Uncategorized

رواية حدوتة هنا الفصل التاسع 9 بقلم جهاد عوض

 رواية حدوتة هنا الفصل التاسع 9 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل التاسع 9 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل التاسع 9 بقلم جهاد عوض

” في بيت هنا واحمد ” 
هنا : مش ناويه بق تحكيلي سر قعدتك الهااديه والحزينه دي 
رنيم : مفيش ي هنا نا كويسه
هنا : نتي هتصيعي علياا من ساعه مكناا في مطروح والموقف اللي حصل ونتي كدا 
رنيم : وياريتوا محصل ي هنا هحكيلك
” نفتكر الموقف قبل م رنيم تحكي ” 
فلاااااش باااك 
يوسف : انا بقول قبل ما الماذون يمشي نخليه يجوزنا احنا كمان 
رنيم : عاوز اي ي يوسف
يوسف: كل خير ارجعيني ي رنيم 
رنيم : هه لسه فاكر رنيم ارجعلك بعد اي بعد مجرحتني ونتاا اللي بعدتني عنك وبايدك ي يوسف 
يوسف : كنت غلطان مغفل كل اللي كان هاهممني اني اكون نفسي 
رنيم : تعرف انت معاك حق انا غلطت لماا حبيت حد مش قد المسؤوليه وكمان اصغر مني ابعد ي يوسف لو سمحت 
باااااك 
هنا : ها يستي نا سمعاكي 
رنيم : انا ويوسف صحاب من زمان كلناا بس احنا حبيناا بعض في الاول فضلنا نستهبل ونا كنت بكدب نفسي وقلبي علشان الفرق اللي مبينا في السن صحيح هي سنه وااحده بس بردو فضلنا نتكلم علي اننا ثحاب لحد ما مش عاارفه اي اللي حصل واعترفناا لعض وياريتنا فضلنا صحااب مره في مره وهو بداء يبعدني ويقولي مش هينفع ونتي هتتجوزي قبلي وكداا 
هنا : خدي اشربي لو مش عااوزه تكملي بلاش 
رنيم : لا لا هكمل بعدين يستي انا قررت اني هسيبوا ابعد خالص مش ناقصه وجع وهو كان مسعادني في دا لانوا سافر مع عيلتوا ومنزلش غير لما دخلناا الكليه وبس يستي بقيناا كدا بيناا حاجز علشان هو ضعيف مكنش عندو سنتي جراءه انوا يحارب علشاني 
هنا : بصي ي حبيبتي اي حااجه ربنا بيبعدهاا عننا بيبقاا فيهاا حكمه اكيد وظهورو تاني اكيد وراها حااجه ولو نتي لسه بتحبيه وهو مستعد يحارب علشانك ارجعي مفيش حااجه هتعوضك عن وجع قلبك كل متشوفيه وخاصاا لو اتجوز 
رنيم : ان شااء الله اما نشوف 
هنا : طب يالا يست اماا نشوف الاكل اللي مش ناوي يتعمل داا اخوكي هيجي يقتلناا
رنيم ( بضحكه ): يالا يختي
” علي العشاا “
رنيم : اي رائيك في السلطه ي ماما 
الام : جميله 
احمد : اي ي فاشله معملتيش غير السلطه و هتصدعيناا بيهاا 
رنيم : شفتني جاي علياا ازي ي ماماا كنت اتشطر انت واعملهاا 
احمد : سيبنهالك ي فااشله 
هنا : براحه ي احمد علي البت شويه وهتتعلم وهتغلبك 
احمد ( بحب ): معتقدش هتغلبك ي حلوه 
رنيم : اي يماا مالك احمريتي كداا 
هنا : اخرسي يبت 
” صوت عيااط ” 
هنا : دي فريده صحيت عن اذنكوا 
راحت هنا عند فريده سكتيتهاا وغسلت ليهاا وشهاا وجابتها وجت 
رنيم : صح النوم ي فري 
هنا : عمتوا الرخمه مدلعنيش كدا 
رنيم ( بضحكه ): احلي فري ومش هدلعهاا غير كداا 
احمد : هاتيهاا ي هنا علشان تكلي 
هنا : لا لا نا كلت هروح اتفرج علي التلفزيون لغايه متخلصوا با الهنا 
” بعد لما هنا مشيت ” 
الام : مش ملاحظين حاجه 
احمد : اي ي امي 
الام : هنا متعلقه ب فريده اوي ومش بترضي تسيبها مع حد 
رنيم : لا لا ي ماما هي بس مش عاوزه تتعبكوا 
احمد : اه ي ماما هي بتحبهاا لانهاا اول ولادهاا وطبيعي تخاف عليهاا 
” بعد شويه ” 
احمد : عملتك احلي كوبايه نساكفيه هتشربيهاا في حياتك 
هنا ( ببتسامه ): متشكرين يعم 
احمد : الجميل سرحان في اي 
هنا : بفكر في فريده ولما انزل الشغل هسيبها فين
احمد : ولي يحبيبتي تتعبي نفسك وتنزلي الشغل خليكي مرتاحه ومعها 
هنا ؛ بحب شغلي ي احمد وبحب اشوف الاطفال كل يوم واخفف عنهم 
احمد : خلاص ي فريده سيبيهاا مع ماما اهي تسليهاا 
هنا : ممكن نتعبهاا هوديهاا لعمتي اهوا اسر يلعبهاا 
احمد : بصي يستي يوم هنا وبيوم هنا ماشي 
هنا : مااشي
” بعد مرور يومين ” 
” في اوضه الكشف بتاعت هناا ” 
احمد : اتغديتي 
هناا : لا لسه مخلصه كشفت ومنزلتش 
احمد : طب يالا بيناا نعدي ناخد فريده من عند عمتك ونطلب بيتزا ونخدهاا معانا واحنا مروحين 
هنا ( ببتسامه ): معنديش مانع 
” عند عمتي ” 
_ طنط ممكن اشيل فريده 
اسر ( بغصب طفولي ): لا فريده انا بس اللي اشيلهاا
ساره : لي ي اسر هنخلي مروان يشيلها بردو 
اسر ( بصريخ ): لاااا
هناا : اي اللي بيحصل هنا بتصرخ لي ي اسر 
اسر : هنا ماما عاوزه تدي مروان يشيل فريده ونا مش عاوز 
احمد : لي ي اسر هو مش هيعملها حااجه
اسر : لا فريده انا بس اللي اشيلها والعب معها 
هنا : ماشي ي اسو اهدي كدا …. هاتي فريده علشان نمشي ي ساره 
ساره : بسرعه كدا
هنا : معلشي المره الجايه نقعد يالا سلام سلام ي اسر 
ساره واسر : سلام
روحنا اشترينا بيتزا وروحنا البيت وقعدنا كلنا وشويه وجرس البيت رن 
يوسف : اناا جيت
احمد : حماتك بتحبك تعاله كل 
يوسف ( بغمزه ل رنيم ): بتحبني اووي 
هنا ( بضحكه ووشوشه ل رنيم ) : ولله غلبان حني بق 
رنيم : تعرفي تكلي وتسيبيني اكل 
هنا : هتحني وهتشوفي 
خلصنا اكل ونا طلت نيمت فريده ونزلت 
يوسف : متيجي نخرج 
احمد : اه ما يلا 
هنا : اخرجوا انتوا نا مش هينفع علشان فريده لو صحيت وطنط نامت 
احمد : خلاص نا هخليني هنا معاكي روحي نتي ي رنيم 
رنيم : لا مليش مزاج 
احمد : اخرجي ي كئابه 
يوسف : يالا ي رنيم بق 
رنيم : طيب هجيب شنطتي
” في العربيه ” 
يوسف : ها يستي نروح فين 
رنيم : اي حته
يوسف : عندي مكان هيعجبك جداا
نسيبهم حبه ونروح ل هنا واحمد 
هنا : متهدي بق عمال تروح وتيجي خيلتني 
احمد : مش عارف طاوعتك لي وسيبتهم يخرجوا وانفذ المخطط اللي في دماغك
هنا : متقلقش كلو هيتظبط 
احمد : اما اشوف 
” نرجع تاني عند بوسف ورنيم ” 
رنيم بااصه من شباك العربيه وبتتكلم : انت جيبني هنا لي 
يوسف : انزلي ي رنيم وهتفهمي 
نزلت لقيت المكان متزين وشكلوا جميل اوي 
يوسف : المره اللي فاتت لما جيبتك هناا كنا بنفارق بعض ونا كنت ماشي خلاص كنت قلتلك اسواء قرار ختوا في حياتوا اننا نفضل صحااب واخوات انا كنت غلطان وكنت فاكر اني هعرف انسي ونتي هتعرف تنسي وتكملي حياتك بس لا طول منا كنت بعيد كنت بدعي تفضلي لياا وكنت ديما بطمن عليكي من احمد لغايه منزلت مصر وقررت انوا خلاص جيه الوقت اننا نبقاا مع بعض كنت برتب للموضوع دا من زمان واستنيت الفرصه المناسبه وكنت متوقع رد فعلك 
” نزل علي رجليه وطلع علبه ” 
تتجوزيني ي رنيم 
قبل متجاوبي فكري كويس صديقني نا ندمت اني فكرت ان حياتك ممكن تكون من بعدك كامله
رنيم : ..
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!