Uncategorized

رواية انتقام مايا الحلقة التاسعة 9 بقلم منى رضا

 رواية انتقام مايا الحلقة التاسعة 9 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة التاسعة 9 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة التاسعة 9 بقلم منى رضا 

مايا: انتا اكيد بتهزر مستحيل اقعد معاك وفي نفس البيت 

حمزه: ليه انشاء الله بعبع ول بعبع ثم انك نسيتي ان امي تبقا اخت امك وستي رزان خدتني ان كمان وصيه عليه ول محدش قليق

مايا: لاء محدش قلي خلاص اشبع بلبيت وان هروح بيتي انا 

حمزه: ههههه بيتك ايه دا محجوز عليه علي ميفتشوه  وممكن يستدعوكي انتي كمان 

رزان: بطلو خناق مفيش حد هيمشي من البيت ده مايا اعقلي كده يروحي ونتا يحمزه بطل حركاتك دي 

مايا: حيس كده هاخد. الجناح بتاع امي كله مفيش مخلوق يهوب منو اين كان 

حمزه: بصلها من تحت لحت وقال وان كمان هاخد جناح امي  اظني ليه الحق باء ول هتديقي 

مايا: بنفاذ صبر واديق ليه ولع ميهمنيشي عن اذنكو 

حمزه: اه استني اصحي بكره الصبح عشان نروح المدرسه بقينا في ثالثه ثانوي لزم نلحق يالي فاتنا 

مايا: ونتا مالك متروح حد حيشك 

حمزه: مهوا ان مسؤال عن مرواحك ومجيك يعسل بقيتي مسؤليتي 

مايا: ههه مسؤليتك مش اما  تشيل مسؤليتك الاول  وبعدين متخفش اوي كده ان مش عيله صغيره عن اذنكو 

رزان: دماغك ناشفه زي امك 

_________________

طلعت الجناح بتاعها كانت تعبنا جدا قفلت الباب بلمفتاح وخدت دوها ونامت 

صحيت بليل

مايا: اه ان عطشانه اوي يواه مفيش مايه كمان فتحت الباب هوا مال البيت مظلم كده ليه 

حمزه: جه متاخر وهوا طالع علي الجناح  سمع صوت حد ماشي مين هنا مين 

مايا: هوا انتا ومرتدتش 

حمزه: بقول مين هنا ول هتندم ولله 

مايا.: ضحكت عليه وقعدت تعمل اصوات عشان تخوفو ال وهيا نزله اتكعبلت وقعت والمايه وقعت فوقها اااااااااه 

حمزه! مايا فتح النور لقها مرميه علي الارض ومبلوله مايه  

هههههههههه انتي عامله كده ليه 

مايا:مهوا دا دكلو بسبب حضرتك مين يالي طافي النور كده 

حمزه:هههه بسببي اني طب هاتي ايدك يالي قومي 

مايا:متشكره هقوم لوحدي  جات تقوم لقت ضهرها وجعها حولت تقوم معرفتش فجسمها اتخضر كليا 

ححمزه:مقمتيش ليه بص لقهه دم خارج.من انفها   ملقاش رد منها مايا مايا انتي سمعاني 

مايا:…….

حمزه:بخضه مايا انتي سمعاني مايا  ملقاش اي رد فعل 

شلها ودخلها الاوضه ونزل ناده علي سته 

رزان:في ايه يحمزه ايه الخبط ده يبني 

حمزه:مايا وقعت علي السلم ومفيش اي رد فعل منها ومبتتحركش 

رزان:انتا بتقول ايه روح نادي لدكتور بسرعه 

حمزه:خلي بالك منها 

رزان:طلعت عند مايا  لقتها نايمه ولا اي حركه صادره منها 

مايا مايا يروحي ردي عليه يروحي بصتلها مايا ومش قادره تتكلم في الوقعه اصرت علي دمغها 

————————————

بعد مرور من الوقت 

حمزه:اتفضل يدكتور 

دكتور ادم! بص علي مايا ايه يالي حصل 

حمزه:وقعت 

دكتور: ازاي يجماعه انتو. كنتو فين مينفعش الاهمال ده 

ان قلتلقو انها مريضه سرطان في الدماغ يعني اي صدمه ممكن او خبطه بسيطه هتاثر عليها 

ادها حقنه وعلق لها محليل  وقال هتبقا كويسه بعد ميخلص المحلول ده بس تفضلو مرقبينها طول اليل واي حاجه خبروني الف سلامه  

حمزه: اتفضل يدكتور 

رزان.: اه يروحي اه قلبي بيتقطع عليكي يروحي اففديكي بعمري بروحي عشان تخفي 

حمزه: قومي يماما ارتاحي وان هفضل هنا مع مايا 

رزان: لاء ان هفضل معها هنا  

حمزه: يماما انتي تعبانه ارتاحي والصبح ابقي تعالي هيا بعيدهه عنك ولو في اي حاجه هبلغك 

رزان: طايب خلي بالك منها 

حمزه: في عيني 

…………… 

قعد حمزه قصدها يتاملها وهيا نايمه ياااا باء ورا قناع القسوه والجبروت ده تطلعي مدمره كده يمايا اه وقعد يفتكر اول يوم شافها وعملت ايه في ليليان وسرح 

قطع سرحانو صوت مايا وهيا بتعيط 

مايا: ماما ماما متسبنيش وتمشي خلتو متسبنيش ان لوحدي خدوني معاكو 

حمزه: مايا اهدي ان هنا اهدي ان هنا هششششششش 

نامت مايا 

صحيت الصبح لقت نفسها نايمه في حضن حمزه 

مايا: بخضضه انتا انتا بتعمل ايه هنا وازاي تتدخل ومين سمحلك اساسا 

حمزه: ياااه اخيرا صحيتي يشيخ حرام عليكي كان قلبي هيقف من الخوف عليكي 

مايا: وتخاف ليه حد قليق اني عيله ول عيله وبعدين ايه يعني يالي حصصل 

حمزه: بجد منتش فاكره 

مايا: هوا انا تعبت ول ايه

حمزه: اه شويت سخونيه وعدو الحمد الله الف سلامه 

مايا: الله يسلمك  مايا حست ان في حد ورا الباب اتفضلي يماما خشي 

رزان: اروبه  انتي عامله ايه دلوقتي يروحي خوفتيني عليكي 

مايا: ان اسفه بعد كده مشش هتعب تاني 

رزان: يارب يروحي 

حمزه: طب بعد اذنكو باء عشان اروح المدرسه 

رزان: طب ياله علي محضر لك الفطار 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

دخل حمزه الغرفه وقلع القميص لقه عليها ريحه مايا استنشق العطر وقال اااااااه هتخليني ادمنك يماما دلو مادمنتكيش  لبس قميص اسود ومنطلون اسود وكتشي ابيض  الله دانتا قمر اهو يولا ههههه

وهوا نازل لقه حوريه خارجه من الغرفه بصلها لقها مايا  لبسه نفي البس بلوفر اسود برقبه ومنطلون اسود وكتشي ابيض 

حمزه: صفار وقال ايه ده القلوب عند بعضها ول ايه  بس مزه انما ايه  ايوه مقلتليش راحه فين 

مايا: المدرسه عندك مانع 

حمزه: اه عندي مختيش اذن راجل البيت ليه 

مايا: راجل البيت هههه علي نفسك يسكر مش عليه 

حمزه: سكر طب ياله نفطر عشان نمشي 

مايا: لاء مش جعانه 

رزان: يعني اعمل الاكل ده كلو بايدي وفي الاخر متكليش 

مايا: ودا كلام يجي بردك هقعد اهوا  

اكلو وخلصو 

فجا رن تلفون مايا

مايا: الو 

المتصل: مايا اسودري  شكلك حلو اوي انهردا غير المعتاد 

مايا: بصت حوليها ممها خل حمزه ورزان ينتبهو ليها  انتا مين وشفتني ازاي 

المتصل: مدوريش عليه بس عشان مش هتلقيني بس احب اعرفك ان في امانه عندك عوزها 

مايا: امانت ايه 

المتصل: المفتاح اكيد عرفه المفتاح 

مايا: لو راجل وجهني ومتستخباش زي النسوان 

المتثل: طب وليه الغلط ده طيب  متستعجليش هنتقابل بس لسه بدري وسعتها هعرف اخد حقي منك تالت ومتلت 

مايا: ملكش حاجه عندي ويالي عاوز تعملو اعملو. 

المتصل: مش فارق معاكي نفسك ايه ذنب ستك الغلبانه ول حمزه 

مايا:ا: جرب بس تلمس شعره منهم سعتها مش هتلقي نفسك غير تحت رجلي 

ماشي يمايا هنعرف مين تحت رجل مين 

يتبع..

لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أدمنت عشق للكاتبة هدى عبدالصافي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!