Uncategorized

رواية رياس الفصل العاشر للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل العاشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل العاشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل العاشر للكاتبة شيماء عسكر

في شقة جاسر…
بعد كلام جاسر ليها انها تحضر الفطار 
رياس بعصبيه…  احضر لمين انت اكيد مجنون لو انا هحضر في ده هيكون ليك واجب مني كي زوجه لكن مش هعمل لحد تاني،،  كانت بتتكلم و عيونه علي ماريا  ..  
جاسر بنفاذ صبر…  امشي اعملي الاكل 
رياس وهي بتقعد علي الاريكه..  مش عامله واطلب من برا ي الحلوه اللي جنبك دي تروح تعملك بما انها ام ابنك 
جاسر جاب اخرو منها ومن البرود اللي هيا فيه…  تمام تمام هطلب بس خليكي فاكره ان حسابك بقا كبير بس افق ام الزفت اللي فيا ده 
رياس بغرور و تكبر و تحط رجل فوق تانيه وهي قاعده علي الاريكه…  عادي انا مبخافش من حد 
ماريا وهي بتحضن جاسر بدلع..  بيبي اتركها  سوف احضر اليك الفطور فقد اجلس هنا 
جاسر قعد علي طاولة السفر قدام رياس والعيون تتلاقي نظرات تحدي غرور   
رياس مع نفسها..  بقا عايزني اشتغل تحت ايد الوسخه بتعتك  هههه تبقا غلطان مبقاش انا رياس لو ما خليتك تروح مستشفى الامراض العقلية ي جاسر ي مهدي  
اما بقا جاسر…  نفسي اعرف تفكرها  ازاي عنيده و انا بحب الناس العنيده دي اوي في هنشوف يا انا يا انتي مين هيكسب التحدي هتوقعي  تحت ايدي  
وبعد شويه كانت ماريا عملت الأكل لجاسر و ليها،،  و بتحط الاطباق علي السفرة  
تروح رياس واخده طبق من الاتنين  اللي محطوطين واحد لجاسر و واحد لماريا تاخد هيا بتاع ماريا وتقعد قدام جاسر 
ماريا بغضب..  انتي بتعملي اي 
رياس ببرود وهي بتاخد الخبز من الطبق..  باكل 
ماريا..  الاكل ده ليا انا و جاسر بس 
رياس..  اوبس سوري روحي اعملي  اكل تاني ليكي بقا  
جاسر ساكت  و مستمتع و باكل وعامل نفسو مش واخد بالو من الحوار  
ماريا..  جاسر اتكلم معاها  
جاسر بشوف رياس ازاي بتاكل كأنها  جاية من بيت اكابر  وعندها اتكيت في الاكل  ..   ليه 
رياس بتسيب الشوكه و تحطها علي طرف  الطبق..   ليه ايه 
جاسر.. تاكلي اكل مش ليكي مش انتي قولتي مش عامله 
رياس..  قولت مش عامله لكن مقولتش اني مش هاكل ولا اي  ،،  وتكمل اكل عادي جداً  
جاسر لـ ماريا..  خلاص ماري روحي حضري ليكي اكل علشان بعد شويه هنروح للدكتور  
رياس بتدخل..  تروح للدكتور وانت كدا 
جاسر…  اي عندك مانع 
رياس..  ايوه عندي مانع انت مش شايف نفسك عامل ازاي دي حتي عيبه في  حقك حد من اللي يعرفك يشوفك كدا  لا وايه رايح مع واحده غريبه عنك لدكتورة نسا  خليك انت انا هروح مع المدام  ثم تضحك ضحكه تريقه ههه  
ماريا…  تروحي مع مين  انا لا يمكن ان امشي مع واحده مثلك  وكانت بتشاور علي لبس رياس و شكلها 
رياس وهي بتقوم من علي الطاوله..  وانا مش يشرفني اني امشي مع واحده باعت نفسها لواحد مش حلال ليها  لا وايه حامل منو  بس هنقول اي الحق مش عليكي انتي أجنبية  عندكم كل ده عادي بس الرك علي ابن الناس اللي عارف الصح من الغلط…  ترمي الكلام ده وتطلع علي فوق   ..  بس وقفت علي السلم  .. اه نسيت  ابقي خالي الحلوه تنظف الاوضه اللي عامله زي  مقلب زباله   تسيب جاسر بغلي منها و تطلع هيا علي الاوضه  تانيه و تخرج في البلكونة  …  
رياس..  وبعدين  يا رياس  هتسيبني الكل  يلطش فيكي كدا لا انتي قويه ايوه قويه ماما سعاد كانت تفضل تقولي انتي قويه عمرك متظهري  ضعفك قدام حد لان محدش يستاهل  اكون ضعيفه علشانه اي كان مين.. هو واحد بس اللي  يظهر ضعفك قدامه  هو “رب العباد”  غير كدا متعمليش لحد حساب  ..
قلبها.. بس هو جوزك 
عقلها.. جوزك لو كان بحترمك  وعامل ليكي خاطر فوقي لنفسك الجواز بنكم مجرد تحدي  وايام قليل  
قلبها.. طيب اسمعي كلام عقلك بقا بلاش انا   
تدخل رياس الاوضه تخلع الطرحه وترمي نفسها علي السرير  وتسرح في امها
رياس وهي بتحضن نفسها زي الجنين في بطن امه وتعيط ..  اخ يا ماما واحشتني اوي  من غيرك بقيت فعلاً  يتيمه  ،،  بقالك فتره مبتجيش ليا في الحلم ليه ي امي انا زعلتك في حاجه  ،،  نفسي اشوفك الليله  انا هقوم اصلي و ادعي ربنا اشوفك ي امي لانك واحشتيني  ،،،  تمسح رياس دموعها  وتروح علي الحمام تاخد دش ساخن بس تفتكر ان هدومها  تحت من امبارح  تلبس رياس  روب الحمام  وتخرج وهي لفه شعرها بفوطه  …  
رياس..  انا هنزل كدا ازاي  اكيد هو نايم دلوقتي،،  تخرج رياس من الاوضه علي امل ان جاسر يكون نايم  بس للاسف كان قاعد علي الاريكه وماسك التليفون  في ايدو  ولفت نظره اللي نازله السلم  رجلها زي ما يكون مرسومه رسم  ..  
جاسر بنظر اعجاب و مع نفسو كدا قال……. واو   وبعدين  اتكلم..  
شايف بنت الشوارع بقيت نضيفه 
رياس من جواها مكسوفه بس علي مين  نظرت السلم بكل ثقه و دلع في المشيه …  طول عمري نضيفة  علي الأقل مبعملش  الغلط والحرام وانا. عارفه انو غلط و حرام يا نضيف  … وتاخد الشنطه و تطلع  بس وقفت لما جاسر اتكلم 
جاسر..   بنت شوارع  هستني منها اي غير كدا  
رياس ثابت الشنطه و راحت لعنده و تقعد علي الكرسي اللي جنب منو علي طول و بتلم الروب عليها علشان جسمها مش يظهر ليه   
رياس بجدية..  ما تاجي تعمل اتفاق حلو كدا علشان نرتاح من بعض شويه 
جاسر و هو بقرب رأسه  عليها..  وايه هو الاتفاق  ده 
رياس…  انت تعيش في حالك و انا في حالي وبلاش ندخل في حال بعض 
جاسر بضحكه…  هههه ايه كمية حالك دي معاكي  ..  بس تعرفي  عندك حق انا هسيبك في حالك لعند لما أخف و اقوم بالسلامه  بعد  كدا هدخل في حالك و في كل حاجه  برضو تخص حالك   ..  وبعدين  اتكلم بـ وقاحه… بس ايه الرجل الجامده دي   و بعدين شد الفوطه من  علي رأسها  بسرعه نزل شعر رياس اللي زي الحرير قدام عيون جاسر اللي انبهر بيه  و قال من غير وعي… واو سبحان من صورك  بس فاق علي نفسه بسرعه 
رياس بعضب وهي بتشد الفوطه من ايدو و تقول..  انت انسان سافل ومش متربي 
جاسر بخبث..  وانا عايز اتربي ما تكسبي فيا ثواب  
رياس بتمشي من قدامه وهي مديقه علشان شاف شعرها وبصوت عالي   … روح منك لله   
تخرج ماريا من الاوضه وهي مش لابسه غير هدوم داخليه بس…  ” اما خليت رياس تضربك علقت موت  مبقاش اسمي شيماء ????????????????????” 
ماريا..  حبيبي  
رياس بصدمه من شكلها…  حبك برص انتي لابسة كدا ليه 
ماريا بنظره الي جسمها…  مالو  
رياس وهي بتقرب منها  بشمزاز  …  مالو انتي مش شايفه نفسك ولا اي لا فوقي كدا الراجل اللي هناك ده جوزي وانا ليا كل الحق اخرجك برا البيت ده لو مش احترامى نفسك انتي سامعه  
ماريا..  جاسر تكلم معه  
جاسر وعيونه علي رياس  …  معه حق ماريا 
ماريا..  ماذا 
جاسر..  هاذا بيتها  
ماريا..  اوه حقاً  انا من سوف تصبح اما لابنك 
جاسر بثقه.. لست متاكد ماريا  
ماريا بصدمه …  جاسر انت تعلم جيداً  ان لا يوجد أحداً  غيرك بحياتي 
جاسر..  سوف اعرف ماريا لا عليكي  اذهبي  الان   
ماريا بغصب…  حسنا جاسر حسنا 
تمشي ماريا السافله دي…  
رياس  …  ياريت تقولها تحترم نفسها شويه 
جاسر بعدم اهتمام..  ماشي
تطلع رياس الاوضه  وتخرج ليها هدوم من الشنطه و تدخل الحمام  و بعد شوبه تخرج تصلي العصر و تلبس لبس خروج  وتنزل  لسه جاسر برضو قاعد مكانو مش اتحرك 
جاسر بستغراب…  رايحه فين
رياس..  خارجه اشم هوا اي عندك مانع ولا حاجه 
جاسر.. ايوه عندي مانع مش راجل انا قدامك ولا اي قولتلي انك خارجه 
رياس..  هو انت هتعمل بقا جوزي والكلام ده احنا متفقين  محدش ليه بحال تاني عن اذنك و تسيب جاسر و تخرج هيا  
جاسر  بنار تحرق الاخضر واليابس..  اااااااخ بس افك الزفت ده بقا  
اما عند المي  تخرج من الفندق علشان تاكل  وفي الوقت ده في عيون بتشوفها من بعيد  
تنزل السوق الشعبي تشتري اكل و لبس ليها و تليفون جديد    
وفي نفس الوقت كانت رياس برضو داخله محل الملابس اللي كانت فيه المي   ..  وفيه قطعه هدوم  تعجب المي و رياس في نفس ذات الحظه و تقرب البنات علي  القطعه 
المي..  ممكن تسبي البلوزة  
رياس..  انا شوفتها الاول 
المي..  لا انا الاول. لحظه لحظه مش انتي كانتي في المستشفى مع اسمو اي كان مش فاكره 
رياس..  ايوه افتكرتك انتي اللي اتبرعتي  بالدم لجاسر 
المي..  ايوه انا 
رباس..  شكرا 
المي..  العفوا  اسمي المي 
رياس..  اسمك حلو  وانا  قبل ما تكمل كان فيه خناقه في الشارع برا 
تخرج البنات تتفرج زي اي ستات مصريه بتحب تتفرج من بعيد وانا اول واحده  طبعآ  بقف في الشباك  و اتفرج علي الخانقة مع انو نادر تحصل خناقه في الحاره عندنا لانها وبكل بساطه ناس اكابر  من الطبقه  الرقيه راجل الاعمال في الاردن والحمد لله  عقبالك ي جوزي لما تكون منهم ????????????????????  
نكمل بقا بلاش كلام فاضي نخش في الموضوع  علي طول  ..  عندك اكل ايه يا أعتماد منك ليها انا جعانه  والله ومش عايزه أقوم اكل بعمل  رجيم بعمل ايه رجيم و بس خلاص  ???????????????????????? 
المي..  خليها يارب تكسر ايدو الراجل الناقص ده  
رياس..  دي راجل كبير  
الخناقه بقا 
الست..  بقا انت تسرقني  
الراجل..  والله ما انا يا بنت الحلال 
والناس كلهم علي بعضهم عاملين حوازه   ..  كلمه  شرقاوى  اهي ???????? “”  يعني  دايره ” 
تدخل رياس بين الناس   و تشوف  الراجل  الكبير ده مين لان شكله مش غريب عليها   و تتصدم من انو حاتم ابوها 
بس الصدمه الاكبر لـ المي لما شافت الشباب بتضرب فيه  
المي بصوت عالي..  ابعدو عنو  بابا قوم بابا 
رياس بصدمه..  بابا  
وبعد شويه من الشد ما بين الناس 
يمشو مبقاش فاضل غير المي و حاتم و رياس اللي واقفه مصدومه ومش مصدقه اللي بحصل  
حاتم بحنان مزيف..  كانتي فين ي المي ليه مشيتي 
المي..  طب قوم يلا يا بابا  علشان تروح 
حاتم..  وانتي معايا يا المي 
المي..  أرجوك  ي بابا انا مش عايزة  اشوف غدير  
حاتم..  دي امك ي المي 
علي فكره  عيون الراجل كانت حاتم هو عرف مكان المي من واحد صاحبه  شغال في الفندق ده  لما شاف بطاقة المي في الاستقبال   ..  
المي..  طب بس قوم يلا  
رياس  وهي بسند علي الحيط في دوامه  بين الماضي والحاضر  وتسبهم وتمشي وهي في عالم تاني تاخد تاكسي و تروح البيت  
في الوقت ده كان الدكتور عند جاسر  لما هيا دخلت البيت  
رياس ترمي السلام و تطلع علي فوق و جاسر اخد بالو مش شكلها 
جاسر للدكتور..  هقدر امشي طبيعي امته 
الدكتور..  اخر الاسبوع  هنعمل شوية  اشاعات  علي جسم كلو وبعد  كدا ان شاءلله هترجع لحياتك الطبيعية تاني  
جاسر بشكر..  شكراً   بمشي الدكتور  و بفضل جاسر  و يتصل علي لميس ..  لميس عايزك تجيلي  البيت ضروري  
لميس  ..  ……….  
بقفل جاسر الخط و ببوص علي الطابق  التاني 
اما عند رياس كان خلاص الليل دخل وهي قاعده جنب السرير علي الأرض وبتفكر انو ده بابا بعامل بنته ازاي بكل حنان و حب لا و ارجعي البيت امال  انا بعنى  ليه سبني في الشارع انا و امي ليه    و بقطع افكرها دخول لميس عليها  
لميس بمرح..  مسا مسا ي عروسه 
و اول لما ترفع رياس وشها لميس كانت عيونها حمرا من كتر العياط 
لميس بخوف عليها..  رياس مالك ي حبيبتي جاسر عملك حاجه  
رياس بتهز راسها بمعنه لا 
لميس..  امال فيكي  اي بس قوليلي  
رياس بتحضن لميس و بتعيط اكتر  ..  ليه اتحرم من امي ي لميس  ليه بابا يرمني في الشارع و هو النهارده بحضن بنته تانيه وعايزها ترجع البيت ليه ي لميس هو انا مش انسانه ليا حق اعيش حياتي من غير تعب و تفكير  انا هعيش ازاي انا تعبت ي لميس والله تعبت من الدنيا كلها لو مش بخاف من ربنا كانت انتحرت و روحت عند ماما  
لميس بتحضن رياس اكتر و اكتر و تقول.. مش انتي بس اللي خسرتي مامتك انا كمان ماما واحشتني اوي  ونفسي اشوفها بس ده قضاء ربنا  
يلا قومي  ي حبيبتي  هنخرج انا وانتي ونعيش حياتنا بلاش نضعف 
رياس..  تعرفي انا اول مره أضعف قدام حد انتي اول واحده تشوف ضعفي  
لميس..  انا اختك مش اخت جوزك البارد ده.  ،،  تضحك رياس عليها 
لميس..  ايوه كدا يلا قومي بقا  
رياس.. هنروح فين
لميس..  مش عارفه  اي رايك نروح عند عمتو 
رياس بفرح..  ايوه ياريت 
لميس..  طب يلا قومي بسرعه وانا هستناكي تحت  
رياس..  ماشي 
تنزل رياس لجاسر  كان في الوقت ده ماريا قاعدة  علي رجل جاسر و…….  
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!