Uncategorized

رواية حب لا يفنى الحلقة الخامسة 5 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

 رواية حب لا يفنى الحلقة الخامسة 5 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

رواية حب لا يفنى الحلقة الخامسة 5 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

رواية حب لا يفنى الحلقة الخامسة 5 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

في غرفة مليكه في المستشفي..

  مليكه  : انا مش عاوزه حاجه  اطلعي بره. ورمت كوباية الميه على الارض.

الممرضه.: يا انسه مينفعش كده لازم تاخدي الدواء عشان تقدري تخفي 

مليكه.: يعني الدواء هيرجعني امشي تاني.. هااا ردي ساكته ليه..

الباب اتفتحت..ودخل فهد..

فهد.  :  ايو هيرجعك تمشي تاني.بس اللي اهم.من.الدواء هي ثقتك في نفسك عشان تقدري تكملي.. 

مليكه.: انا حاسه اني مش هقدر امشي تاني يا بابا 

ليليان.  : واحسن من الاول كمان يااا لوكا. 

مليكه.  : بفرح ليو انتي هنا جيتي امت

ليليان.: جيت الصبح… بس كانتي نايمه ف رحت البيت اغير هدومي…المهم وحشتيني.وراحت حضنتها.

فهد  : اسبكم انا بقا واروح اخلص اوراق خروجك من المستشفى.. وطلع.

مليكه.  : بدموع وهي في حضن مليكه… انا مش همشي تاني يا ليليان  ..خليكى جنبي متمشيش انا محتجاكي

ليليان   : ششش.متعيطيش.دموعك غاليه. وبعدين مين قال انك مش هتمشي..لا انتي هتمشي بس المساله. مسألة وقت ومجهود عشان ترجعي زي الاول واحسن.وانا هفضل جنبك وكلنا موجودين عشانك…. يلااا بقا امسحي دموعك ويلاا عشان تجهزي.

………………………..

في احد القصور.في ايطاليا.

يعني اي يسافر من غير حتي مايقولي. والناس اللي انا مديهم معاد دول اقولهم اي 

الجدة.: يبنتي اهدي مش كده.

ميار  : اهدا ازي يعني انتي يا.طنط شايفه اللي بيعمله ده صح.

الجدة.  : لا مش صح بس انتي عارفه انه دايما بيعمل اللي في دماغه…وبعدين هو قالك من قبل ما تاخدي من الناس معاد انه مش هيحضر المعاد ده 

ميار.: افهم من كده انك واقفه في صفه.. برغم انك عارفه ان اللي بيعمله ده غلط… بس صبرك عليا  انا هعمل برضو اللي في دماغي وغصب عنه. وهحطه قدام الامر الواقع.

الجدة  : ساعتها هيقلب الدنيا فوق دماغك انتي حره انتي عرفه لما  بيتعصب بيبقا عامل ازي..وسبتها ومشيت..

……………..

نرجع مصر ام الدنيا تاني.برغم اني كان نفسي الف شويه في ايطاليا.????????????

في  مقر المخابرات..

سليم.: كان في المكتب وقدمه شريف ومعتز ومراد وكان متعصب جدااا…. يعني اي مش عرفين توصلوله. اي مشغل معايا عيال صغيره مش ظبط مخابرات ومدرابين على اعله مستوى.

مراد.: مهو يا فندم اللي حضرتك مكلفنا نعرف مكانه.ده مش شخص عادي. ده رائيس المافيا وكمان  هو سبب في توريد السلاح والمتفاجرات.  للارهاب وهو الداعم الرئيسي.لكل عملية  الارهاب  الي بتحصل هنا في البلد و في سيناء.

واحنا مش بنلعب احنا بنحاول نوصله بي اي طريقه وشغلين على القضيه..

سليم.: انت مش عارف ياااا.مراد اي اللي ممكن يحصل لو محددناش مكانه في اقرب وقت. هتحصل كرثه…  ده رائيس  الوزراء  بنفسه. هو اللي متابع  معايا. القضيه. دي….. وبعدين فين زين.. بلغه ان  الوقت اللي اديتها اجازه فيه خلص لازم يرجع هو اللي هيقدر يوصل للراجل ده. بلغه اننا محتاجينه هنااا حالا…

ليدخل عليهم زين بوقاره المعتاد…   : اي يا سليم باشا صوتك  مالي المقر كله..مالك متعصب ليه

سليم.: طبعا البيه..داخل بارد ولا همه.حاجه ولا عارف المصيبه اللي احنا فيها..

زين.: شال كوباية المايه من علي المكتب.. اتفضل بس اشرب شويه مايه. وهدي اعصابك. 

سليم.: انت بتستعبط يا زين وبتتصرف كان مفيش حاجه.

زين.: حط ملف قدمه…. انا مش بستعبط يا سليم بيه.. ادرس الملف اللي قدامك ده كويس وهتعرف اني مكنتش بلعب في الاجازه اللي اخدتها. واني مبستعبطش.. وخرج من المكتب..

وده كله تحت انظار شريف ومعتز ومراد اللي طبعا عرف قصد.صحابه اي وخرج وراه علطول….

سليم  : فتح الملف وكان مصدوم من اللي شايفه.

شريف.: ملف ده فيه اي يا سليم باشا

سليم: ده في كل تفاصيل وتحركات الراجل اللي بندور عليه.وكمان المكان اللي عايش فيه… ويكمل سليم بفخر. انا قالت مش هيجيبه الا زين الدمنهوري.

شريف ومعتز بصوا لبعض بثقه..طبعا زين قد الراجل ده الف مره.. حضرتك دلوقتي راجع الملف ونصق مع رائيس الوزراء.. وحدد معاد التنفيذ..واحنا جاهزين في اي وقت.. ودلوقتى بعد اذنك يا فندم.

وراحوا عند زين غرفة التدريب.

شريف ومعتز.  : انت عرفت مكانه ازي. ده احنا من وقت حدثه مليكه واحنا بندور عليه..ومعرفناش نوصله.

مراد.  : بكل فخر. مفيش حاجه بتستخبه عن عيون نسر المخابرات. 

زين  : هقولكم بعدين انا عرفت كل المعلومات دي ازي وامت. دلوقتي لازم تكونو. جاهزين  دلوقتي  يااا.شباب..

مراد وشريف ومعتز….: طبعا هنكون جاهزين.  متقلقش.انت ده احنا هنجيبه من قفاه.

زين  : انا مش قلقان عليهم.انا عارف انكم جاهزين..انا قصدي تكونو جاهزين دلوقتي بما انكم جيتو عشان تنزلو  قصدي نلعب بوكس… وبعدين بص على معتز.. وانا شكلي.كده هبدا بي زيزو.

معتز   : وهو بيرجع لورا  لا وحيات امك انا اعوز اتجوز وادخل دنيا  وبعدين انا لو نزلت قصادك هدخل اخره مش دنيا انا مش حمل بوكس واحد منك.. وطلع يجري.

زين.: تصدقوا الواد ده خرع.وبص على شريف.

شريف.: لا لا متبصليش كده  ..وبعدين اسكت يا زين مش كانت عند الدكتور امبارح وقالي اني لازم اعمل عمليه الغضروف..ضروري.. 

زين.: وهو بيروح عليه. لا يا راجل..الدكتور قالك 

شريف.،: اها والمصحف حتى بالامره قالي او تنزل تلعب قصاد زين صحبك بوكس… وحط التلفون على ودانه الووو اي يا ماما مش سمعك بتقولي اي  بعد اذنك يا زين اصلا الشبكه هنا وحشه هرد علي امي وارجعلك نكمل حوار الدكتور.ده وله من صالة التدريب يجري..

زين.: بضحك انا مش عارف العيال دي بقت في المخابرات ازي.. اي مراد يا حبيبي مهو مفيش غيرك الي هتنزل قصادي.زي كل مره 

مراد.: امر لله نصيب اللهم لا اعتراض.. بس براحه عليا المره الل فاتت طلعت من هنا على الدكتور يا زين 

زين  : لا متخفش وبعدين انا ميهونش عليا اءزيك

مراد.: نفس اللي قالته قبل كده وطلعتني من هنا ايدي ورجلي مكسورين… وبعدين شكلك مضايق وهطلعهم عليا وهطلعني من هنا بزحف والله..

زين.  : خلاص يعم انت هتعيط تعالي واخلص 

مراد  : دخل الحلبة..اشهد ان لا إله إلاّ الله.

زين  : اول ما مراد دخل.. راح ضربه بالبوكس.

مراد  : ميل راسه اي يا عم ولسه مكملش لاقي البوكس التاني في وشه علطول..اهااا يخربيتك انا اي اللي مخلنيش اهرب زي العيال  وقام عشان يرد البوكس لزين.. بس زين اتفاده وبمهاره ردهولو.. ليقع مراد على الارض 

زين.: اي يااا بروو ده احنا لسه في الاول 

مراد  : حرام عليك ياعم  اولال اي ده انت خليت وشي شوارع.وبعدين  انت اي اللي معصبه.كده احكي مفيش غيرنا هنا..

زين  : وهو رايح عليه عشان يضربه قلقان عليها يا مراد نفسيتها كل يوم بتدمر اكتر خايف عليها اوى 

مراد.  :  وهو بيبعد. عنه. 

متخفش مليكه.هتقدر ونفسيتها هترجع زي الاول واحسن وبعدين ليليان معها وانت عارف انها قريبين من بعض قد اي..  وابوك وامك جنبها وانت وانا وكلنا معها لحد ما ترجع زي الاول

زين.  :  انا عارف ده كله بس لسه في خوف جوا منييي عليها.انا مش هطمن غير لما اشوفها بتمشي تاني 

مراد.: سيبك من لعب البوكس.دلوقتي وتعالي نقعد.نتكلم..انت مش كانت قايلي انك كلمة دكتور صحابك  كويس عشان يتابع حالتها. واتفقت معاه عشان يجي مصر  ويفضل معاها لحد ما ترجع زي الاول 

زين.: ايو كلمته وهو ممكن يوصل بعد بكره.. 

مراد.: طب كويس  . وبعدين احنا هنخلص المهمه دي ونفوق لموضوع مليكه ده.

زين.: عندك حق 

مراد.: طب انت اتفقت مع شركة الأمن عشان يبعتوا حراسه ولا لسه

زين.: فهد الدمنهوري هو اللي تكفل بموضوع شركة الحراسه 

مراد.: اووووبااا يبقا هتلقي بيتكم ملغم حراس دي الست مليكه دلوعة ابوها… وبعدين في حاجه لسه حابب تقولها يا زين

زين.: لا مفيش يا خويا وقوم يلا عشان نروح على البيت روفي عامله اكل.لقبيله.كامله عشان مليكه راجعه البيت النهارده. 

مراد.،: طب والله فيك الخير تضربني وبعدين تاكلني

زين..: هعمل اي قالت اكسب فيك ثواب. يلا بينا.

………..

في ڤيلا الدمنهوري 

وطبعا بعد روجع مليكه 

روفان.: حمدلله على سلامتك يا قلبي 

مليكه.: الله يسلمك يا حبيبتي

روفان.: اطلعي اوضتك  عشان ترتاحي لحد ما اجهز الغدا..ليليان اطلعي معاها..

مليكه.: بدموع  كانت على وشك انها تنزل. بصت على الكرسي اللي كانت قاعده عليه وعلى السلم..

فهد.  : راح عندها.. دموعك دي اغله من انها تنزل.وشور لها على الاسانسير. اللي  بدا في تجهيزه بسرع.وقت قبل خروجها من المستشفى عشان متحسش انها عاجزه.

مليكه..: فرحت بس جوا منها حزن كبير للحاله اللي وصلت لها. شكرا اوي يا بابا

ليليان  : يلا يا لوكا عشان نطلع الاوضه عشان ترتاحي..

مليكه…: يلااا

……

وطلعوا على اوضة مليكه.

ليليان: تحبي اطلعلك اي تلبسي.

مليكه.: اي حاجه مش هتفرق

ليليان.: انا هطلعلك الفستان البينك ده هبقاا تحفه عليكي.. يلاا عشان اسعدك في تغير هدومك وفي لبس الفستان 

مليكه.: اي يا ليليان انا مشلوله في رجلي مش ايدي  يعني اقدر اغير لوحدي 

ليليان.: يا حببتي مقصدش بس الدكتور قال انك متتعبيش نفسك دلوقتي لحد ما تتعودي بس 

مليكه.: انا هثبتلك اني اقدر اعمل حاجتي بايدي وايجت تغير هدومه.استني هتشوفي وفضلت تحاول بس معرفتش انا مش ضعيفه …. وقعت على الارض  ….اهااا

ليليان.: مليكه حببتي انتي كويسه ورحت عشان تعملها.

مليكه.  : بدموع.زقت ايد ليليان ابعدي عني انا مش محتاجه نظرة الشفقه اللي في عينيكي  امشي اطلعي بره يلااا

ليليان.  : بدموع مليكه انا انا بس عاوزه اسعدك وهطلع بره اوعدك

مليكه.  : بصوت عالي بره قولتلك بره  انا مش محتاجه نظرة شفقه من حد سبوني لوحدي بقااا 

ليليان  : خرجت وهي بتعيط

مليكه.: فضلت تزحف على الارض عشان توصل لي السرير.. سبوني لوحدي محدش حاسس بيا. ومحدش منكم في مكاني.انا مش محتاجه شفقتكم عليا مش محتاجه..  وفضلت تعيط لحد ما نامت على حرف السرير الانها مقدرتش تطلع تنام عليه..

…………………

شخص   :  كل حاجه جاهزه  تحبي ننفذ امت  وتحبي تبداي بمين فيهم الاول

شخص.   2:    هنبدأ بروفان عشان الضربه تبقا قتله لفهد الدمنهوري.وعشان لما نجي نكمل على بنته الغاليه مش هيكون فيق لينا  لانه هيكون غرقان في بحر احزانه.على مراته حبيبت قلبه وقتهاا نقدر ننهي حياة بنته براحتنا..

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراء باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية نهر موسى للكاتبة منار أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!