روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء العاشر

رواية لؤلؤ الصعيد البارت العاشر

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة العاشرة

دخلت انعمت بحمام دافئ وغيرت ملابسها ونزلت وكان جدها يدخل من باب المنزل حتي قال :
كيفك يابتي دلوجت
ردت لؤلؤ وقالت :
زينه ياحبيبي
اتاها صوت من الخلف يقول :
حبك برص يابت دياب متجوليش لجوزى حبيبي اني بس الا اجول
ردت لؤلؤ بضحك وقالت :
لا حبيبي وروحي كمان يا ياقوت
اقتربت ياقوت وقالت :
لا دة روحي اني ولا ايه ياسلطان
ضحك سلطان وقال :

 

 

انتو التنين روحي حلو اجده
اقتربت لؤلؤ منه وحضنته وقالت :
لا اني بس ياحبيب جلبي
امسكت ياقوت وسادة وضربتها علي لؤلؤ وقالت :
شيل بتك عني يادياب
ضحكت لؤلؤ واقتربت من جدتها وقالت :
عتغيري عليه لحد دلوجت يا ياقوت ياجمر انتي
ضحكت ياقوت وقالت بخجل :
اتحشمي يابت
ضحكه الجميع حتي نزلت أمل ابنه نجات ومندور وقالت :
اني رايحه لصحبتي ياجدى
اتاها رد غير متوقع وقالت :
لا مفيش طلوع
ردت أمل بعصبية وقالت :
مش باخد منيكي الأذن اني بجول جدى ولا ركبتي شنب واني مشيفهوش
اتعصبت لؤلؤ وقالت بقوة :
اسمع يابت انتي اطلع فوج ومشفش وشك دة تاني واسمع زين كلمتي اهنيه كيف السيف اني خلفتيني همشي علي رجبتك سامعه ولا لا
نظرت لها امل بخوف من هيئت عينها وملامح وشها وهتتكلم قطعها سلطان وقال :
كلمه لؤلؤ تتسمع من الجميع مش انتي بس ياامل واوعي تخلفي اوامرها لان لؤلؤ بقيت كبيرة الصعيد يابتي ودة مش حديدى بس دة حديد الخلج وكبرات البلد

 

 

بكت أمل وقالت :
ايوة هي بس علي الحجر انما احنا لا مداسين
اصدرت صوت لا يبشر بالخير وصاحت بها وامسكتها من ايدها وقالت :
اسمع يامسمومه بسم امك انتي احنا كلنا واحد وانتي خيتي وخديجه كمان بس انتي دمك كيف دم امك مليان بالحقد واياك تجولي الكلام العفش دة تاني انتي سامعه
خافت امل وقالت :
حاضر وذهبت الي غرفتها
اما عن نجات رأت كل شئ وغلي الدم في عروقها وذهبت إلى غرفتها وامسكت الهاتف وقالت :
ايوة يانعمه احنا لازم نعمل حاجه لبت المركوب دى البت سايجه الكل اهنية لازم نكسرو شوكتهم دى اتصرفي
ردت نعمه وقالت :
اسمعي يانجات بت قمر اسخن من تمها وستها بصي ياحزينه في عينها وانتي تعرفي كل حاجه دى اقوة من سلطان المنشاوي نفسه بت قمر كيف المنشاوي علي ما سمعت من ابوي واماي
ردت نجات وقالت :
متخافيش واصل انتي بس لفي علي دياب عاوزة بيتهم يتخرب عاوزة دياب يعشجك اجده
ردت نعمه وقالت :
واني هعمل اجده كيف
ردت وقالت نجات :
اني هجولك وهخليكي ست الدرار امعاي اسمعي زين هجبلك دوا تحطي في الشاي بتاعه وتكوني انتي بترجبية وسعات هو بيبات في المزرعه اتروحي اهناك وتحطي نقطتين في الشاي وبعد اجده هتلاجي امعاكي اسد واول ما يفوج هيلاجيكي بحضنه اجده تبجي ضمنتي انو هيجوزك
صاحت نعمه وقالت :
عاوزاني افرط في شرفي اياك كيف يامره يامخبوله انتي عاوزاني اعمل اجده
ردت وقالت :
اسمعي ياحزينه النقط دى زى المخدر بس هيكون صاحي بس موعيش هو ايعمل ايه فاهمني يانعمه هتبجا اهنيه فكري يابت

 

 

ردت بخوف وقالت :
وافرض فاج ومعرفنيش وحد شافنا هنتفضح
ردت وقالت :
لا اول ما يفوج ابكي كتير وجولي يامصيبتك يانعمه انت عملت ايه فيه حرام عليك ضيعتني هتلاجي مش فاكر حاجه تحكيلو قصه من عندك بجا انك كنتي جاية تاخدى اللبن من المزرعه واول ما شافك شدك في الاؤضة وانتي اترجتي وهو مرحمكيش
ردت نعمه وقالت :
كيف ادماغك السم دى عتألفي الحاجات دى ازاي اني خايفه يانجات ومجادرش اعمل اجده دة شرف يانجات
ردت نجات وقالت :
متخلوش يجرب منك وفهميه ان جرب
ردت وقالت :
مخابرش ليه كمية الكره دى عندك بصي معايزاش اعمل اجده همليني لحالي لا دول واعرين
ردت نجات وهي تبخ سمها وقالت :
لو عملتي اجده يبجا ليكي عندى هدية كبيرة جوي وكمان هتكوني عايشة اهتيه في عز لو خلتي يجوزك هتاخدى مطرح قمر لان ساعتها جمر هتهمل البيت
ردت نعمه وقالت :
هفكر واجولك
ردت نجات بخبث وقالت :
ماشي بس متأخريش
وقفلت نجات وقالت لنفسها :
لو حوصل دة هيكون في مصلحتي اني بس وافجي يانعمه واني هعمل كتير وهلعب بيكي وبدياب كمان وهخلي يمشي كلمتي اني في البيت لو منفذش يبجا هفضحه
في مكان اخر وبتحديد في القاهرة
تجلس جومانا ومعاها قصي وقالت :
اشتقتلك كتير قصي
رد بحب وقال :
وانا كمان ياجومانه تعرفي نفسي تكوني معايا علطول مش عارف ليه عاوزة تسافري
ردت بحزن وقالت :
البابا حكاني وبده ارجع لعندو وانا ما بدي والله حبيت مصر وكمان حبتها كتير من لما شفتك وحبيتك ما بعرف كل شئ كان سريع اكتير بس ما بعرف شو بسوي

 

 

رد قصي وقال :
بصي كلمي عمتك وهي تتصرف معه لحد ما نظبط امورنا
ردت وقالت :
ما بعرف قصي هحاول مع عمتي وهي تحاكي البابا
رد وقال بحب :
ان شاء الله هقنع جدى واجوزك وتبقي معايه علطول
ردت وقالت :
بتمنا هيك بتعرف قصي ما بعرف حبيتك به الوقت الصغير بس كنت بحب كتير حسام يحكي عنك كتير ولما شوفتك حسيت بشئ غريب بس حلو كتير
رد وقال :
وانا كمان ياجومانه حبيتك اوووى بصي فرح عمي نور الدين قرب ولؤلؤ اختي هتعزمك وهتكوني قدام الكل صحبتها وعاوزك تخلي الكل يحبك كيف ما انا حبيتك
ردت وقالت :
اكيد قصي من غير ما تحكيني انا حسيت بدفا معك ما بعرف حياتي كلها من وانا صغيرة كتير بشعه البابا والماما منفصلين عن بعضهم وكنت بينتهم لكن كل واحد عايش لنفسه والبابا بدو اجي بسبب مرته كتير شريرة
حزن عليها وقال :
انا هكلم عمتك تحاول ما ابوكي متخافيش
في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران تجلس ميادة وزوجه ابوها وفاطمه وسمر اخت فاطمه وفارس اخو اسد وسعدية أخت ميادة من أبوها وكمال اخو ميادة من ابوها نوح ابو زهران
حتي تطلمت سعدية وقالت :
وميتا الفرح بجا
ردت ميادة بسعادة وقالت :
جريب ياخيتي عقبال ما افرح بيكي

 

 

ردت زوجه ابوها وقالت بحقد :
ان شاء الله هتفرح وتتجوز احسن من عريسك
ردت ميادة بحزن وقالت :
ربنا يرزجها يامرت ابوي
نظرت لها سعدية بحقد حتي قالت سمر :
جرا ايه يامره انتي بدل ما تفرحلها تحزنيها اياك افردو وشكم المجفل دة
ارتفع صوتها زوجه زهران وقالت :
اجفلي خاشمك ياسمر وانتي يافاطمه لمي خيتك وخليها تجعد اهنيه ب أدبها
ردت فاطمه وقالت :
اسمعي يامرات جدى اوع الشيطان وسوسلك ويفهمك اننا هنخاف منيكي لا فوجي انتي عتغلطي بحديدك ومش عجبك رد خيتي الكل عارف اهنيه كليتنا عنحب عمتي ميادة ولو نطجتي انتي وبتك هجول لزين وأسد وانتي خابرة مين أسد
اتاهم صوت يقول :
جايبين سرتي ليه عاد
ردت زوجه زهران صفية وقالت :
مفيش حاجه ياولدى بنتحدد علي العرس عجبالك ياولدى وعروستك عندى
كتمت ضحكتها سمر وقالت :
اياك هتلبسي بتك فادية دة في الحلم يابت المركوب
سمعتها فاطمه وميادة وفارس ودمعه من الضحك
حتي فهم أسد ما يضحكون عليه ف ابتسم حتي قال فارس :
احلي حاجه عمتي هتروح بيت المنشاوي هتجنن واشوف لؤلؤ الصعيد تاني
لفت نظرة الاسم ورد وقال :
وانت تعرفها منين
رد فارس وقال :
الصعيد كله يعرفها ياخوي دى واعره جوي وكمان حلوة جوى
ردت سمر وقالت :
شكلك نسيت اني جاعدة ياواكل ناسك
نظر الجميع وضحكه حتي قال فارس :
يالهووى دة اني هتعلج الحجني ياخوي

 

 

رد أسد وقال :
اشرب علشان اتحرم تبص للبنات ياحزين
رد وقال فارس :
ما اي حد عيشوفها بينسا نفسية ياخوي ما انتو معزورين ياخلج
وقفت سمر وبدأت بالجري وراء فارس وظل الجميع يضحك
في مكان أخر وبتحديد في منزل المنشاوي تجلس لؤلؤ مع جدها وابوها وروبرت وقالت :
اني قررت اعمل امعسكر اهنية ونضرب كل شباب البلد في هعمل معسكر دفاع عن النفس ياجدى ودة هيفيدنا كتير
رد جدها وقال :
هيفيدك في ايه يابتي
رد ابوها وقال :
ومين هيضربهم
ردت وقالت :
هيفيدنا ياجدى كتير اجده كل الشباب هتكون تحت يدى في الدفاع ولو شافه حد من المطاريد يقدور يسيطرو علي الوقعه جبل حدوثها كل شاب هيحافظ علي البنته لو حوصل حالة خطف او سرجه
انما يابوي الا هيدربهم روبرت والشباب الا معه
رد روبرت بصدمة وقال :
كيف ياكبيرة العدد هيكون كتير وهيستغرق وقت
ردت وقالت :
واني ملفتش النظر اني في امعسكر ياروبرت المعسكر هيكون من كل بيت في الجزيرة شاب يعني نضرب في فترة الا هتاخدها ٢٠ شاب وهنعملو مكان بس كامين ياجدى يافته في المزرعه اكن الشباب عتشتغل وهيكون في جه بعيدة عن الشغل خالص
رد روبرت وهو يصفق وقال :
دماغك ذرية
رد جدها وقال :
زين جوى جوى تمام نظبها يابتي
ردت وقالت :
الحديد دة بينتنا ولا اي حد يعرف بي في الدار حتي
رد الجميع وقال :
مفهوم
في مكان اخر وبتحديد في مكان بالجبل يجلس حمدان وهو يقول :
خليل هيأخر ولا ايه كل دة بيدور عاد
رد جعفر وقال :
انت خابر ياريس البلد مليانه غفر في كل مكان

 

 

رد وقال :
مستنية علي شوج ولد المركوب دة
في مكان أخر يجلس أحدعم علي طرف الطريق وتتوقف سيارة وتنزل منها فتاتين ونظر لهم وظل يراقبهم حتي اقتحم طريقهم وقال :
امشي معايا بدون صوت الا واذا هجتلكم لو سمعت صوتكم هجطع لسانكم
نظرو البنات برعب حتي قالت الفتاة منهم :
ومين جالك هنتحدد دة احنا مش لجين مكان نروح في بس جولي الحلو اسمه ايه
رد ب ابتسامة وقال :
خليل ياجمر دة احنا هنيص والريس هيفرح جوى
ردت الفتاة الاخري وقالت :
واني هبسطهولك جوى وهخلي يتبسط منك جوى كمان
رد خليل وقال :
حج دة يبجا جتولي من السما ياله بجا
ردت الفتاة الاولي وقالت :
ويصح تفضل مهددنا اجده انا جتتي بتتلبش من السلاح بعدو عني ياحزين واحنا هنروحو امعاك برضانا
رد ب ابتسامه وقال :
زين جوى ياله بينا
مشيو معه الفتيات حتي اتكعبلت صابرين وصرخت برجليها وقالت :
يالهووي يامري الحجوني رجلي مجدراش احركها اه ياماي اه الحجوني ياخلج
رد خليل وقال :
اجفلي خشمك هتفضحينا
ردت وقالت :
الحجني رجلي اتكسرت يابومه

 

 

اتلمت الناس وقال احدهم :
مالك يابتي
رد وهي تغمز للرجل وقالت :
رجلي ياعمي وجعاني اتكسرت
الرجل مش فاهم حتي نظرت ولقيت خليل يسحب اختها نسرين حتي قالت صابرين الراجل دة خاطفنا واني مثلت اني رجلي اتكسرت وهو مسلح الحج خيتي ياحج ونبي
وقف الرجل ونظر لقي الرجل يمسك بيد نسرين حتي اتي احدهم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!