Uncategorized

رواية عشقت ملتزمة الفصل السابع 7 بقلم ندى أنور

 رواية عشقت ملتزمة الفصل السابع 7 بقلم ندى أنور

رواية عشقت ملتزمة الفصل السابع 7 بقلم ندى أنور

رواية عشقت ملتزمة الفصل السابع 7 بقلم ندى أنور

فى يوم جديد ملئ المفاجآت فى فيلا أدهم 
تستيقظ جنه ثم تتذكر ما قاله مازن بالأمس 
فلاش باااك 
مازن . أدهم انا يشرفنى اطلب إيد أختك وبنت خالتى جنه 
صدمت كلا من جنه وسميه ولكن أبتسم أدهم لأتخاذ مازن هذا القرار
أدهم بابتسامه. وأنا عن نفسى موافق ومعنديش اعتراض مش هلاقى لجنه أحسن منك 
مازن بفرحه. تسلم ياابن خالتى ….ثم توجه بحديثه إلى سميه 
مازن بفرحه. ايه رأيك ياخالتى 
سميه بفرحه. وهو أنا هلاقى أحسن منك فين ياابن الغاليه طبعا موافقه وأنا مغمضه لأن واثقه إنك هتحافظ على جنه وتحطها فى عيونك
كل هذا وجنه يكسو وجنتيها الخجل وظلت تفرك فى يديها إلا أن قاطعها صوت مازن 
مازن بعشق. ايه رأيك ياجنه موافقه إنك تتجوزينى وتكملى بقيت حياتك معايا
جنه بخجل. إحم إحم طب ممكن بس تدينى وقت أفكر 
مازن بخوف. جنه لو مش موافقه قو******
قطع حديثه صوت جنه وهى تقول بلهفه 
جنه . لالا مش كده والله انا موافقه بس عايزه استخير ربنا بس ثلاث أيام هصليها ورا بعض وأرد عليك الرد النهائى 
مازن بفرحه. طيب وأنا كمان هصلى واللى فى الخير ربنا يقدمه 
أدهم بمزاح. أيوه ياعم الناس إللى هتخطب دى هههههه
مازن بمرح. بطل قر الله يكرمك 
أدهم بمشاكسه. هبقى اجبلك خرزه زرقه تلبسها عشان الحسد ههههههه
مازن بمرح. والله طب إلهى ياادهم يوقعك فى واحده تطلعه عليك 
سميه بحب. اللهم أمين ربنا يسمع منك يامازن. …..لسه ياادهم مش عايز تتجوز برضو
توجه أدهم نحو والدته قائلا. إن شاء الله قريب 
سميه بفرحه. بجد يابنى 
أدهم مقبلا رأسها. بجد ياست الكل 
جنه بفرحه. ربنا يرزقك بيها عاجلا غير أجلا 
ردد الجميع. اللهم آمين 
ثم ظلوا يضحكون سويا واستمرت مشاكسات أدهم ومازن وقاموا بالخروج من غرفه جنه ثم دلفت جنه إلى المرحاض وتوضأت وصلت ركعتين استخاره كى يبين لها الله هل مازن زوج صالح لها أم لأ وتوجهت إلى الفراش بعد أن قرأت وردها ورددت الأذكار وغطت فى نوم عميق
بااااك 
جنه بحب. الحمد لله إن قومت مرتاحه 
ثم توجهت إلى المرحاض وبعد قليل خرجت وقامت بوضع سجاده صلاتها وصلت صلاه الضحى وتوحهت إلى الأسفل 
********
فى منزل حور 
يجلس الجميع على طاوله الطعام كى يتناولوا فطورهم 
حور بحب. تعرفوا احلى حاجه عملتوها أنكم بتوا معايا النهاردة 
مريم وريم فى وقت واحد. أى خدعه ياعم الحاج 
ضحك الحاج إبراهيم وسعاد على رد البنات 
حور بغيظ. بقى انا حاج 
مريم بمشاكسه. ياستى انتى تطولى تحجى 
حور بغيظ.بقى كده 
ريم بمرح. ايون ههههه 
حور بلؤم. طيب ياعبد البار انتى وعبد العال 
وهنا انفجر كلا من سعاد والحاج إبراهيم فى الضحك 
سعاد بضحك. هههههه الله يسامحك ياحور ايه الاسامى إللى مطلعها عليهم دى
مريم بغيظ. بقى كده ياحور تفضحينا كده اخس 
ريم بغيظ. بقى كده طب ماشى ياشحيبر 
وهنا لم يتمالك أحد ضحكته فانفجروا ضاحكين على ماقالته ريم
حور بصراخ. ااااه يادزمه بتفضحينى
ريم بابتسامه انتصار . اه ….ثم أخرجت ريم لسانها لحور
حور بغيظ . طب تعالى بقى …..ثم قامت بالركض ورأها وظل الجميع يضحك عليهم الاثنين 
**********
فى مكان ما 
كان عادل يخطط لتدمير عائله الشريف وخاصه أدهم 
عادل بغل. إن ماخليتك تدمر زى مادمرت حياتى مابقاش أنا 
ثم أتاه اتصال 
عادل بغلظه. ألو ……طيب اعمل إللى اتفقنا عليه بس يوم …… تمام 
ثم أغلق الخط 
عادل بضحكه شر . ههههههه هتحزن على عيلتك ياادهم 
“تكمله الفصل السابع”
فى منزل مالك وأسر 
كان يجلس كلا من أسر ومالك يشاهدون التلفاز ثم سمعوا صوت رنين الهاتف أخذ مالك الهاتف
مالك . ألو 
اللواء عز.ألو أيوه يا مالك تعال بسرعه أنت وأسر والفهد ضرورى
مالك بااحترام. حاضر يافندم ……ثم أغلق الهاتف
أسر بتساؤل. فى ايه يامالك 
مالك . اللواء عز طلب مننا نروح لى دلوقتى ومعانا الفهد
أسر بقلق. طب اتصل على أدهم اكيد فى حاجه عشان يطلبنا دلوقتى
مالك بتأكيد. اكيد فى حاجه ….قام بإخراج هاتفه وهاتف أدهم واخبره بما قاله اللواء عز 
********
فى فيلا أدهم 
نزلت جنه إلى الأسفل وجلست على أحد المقاعد
جنه بابتسامه. صباح الخير 
الجميع . صباح النور 
سميه بفرحه. بسم الله ماشاء الله وشك بدر منور ياحبيبتى
خجلت جنه بينما تحدث أدهم بمرح. هى صلاه الاستخارة بتخلى الواحد فرحان كده 
وهنا شرقت جنه وظلت تسعل كثيرا
سميه . عيب ياولد ماتكسفش أختك 
مازن. مالكش دعوه بخطيبتى 
أدهم بمرح. لا والله خطيبتك طب ايه رأيك مش موافق على الجوازه 
مازن بغيظ. والله 
أدهم بتأكيد . أيوه 
مازن . طب والله لاتجوزها غصب عن أى حد بس كده 
أدهم بنظره حاده قليلا. والله طب جرب كده تتجوزها غصب
سميه.بس بقى ياولاد بطلوا نقار …..ثم اكمل الجميع فطارهم فسمع أدهم صوت هاتفه 
أدهم. السلام عليكم …أيوه يامالك. …طيب جاى
….سلام
ثم رحل أدهم بعد أن قبل يد أمه وراسها 
*******
فى مقر الأمن 
يدخل الثلاثه ويقدمون التحيه العسكريه
اللواء عز . اتفضلوا ياوحوش ….جلسوا ثلاثتهم 
أدهم. خير يافندم
اللواء عز . عرفنا من خلال التحقيقات إن شحنه الأسلحة والمخدرات داخله البلد يوم ****** الساعه****
ثم اكمل حديثه: انا معتمد عليكم 
قالوا الثلاثه فى وقت واحد . إن شاء الله نكون عند حسن ظن حضرتك 
اللواء عز . تقدروا تتفضلوا 
ثم غادروا ثلاثتهم
*******
فى منزل حور 
خاصه بغرفه حور تجلس الفتيات 
حور . تصدقوا إن إحنا اندال 
ريم ومريم. ليه كده ماكنا كويسين ياشحيبر 
حور . بتكلم جد احنا مكلمناش جنه نطمن عليها 
مريم. تصدقى عندك حق 
ريم .فعلا والله طب يلا نكلمها ….ثم قامت حور بمهاتفتها
جنه. السلام عليكم 
حور بابتسامه. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عامله ايه 
جنه بابتسامه. الحمد لله بخير المهم انتى عامله ايه 
حور برضا. الحمد لله أنا اسفه والله ياجنه إن مش بسأل وو
قطع حديثها جنه 
جنه بعتاب. ايه إللى انتى بتقوليه ده انا عذراكى ياحبيبتى 
حور بحب. تسلمى والله 
(لازم نلتمس لبعض الأعذار قال رسول الله صلى الله عليه وسلم التمس لأخيك سبعين عذر بلاش ياجماعه نقول مش هسأل على فولانه مش هكلم فولانه طب انتى متعرفيش ظروفها دى الرسول قالك التمسى ليها سبعين مش عشره ولا خمسين )ثم تحدثت معها ريم ومريم واغلفوا الهاتف 
********
فى فيلا أدهم 
بعد أن انتهت جنه من الحديث مع الفتيات جلست فى الحديقه وكانت تفكر فى مازن إلا أن قطع تفكيرها صوته
مازن بحب. جنه قاعده هنا لوحدك ليه
جنه بخجل. عادى والله 
مازن . طب ممكن أسألك سؤال 
جنه. اتفضل طبعا 
مازن . انتى موافقه عليا ياجنه
جنه بخجل. انا هديك ردى بعد يومين إن شاء الله 
مازن بأمل. إن شاء لله 
جنه. صح بتصلى استخاره 
مازن بإماءه. اه ولسه فاضلى يومين واديكى الرد
ابتسمت جنه ثم استأذنت منه وذهبت إلى غرفتها 
********
مر أسبوعين على ابطالنا 
أدهم. بيقرب كل يوم من ربنا واعجابه بيزيد بحور لأنه منسهاش من اول مره شافها
مالك وأسر. نفس الكلام وقرروا يروحوا يتقدموا لريم ومريم بعد المهمه
حور ومريم وريم . ابتدوا يروحوا دار لتحفيظ القرآن عشان يكملوا حفظ 
جنه . شاركت البنات فى الذهاب معهم إلى دار التحفيظ ولبست دريسات وبطلت بناطيل
مازن. كل يوم بيحب جنه أكتر وخطوبتهم بعد أسبوع وفرح إن جنه لبست دريسات
*******
فى يوم جديد يوم العمليه 
حل المساء واستعد كلا من أدهم وأسر ومالك وتوجهوا إلى مكان العمليه بعد مده من الانتظار قاربت الساعه لم يااتى أحد من العصابه 
مالك. هو فى ايه ليه محدش جه
أدهم بشك. شكلها لعبه 
ثم سمعوا صوت الرصاص يملأ المكان بأكمله ثم رن هاتفه
أدهم بغضب. مين 
البواب . الحق ياادهم باشا الفيلا بتولع وأهل حضرتك جوا 
أدهم بصدمه . ايييييييه
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!