…
مراد:اكيد يابابا هنفذ كل اللي حضرتك تطلبه مني…
مراد الاسيوطي:ابن سليم الاسيوطي عنده 20 سنه ف سنه تانيه ف كليه الشرطه دخلها بناء علي اوامر ابوه…..ابوه مفكر انه هيدخل يشتغل لحسابه…بس مراد فعلا هيشتغل لحساابه ولا….
سليم:ماشي…
مراد:انا اخرج اتمشي مع صحابي شويه..
سليم بالامبالاه:براحتك…
_____________
اما بقا ف فيلا قاسم…….
خلصوا البيتزا….
عشق:الله طعمهاا جاامد والله….
قاسم:بالهنا والشفه….
عشق:طيب دووق كدا…دوق يالا..
قاسم:لا انا مبكلش الاكل دا انا باكل اكل صحي…
عشق:ليه انت تعبان…
قاسم:لا ابدا انا اتعودت بس مش اكتر…بس مفيش مانع ادوق من اللي انتي عملاه….
عشق بفرحه:هاا اي رأيك…
قاسم:يابت استني لما استطعم….
عشق:ها استطعمت…
قاسم:اه جميله جدا تسلم اي.يكي…ياعشق…
عشق:شكرا…تحب تشرب حاجه..
قاسم:تعرفي تعملي قهوه…
عشق:بلاش قهوه…لاحظت انك بتشرب نسكافيه كتير….اي رأيك اعملك نسكافيه ب لبن معايا…
قاسم:مفيش مشكله…انا هدخل المكتب شويه واجيب حد ينضف المطبخ..
عشق:ماشي ادخل انت وانا اللي هنضف المطبخ كفايا بس ان انا سمحتلك انك…تجيب حد ينضف الازاز…انا محدش يخش بيتي وانا مش موجوده
فرح قاسم جدا لانها سمعت كلامه لما قالها ان البيت بتاعه بيتهم هما الاتنين….
قاسم:ماشي…هروح انا بقا…
____________
اما بقا عند محموود………
محمود قاعد هو وسيد ع القهوه..
محمود:للاسف معرفتش اوصلها باين الواد دا مش سهل…….بس انا مش هسكت ولا هيهدالي بال غير لما الاقيها…
سيد:معرفش والله ارد اقول ايه….
محمود:خليك ساكت بس..
يتبع…….
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!